مدیر اجرایی مایکت: میزان فروش ماهانه مایکت ۲۰۰ میلیون تومان است
وحید رحیمیان در نشست خبری فروشگاه اپلیکیشنهای اندرویدی مایکت اعلام کرد: «در یک سال گذشته به دنبال تبدیل شدن به یک سرویس پایدار و خوب برای کاربران بودهایم و در این مسیر گامهایی برداشتهایم.»
مایکت ۸ میلیون کاربر دارد
مدیر اجرایی مایکت گفت: «مایکت در حال حاضر با بیش از ۱۳ هزار توسعهدهنده اندروید ارتباط دارد. اکنون بیش از ۸ میلیون نفر کاربر و بیش از ۶۴ هزار اپلیکیشن داریم. در یک سال اخیر، میزان فروش ۱۲۲ درصد، تعداد توسعهدهندگان فعال ۱۰۰ درصد و تعداد کاربران فعال ۶ برابر رشد داشته است.»
رحیمیان توضیح داد: «از ابتدا نام مایکت به عنوان مایمارکت یعنی «مارکت من» انتخاب شد که روی این مفهوم و برندینگ این نام در سال گذشته کار کردیم و در آینده نیز برای آن برنامههای متعددی داریم. همچنین در حوزهی کاربران جشنوارههای متعددی از جمله زمستانه، تابستانه، اینستاگرامی، عید تا عید و دیگر جشنوارهها را اجرا کردیم.»
همکاری مایکت و رایتل
او در مورد تعاملات مایکت با برندها و شرکتهای دیگر بیان کرد: «همکاریهایی با شرکتهای دیگر از جمله رایتل، بامیلو، تخفیفان، زودفود، تگ موند و دیگر شرکتهای ایرانی داشتهایم. به عنوان مثال هماکنون برای کاربران رایتل تم مایکت بنفش است و تخفیفهای خاص دارد.»
رحیمیان با اشاره به مؤلفههای خاص در مایکت، گفت: «مشخصات اجرایی خاصی در مایکت وجود دارد که یکی از آنها مایگارانتی است. مای گارانتی از آخر سال قبل اجرا شد و بر اساس زمان مشخصشده برای تمام اپلیکیشنهای غیر رایگان مایکت، گارانتی برگشت پول وجود دارد. این برگشت پول بدون استناد به دلیل خاص است و کاربر به هر عنوانی میتواند این خرید را کنسل کند. البته باید این لغو در زمانی که اعلام شده است باشد.»
مدیر اجرایی مایکت در مورد دیگر شاخصههای خاص در مایکت عنوان کرد: «شاخصهی دیگری که در بهار امسال راهاندازی شده، درخواست برنامه است. کاربران میتوانند اپلیکیشن را جستجو کنند و اگر این اپلیکیشن وجود نداشت درخواست دریافت برنامه از مایکت ارائه دهند. در ۵ ماه اخیر حدود ۲۰۰ هزار نفر درخواست اپلیکیشن جدید از مایکت داشتهاند. مشخصه دیگر افزودن ویدیو و برنامههای ویدیودار بوده است. جستجوی پیشرفته اپلیکیشن که در آن خصوصیاتی از قبیل دیتادار بودن، ویدیودار بودن و دیگر مشخصات در آن قرار داده شده است.»
امکانات مایپنل برای توسعهدهندگان
به گفتهی رحیمیان، در بخش توسعهدهندگان امکاناتی از قبیل چند ورژنی، تعداد نمایش برنامه، انتشار زماندار، اپلیکیشن توسعهدهندگان به نام مای پنل، تسویه دو بار در ماه، لایسنسینگ برای برنامهها، صفحهی ویژه برای توسعهدهندگان با قابلیت شخصیسازی، کارت هدیه برای برنامهها، گذاشتن تگ برای جستجوی بهتر برنامهها و راهاندازی پایگاه دانش توسعهدهندگان ارائه شده تا مایکت به توسعهدهندگان خدمات بیشتری ارائه دهد.
او اضافه کرد: «در آینده برای توسعهدهندگان قابلیت پرسش از کاربران را قرار میدهیم تا بتوانند سؤالاتی که برای بهبود برنامهی خود دارند از کاربران اپلیکیشن خود بپرسند. در کنار این قابلیت، آمار حذف برنامه را نیز به توسعهدهندگان ارائه خواهیم داد.»
مدیر اجرایی مایکت اعلام کرد: «در نسخهای که کمتر از دو هفته آینده خواهد آمد، مایکت با استفاده از مشخصههای شبکههای اجتماعی ارائه خواهد شد تا کاربران از امکاناتی نظیر نمایش نصب برنامه توسط دوستان، اطلاع از لایک کردن نظرات توسط افراد، مدل گوشی کاربران با رعایت محرمانگی و سطح کاربران ارائه میشود.»
رحیمیان در مورد میزان سهم مایکت از بازار اپلیکیشنهای ایرانی گفت: «مرجع رسمی در مورد سهم بازار مارکتهای ایرانی وجود ندارد که ما بخواهیم آن را ارائه دهیم. در فضای موجود در بین مارکتهای ایرانی، مایکت رتبه دوم را با اختلاف نسبت به رتبه سوم دارد. در یک سال اخیر سعی کردیم روی کیفیت مارکت خود کار کنیم، چون معتقدیم با استفاده از کیفیت بالا و مشخصات بهتر مایکت میتواند درآمد بالا داشته باشد و میزان سهم بازار خود را گسترده کند.»
او در مورد درخواست کاربران برای ارائه اپلیکیشنها و بازیهای کرک شد در مایکت تأکید کرد: «ما با امنیت گوشی کاربران بازی نخواهیم کرد و اپلیکیشنها و بازیهای کرک شده را ارائه نمیدهیم.»
میزان فروش ماهانه مایکت ۲۰۰ میلیون تومان است
مدیر اجرای مایکت در مورد میزان دانلود و فروش و درآمد مایکت، گفت: «هم اکنون روزانه حدود ۲۷۰ هزار دانلود در مایکت داریم. همچنین میزان فروش ماهانهی ما حدود ۲۰۰ میلیون تومان است که درآمد مایکت حداکثر ۳۰ درصد است. در حال حاضر تقریباً روزانه حدود ۱۵۰ هزار کاربر منحصر به فرد دانلود کننده داریم.»
دستور مراجع قضایی و ناظر برای حذف برنامهها
رحیمیان در پاسخ به سؤال زومیت در مورد اینکه «آیا شما هم مانند بازار از مراجع قضایی و نظارتی دستور و اخطار برای حذف برنامه داشتهاید؟» گفت: «معمولا از این دست اخطارها همهی مارکتها دریافت میکنند. معروفترین اخطار مراجع ناظر، برای برداشته شدن بازی پوکمون گو بود. ما ارتباط مداوم با مراجع تصمیمگیری داشتهایم و موظف هستیم که بر اساس اخطارها برنامهها را حذف کنیم. البته در مورد برخی از برنامهها سیاستگذاری داخل مارکتها هم تأثیر دارد و برخی از مارکتها اپلیکیشنهایی را که فکر میکنند مورددار است، از فروشگاه خود حذف میکنند.»
وی در مورد امکان پرداخت هزینه خرید یا خرید درون برنامهی از اعتبار مشترکان اپراتورهای موبایل در مایکت، توضیح داد: «مذاکراتی در زمینهی پرداخت از طریق اعتبار کاربران اپراتورهای موبایل با این شرکتها انجام دادهایم و علاقهمند به اجرای پرداخت از اعتبار حساب مشترکان اپراتورهای همراه هستیم. البته این مذاکرات در جریان است اما در این زمینه هنوز به توافقی نرسیدهایم.»
مدیر اجرایی مایکت تأکید کرد: «زیرساخت نرمافزاری ما نسبت به دیگر مارکتهای ایرانی در صدر قرار دارد و از این نظر، رتبه نخست در میان مارکتهای اندروید ایرانی را داریم.»
حسین فقیه، مدیر ارتباط با شرکتها و پارتنرهای مایکت نیز در این مراسم اعلام کرد: «در مدت یک سال گذشته ما کارهای بسیاری انجام دادیم و تغییرات گستردهای داشتهایم. تغییرات هم در اپلیکیشن و لوگوی مایکت و هم در حوزهی مدیریت انجام شده است.»
فروش ۲۰۰ بازی خارجی در مایکت
مدیر ارتباط با شرکتها و پارتنرهای مایکت در مورد فروش بازیها و برنامههای خارجی در مایکت گفت: «از سال گذشته تاکنون با توسعهدهندههای بیش از ۲۰۰ بازی مختلف مذاکره داشتیم و فروش آنها در مایکت آغاز شده است. ما سعی میکنیم با ارائه مشاوره بتوانیم قیمت بازیهای خارجی را پایین بیاوریم تا برابر با قیمت دلاری نبوده و کاربران ما بتوانند بهراحتی و با قیمت ارزانتر از قیمت جهانی این اپلیکیشنها را خریداری کنند.»
رقابت با کافه بازار
او در مورد رقابت با کافه بازار، توضیح داد: «ما در حوزه افزایش کاربران، زیاد کار کردیم. اما در زمانی که رقیب ما با سرعت بالایی کار میکرد ما سرعت کمی داشتیم. یک نکته که هماکنون و در شرایط امروز مارکتهای اندرویدی موردتوجه است، از تابوتب افتادن بحث نام مارکتها است و در این شرایط مشخصهها و معیارهای کاربردی بیشتر حرف اول را میزند. ما هماکنون کار خودمان را میکنیم و دلگرمیهایی از کاربران و پارتنرهای خودمان داریم. ما هدفمان از ابتدا نیز رسیدن به معنای واقعی مای مارکت یعنی همان مارکت من بوده است و در این راه گام برمیداریم.»
فقیه افزود: «ما هر روز در این چند سال اخیر چالشهایی داریم. به عنوان مثال در برخی مواقع پهنای باند ما یک درصد از پهنای باند کشور بوده است که توانستیم مدیریت کنیم. هماکنون روی چند مشخصه خوب کار کرده و در زمان اجرایی شدن به رسانهها و مردم اعلام خواهیم کرد.»
مایکت به دفترچه تلفن کاربران دسترسی ندارد
مدیر فنی مایکت تصریح کرد: «مایکت به دفترچه تلفن کاربران دسترسی ندارد ولی برای پرداخت از طریق USSD به تماس گرفتن دسترسی دارد تا بتواند پرداخت از طریق کد USSD را برای کاربران فراهم کند.»
او همچنین در مورد بروز خطاهایی در نصب برنامهها گفت: «با افزایش رباتهای دریافت برنامه از گوگل پلی استور و اجرای قابلیت چند ورژنی در مایکت، میزان خطاهای نصب برنامه در دستگاههای مختلف کاهش یافته است.»