پازل بیست و هشتم: قطارها | جایزه این هفته: پنج دستگاه باتری قابل حمل PowerBank مدل PBA2000

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
مطالعه 4 دقیقه
اگر دوست دارید آخر هفته کمی فسفر بسوزانید و خود را برای کار آماده کنید، بخش «پازل» برای شماست. در بخش «پازل» معماهای متنوعی برای کاربران زومیت منتشر می‌شود. در ادامه با بــیــســت و هــشــتــمــیــن قسمت از سری «پــازل» همراه ما باشید.
تبلیغات

بخش «پازل» به صورت هفتـگی و در روزهای جمعه منتشر می‌شود. بیست و هشتمین قسمت از «پازل»، شامل دو بخش است: پاسخ معمای شماره بیست و هفت و یک «پازل» جدید!

پازل این هفته با حمایت شرکت آونگ برگزار می‌گردد. این هفته، از بین کاربرانی که به پازل، پاسخ صحیح بدهند، به قید قرعه، به پنج نفر، پنج دستگاه باتری قابل حمل PowerBank مدل PBA2000 با ظرفیت ۲۰۰۰ میلی‌آمپر با ضمانت آونگ اهداء خواهد شد.

پاسخ معمای شماره بیست و هفت

پیش از انتشار پاسخ پازل، به کاربران جدید سری «پازل» خوش آمد گفته و از همراهی همیشگی کاربران خوب زومیت تشکر می‌نماییم. با توجه به سخت بودن پازل, تعداد شرکت‌کنندگان در «معمای شماره بیست و هفت»، نسبت به معماهای پیشین کاهش یافته بود. اما پاسخ معما:

جواب مورد نظر خود را X، می‌نامیم. یعنی X تعداد سقوط‌هایی است که باید محاسبه کنیم.

اگر اولین تخم‌مرغ شکسته شود، حداکثر X-1 سقوط خواهیم داشت. از این رو همیشه باید اولین سقوط را از ارتفاع X انجام بدهیم. پس تا اینجا، می دانیم که برای محاسبه X، باید سقوط از ارتفاع X انجام شود.اگر تخم‌مرغ اول در دومین سقوط نیز نشکست، برای تخم‌مرغ دوم، می‌توانیم X-2  سقوط داشته باشیم.

حالا فرض می‌کنیم، پاسخ مورد نظر ما ۱۶ است. پس ما به ۱۶ سقوط برای پی بردن به صحت پاسخ نیاز داریم. اگر نخستین تخم‌مرغ در ارتفاع ۱۶ شکسته‌ شد، تمام طبقات ۱۵ تا یکم را به کمک تخم‌مرغ دوم امتحان می‌کنیم. اما اگر تخم‌مرغ اول در سقوط از ارتفاع ۱۶ نشکست، ۱۵ طبقه زیرین را رها نموده و برای آزمایش سقوط به طبقه ۱۶+۱۵+۱ یعنی طبقه ۳۲ می‌رویم. در این حالت هم اگر تخم‌مرغ شکسته شود، طبقات ۱۷ تا ۳۱ (۱۶ طبقه دوم ) را تک به تک امتحان می‌کنیم. اگر تخم‌مرغ در دومین سقوط نیز نشکست، ۱۳ سقوط دیگر خواهیم داشت. با توجه به این توضیحات، نگاهی به پاسخ کلی مسأله می‌اندازیم:

۱+ ۱۵، اگر تخم‌مرغ اول در طبقه شانزدهم شکسته شود، طبقات ۱۵ تا ۱ را آزمایش می‌کنیم.۱+۱۴، اگر تخم‌مرغ اول در طبقه ۳۱ شکسته شود، طبقات ۳۰ تا ۱۷ را امتحان می‌کنیم.به همین ترتیب خواهیم داشت:

۱+۱۳ برای طبقات ۴۵ به بعد،۱+۱۲ برای طبقات ۵۸ به بعد،۱+۱۱ برای طبقات ۷۰ به بعد،۱+۱۰ برای طبقات ۸۱ به بعد،۱+۹ برای طبقات ۹۱ به بعد و۱+۸ برای طبقه صدم.حالا می‌توانیم توضیحات فوق را به صورت فرمول زیر خلاصه کنیم:

p+1) + (1+(p-1))+ (1+(p-2)) + .........+ (1+0) >= 100)

اگر p+1 = q، خواهیم داشت: q (q+1)/2 >=100

با حل کردن این معادله جواب پازل محاسبه می‌شود، یعنی: q =14. پس پاسخ معما عدد ۱۴ است.

کاربران زیادی به «معمای شماره بیست و هفت» پاسخ صحیح داده‌اند. بر خود لازم می‌دانیم از مشارکت تک‌ تک کاربران گرامی در سری «پازل» صمیمانه تشکر و قدردانی نماییم. توجه شما به زومیت و بخش «پازل» باعث افتخار همه ماست.

اما برندگان خوش‌شانس «پازل بیست و هفتم» عبارتند از:

 آقای فرزین احمدپور، ۲۴ ساله از تبریز، دانشجوی دکترای دندانپزشکی آقای حسین شهسواری، ۲۴ ساله از قزوین، دانشجوی کارشناسی ارشد تبدیل انرژی آقای پوریا فروغی‌نیا، ۲۴ ساله از مشهد، فارغ‌التحصیل کارشناسی مخابرات آقای امین ‌قنبری، ۱۷ ساله از اردبیل، دانش‌آموز سال سوم دبیرستان رشته ریاضی خانم بانو محمدی، ۲۹ ساله از تهران، کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر

همانگونه که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، از طرف شرکت آونگ، به هر نفر یک دستگاه باتری قابل حمل PowerBank مدل PBA2000 با ظرفیت ۲۰۰۰ میلی‌آمپر اهداء خواهد شد. ما نیز صمیمانه به این دوستان تبریک گفته و برایشان سلامتی و موفقیت آرزومندیم.

معمای شماره ۲۸: جمعه ۹/اسفند/۱۳۹۲

(معمای هوش؛ سطح متوسط)

قطار اول، ایستگاه «الف» را به مقصد ایستگاه «ب» و با سرعت ۸۰ کیلومتر و قطار دوم، ایستگاه «ب» را به مقصد ایستگاه «الف» و با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت ترک کرده‌اند.

آیا می‌توانید تعیین کنید که وقتی دو قطار به هم می‌رسند کدامیک از ایستگاه «الف» دورتر است؟ استدلال شما برای این پاسخ چیست؟

منبع طرح معما‌های بخش «پازل» اینترنت نیست، اما در دنیای اینترنت، ممکن است پاسخ هر چیزی یافت شود. پس اگر جوابی در اینترنت یافتید، به دوستانتان احترام گذاشته و آن را منتشر نکنید. علاوه بر این، از آنجا که در سری «پازل» بخش نظرات، محل تبادل نظر و راهنمایی محسوب می‌شود، جهت احترام به حقوق خود و دوستان خود از ارسال نظرات غیرمرتبط خودداری نمایید.

لطفا پاسخ‌‌های خود را تنها به ایمیل زیر ارسال نموده و از نوشتن پاسخ در بخش نظرات خودداری نمایید.

اگــر قــــصــد داریـــد پــاســـــخ‌ خــــود را ارســال کــنــــــیــد، لــطفــــا بــه مــــوارد زیــــر تــوجـــه کــنــیـــد:ایــمــــــیــــــل آدرس: // مــــــوضــــــــوع (Subject) ایـــــمـــیـــــــل: Puzzle #28در بدنه ایمیل نیز علاوه بـــر پاسخ معمـا، نام و نام‌خانوادگی و شـماره تماس خود را درج نمایید.

تا ساعت ۱۲ ظهر روز پنجشنبه فرصت دارید تا به این معما پاسخ داده و شانس خود را برای برنده شدن یکی از پنج باتری قابل حمل PowerBank مدل PBA2000 با ظرفیت ۲۰۰۰ میلی‌آمپر امتحان کنید. از جمله ویژگی‌های این محصول اندازه فوق العاده کوچک و وزن بسیار کم، قابلیت شارژ کلیه دستگاه‌های قابل حمل (۵ ولت) شامل تلفن‌ همراه، دوربین عکاسی و فیلمبرداری، پخش‌ MP3/MP4، رهیاب خودرو و غیره می‌باشد.برای بهتر شدن «پازل» نظرات و پیشنهادهای خود را درباره این بخش، حتماً با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات