پازل دهم: صف سینما

جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
انتشار بخش جدید «پازل»، همچنان ادامه دارد. بخشی که قرار است معمای‌های مختلفی برای کاربران زومیت منتشر کند. در ادامه با دهمین قسمت از سری «پازل» همراه ما باشید.
تبلیغات

بخش «پازل» به صورت هفتگی و در روزهای جمعه منتشر می‌شود. دهمین قسمت از «پازل»، شامل دو بخش است: پاسخ معمای هفته گذشته و البته یک «پازل» جدید!

پاسخ معمای شماره نه

پازل نهم، پاسخ به درخواست کاربرانی بود که انتظار طرح معماهای سخت‌تری داشتند. در طول هفته‌های پیش پاسخ‌های زیادی برای ما ارسال می‌شد اما هفته گذشته، پاسخ‌های ارسالی به شدت کاهش یافتند به طوری تعداد کاربرانی که پاسخ صحیح ارسال نمودند به ۲۰ نفر نرسید. پازل نهم، یک معمای ریاضی و سخت بود. بعضی از کاربران در حل معما، از روش میانگین‌گیری استفاده کرده و عدد ۲.۵ را پاسخ معما می‌دانستند که این پاسخ نادرست است. اما کاربرانی نیز بودند که پاسخ صحیح پازل نهم را یافتند. برای مثال آقای حسن کاغذلو به پازل نهم اینگونه پاسخ داده‌اند:

وقتی با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت ۲۰ دقیقه دیر می‌رسد یعنی معادله مکان/سرعتی به صورت زیر دارد:(X=20*(T+1/3که در آن X مسافت بین خانه تا محل کار است و T زمان معین و مناسب برای رسیدن به سر کار (به علت اینکه واحد سرعت کیلومتر بر ساعت است، مسافت نیز به واحد ساعت درآمده است، یعنی 1/3 ساعت برابر است با ۲۰ دقیقه).به صورت مشابه برای سرعت ۳۰ کیلومتر و ۱۵ دقیقه زودتر داریم:(X=30*(T+1/4با این دو معادله، یک دستگاه دو معادله‌ دو مجهول داریم که از حل آن خواهیم داشت:X=35 KmT=85 minدر نتیجه برای به دست آوردن زمان رسیدن با سرعت ۲۵ کیلومتر خواهیم داشت:35=25*TT=1.4 H =84 minدر نتیجه تنها یک دقیقه زودتر به محل کار خواهد رسید.

آقای حیدر حمیری یکی دیگر از کاربران زومیت هم به معمای نهم، به این صورت پاسخ داده است:

وقتی شخصی با سرعت ۳۰ کیلومتر مسافت مشخصی را در زمان X طی می‌کند، همان مسافت را با سرعت ۲۰ کیلومتر در زمان 1.5X طی خواهد کرد. در نتیجه اختلاف زمان ۳۵ دقیقه‌ای همان 0.5X زمان است. پس کل زمان در حالتی که با سرعت ۳۰ کیلومتر مسافرت می‌کند ۷۰ دقیقه و در حالت ۲۰ کیلومتر سرعت ۱۰۵ دقیقه است. با توجه به زمان ۷۰ دقیقه مسافرت با سرعت ۳۰ کیلومتر در حقیقت فاصله مسافرت برابر است با ۳۵ کیلومتر. در نتیجه همین مسافت با سرعت ۲۵ کیلومتر بر ساعت ۸۴ دقیقه طول خواهد کشید یعنی ۱۴ دقیقه بیشتر از سرعت ۱۴ کیلومتر؛ لذا در صورت مسافرت با این سرعت او یک دقیقه زودتر به سر کارش خواهد رسید.

پاسخ خانم اعظم تفکر نیز جالب است:

اختلاف زمان در سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت و ۲۰ کیلومتر بر ساعت ۳۵ دقیقه است و مسافتی که باید طی شود برای ما مجهول است (X) در نتیجه:X/20 - X/30 = 35/6035/60 برای تبدیل دقیقه به ساعت است. در نتیجه X=35 کیلومتر. حال کافیست مسافت را به سرعت تقسیم کنیم که میشه:35/60 = 1.4 ساعت1.4 * 60 = 84 دقیقهاز طرفی وقتی ۱۵ دقیقه زود رسیده با همین فرمول بالا یعنی ۷۰ دقیقه طول کشیده یعنی زمان دقیق ۸۵ بوده پس اختلاف ۸۵ و ۸۴ میشه یک دقیقه زودتر.

کاربرانی که به پازل نهم پاسخ صحیح داده‌اند، عبارتند از خانم‌‌‌ها اعظم تفکر و الهام سیاحی و آقایان دانیال احمدزاده، محمد تشکری، علی حسینی، حیدر حمیری، حمیدرضا خسروی حقیقی، مهدی زارعی، امیرحسین ذوالفقار، حسن کاغذلو، محمدعلی عباسی، مهدی مقدمی، میثم نوری سیبنی و سعید یوسفی. بر خود لازم می‌دانیم از مشارکت تمامی کاربران گرامی در سری «پازل» صمیمانه تشکر و قدردانی نماییم.

معمای شماره ۱۰ : جمعه ۱۲/مهر/۱۳۹۲

(معمای منطقی؛ سطح متوسط)

مهران به همراه تعدادی از افراد فامیل برای تماشای فیلم به سینما رفته است.

حسام، جلوی سارا ایستاده است. مسعود پشت سر مریم و مهران است. مهران جلوی الهام و علی ایستاده است. نرگس پشت سر مسعود، منصور و علی است. علی هم جلوی نرگس، منصور و حمید ایستاده است. حمید پشت سر منصور، الهام و نرگس است. مریم، جلوی سارا ایستاده است. منصور هم جلوی حسام، مسعود و مریم است. سارا جلوی الهام ایستاده است. نرگس جلوی حسام و حمید قرار گرفته است. سارا نیز پشت سر مریم، مهران و نرگس است. مسعود جلوی سارا قرار گرفته و منصور پشت سر مهران است.

با توجه به توضیحات فوق، آیا می‌توانید ترتیب قرار گرفتن افراد در صف خرید بلیط را تعیین کنید؟

منبع طرح معما‌های بخش «پازل» اینترنت نیست اما در دنیای اینترنت، ممکن است پاسخ هرچیزی یافت شود. پس اگر جوابی در اینترنت یافتید، به دوستانتان احترام گذاشته و آن را منتشر نکنید. علاوه بر این، از آنجا که در سری «پازل» بخش نظرات، محل اظهار نظر، راهنمایی محسوب می‌شود، جهت احترام به حقوق خود و دوستانتان لطفا از ارسال نظرات غیرمرتبط خودداری نمایید.

لطفا پاسخ‌‌های خود را  تنها به ایمیل زیر ارسال نموده و از نوشتن پاسخ در بخش نظرات خودداری نمایید.

اگر قصد دارید پاسخ‌ خود را ارسال کنید، لطفا به موارد زیر توجه کنید:ایــمــیــل آدرس: puzzle @ zoomit . ir // مــوضــوع (Subject) ایــمــیـل: Puzzle #10در بدنه ایمیل، هم علاوه بر پاسخ معما، نام و نام خانوادگی و نام‌کاربری خود را در زومیت درج کنید.

یک هفته فرصت دارید به این معما پاسخ دهید. برای بهتر شدن «پازل» نظرات و پیشنهادهای خود را درباره این بخش، حتماً با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات