مدیرعامل اینتل: چین در صنعت تراشه ۱۰ سال عقب است و تا ابد عقب می‌ماند

جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
پت گلسینگر مدیرعامل اینتل
مدیرعامل اینتل می‌گوید تحریم صنعت تراشه‌سازی چین باعث شده است که این کشور یک دهه از فناوری‌های جهانی عقب بماند.
تبلیغات

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، گفته است تحریم‌هایی که توسط ایالات متحده، ژاپن و هلند علیه بخش تولید نیمه‌هادی چین اعمال شده‌اند، امکان دست‌یابی چینی‌ها به فناوری زیر هفت نانومتر را محدود می‌کنند.

گلسینگر اعتقاد دارد در حالی که چین تلاش‌های خود را در جهت پیشرفت صنعت تراشه‌سازی‌ ادامه خواهد داد و شاید تجهیزات مورد نیاز را بومی‌سازی کند، اما حدود یک دهه‌ از صنعت نیمه‌رسانای جهانی عقب‌تر است و این وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند.

مدیر سرشناس تیم آبی در نشست انجمن اقتصاد جهانی که در داووس سوئیس برگزار و توسط CNBC پخش شد گفت: «سیاست‌های صادراتی آمریکا، هلند و ژاپن که اخیراً اجرا شده‌اند، صنعت نیمه‌رسانای چین را در محدوده‌ی ۷ تا ۱۰ نانومتر قرار داده‌اند، در حالی که ما در حال رقابت برای رسیدن به زیر دو نانومتر و سپس ۱٫۵ نانومتر هستیم و هیچ پایانی برای آن نمی‌بینیم.»

در حال حاضر، کارخانه‌ی SMIC مستقر در چین، لیتوگرافی کلاس هفت نانومتری دارد که بیش از پنج سال عقب‌تر از TSMC و سامسونگ است.

در همین حال، گفته می‌شود شرکت میکروالکترونیک شانگهای (HLMC) در سال ۲۰۲۰ تولید آزمایشی تراشه‌ها را با فرایند ۱۴ نانومتری آغاز کرده که ۱۰ سال عقب‌تر از تراشه‌ساز تایوانی است.

هر دو شرکت SMIC و HLMC از تجهیزات تولیدشده در هلند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ایالات متحده استفاده می‌کنند و مواد خام را نیز از ژاپن تهیه می‌کردند. بدون دسترسی به این منابع، شرکت‌های چینی باید تجهیزات کارخانه‌ی تولید تراشه را خودشان توسعه دهند.

گلسینگر ادامه می‌دهد: «این به معنای عدم توانایی چین در ایجاد نوآوری نیست، اما این صنعت بسیار به‌هم‌ مرتبط است. آینه‌های زایس (برای دستگاه لیتوگرافی)، تجهیزات مونتاژ ASML هلند، مواد اولیه‌ی ژاپن، طراحی معماری پردازنده اینتل در آمریکا و تولید در کارخانه‌ی TSMC تایوان؛ همه‌ی این‌ها با هم شکاف ۱۰ ساله‌ای را ایجاد می‌کند و فکر می‌کنم که این شکاف غیرقابل جبران است.»

توسعه‌ی صنعت نیمه‌هادی‌ نیازمند تلاش مشترک جهانی، تحقیقات بنیادی فراوان و صدها میلیارد دلار هزینه برای تحقیق‌ و توسعه است. اینکه چین بتواند همه‌ی این‌ها را به‌تنهایی مدیریت کند موضوعی بحث‌برانگیز به‌نظر می‌رسد.

درصورتی‌که چین کاملاً از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته‌ی ساخت تراشه محروم شود، شرکت‌های نیمه‌رسانای آن ممکن است سعی کنند تجهیزاتی را که به آن‌ها دسترسی دارند، مهندسی معکوس و کپی کنند تا فاصله‌ی خود را با صنعت جهانی تراشه‌ کاهش دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات