سفر یک‌روزه‌ زومیت به خط تولید محصولات پاکشوما

جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵
مطالعه 8 دقیقه
لوگوی پاکشوما روی کارخانه‌ی این شرکت
شرکت تولیدی و صنعتی پاکشوما در مراسم ۴۹ سالگی خود از طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید در صنعت لوازم‌خانگی ایران رونمایی کرد.
تبلیغات

شرکت تولیدی و صنعتی پاکشوما با هدف تولید لوازم‌خانگی بزرگ و کوچک در سال ۱۳۵۴ تأسیس شد و دو روز پیش، به مناسبت چهل و نهمین سالروز تأسیس این برند، در مراسمی با حضور خبرنگاران، از دستاوردها و برنامه‌های آینده‌ی خود گفت.

شرکت پاکشوما در روز ۱۷ اردیبهشت، که آن را به‌عنوان «روز پاکشوما» در تقویم داخلی خود ثبت کرده است، خطوط تولیدی‌ جدیدش را رسماً افتتاح کرد. بزرگترین خط تولید یخچال در ایران و خاورمیانه، خط تولید سبد ظرفشویی و بزرگ‌ترین خط رنگ لوازم‌خانگی در خاورمیانه از جمله مواردی بود که در این مراسم به آن‌ها اشاره شد.

مراسم تولد ۴۹ سالگی پاکشوما
مقامات پاکشوما درکنار یکدیگر

درحال‌حاضر کارخانه‌های این شرکت در مساحتی به وسعت ۳۰۰٬۰۰۰ مترمربع مستقرند و در آن چندین خط تولید مرتبط‌با گروه محصولات ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، یخچال، فریزر و کولر گازی درحال فعالیت هستند. در ادامه به کارخانه‌ی پاکشوما سری زدیم تا با خطوط تولید و فضای کارخانه بیشتر آشنا شویم؛ پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی کامل آن را تماشا کنید.

اکنون پاکشوما بزرگ‌ترین خط تولید یخچال در خاورمیانه را دارد

امیرعلی ابراهیمی، مدیرکل اجرایی گروه پاکشوما در این مراسم گفت:

اکنون خط تولید یخچال شرکت پاکشوما بزرگترین خط تولیدی یخچال در ایران و خاورمیانه است که طول آن به یک کیلومتر می‌رسد و ظرفیت تولید نیم‌میلیون دستگاه یخچال در سال را دارد. با راه‌اندازی خط جدید یخچال پاکشوما، به‌زودی این شرکت مدل‌های متنوع‌تر و به‌روز یخچال را به بازار ایران عرضه خواهد کرد.
لوازم خانگی پاکشوما
لوازم خانگی جدید پاکشوما

شرکت پاکشوما، اولین خط تولید سبد ظرفشویی ایران را نیز در این روز افتتاح کرد. تولید سبد ظرفشویی پیچیدگی‌های بسیاری دارد؛ چراکه تعداد قطعات به‌کار رفته در آن بسیار زیاد است و به حدود ۳۰۰ قطعه می‌رسد و همچنین حدود ۵۰۰ نقطه‌جوش و اتصال مختلف دارد؛ این امر موجب شده بود که سبد ظرفشویی تا به امروز از طرف شرکت‌های خارجی تأمین شود و حالا به گفته‌‌ی پاکشوما، باتوجه‌ به افتتاح این خط و داخلی‌‌سازی این بخش، دیگر نیازی به واردات آن نیست.

شرکت پاکشوما با هدف توسعه‌ی بازارهای داخلی و صادرات به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا و تبدیل‌شدن به یک برند معتبر بین‌المللی در عرصه‌ی محصولات لوازم‌خانگی، در این مراسم، بزرگ‌ترین خط رنگ لوازم‌خانگی خاورمیانه را نیز افتتاح کرد. خط رنگ جدید پاکشوما با استفاده از تکنولوژی‌های مواد نانو، به دوام و تثبیت رنگ محصولات و جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی بدنه‌ی محصولات کمک می‌کند.

جایگاه پاکشوما در صنعت لوازم خانگی
عکاس: کیوان هندی / زومیت

مدیرکل اجرایی گروه پاکشوما همچنین گفت:

در بازار جهانی لوازم‌خانگی، در طول ۴۰ سال گذشته، برندهای کمی موفق شدند بی‌وقفه فعالیت کنند و درحال‌حاضر این صنعت به سمتی می‌رود که برندهای بزرگ، تعدادی از برندهای قدیمی را خریداری می‌کنند. ابراهیمی دلیل این مسئله را انطباق‌پذیری و سرعت تغییر کم این برندها عنوان کرد. به غیر از دو برند کره‌ای ال‌جی و سامسونگ، حدود ۵ گروه بزرگ لوازم‌خانگی درحال فعالیت هستند که هرکدام حدود ۸ تا ۱۰ زیرمجموعه دارند.

ابراهیمی افزود اینکه گروه پاکشوما توانسته ۴۹ سال فعالیت مداوم داشته باشد، نشان می‌دهد که پاکشوما با یک برنامه‌ی مدون در حال حرکت است، در شرایطی که بسیاری از برندهای لوازم خانگی از بازار حذف شدند. او همچنین اشاره کرد در بسیاری از محصولات جایگاه خوبی در بازار لوازم‌خانگی دارند و در چند محصول ویژه، به عنوان رهبر بازار لوازم‌خانگی ایران شناخته می‌شوند.

مراسم تولد ۴۹ سالگی پاکشوما از زاویه‌ای دیگر
عکاس: کیوان هندی / زومیت

امیرعلی ابراهیمی به تفاوت گروه پاکشوما با سایر برندها نیز اشاره کرد و البته از افتتاح دو دفتر تحقیق و توسعه و قطعات در کشور چین نیز خبر داد. او همچنین از برنامه‌های ویژه‌ی پاکشوما برای ۵۰ سالگی خبر داد و گفت: هدف ما این است که در ۵۰ سالگی برند پاکشوما، برای ۵۰ سال بعد برنامه‌ریزی کنیم. می‌خواهیم اعتماد مردم را بیشتر از گذشته جلب کنیم و به‌عبارتی هر مصرف‌کننده‌ی ایرانی، حداقل تجربه‌ی یک‌بار استفاده از محصولات پاکشوما را داشته باشد.

در انتهای مراسم، من و کیوان هندی به‌همراه تعدادی از خبرنگاران به کارخانه‌ی بزرگ پاکشوما رفتیم تا به خطوط تولید پاکشوما نگاهی بیندازیم و با حال‌وهوای آن آشنا شویم. این کارخانه‌ی بسیار بزرگ در شهرک صنعتی محمود آباد، حوالی شهر قم قرار دارد و در ۴ بخش فعالیت می‌کند. در ابتدا وارد مجموعه‌ی پرس‌کاری شدیم که ۳۴ دستگاه پرس ۴۰ تا ۶۳۰ تن دارد و درواقع کل فرایند تولیدات فلزی برای تمامی محصولات در این سالن انجام می‌شود. در این مجموعه که حدود ۱۰۰٫۰۰۰ متر مربع وسعت دارد، علاوه‌بر سالن پرس‌کاری،‌ سالن رنگ،‌ پیش‌مونتاژهای تمام خطوط تولید، خط تولید سبد ظرفشویی، خط رنگ جدید و خط یخچال نیز قرار دارند.

لوگوی پاکشوما در ورودی کارخانه
عکاس: کیوان هندی / زومیت

یکی دیگر از ۴ مجموعه‌ی این کارخانه ۶۰٫۰۰۰ مترمربع وسعت دارد و شامل انبارهای قطعه و دو سالن تزریق می‌شود. این سالن‌های تزریق در مجموع ۶۷ دستگاه را شامل می‌شوند که کل فرایند تولید قطعات پلاستیکی برای تمام محصولات در همین بخش انجام می‌شود.

خط تولید ماشین ظرفشویی
کنترل کیفی کولر گازی پاکشوما از نمای نزدیک‌تر
ماشین لباسشویی پاکشوما در مراحل نهایی تولید
سالن تولید کولر گازی پاکشوما

پاکشوما درنظر دارد تا در آینده‌ای نزدیک صادرکننده‌ی لوله‌های مسی کولر گازی باشد

مجموعه‌ی دیگر در این کارخانه، خط تولید کولر گازی پاکشوما را شامل می‌شود و مجموعه‌ی آخر، در آینده‌ای نزدیک، بستر تولید لوله‌های مسی خواهد بود که نیاز تمامی محصولات این شرکت را برطرف خواهد کرد و پاکشوما برنامه‌هایی برای صادرات آن‌ نیز دارد.

کنترل کیفی کولر گازی پاکشوما
عکاس: کیوان هندی / زومیت

در طول بازدید از کارخانه، رباتی از برند سرشناس KUKA توجهم را جلب کرد که در خط تولید یخچال فعالیت می‌کند. KUKA شرکتی نام‌آشنا در حوزه‌ی تولید ربات‌های صنعتی‌ است که فعالیت و کار خود را از سال ۱۸۹۸ آغاز کرده و امروزه یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های سازنده‌ی ربات‌های صنعتی است.

ربات KUKA در کارخانه‌ی پاکشوما
بازوی رباتیک صنعتی KUKA پاکشوما
ربات صنعتی KUKA پاکشوما

از ربات‌های متنوع شرکت KUKA در حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت خودروسازی و تولید لوازم‌خانگی استفاده می‌شود. این ربات‌ها در بخش‌های مختلف از جوشکاری و پرس‌کاری گرفته تا رنگ‌آمیزی و بسته‌بندی و جابه‌جایی قطعات کاربرد دارند؛ پاکشوما از این ربات برای جا‌به‌جایی صفحه‌ی خم‌‌شده به مراحل بعدی فرآیند تولید استفاده می‌کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات