PC یا تبلت؟ گزارش زومیت از مراسم آواژنگ که به این موضوع پرداخت

پنج‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۱
مطالعه 7 دقیقه
شب گذشته شرکت آواژنگ با حمایت گیگابایت، رویداد کوچکی را با شرکت حرفه‌ای‌های سخت افزار و رسانه‌های مرتبط برگزار کرد و در آن به بررسی آینده PC از جنبه‌های مختلف و همچنین نقش ابزارهای موبایل در کم رنگ‌ شدن PC در برخی از شاخه‌ها پرداخت و نهایتا پیش بینی کرد که چه بر سر PC و کامپیوترهای رومیزی خواهد آمد. در این بین افراد خبره در رشته‌های مختلف اظهار نظر کردند که در نوع خود جالب توجه بود. در ادامه مطلب با این گزارش اختصاصی از زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 مراسم دیشب آواژنگ بصورت کوچک اما با افراد خاصی که از بخش‌های مختلف جامعه و مرتبط با سخت افزار انتخاب شده بودند، برگزار گردید. در مراسم امروز برخی از رسانه‌های فعال در زمینه سخت افزار، برخی از خوره‌های بازی، حرفه‌ای های موزیک، انیمیشن، میکس و مونتاژ و حرفه‌ای های اورکلاکینگ دعوت شده بودند. گیگابایت در این مراسم سعی کرد تا آینده PC را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دهد و جایگاه جدید آن را در بازار باز-تعریف نماید.

کورش عباسی - مدیر بازاریابی آواژنگ

مراسم با صحبت کوتاه «کوروش عباسی» -مدیر کل مارکتینگ گروه آواژنگ- آغاز شد. او مقدمه‌ای در رابطه با هدف برگزاری این رویداد اعلام کرد و ساختار کلی برنامه را شرح داد.

آرتو لیو- مدیر فروش خاورمیانه گیگابایت

سپس «آرتور لیو» -مدیر فروش خاورمیانه گیگابایت- شروع به صحبت کرد و ابتدا به نحوه شکل گیری محصولات پرداخت، او گفت زمانی انسان به فکر اختراع ماشین افتاد که مجبور به طی نمودن مسافت زیاد در زمان کم شد، او در ادامه سعی کرد تا دلیل اختراع PCها را بیان کند و دلیل آن را در نیاز به پردازش اطلاعات مختلف دانست. او از PC به عنوان ابزاری برای دریافت اطلاعات از طریق ورودی و سپس پردازش و ارسال آن از طریق خروجی‌های متنوع یاد کرد، ابزاری که هنوز بهترین و در برخی شرایط تنها گزینه برای انجام امور است. او در خلال صحبت‌های خود به نقش تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها پرداخت و گفت هر کدام از این ابزارها برای کار خاصی ساخته شده‌اند و نمی‌توانند در نهایت جایگزین مناسبی برای PC باشند. او معتقد است، هر کدام از ابزارهای PC، تبلت و تلفن هوشمند کارایی خاص خود را دارند و هیچ کدام قادر نیستند به طور کامل جایگزین دیگری شوند. مثلا نمی‌توان با تبلت یا تلفن هوشمند پردازش سنگین کرد و در عوض هیچ PC‌ای قادر نیست به خوبی تبلت‌ها قابل حمل بوده و صفحه نمایش لمسی با استفاده آسان داشته باشد.

 بهراد فخوری - کارشناس بازاریابی آواژنگ

پس از ریو، «بهراد فخوری» - کارشناس بازرایابی آواژنگ- به صورت مختصر مادربردهای جدید سری z87 گیگابایت را معرفی کرد و بیشتر به فناوری‌های خاص گیگابایت در دو مادربرد رده بالای G1.Sniper 5 و Z87 DC Force پرداخت. G1 Sniper که در سری G1 Killer گیگابایت قرار دارد، گیمرهای حرفه‌ای را مخاطب قرار داده است و در آن سه بخش: صدای با کیفیت و متفاوت، گرافیک قدرتمند و اتصالات شبکه پیشرفته مد نظر قرار گرفته شده است. ما در زومیت بررسی G1 Sniper 5 را از دو هفته پیش آغاز نموده‌ایم و به زودی اطلاعات جامع پیرامون آن را به همراه بنچمارک‌هایش منتشر خواهیم کرد.

gigabyte zoomit 04

مادربرد حرفه‌ای دیگر گیگابایت از سری 8 این شرکت، Z87X-OC و Z87X-OC Force هستاند که علاقمندان به اورکلاکینگ را هدف قرار داده‌اند . این مادربرد امکانات خاصی را در اختیار اورکلاکرها قرار می‌دهد، که در مادربردهای معمولی وجود ندارد. به عنوان مثال این مادربرد به لطف فناوری OC Ignition، حتی زمان ریست یا خاموش شدن مادربرد، برق مربوط به سیستم خنک کننده یا درایوها را قطع نمی‌کند تا سیستم همواره در حالت پایدار باقی بماند. قابلیت دیگر این مادربرد که OC Brace نام گذاری شده، امکان اورکلاینگ 4 کارت گرافیک که بصورت SLI یا Crossfire به یکدیگر متصل شده‌اند را به بهترین شکل میسر می‌کند. به زودی در مقاله‌ مفصل دیگری به شرح امکانات این مادربرد خواهیم پرداخت.

پس از بهراد فخوری، حرفه‌های شاخه‌های مختلف به روی سن آمده و در رابطه با فیلد کاری خود و چگونگی آسان سازی فعالیت‌هایشان توسط کامپیوتر صحبت کردند. آنها هر کدام به نوعی نشان دادند که ابزارهای دیگر هرگز قادر به جایگزین شدن PC نیستند.

فرزاد صمیمی - کارشناس تجهیزات موسیقی

ابتدا «فرزاد صمیمی» کارشناس تجهیزات استودیوی صدا به همراه یک موزیسین شروع به صحبت کردند و به صورت زنده قدرت پردازش یک کامپیوتر مجهز به پردازنده Haswell و مادربرد گیگابایت را به رخ کشیدند. آنها به صورت زنده قطعه کوچکی از موسیقی را به کمک سازهای گیتار برقی و یک کی‌برد تهیه نموده و بلافاصله با یک نرم افزار خاص ویرایش و افکت گذاری صوتی، آن را ویرایش کردند و با الصاق بخش‌های مختلف موسیقی و همچنین اعمال افکت‌های سنگین، نشان دادند که چطور کامپیوترهای خانگی امروزی از پس انجام امور حرفه‌ای اینچنینی بر می‌آیند. فرزاد صمیمی گفت که اعمال افکت‌های صوتی پیچیده نیاز به پردازنده قدرتمند دارد که هرگز در تبلت و تلفن‌های هوشمند وجود ندارد. برای اتصال سازهای موسیقی آنها از یک کارت صدای مستقل اکسترنال بهره بردند.

gigabyte zoomit 06

 سپس «محمد رضا محمدی» که یکی از حرفه‌ای‌های میکس و مونتاژ است، شروع به صحبت در رابطه با تاریخچه زمینه فعالیت خود کرد و از مشکلات فیلم سازان در زمان پیش از خلق کامپیوترها گفت، زمانی که آنها مجبور بودند، ساعت‌ها زمان صرف، ظاهر سازی نگاتیوها و برش دادن و چسباندن بخش‌های مختلف برای ویرایش فیلم کنند. او سپس به شکل گیری کامپیوتر و پس از آن کارت‌های مخصوص میکس اشاره کرد و گفت کامپیوترهای خانگی امروزی آنقدر از نظر قدرت پردازش گرافیکی و پردازنده اصلی قوی شده‌اند که دیگر نیازی به کارت‌های میکس نیست. او گفت کارت گرافیک‌های مدرن امروزی از فناوری CUDA پشتیبانی می‌کنند. برخی از نرم افزارهای حرفه‌ای میکس مانند Adobe Premiere نیز قادر به استفاده از توان این فناوری و بکارگیری قدرت پردازنده گرافیکی در کنار CPU برای میکس تصاویر هستند. او بصورت زنده نشان داد که یک کامپیوتر چطور قادر است چندین فایل ویدیویی را در کنار یکدیگر و بدون درنگ رندر کند، کاری که تا دو سال پیش برای انجام آن از سیستم‌های مخصوص بسیار گران قیمت مجهز به کارت اختصاصی میکس بهره ‌می‌بردیم.

محمد رضا محمدی - کارشناس میکس و مونتاژ ویدیو

 پس از میکس و مونتاژ نوبت به بخش جذاب هنرهای دیجیتال رسید. در این بخش از یکی از نخبگان هنرهای دیجیتال کشور به نام «امیرحسین عرفانی» دعوت شد تا در مورد تاثیر کامپیوتر در این شاخه از هنر صحبت کند. همزمان با صحبت‌های او یکی از همکارانش به کمک قلم دیجیتال و نرم افزار فوتوشاپ شروع به طراحی یک کارکتر کرد و در مدت زمان کم توانست یک طرح جالب را ارائه کند. عرفانی شرح داد که چطور کامپیوترها به خلق آثار مورد نظر آنها کمک می‌کنند. او به این موضوع نیز اشاره کرد که با قوی شدن کامپیوترهای خانگی، هر طراحی قادر است تا از PC خود برای مدل سازی و رندرینگ سه بعدی در خانه استفاده کند.

امیرحسین عرفانی - هنرمند عرضه هنرهای دیجیتال و فعال در زمینه مدل سازی

در نهایت «یاسر ژیان»، یکی از برنامه نویسان فعال در زمینه بازی سازی که به همراه تیمش محصولات موفقی همچون بازی ایرانی گرشاسب را تولید نموده، به قدرت کامپیوترها در اجرای بازی‌ها پرداخت و مقایسه کلی بین کنسول‌های بازی و کامپیوترها انجام داد. او گفت در زمان معرفی پلی استیشن 3، این کنسول تقریبا 10 برابر سریعتر از کامپیوترهای زمان خود بود، اما به مرور زمان کامپیوترها پیشرفت کردند و از قدرت بالاتری برخوردار شدند. او در ادامه گفت: اما کنسول‌های بازی امروزی حتی از کامپیوترهای حال حاضر نیز ضعیف‌تر هستند و سال آینده فاصله بین PCها و کنسول‌ها از نظر قدرت پردازش باز هم بیشتر خواهد شد. به اعتقاد او PCها برای اجرای بازی‌های با جزئیات بیشتر گزینه بهتری خواهند بود و در واقع آینده دنیای بازی نیز وابستگی خاصی به PC خواهد داشت.

یاسر ژیان - بازی ساز

گیگابایت در این مراسم جالب سعی داشت به این موضوع اشاره کند که درست است، تبلت‌ها به شدت در حال محبوب شدن هستند و انجام بسیاری از امور مانند وب گردی، چک کردن ایمیل، دسترسی به محتوای چند رسانه‌ای و غیره در آنها به مراتب جذاب تر و بعضا ساده‌تر از انجام آنها در PC است، اما با این وجود هنوز اموری وجود دارند که یا در تبلت ها با دشواری های بسیار قابل انجام هستد یا به هیچ وجه قابل انجام نیستند. به این ترتیب کامپیوترها جایگاه حرفه ای به خود گرفته و برای انجام امور خاص مانند مواردی که در این گزارش ذکر شد مورد استفاده قرار خواهند گرفت و از آن طرف دیگر تبلت ها نیز جایگاه عمومی و روزمره خود را تثبیت خواهند نمود.

نظر شما در رابطه با آینده تبلت و PC چیست؟ آیا زمانی فرا خواهد رسید که تبلت ها به طور کامل جایگزین PC شوند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات