چین تأیید کرد: واردات تراشه در نتیجه تحریم‌های آمریکا افت کرده است

سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
گذاشتن پردازنده / سی پی یو روی مادربرد به رنگ آبی
آمار گمرکی رسمی دولت پکن نشان می‌دهد واردات تراشه به کشور چین نسبت‌ به سال گذشته کاهش یافته است.
تبلیغات

جنگ تجاری ایالات متحده و چین در ۹ ماه اخیر قوت گرفته و دولتمردان آمریکا معتقدند که چین نباید به فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌ی تراشه‌سازی دست پیدا کند، چون ممکن است از این فناوری‌ها برای اهداف نظامی بهره بگیرد. این دو کشور بارها علیه یکدیگر موضع گرفته‌اند.

درحالی‌که آمریکا دسترسی به فناوری‌های پیشرفته‌ی حوزه‌ی هوش مصنوعی را برای چین بسیار سخت‌تر کرده، دولت چین گفته است که صادرات دو فلز مهم صنعت تراشه‌سازی را محدود می‌کند. با وجود تحریم‌های شدید علیه چین، کارشناسان همواره پرسیده‌اند که این تحریم‌ها چقدر روی عملکرد این کشور اثرگذار بوده‌اند.

دولت پکن داده‌های گمرکی جدیدی منتشر کرده است که آثار تحریم‌های آمریکا در آن‌ها دیده می‌شود: واردات سالانه‌ی پردازنده و تجهیزات تراشه‌سازی به چین، به‌ترتیب ۲۲ درصد و ۲۳ درصد نسبت‌به سال ۲۰۲۲ افت کرده است. یک تحلیلگر می‌گوید اقدامات آمریکا ظاهراً باعث شده واردات برخی کالاها برای چین «سخت‌تر و هزینه‌برتر» شود.

آمار رسمی واردات تراشه به چین در سال ۲۰۲۳

با نگاهی به آمار بالا متوجه می‌شوید سهم آمریکا از واردات تراشه به چین بسیار کمتر شده و این کشور در رتبه‌ی ششم جای گرفته است. افت قابل‌توجه واردات تراشه‌ی چین تا حد زیادی به کاهش واردات از آمریکا ارتباط دارد.

بر اساس آنچه تامز هاردور می‌نویسد، دولت ایالات متحده صرفاً روی صادرات تراشه از خاک آمریکا به چین تمرکز نکرده است. برخی از کشورهای دیگر مثل هلند و ژاپن نیز با آمریکا همراه شده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش واردات از تایوان (و شرکت TSMC) نیز روی آمار نهایی اثر گذاشته است. از آغاز ۲۰۲۳ تاکنون واردات تراشه از تایوان ۴۰ درصد پایین آمده است. واردات از کره‌ی جنوبی و مالزی و ژاپن و ویتنام نیز افت قابل‌توجهی داشته است.

به‌طور کلی آمار نشان می‌دهد چین واردات تراشه را از همه‌ی ۱۰ کشور برتر پایین آورده است. البته کارشناسان می‌گویند بخشی از افت واردات به تحریم آمریکا مربوط نیست و به شرایط اقتصاد جهانی ارتباط دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات