گزارش زومیت از نشست خبری دومین المپیاد تکنسین‌ ها

یک‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ثبت نام دومین دوره المپیاد تکنسین‌ها با همکاری سامسونگ و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آغاز شده است.
تبلیغات

ثبت نام دومین دوره المپیاد تکنسین‌ها مانند سال قبل با همکاری سامسونگ و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از دوم آذرماه آغاز شده است.

به مناسب برگزاری دومین دوره این المپیاد، نشست خبری با حضور مدیران سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و مسئولان سامسونگ در ایران برگزار شد.

هجرت، مدیر بازاریابی سامسونگ در این مراسم اعلام کرد: «طبق گزارش سازمان ملل، در کشورهای درحال‌توسعه دوسوم جوانان با بیکاری و مشکلات کار درگیر هستند. تعداد این افراد تا ۲۰۵۰ دو برابر خواهد شد و ابزار آموزشی پاسخگوی‌ آموزش این افراد نیست. آموزش و نیاز انسان‌ها به آن، سال‌ها است که در جهان احساس می‌شود و سازمان جهانی مهارت از سال ۱۹۶۰ در جهان شکل گرفته است. مسابقات جهانی مهارت به‌عنوان بزرگ‌ترین مسابقات و رقابت‌ها در این زمینه برگزار می‌شود.»

او افزود: «مسابقه ملی مهارت در ایران از سال‌های قبل اجرا می‌شود. سامسونگ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان الکترونیکی در دنیا دوست دارد مهارت در بین جوانان آموزش داده شود و آن‌ها بتوانند از این آموزش استفاده کنند. در ایران نیز سامسونگ مرکز فنی و حرفه‌ای آموزش مهارت راه‌اندازی کرده است و به جوانان و نوجوانان مهارت‌های کامل در رشته‌های مختلف فنی ارائه می‌شود. سامسونگ مسابقات المپیاد تکنسین‌ها (المپیاد مهارت) را برای دومین بار در ایران برگزار می‌کند.»

تهرانیان، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان تهران نیز در این مراسم گفت:‌ «یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌کاری در کشور بعد از مسائل اقتصادی، مشکلات مهارتی است. ما مواردی در کشور داشته‌ایم که ۳۵ هزار نفر در کشور به دنبال کار بودند و شرکت‌ها نیاز به آن‌ها داشتند اما به دلیل عدم مهارت استخدام نشده‌اند.»

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان تهران ادامه داد: «در کشورمان دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هم بدون مهارت هستند که یک معضل به‌حساب می‌آید. در استان تهران ۳۰ درصد مراجعه‌‌کنندگان به کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای‌ ما، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.»

تهرانیان بیان کرد: «در تهران ۵ کارگاه داریم که آموزش‌های لازم برای تعمیر و ساخت لوازم خانگی داریم که در این چند سال سامسونگ مرکز پیشرفته‌ای را در میدان بهمن افتتاح کرد و تجهیزاتی را در آنجا می‌بینیم که هم به‌روز هستند و هم به بازار ارائه نشده‌اند. مسابقاتی که سامسونگ برگزار می‌کند، در جهت اهداف سازمان فنی و حرفه‌ای است. با همت مسئولان سازمان فنی‌ و حرفه‌ای کشور این مسابقات از استان تهران فراتر رفته و به کل کشور گسترده شده است.»

به گفته‌ی مدیرکل فنی‌ و حرفه‌ای استان تهران، سال قبل در المپیاد تکنسین‌ها ۲۰۰۰ نفر در رشته‌های موبایل و تبلت، لوازم خانگی (یخچال، ماشین لباسشویی)، دستگاه‏های تهویه مطبوع (کولر گازی) و لوازم صوتی و تصویری (تلویزیون و سینمای خانگی) شرکت کردند تا در هر رشته ۱۰ نفر در مرحله نهایی به رقابت بپردازند و نفرات برتر مشخص شوند. یکی از شاخصه‌های امسال، ارسال نفرات برتر به مسابقات جهانی مهارت در ابوظبی به‌عنوان تماشاچی و بازدیدکننده بود تا بتوانند در آنجا رقابت برترین‌های ایران در مسابقات ملی مهارت را تماشا کنند.

عمرانی، مدیر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت نیز در این نشست خبری اعلام کرد: «مسابقات جهانی مهارت، بزرگ‌ترین مسابقات جهان در این حوزه است. سازمان جهانی مهارت، ۷۶ کشور به‌عنوان عضو دارد و هر ۲ سال یک‌بار در این مسابقات گرد هم می‌آیند و به مسابقه می‌پردازند. ایران از سال ۷۲ با پیوستن مجدد به سازمان جهانی مهارت، هرساله مسابقه ملی مهارت را برگزار می‌کند.»

عمرانی در مورد ضرورت اجرای المپیاد تکنسین‌ها گفت: «از آنجا که در مسابقات ملی مهارت محدودیت سنی وجود دارد و از طرفی ما در کشور به تکنسین‌های زیادی نیازمندیم، تصمیم به همکاری با سامسونگ برای برگزاری المپیاد تکنسین‌ها گرفتیم. سامسونگ هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین‌ حامیان مسابقات جهانی مهارت، در ایران المپیاد تکنسین‌ها را برگزار خواهد کرد. مسابقات المپیاد تکنسین‌های امسال به مسابقات جهانی مهارت نزدیک و مانند آن مسابقات ولی در اندازه‌ی کوچک‌تر برگزار می‌شود.»

به گفته‌ی او، تاکنون ۲۰ درصد افزایش تعداد ثبت‌نام‌ داشته‌ایم که امیدواریم تا جمعه ۲۶ آذر افراد بیشتری در این مسابقات ثبت‌نام کنند.

یارمحمدی، مدیر آکادمی مهندسی سامسونگ نیز در این مراسم بیان کرد: «آکادمی مهندسی سامسونگ به امیدی برای جوانان ایرانی تبدیل شده است و نه‌تنها از تهران بلکه از شهرهای مختلف به تهران می‌آیند و از این مجموعه استفاده می‌کنند. آموزش‌های انجام‌شده در این آکادمی، بر مبنای فناوری‌های روز و دستگاه‌های جدید است تا تجربیات خوب و بهتری به دست بیاورند. دوره‌های کارورزی حین آموزش داریم تا هنرجویان ما به مراکزی که کار واقعی در آن‌ها صورت می‌گیرد مراجعه و در آنجا کار واقعی را تجربه کنند.»

مدیر آکادمی مهندسی سامسونگ اضافه کرد: «به دومین سال افتتاح آکادمی مهندسی سامسونگ نزدیک می‌شویم که تاکنون بالغ‌بر ۱۰۴۰ نفر در این دوره‌ها پذیرفته شده‌اند. بیش از ۳۵۰۰ نفر در این دوره‌ها پیش ثبت‌نام شده‌اند. ۸۸۸ نفر در این دوره‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند. دوره‌های موبایل و تبلت برای بانوان نیز در نظر گرفته شده است و در آن، خانم‌ها آموزش می‌بینند.»

به گفته‌ی یارمحمدی، ۱۴۴ نفر از فارغ‌‌التحصیلان، از بین دانشجویان دانشگاه‌های کشور هستند. بیش از ۳۰۰ نفر از این افراد که آموزش دیده‌اند، خودشان شاغل بوده‌اند. ۳۷۸ نفر جویای کار در بین آموزش دیدگان وجود داشته‌اند و سعی داریم افرادی که در این مرکز حضور می‌یابند، فرصت شغلی پیدا کنند. از بین این عده ۳۰ نفر در بخش‌های مختلف سامسونگ شاغل شده‌اند و ۷۴ نفر در مراکز غیر سامسونگی با کمک آکادمی شاغل هستند. در کل حدود ۲۷ درصد از آموزش دیدگان در این مرکز تاکنون شاغل شده‌اند.

دومین دوره المپیاد تکنسین‌های ایران با حمایت شرکت سامسونگ الکترونیکس و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌شود. المپیاد تکنسین‌های امسال از روز دوم آذرماه با ثبت‌نام داوطلبان آغاز به کار کرد. همانند دوره گذشته نفرات برتر پس از پشت سر گذاشتن دو مرحله تئوری و عملی شناخته می‌شوند.

این المپیاد در رشته‌های موبایل و تبلت، لوازم خانگی (یخچال، ماشین لباسشویی)، دستگاه‏‌های تهویه مطبوع (کولر گازی) و لوازم صوتی و تصویری (تلویزیون و سینمای خانگی) برگزار می‌شود.

به نفر اول هر گرایش این المپیاد ۳۰ سکه بهار آزادی همراه با اعطای لوح تقدیر و اعزام به چهل و چهارمین مسابقات جهانی مهارت (ابوظبی ـ ۲۰۱۷) به‌عنوان بازدیدکننده؛ به نفر دوم هر گرایش ۲۰ سکه بهار آزادی همراه با اعطای لوح تقدیر و اعزام به چهل و چهارمین مسابقات جهانی مهارت (ابوظبی ـ ۲۰۱۷) به‌عنوان بازدیدکننده و به نفر سوم هر گرایش ۱۰ سکه بهار آزادی همراه با اعطای لوح تقدیر و اعزام به چهل و چهارمین مسابقات جهانی مهارت (ابوظبی ـ ۲۰۱۷) به‌عنوان بازدیدکننده اهدا می‌شود.

اولین دوره المپیاد تکنسین‌های ایران بهمن‌ماه سال گذشته با معرفی نفرات برتر هر گرایش به پایان رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات