گفتگو زومیت با رامتین منزهیان، بنیانگذار بامیلو

چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
بنیان‌گذار و مدیرعامل فروشگاه اینترنتی بامیلو در گفتگوی اختصاصی با زومیت اعلام کرد که می‌خواهیم همه بازار از مدل «حراجمعه» استفاده کنند.
تبلیغات

رامتین منزهیان، بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره بامیلو است. او یکی از مدیران جوان و موفق در حوزه تجارت‌ الکترونیک است که توانسته طی دو سال و شش ماه بامیلو را به فروشگاهی با سهمی بیش از ۲۰ درصد در بازار خرده‌فروشی آنلاین تبدیل کند. او دکترای امور مالی از دانشگاه کلن آلمان دارد و برای راه‌اندازی چند پروژه در حوزه تجارت الکترونیک، به ایران بازگشته است. در ادامه به گفتگو با رامتین منزهیان می‌نشینیم. 

لطفا درباره شکل‌گیری بامیلو بگویید.

بامیلو در زمستان ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد و رسما در تابستان ۹۳ رونمایی شد. روزهای اول حدود ۱۰ نفر بودیم اما در تابستان به ۵۰ نفر رسیدیم و حالا بعد از دو سال و نیم حدود ۳۰۰ نفر در بامیلو کار می‌کنند که همگی جوان هستند و میانگین سنی آن‌ها حدود ۲۵ سال است. حدود ۱۰۰۰ فروشنده با بامیلو ارتباط دارند و بیش از ۱۰۰ هزار کالا در بامیلو عرضه می‌شود. بامیلو اپلیکیشن موبایل فعالی هم دارد که حدود ۳۰ درصد از سفارش‌ها از طریق این اپلیکیشن ثبت می‌شود.

برخی مدل کسب‌وکار بامیلو و نداشتن انبار را مشکل بامیلو می‌دانند در این باره چه کرده‌اید؟

تنها با الگوی مارکت‌پِلیس می‌توان فروشگاه را بزرگ کرد

اتفاقا ما بر این باور هستیم که شیوه Marketplace بهترین روش برای تجارت الکترونیک است. اگر قرار باشد همه کالاها خریداری و انبار شوند؛ چطور می‌توان فروشگاه را بزرگ کرد و تنوع کالا ایجاد کرد؟ در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از کالاهای بامیلو بر اساس مدل مارکت‌پلیس تأمین می‌شود. بامیلو یک انبار ۱۰ هزار متری دارد و علاوه بر آن چند مرکز تقسیم کالا نیز در مناطق مختلف شهر در نظر گرفته شده است که وظیفه دریافت کالا از سوی فروشنده و ارسال کالا به مشتریان را بر عهده دارند. ما هرروز با بیش از ۴۰۰ فروشنده‌ در ارتباط هستیم تا کالا‌ها را به انبار بامیلو منتقل کرده و به دست مشتری برسانیم. این اکوسیستم این امکان را به بامیلو می‌دهد تا با تأمین‌کنندگان بیشتری در تماس باشد. در اصل انبار بامیلو بخشی از انبار تأمین‌کنندگان کالا است.

برنامه بامیلو برای آینده چیست؟

تفاوت فروشگاه‌هایی با مدل Retail و Marketplace در کیفیت سرویس است. در مدل Marketplace -که روش فعلی بامیلو است- کالا از فروشنده گرفته شده به انبار بامیلو منتقل می‌شود سپس به مشتری تحویل داده خواهد شد. این فرآیند باعث می‌شود تا تنوع محصولات افزایش یافته و رقابت بین فروشنده‌ها منجر به کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات شود؛ اما زمان تحویل کالا از فروشنده به بامیلو و سپس تحویل آن به مشتری بیشتر از حالت خرده‌فروشی یا Retail است. ما در بامیلو تلاش می‌کنیم تا زمان تحویل کالا به مشتری را تا حد ممکن کاهش دهیم و در این زمینه مدام در حال تلاش و سرمایه‌گذاری هستیم. ایجاد اتصال بین نرم‌افزار فروشندگان و خریداران یکی از اقداماتی است که کمک می‌کند تا کالاها سریع‌تر به دست مشتریان برسد.

در حال حاضر چند درصد از بازار آنلاین در اختیار بامیلو است؟

ما در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد از بازار فروش آنلاین را در اختیار داریم ولی هدفمان کسب سهم ۵۰ درصدی از بازار است. برای رسیدن به این هدف نیز قصد داریم تا بازار فروش آنلاین را بزرگ‌تر و افراد بیشتری را به سمت خرید آنلاین هدایت کنیم.

برنامه‌ای برای گسترش انبارها دارید؟

به زودی تعداد انبارهای بامیلو را به ۱۰ واحد می‌رسانیم و همچنین می‌خواهیم مراکز توزیع کالا به مشتری را نیز بیشتر کنیم تا فروشنده‌ها بتوانند کالا را به نزدیک‌ترین انبار برسانند و به این ترتیب زمان ارائه محصول از فروشنده به بامیلو کمتر شود. در این شیوه، خریداران نیز می‌توانند درصورتی‌که در نشانی خود برای دریافت کالا حضور نداشتند، کالای خود را از این مراکز به شکل مستقیم دریافت کنند.

حراجمعه

برای وسعت بخشیدن به بامیلو و افزایش تنوع کالا چه تصمیمی دارید؟

سعی داریم طی ۶ ماه آینده از هزار فروشنده به سه هزار فروشنده برسیم. تا به کمک آن‌ها، تنوع و تعداد کالاها را بیشتر کنیم. ممکن است یک کالا توسط سه فروشنده در بامیلو عرضه شود، هرکدام با شرایط خاص ارسال یا گارانتی متفاوت تا کاربران بتوانند بر اساس نیاز و علاقه خود از هر کدام از فروشندگان کالا خریداری کنند. ایجاد تنوع در کالاها کمک می‌کند تا مشتریان سر زدن به بامیلو را جزئی از عادت‌های روزمره خود بدانند.

خدمات به مشتریان در این دوسال چه تغییری کرده است؟

سایت، اپلیکیشن و خبرنامه بامیلو براساس سلیقه و نیاز کاربران سفارشی می‌شود

بخش مهمی که در بامیلو در حال گسترش است، شخصی‌سازی صفحات بر اساس سلیقه کاربران است. ما می‌خواهیم کاربران وقتی صفحه اول سایت را باز می‌کنند محصولاتی را ببینید که مطابق با سلیقه‌ی آن‌ها است. این موضوع در مورد خبرنامه و اپلیکیشن موبایل نیز صدق می‌کند و صفحات آن‌ها نیز بر اساس سلیقه و خواست مخاطبان سفارشی می‌شوند و پیشنهادهایی ارائه می‌شود که مطابق با نیاز یا علاقه‌ی آن‌ها است. در ضمن سعی داریم گزینه‌های متنوعی برای ارسال کالا در اختیار کاربران قرار دهیم تا بتوانند از روش‌های مختلف سریع‌تر یا گران‌تر برای دریافت کالای خود استفاده کنند. در حال حاضر تقریبا همه فروشگاه‌های آنلاین، تعویض و بازگشت کالا را برای ۷ روز می‌پذیرند اما بامیلو برای ۳۰ روز بازگشت کالا را تضمین می‌کند و البته قصد داریم این مدت را نیز افزایش دهیم.

در باره‌ی تجربه کمپین ۶ آذر سال گذشته یا همان بلک‌فرایدی بگویید؟

سال گذشته برای اولین بار در ایران و هم‌زمان با همه کشورهای دنیا مثل هند، ویتنام، اروپا، چین، امریکا و بسیاری از کشورهای مسلمان این حراج برگزار شد. در این حراج تعدادی از کالاهای محبوب با تخفیف‌های بسیار خوب و باورنکردنی عرضه می‌شوند. این حراج کمک می‌کند تا فروشگاه‌ها پتانسیل‌های رشد در سال آینده را تخمین بزنند. ما فکر کردیم این زمان فرصت خوبی برای فروشندگان است تا بتوانند خود را در بازار آنلاین ارزیابی کنند و البته فرصت خوبی برای خریداران بود تا بتوانند با قابلیت‌های بازار آنلاین آشنا شوند. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ دنیا کالاها را پایین‌تر از قیمت واقعی به فروش می‌رسانند تا نقدینگی ایجاد کنند.

حراجمعه

امسال اسم حراجمعه را برای این کمپین فروش انتخاب کردید، چرا؟

بله حراجمعه! ما علاقه‌مندیم این مدل از فروش را هم در بخش آنلاین و هم آفلاین معرفی کنیم. اینکه یک روز در سال مردم بتوانند خوب خرید کنند و فروشندگان بتوانند خوب بفروشند. برای همین هم سعی کردیم نامی انتخاب کنیم که نزدیک به مفهوم حراج روز جمعه باشد. ما در اصل این نام را برای همه فعالان بازار خرده‌فروشی ایجاد کرده‌ایم تا همه بتوانند از این مدل استفاده کنند و فروش خوبی داشته باشند. بسیاری از کشورها این مدل از حراج را با نام‌های مختلف اجرا می‌کنند، مثلا در عربستان و امارات این نوع حراج با نام جمعه سفید شناخته شده است.

فروش بامیلو در حراجمعه پارسال چطور بود؟

طی دو روز موفق شدیم ۶۰ هزار کالا بفروشیم. فروشنده‌های بامیلو به‌طور میانگین ۱۵ برابر روزهای عادی فروش داشتند. رکورد خرید«۲۰ کالا در ثانیه» در مورد برخی از کالاهای خاص یکی از تجربه‌های بامیلو در این حراج استثنایی بود. بامیلو طی دو روز، حدود هفت میلیون بار بازدید شد. همه اینها اتفاق خوبی برای بامیلو بود.

اما بسیاری از کاربران از شیوه اجرای بلک‌فرایدی بسیار ناراضی بودند!

شاید این گلایه‌ها به خاطر این بود که ما خیلی اطلاع‌رسانی کاملی انجام ندادیم. در اصل ساختار این حراج مبتنی بر عرضه تعداد محدودی از کالاها است که پرطرفدار هستند و با قیمت استثنایی فروخته می‌شوند. تعداد این کالاها زیاد نیست، اما در مجموع همه کالاهای موجود تخفیف‌های خوبی داشتند که در نهایت خرید موفقی برای همه رقم می‌زد.

امسال برنامه‌ای برای افزایش تعداد کالاهایی که با قیمت استثنایی عرضه می‌شوند دارید؟

امسال هم تعداد کالاهای که قیمت استثنایی دارند محدود است حدود ۵۰۰ نوع کالا به عنوان کالای خاص با تخفیف استثنایی عرضه می‌شود که در کل موجودی آن‌ها حدود ۳۵ هزار کالا خواهد بود. به‌طور مثال ۱۰۰ دستگاه پلی استیشن ۴ به قیمت ۸۹۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. کاربران می‌توانند حدود ۱۰۰ دستگاه تلویزیون ال جی را با ۴۰۰ هزار تومان تخفیف در حراجمعه خریداری کنند! اما خوب تعداد این کالاها محدود است و متأسفانه همه موفق به خرید با این قیمت‌ها نمی‌‌شوند ولی در کل در این دو روز همه فروشندگان، کالاهای خود در بامیلو را با تخفیف‌های باورنکردنی ارائه می‌کنند. در این بازه‌ی زمانی ۸۰ هزار نوع کالا با تخفیف به فروش می‌رسند.

رامتین منزهیان

امسال حراجمعه چطور اجرا می‌شود؟

همه سعی خود را می‌کنیم تا مشتری‌های جدید خود را به مشتری وفادار بامیلو تبدیل کنیم

امسال حراجمعه، جمعه و شنبه، ۵ و ۶ آذر انجام می‌شود و شروع حراج نیز ساعت ۱۲ شب است. تعدادی از کالاهای پرطرفدار برای فروش انتخاب شده‌اند؛ مثلا حدود ۵۰۰ مودم Huawei و هزار مودم Tenda و ۳۰۰ پاوربانک ADATA با تخفیف‌های بسیار عالی در این روز به فروش می‌رسند. از همین الان کالاهای پرفروش را انبار کرده‌ایم تا ارسال کالاها به موقع انجام شود. حتی قرار است برخی از کارمندان بامیلو برای کمک به فروشندگان به انبار آن‌ها فرستاده شوند تا ارسال‌ سریع‌تر شود. امسال ۶۰۰ فروشنده در حراجمعه بامیلو شرکت کرده‌اند و این یعنی تنوع کالای بیشتر! کسانی که از اپلیکیشن بامیلو برای خرید استفاده می‌کنند، شانس بیشتری برای خرید کالاهای پرطرفدار خواهند داشت. سال پیش ۸۰ درصد ترافیک بامیلو را کاربران جدید تشکیل داده بودند. حراجمعه به ما کمک می‌کند تا مشتری‌های جدید را جذب بامیلو کنیم و در نتیجه بازار فروش آنلاین را بزرگ‌تر کنیم. به این ترتیب مشتریان جدید هم می‌توانند تجربه جدیدی داشته باشند. ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا مشتریان، خرید خوبی را تجربه کنند و آن‌ها را به مشتریان وفادار بامیلو تبدیل کنیم.

در ضمن امسال از طریق اتوبوس‌های معرفی خرید آنلاین و حراجمعه در سه شهر تهران، مشهد و شیراز، فرهنگ استفاده از اینترنت برای خرید را در بین مردم رواج می‌دهیم. این طرح با همکاری پارس آنلاین از ۲۲ آبان ماه شروع شده و تا روز حراج ادامه دارد.

پارس‌ آنلاین حامی حراجمعه امسال است؟ آیا حامیان دیگری نیز دارید؟

بله در حراجمعه، پارس آنلاین، بانک پارسیان و جیرینگ همراه‌هان ویژه بامیلو هستند. امیدواریم بتوانیم امسال تجربه خرید آنلاین خوبی برای همه ایرانیان رقم بزنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات