اگزینوس ۲۴۰۰ با هسته‌های بیشتر، فیلم‌برداری 8K ارتقایافته و پردازنده گرافیکی جدید از راه می‌رسد

یک‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه اگزینوس سامسونگ
طبق اطلاعات جدید فاش‌شده از اگزینوس ۲۴۰۰، تعداد هسته‌های این تراشه افزایش خواهد یافت و به پردازنده‌ی گرافیکی جدید Xclipse 940 مجهز خواهد شد.
تبلیغات

در هفته‌های اخیر، تعداد شایعه‌ها و گزارش‌ها درباره‌ی اگزینوس ۲۴۰۰ افزایش یافته است و این موضوع نشان می‌دهد به مراحل تولید انبوه تراشه‌ی پرچم‌دار بعدی سامسونگ نزدیک‌تر شده‌ایم. اکنون جزئیات جدیدی از برخی مشخصات این سیستم-روی-چیپ (SoC) دردسترس قرار گرفته است؛ ازجمله پردازنده‌ی گرافیکی جدید Xclipse 940 و افزایش تعداد هسته‌های پردازنده‌ی مرکزی.

با‌توجه‌به برگه‌ی فاش‌شده از مشخصات اگزینوس ۲۴۰۰، این تراشه با فرایند ۴ نانومتری SF4P سامسونگ ساخته خواهد شد. درواقع، فناوری مذکور نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی 4LPP Plus است که بر بهبود بهره‌وری انرژی تمرکز دارد. استفاده از این فرایند جدید در اگزینوس ۲۴۰۰ باعث شده است گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی افزایش تعداد هسته‌های پردازنده‌ی مرکزی آن به ۱۰ عدد مطرح شود.

طبق گزارش WccfTech، اگزینوس ۲۴۰۰ شامل یک هسته‌ی اصلی Cortex X4 با فرکانس ۳٫۱ گیگاهرتز و ۹ هسته‌ی دیگر از نوع Cortex A720 و Cortex A520 خواهد بود. به‌نظر می‌رسد سامسونگ تمرکز بسیار زیادی روی عملکرد گرافیکی تراشه‌ی پرچم‌دار بعدی خود کرده است؛ به‌همین‌دلیل، قصد دارد از Xclipse 940 استفاده در این سیستم-روی-چیپ استفاده کند.

مشخصات فاش شده اگزینوس ۲۴۰۰
برگه‌ی مشخصات فاش‌شده از تراشه‌ی اگزینوس ۲۴۰۰ سامسونگ

تعداد واحدهای محاسباتی Xclipse 940 درمقایسه‌با پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ چهار برابر افزایش یافته است. این پردازنده‌ی گرافیکی از رم LPDDR5X با پهنای‌ باند ۸٫۵ گیگابیت‌برثانیه و فیلم‌برداری با وضوح 8K و نرخ ۶۰ فریم‌‌برثانیه نیز پشتیبانی می‌کند.

ناگفته نماند در برگه‌ی مشخصات اگزینوس ۲۴۰۰، دقیقاً به این موضوع اشاره نشده است که پشتیبانی 8K با نرخ ۶۰ فریم‌‌برثانیه برای فیلم‌برداری است یا پخش ویدئو. به‌هر‌حال، تراشه‌ی پرچم‌دار بعدی سامسونگ از پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) بهبودیافته نیز بهره خواهد برد که گفته می‌شود پشتیبانی از دوربین ۳۲۰ مگاپیکسلی را به گوشی‌های هوشمند خواهد آورد. این تراشه از حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 4.0 و جدیدترین استانداردهای ارتباطی بی‌سیم هم پشتیبانی خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات