گزارش زومیت از رونمایی خدمات بانکداری باز با نام فینوتک

سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
راهکار بانکداری باز با نام فینوتک رونمایی شد. این راهکار استفاده از خدمات بانکی بدون خروج از اپلیکیشن و سایت خدمت دهنده را فراهم می‌کند.
تبلیغات

در حاشیه‌ی ششمین دوره‌ی همایش بانکداری الکترونیک و با حضور مسئولین بانکی و خبرنگاران، فینوتک به‌عنوان راهکار بانکداری باز رونمایی شد. در این مراسم علی کرمانشاه معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، ولی‌الله فاطمی عضو هیئت‌مدیره بانک ملی، مدیران ارشد بانکی و اعضای هیئت‌مدیره بانک آینده حضور داشتند.

احمد مرآت نیا، عضو هیئت‌مدیره شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا اعلام کرد: «بانکداری باز ضرورتی است که با اجرای آن همه برنده هستند. اگر روزی در مورد ضرورت اجرایی شدن بانکداری الکترونیکی در کشور صحبت می‌کردیم، امروز در مورد ضرورت اجرای بانکداری باز و پیاده‌سازی آن در کشور باید صحبت کنیم.»

مرآت نیا گفت: «بانکداری باز فرصت نوآوری ایجاد می‌کند. بانکداری باز یک پلت‌فرم است که طبق آن تقسیم کار مناسبی صورت می‌گیرد و هر کدام از شرکت‌های بزرگ و فعالان بازار، کار خود را پیش می‌برند.»

حامد قنادپور مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا که ارائه‌دهنده و تولیدکننده‌ی فینوتک است، در این مراسم گفت: «بانکداری باز مفهومی بوده که قادر است فضای بهتری در سبک زندگی انسان‌ها ایجاد کند. هم‌اکنون شرایطی فراهم شده تا کسب‌ و کارها، سازمان‌های بزرگ و بانک‌ها از این راهکار بهره برند.»

قنادپور اعلام کرد:‌ «در حال حاضر فینوتک با زیرساخت بانک آینده فعالیت می‌کند، اما این امکان وجود دارد تا این بستر و خدمات در اختیار تمام بانک‌ها قرار داده شود. از سویی با استفاده از فینوتک و بهره بردن از آن دیگر شرکت‌ها نباید نگران امنیت باشند، چرا که فینوتک بالاترین سطح استانداردهای امنیتی را دارد و خواهد داشت.»‌‌

به گفته‌ی مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، فینوتک یک واسط برنامه‌نویسی امن و باز است که کسب‌ و‌ کارها می‌توانند از طریق آن سرویس‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند و سرویس‌های مورد نیاز مشتریان خود را در اختیار آنان قرار دهند.

مهسا خمیسی معاون توسعه کسب‌ و کار فینوتک توضیح داد:« هم‌اکنون فینوتک، ۱۲ سرویس در اختیار مشتریان و متقاضیان خود قرار می‌دهد و مشتریان به‌سادگی می‌توانند با مراجعه به سایت فینوتک از این خدمات مطلع شده و از آن استفاده کنند. این سرویس‌ها در اصل برای کسب‌ و‌ کارهای آنلاین، ارزش افزوده ایجاد می‌کند. کسب‌ و کارها بسته به جنس فعالیت و ماهیت فعالیت‌ خود می‌توانند از API بازی که در اختیارشان گذاشته می‌شود، برای سرویس یا سرویس‌های مورد نیاز خود بهره ببرند.»‌

به گفته‌ی خمیسی، سرویس‌های فینوتک بیشتر بر بستر پرداخت متمرکز است و شرایطی را فراهم می‌کند تا هر کدام از کسب‌ و کارهای آنلاین و یا سازمان‌های بزرگ بتوانند به‌صورت درون برنامه‌ای، بدون اینکه لازم باشد صفحه بانک به‌صورت مجزا باز شود، دستور پرداخت و یا انتقال وجه به‌صورت دوره‌ای و یا یک‌باره را صادر کند.

فینوتک

علی حاجی‌زاده، مدیرعامل آدانیک به‌عنوان شریک راهبردی ارتباط فردا در این مراسم گفت:« فینوتک سعی کرده سرویس‌هایی ارائه دهد که تاکنون بانک‌ها آن را ارائه نکرده‌اند. فینوتک یک بازار انحصاری نیست؛ کسانی که وارد این بازار می‌شوند آزادند با هرکس و با هر قانونی که به آن‌ها اجازه همکاری می‌دهد، کار کنند. فینوتک قرار نیست محدودیت و انحصار ایجاد کند.»

حاجی‌زاده افزود:«فینوتک رمز و راز نیست، از همین رو به‌راحتی در اختیار همه قرار می‌گیرد. فینوتک رقیب بانک نیست.»

علی کرمانشاه معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی که در مراسم رونمایی فینوتک حضور داشت، اعلام کرد:«زمانی که من می‌خواستم در مورد شرکت‌های نوآور سخنرانی کنم، تصورم این بود که بسیار پیشرو هستم. اما حال متوجه شدم که کسب‌ و کارها در این بخش بسیار خوب عمل کرده‌اند. پیش از این خاستگاه نوآوری، صنعت بود؛ اما هم‌اکنون این خاستگاه تغییر کرده است و مصرف‌کنندگان هستند که دنبال نوآوری می‌گردند.»

فرزاد رحمانی مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره چارگون نیز به‌عنوان یکی از مشتریان فینوتک اعلام کرد:«با استفاده از بستر فینوتک شرکت‌های بزرگ می‌توانند بخشی از پرداخت‌های خود را به‌صورت مستقیم انجام دهند. ما به‌عنوان فراهم‌کننده‌ی نرم‌افزارهای اداری مالی با استفاده از این سرویس این امکان را در اختیار مشتریان خود قرار دادیم که بتوانند پرداخت‌های خود را با سرعت بیشتر و دقت بیشتری مدیریت کنند».

مهربانه، باهمتا، پین‌تاپین و سینما تیکت از جمله کسب‌ و کارهایی هستند که از سرویس‌های فینوتک بهره می‌برند.

نظر شما در مورد خدمات بانکداری باز و استفاده از خدمات بانکی در برنامه‌ها و سایت‌های سرویس‌دهنده بدون ورود به صفحات بانک‌ها چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات