پازل هفدهم: مهمانی خانوادگی

جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اگر دوست دارید آخر هفته کمی فسفر بسوزانید و خود را برای کار آماده کنید، بخش «پازل» برای شماست. در بخش «پازل» معماهای متنوعی برای کاربران زومیت منتشر می‌شود. در ادامه با هفدهمین قسمت از سری «پازل» همراه ما باشید.
تبلیغات

بخش «پازل» به صورت هفتگی و در روزهای جمعه منتشر می‌شود. هفدهمین قسمت از «پازل»، شامل دو قسمت است: پاسخ معمای شماره شانزده و البته یک «پازل» جدید!

سری «پازل» به تازگی صاحب یک صفحه جدید شده که از طریق آن می‌توانید با ما و دوستانتان به صورت مستقیم در ارتباط باشید. در این صفحه، علاوه بر اطلاع‌رسانی‌های مختلف، در مورد هر پازل راهنمایی‌هایی نیز منتشر می‌کنیم. «صفحه جدید پازل» از هم‌اکنون در دسترس شما قرار دارد.

پاسخ معمای شماره شانزده

پیش از انتشار پاسخ پازل شانزدهم، به کاربران جدید سری «پازل» خوش آمد می‌گوییم. معمای هفته پیش ریاضی و سخت بود. قبل از هر چیز، بهتر است چند خطی درباره دسته‌بندی‌ معما‌ها صحبت کنیم. همانگونه که می‌دانید، در هنگام نمایش هر معما، دسته و سطح آن معما نیز به نمایش گذاشته می‌شود. لطفا توجه داشته باشید که منظور از معمای ریاضی، مرتبط بودن آن به درس ریاضی نیست. در واقع، هر معمایی که در آن محاسبات ریاضی انجام شود، بدون توجه به اینکه ریاضی، فیزیک، شیمی و... باشد در این دسته قرار می‌گیرد. و اما پاسخ معمای شانزدهم:

سرعت نسبی پیام‌رسان نسبت به ستون، هنگام حرکت او به سمت جلو برابر با V-6 و هنگام حرکتش به سمت انتهای ستون برابر با V+6 است. مجموع مسیر طی‌شده توسط پیام‌رسان برابر با یک کیلومتر است. با توجه به این دو مقدار، مدت‌ زمان دوچرخه سواری پیام رسان برابر خواهد بود با:

1-(V-6)-1 + (V+6)

اما می‌دانیم که ستون، یک کیلومتر را در ۱۰ دقیقه طی می‌کند. یعنی داریم:

  1/6 = 1-(V-6)-1 + (V+6)

حالا برای رسیدن به پاسخ کافی‌است مقدار V در معادله فوق محاسبه شود.

با حل نمودن معادله ساده فوق خواهیم داشت:

14.49 = 1/2-(V=6 + 6(2

یعنی سرعت تقریبی پیام‌رسان برابر با ۱۴.۴۹ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

کاربرانی که به «پازل شانزدهم» پاسخ صحیح داده‌اند عبارتند از خانم‌‌‌ الهام سیاحی و آقایان علی ابوطالبی، فرزین احمدپور، کاوه احمدی، محسن حمدی‌پور، محمدصادق سلحشور متقی، کامران رضایی، رضا میثاقی، حامد مقدسی و میثم نوری سیبنی. بر خود لازم می‌دانیم از مشارکت تمامی کاربران گرامی در سری «پازل» صمیمانه تشکر و قدردانی نماییم. توجه شما به زومیت و بخش «پازل» باعث افتخار همه ماست.

معمای شماره ۱۷: جمعه ۱/آذر/۱۳۹۲

(معمای منطقی؛ سطح متوسط)

هفته گذشته، یک مهمانی خانوادگی برگزار شد که در آن، یک پدربزرگ، یک مادربزرگ، دو پدر، دو مادر، چهار فرزند، سه نوه، یک برادر، دو خواهر، دو فرزند پسر، دو فرزند دختر، یک پدرِ همسر و یک مادرِ همسر شرکت نموده‌اند.

آیا می‌توانید تعیین کنید، حداقل چند نفر در این مهمانی خانوادگی شرکت کرده‌اند؟

منبع طرح معما‌های بخش «پازل» اینترنت نیست اما در دنیای اینترنت، ممکن است پاسخ هر چیزی یافت شود. پس اگر جوابی در اینترنت یافتید، به دوستانتان احترام گذاشته و آن را منتشر نکنید. علاوه بر این، از آنجا که در سری «پازل» بخش نظرات، محل تبادل نظر و راهنمایی محسوب می‌شود، جهت احترام به حقوق خود و دوستان خود از ارسال نظرات غیرمرتبط خودداری نمایید.

لطفا پاسخ‌‌های خود را تنها به ایمیل زیر ارسال نموده و از نوشتن پاسخ در بخش نظرات خودداری نمایید.

اگــر قــصــد داریــد پــاســخ‌ خــــود را ارســال کــنــیــد، لــطفــــا بــه مــوارد زیــــر تــوجــه کــنــیـــد:ایــمـــــیــــل آدرس: puzzle[at]zoomit.ir // مــــــوضــــوع (Subject) ایـــمـــیـــل: Puzzle #17در بدنه ایــمــیـــل نــیـــز علاوه بـــر پـــاســـخ مـعـــمــا، نــام و نـــام‌خــانوادگی خود را درج نمایید.

یک هفته فرصت دارید به این معما پاسخ دهید. برای بهتر شدن «پازل» نظرات و پیشنهادهای خود را درباره این بخش، حتماً با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات