شوک به آبی‌ها؛ مغز متفکر هوش مصنوعی اینتل به AMD پیوست

شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
مطالعه 1 دقیقه
جان ریفیلد از اینتل به ای ام دی
گفته می‌شود که جان ریفیلد، مدیر تیم توسعه‌دهنده‌ی تراشه‌ی هوش مصنوعی در پردازنده‌های اینتل، به AMD ملحق شده است.
تبلیغات

به‌گزارش خبرگزاری CRN، شرکت AMD یکی از مهره‌های اصلی اینتل در حوزه‌ی هوش مصنوعی را استخدام کرده است. اقدام AMD برای استخدام جان ریفیلد عزم جدی این شرکت را برای توسعه‌‌ی پردازنده‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی نشان می‌دهد.

جان ریفیلد مسئول تأمین منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای پروژه‌ی «هوش مصنوعی کم‌مصرف» اینتل بود. ریفیلد به‌دلیل مشارکت‌های نوآورانه‌‌اش در توسعه‌ی هوش مصنوعی پردازنده اینتل معروف شد. برخی‌ نیز او را یکی از طراحان اصلی واحد پردازش هوش مصنوعی (VPU) در تراشه‌های سری میتیور لیک می‌دانند. گفته می‌شود VPU یکی از واحد‌های مهم در پردازنده‌های نسل بعد است و محاسبات هوش مصنوعی را ارتقای چشمگیر می‌دهد.

تراشه‌ی VPU نقش انکارناپذیری در آینده‌ی صنعت پردازنده ایفا می‌کند. این تراشه نمایانگر توجه اینتل به توسعه‌ی پلتفرمی یکپارچه‌ برای تأمین نیازهای کاربر به پردازش‌های هوش مصنوعی است. نرم‌افزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی با سرعت روز‌افزونی در حال توسعه هستند؛ به‌همین‌دلیل، وجود واحد پردازش اختصاصی ضروری می‌شود.

برخی از مزایای ارائه‌شده‌ی اینتل برای اضافه‌کردن واحدهای پردازش چندمنظوره به تراشه‌های میتیور لیک عبارت‌اند از: افکت‌های صوتی، قابلیت‌های گیمینگ، گرافیک پیشرفته‌تر، دستیار هوشمند (مانند ویندوز کوپایلت) و امکان اجرای هوش مصنوعی به‌صورت محلی روی دستگاه‌های شخصی.

همکاری جان ریفیلد با تیم آبی باعث شده است تا ساخت واحد‌های پردازش چندمنظوره واقعیت پیدا کند. در اردوگاه تیم قرمز، به تازگی موتور هوش مصنوعی اختصاصی موسوم به AMD XDNA و پردازنده‌ی جدید Ryzen AI معرفی شده‌اند که قابلیت‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را به تراشه‌های سری Phoenix، ازجمله Ryzen 7040 می‌افزایند.

با این اوصاف، AMD قصد دارد فناوری به‌کاررفته در VPU را به پردازنده‌های دسکتاپ هم انتقال دهد و معتقد است درصورت همکاری با جان ریفیلد، این برنامه سریع‌تر پیش خواهد رفت. مشخص نیست که اضافه‌شدن هوش مصنوعی چقدر روی قیمت پردازنده تیم قرمز اثر می‌گذارد.

هوش مصنوعی احتمالاً بزرگترین تحول در صنعت پردازنده‌ خواهد بود. لیزا سو، مدیرعامل AMD، آن را «مهم‌ترین موضوع» در ۱۰ سال آینده عنوان کرده است. قطعاً شرکت‌ها به‌دنبال جذب استعدادهای برتر هستند تا برنامه‌های توسعه‌ی هوش مصنوعی خود را با قدرت و سرعت بیشتری پیش ببرند؛ مسئله‌ای که در رقابت اینتل و AMD نیز این‌گونه خودش را نشان داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات