چرا AI موج زودگذر نیست؟ روایت کارشناسان از آینده اقتصاد هوش مصنوعی در ایران

یک‌شنبه 30 آذر 1404 - 14:58
مطالعه 5 دقیقه
AI MONEY MAP رویداد
کارشناسان، هوش مصنوعی را عامل «مرگ محتوا» و در عین حال، بزرگ‌ترین فرصت خلق ثروت برای جوانان در دهه آینده می‌دانند.
تبلیغات

رویداد AI MONEY MAP با محوریت بررسی راهکارهای درآمدزایی از هوش مصنوعی و ترسیم آینده بازار کار در ایران برگزار شد. در این نشست تخصصی، کارشناسان ضمن هشدار نسبت به «مرگ محتوا» و تغییر بنیادین در مفهوم نیروی انسانی، به سوالاتی  درباره چالش‌های زیرساختی، بازگشت سرمایه و خطر انحصار این فناوری پاسخ دادند.

به گزارش زومیت، مریم مجیدی‌نژاد، برگزارکننده این رویداد و مدیر سایت کاریابی ادمین پلاس در آغاز نشست با اشاره به تمرکز یک‌ساله این مجموعه بر مقوله هوش مصنوعی، دلیل جذابیت فزاینده این حوزه در ماه‌های اخیر را «خطر حذف نیروها» دانست و گفت: «اگر هوش مصنوعی به توانایی‌های نیروهای امروز بازار کار اضافه نشود، امکان حذف کامل آن‌ها از مارکت وجود دارد.»

مجیدی نژاد باور دارد AI هزینه‌های بالایی دارد اما از آن‌سو یک کاربر عادی هم می‌تواند از ابزارهای این حوزه نهایت استفاده را کند و زندگی‌اش متحول شود:

«مشخصا زندگی مردم با AI راحت‌تر خواهد شد و بسیاری از کارها نیز توسط این ابزار ساده‌تر و بهتر شده‌اند. بیش از ۳ میلیون کسب و کار اینستاگرامی در ایران وجود دارد که در حال درآمد از این پلتفرم هستند و می‌توانند با AI به درآمدزایی بیشتر و مدیریت بهتر هزینه‌های خود بپردازند.»

با حقوق یک ادمین، ۲ میلیون تصویر می‌سازیم

آذرخش ضیایی، مشاور تحول دیجیتال و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، سخنان خود را با تحلیل وضعیت تولید محتوا آغاز کرد. او با اشاره به برند «نارینو» و یک سرآشپز مبتنی بر AI در ایران، اعلام کرد که ما اکنون در عصر «ابرخلاقیت ماشین‌ها» به سر می‌بریم.

مطالعات جدید نشان می‌دهد تصاویری که با هوش مصنوعی تولید می‌شوند، نه تنها هزینه بسیار کمتری دارند، بلکه مخاطب بیشتری را نیز جذب می‌کنند. واقعیت تکان‌دهنده این است که با حقوق یک ادمین، می‌توان نزدیک به دو میلیون تصویر با AI تولید کرد.
- آذرخش ضیایی، مشاور تحول دیجیتال

او با بیان این که در نگاه اول شاید به نظر برسد کار فریلنسرها آسان‌تر شده، هشدار داد: «اوضاع خطرناک‌تر از این حرف‌هاست؛ ما به سمت مرگ محتوا می‌رویم. در این شرایط، آنچه اهمیت حیاتی پیدا می‌کند معماری محتوا است. ما هرچه بخواهیم تولید کنیم، باید پیش‌زمینه معماری آن را بچینیم تا بهترین خروجی را بگیریم.»

این استاد دانشگاه، ۱۰ سال آینده را مهم‌ترین پنجره پولدار شدن جوانان از طریق AI دانست و آن را با موج تجارت الکترونیک در سال‌های گذشته مقایسه کرد که غول‌های امروز فناوری را ساخت.

هوش مصنوعی توهم نیست

ضیایی در پاسخ به پرسش زومیت مبنی بر این که «آیا هوش مصنوعی صرفا یک موج زودگذر است؟» گفت: «تکنولوژی وقتی عرضه می‌شود یک موج توهم (Hype) ایجاد می‌کند؛ اتفاقی که برای متاورس افتاد. اما داستان AI متفاوت است، چراکه سال‌هاست از بحث توهم گذر کرده است. گزارش‌های شرکت‌های بزرگ مشاوره همگی تأکید دارند که هوش مصنوعی برای آینده مارکت ضروری است.»

گلوگاه‌های ملی توسعه AI: برق و داده 

این مشاور تحول دیجیتال در پاسخ به دغدغه دیگر زومیت درباره «خطر انحصار هوش مصنوعی برای ثروتمندان» به دلیل هزینه‌های سنگین زیرساخت، توضیح داد:

توسعه AI فناوری گرانی است و از منظر کلان ملی دو گلوگاه دارد: نخست بخش تولید برق و انرژی که زیرساخت‌های عظیم میلیارد دلاری می‌طلبد و هر کشوری به تنهایی توان آن را ندارد و نیازمند ائتلاف‌های خاص است. گلوگاه دوم نیز “داده‌ها” است که می‌تواند بحران‌های سیاسی جهانی ایجاد کند. واقعیت تجاری این است که یک شرکت به تنهایی نمی‌تواند زیاد در زمینه تولید مدل‌های پایه AI پیشروی کند.
- آذرخش ضیایی، مشاور تحول دیجیتال

شخصی‌سازی، کلید طلایی هوش مصنوعی

پوریا حداد، هم‌بنیان‌گذار C50 ایران و سرپرست هوش مصنوعی کرمان موتور، دیگر سخنران این پنل بود که بر نقش AI در «شخصی‌سازی» تاکید کرد. او گفت: «انسان نمی‌تواند بر اساس رفتار تک‌تک افراد سرویس شخصی‌سازی‌شده ارائه دهد، اما مدل‌های هوش مصنوعی این توانایی را دارند. آینده بازار کار متعلق به هوش مصنوعی‌های تخصصی است و موج آن به زودی به ایران هم می‌رسد.»

حداد همچنین به موضوع کمبود سخت‌افزار اشاره کرد و گفت: «بسیاری از کشورها محدودیت GPU دارند و نباید تصور کنیم که ناتوانی در توسعه عمومی هوش مصنوعی فقط مختص ایران و به خاطر تحریم‌هاست; این یک چالش جهانی است.»

چرا شرکت‌های هوش مصنوعی زیان‌ده هستند؟ 

سرپرست هوش مصنوعی کرمان موتور در پاسخ به سوال زومیت درباره KPI و بازگشت سرمایه این‌طور توضیح داد:

همه شرکت‌های هوش مصنوعی در دنیا فعلاً زیان‌ده هستند و هنوز به سوددهی نرسیده‌اند. اما موضوع بسیار استراتژیک‌تر از سود آنی است. نباید AI را با متاورس که یک تب دوران کرونا بود مقایسه کرد؛ عمر هوش مصنوعی بیش از ۵۰ سال است و ما با یک انقلاب صنعتی جدید طرف هستیم که همه شرکت‌های بزرگ به زودی خدمات متنوعی در آن ارائه خواهند داد.
- پوریا حداد، سرپرست هوش مصنوعی کرمان موتور

حداد در نهایت تاکید کرد شرکت‌هایی در آينده برنده هستند که دیتای تمیز و دقیقی داشته باشند چرا که تفکیک داده‌ها و بررسی آن‌ها توسط ‌ AI نقشه راه آینده و مسیر توسعه را رقم خواهد زد.

تصمیم‌گیری در لحظه با موتورهای پیش‌بینی

محمودرضا فرهادی، هم‌بنیان‌گذار تریگ‌آپ و مشاور نئوبانک، از زاویه فین‌تک به موضوع پرداخت. او با بیان این که اقتصاد بسیار «لحظه‌ای» شده است، گفت: «مردم قدرت تصمیم‌گیری درباره دارایی‌های فیزیکی و غیرفیزیکی خود را از دست داده‌اند. در این شرایط، سرعت تصمیم‌گیری با AI بسیار بالاست و می‌توان از ابزارهایی که در پیش‌بینی ماهر هستند استفاده کرد.» فرهادی چالش اصلی حوزه مالی را «عدم اعتماد» دانست و گفت:

بخش جدی چالش اینجاست که مردم و بانک‌ها نمی‌دانند آیا باید به موتورهای هوش مصنوعی اعتماد کامل داشته باشند یا خیر. با این حال، بانک‌های ایران در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند و شرکت‌هایی برای تولید محتوای تخصصی سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنند.
- محمودرضا فرهادی، هم‌بنیان‌گذار تریگ‌آپ

دولت‌ها هم از پس هزینه‌های AI برنمی‌آیند 

این مشاور نئوبانک در گفت‌وگو با زومیت درباره هزینه‌های گزاف این فناوری گفت: «هزینه‌های AI آن‌قدر بالاست که حتی یک دولت هم به تنهایی از پس آن برنمی‌آید. احتمالاً در آینده شرکت‌های AI آن‌قدر بزرگ می‌شوند که خودشان خریدار شرکت‌های دیگر خواهند شد. حتی کشورهای حوزه خلیج فارس در حال خرید سهام کمپانی‌های بزرگ AI هستند تا عقب نمانند.»

او با اشاره به اقدامات شرکت چینی DeepSeek برای کاهش هزینه‌ها، تأکید کرد که تا پنج سال آینده دنیای بدون AI نخواهیم داشت.

در پایان این مراسم از محصول جدید شرکت ادمین پلاس AI MONEY MAP، از محصول AI ADMIN رونمایی شد. این محصول می‌تواند تمام وظایف یک ادمین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها را کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی و خودکار انجام دهد.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات