پازل سیزدهم: عبور از روی پل

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جمعه‌ای دیگر و انتشار یک «پازل» جدید. بخش «پازل» قرار است معمای‌های مختلفی برای کاربران زومیت منتشر کند. در ادامه با سیزدهمین قسمت از سری «پازل» همراه ما باشید.
تبلیغات

بخش «پازل» به صورت هفتگی و در روزهای جمعه منتشر می‌شود. سیزدهمین قسمت از «پازل»، شامل دو قسمت است: پاسخ معمای شماره دوازده و البته یک «پازل» جدید!

بخش «پازل» از این هفته صاحب یک صفحه جدید شده که از طریق آن می‌توانید با ما و دوستانتان به صورت مستقیم در ارتباط باشید. «صفحه جدید پازل» از هم‌اکنون در دسترس شما قرار دارد.

پاسخ معمای شماره دوازده

معمای شماره ۱۲ سخت بود!اگر تصور می‌کنید پاسخ معما باید ۵۰٪ باشد، متأسفانه در اشتباه هستید. اما اگر سؤال کنید کدام فرزند در روز پنجشنبه متولد شده است، معلوم می‌شود که به این معما دقیق‌تر نگاه کرده‌اید. هر چند که هر دو فرزند پسر هستند.

حالا به تصویر زیر نگاه کنید:

Puzzle 12

احتمال تولد دو فرزند با توجه به جنسیت و روزهای هفته به صورت ((۲*۷)*(۲*۷)) است. خطوط زرد جدول احتمالات باقیمانده برای تولد فرزند دوم با شرایط تعیین شده است که با توجه به تصویر برابر با ۱۳/۲۷ (۱۳ تقسیم بر ۲۷) خواهد بود. پس پاسخ پازل دوازدهم ۱۳/۲۷ است.

اما راه‌حل فوق، تنها روش حل معما محسوب نمی‌شود. آقای فرزین احمدپور به این صورت به پازل دوازدهم پاسخ داده‌اند:

برای حل، ابتدا احتمال این که جواب یک شخص به دو سؤالی که از وی پرسیده می‌شود را حساب می‌کنیم:1/14*13/14 + 13/14 + 1/14*1/14سپس احتمال اینکه جواب مثبت بوده و هردو فرزند پسر باشند:1/14*6/14 + 6/14*1/16 + 1/14*1/14حال حاصل را تقیسم می‌کنیم که می‌شود:13/27

چهار کاربری که به پازل دوازدهم پاسخ صحیح داده‌اند، عبارتند از خانم‌‌‌ها الهام سیاحی، ژیلا ضرابی و آقایان فرزین احمدپور، دانیال احمدی‌زاده. بر خود لازم می‌دانیم از مشارکت تمامی کاربران گرامی در سری«پازل» صمیمانه تشکر و قدردانی نماییم.

معمای شماره ۱۳ : جمعه ۳/آبان/۱۳۹۲

(معمای منطقی؛ سطح متوسط)

مهدی، عماد، داوود و مهران به یک مهمانی دعوت شده‌اند که تا ۱۷ دقیقه دیگر شروع می‌شود. این چهار نفر برای رفتن به این جشن باید از روی یک پل قدیمی بگذرند. با توجه به قدیمی بودن پل، تنها دو نفر به صورت همزمان می‌توانند از روی پل عبور نمایند. علاوه بر این، زمان برگزاری مهمانی شب‌هنگام است و تنها یک فانوس وجود دارد که البته برای عبور از روی پل ضروری است. نکته مهم دیگر این است که هرکدام از این چهار نفر، با سرعت متفاوتی راه می‌رود و هنگامی که دو نفر با هم در حال عبور از روی پل هستند، سرعت آنها برابر سرعت فردی است که آهسته‌تر حرکت می‌کند.زمان عبور این افراد از روی پل به شرح زیر است:

  • مهدی در مدت یک دقیقه از روی پل عبور می‌کند.
  • عماد در مدت دو دقیقه از روی پل عبور می‌کند.
  • داوود در مدت پنج دقیقه از روی پل عبور می‌کند.
  • مهران در مدت ده دقیقه از روی پل عبور می‌کند.

یعنی اگر مهدی و مهران با هم از روی پل عبور کنند، عبور آنها از روی پل ده دقیقه زمان می‌برد و چون مهدی باید فانوس را دوباره بازگرداند، در مجموع یازده دقیقه زمان صرف خواهد شد.

این چهار نفر چگونه از روی پل عبور کنند که به موقع به مهمانی برسند؟

منبع طرح معما‌های بخش«پازل» اینترنت نیست اما در دنیای اینترنت، ممکن است پاسخ هر چیزی یافت شود. پس اگر جوابی در اینترنت یافتید، به دوستانتان احترام گذاشته و آن را منتشر نکنید. علاوه بر این، از آنجا که در سری «پازل» بخش نظرات، محل تبادل نظر و راهنمایی محسوب می‌شود، جهت احترام به حقوق خود و دوستانتان از ارسال نظرات غیرمرتبط خودداری نمایید.

لطفا پاسخ‌‌های خود را تنها به ایمیل زیر ارسال نموده و از نوشتن پاسخ در بخش نظرات خودداری نمایید.

اگــر قــصــد داریــد پــاســخ‌ خــود را ارســال کــنــیــد، لــطفــا بــه مــوارد زیــــر تــوجــه کــنــیـــد:ایــمــــیـــل آدرس: puzzle[at]zoomit.ir // مــــوضــــوع (Subject) ایـــمـــیـل: Puzzle #13در بدنه ایمیل نیز علاوه بر پاسخ معما، نام و نام خانوادگی خود را در زومیت درج کنید.

یک هفته فرصت دارید به این معما پاسخ دهید. برای بهتر شدن «پازل» نظرات و پیشنهادهای خود را درباره این بخش، حتماً با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات