پیروزی بزرگ برای صنعت تراشه آمریکا؛ جو بایدن لایحه CHIPS را امضا کرد

سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ لایحه‌ی CHIPS را امضا کرد. این لایحه بودجه‌ای سنگین دراختیار شرکت‌های تراشه‌ساز قرار می‌دهد و به‌دنبال تبدیل‌کردن آمریکا به قطب تولید تراشه است.
تبلیغات

همان‌طورکه کاخ‌سفید وعده داده بود، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، عصر امروز به وقت تهران در مراسمی که به‌صورت زنده پخش شد، لایحه‌ی پرحاشیه‌ی CHIPS and Science را امضا کرد تا آن را به قانون تبدیل کند. این لایحه‌ی ۲۸۰ میلیارد دلاری شامل ۵۲ میلیارد دلار کمک‌هزینه‌ی دولتی به شرکت‌های تولیدکننده‌ی قطعات نیمه‌هادی است تا صنعت تراشه‌ی آمریکا بتواند رقابت با صنعت تراشه‌ی آسیا را تشدید کند.

جو بایدن در مراسم کاخ‌سفید گفت که عقیده دارد CHIPS and Science سرمایه‌گذاری‌ای است که در هر نسل یک بار اتفاق می‌افتد و اهمیت فراوانی دارد. مدیران عامل شرکت‌های مایکرون، اینتل، اچ‌پی، لاکهید مارتین و AMD به‌همراه اعضای کابینه‌ی دولت، رهبران صنعت خودرو و فرماندار پنسیلوانیا و ایلینوی و شهردار دیترویت و کلیولند در رویدادی حضور یافتند که کاخ‌سفید برگزار کرد.

کاخ‌سفید می‌گوید کوالکام اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۸ قصد دارد ۷٫۴ میلیارد دلار تراشه از کارخانه‌ی فعال گلوبال فاندریز در نیویورک بخرد. به‌گفته‌ی کاخ‌سفید، مایکرون از سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری برای تولید تراشه‌ی حافظه خبر داده است و این سرمایه‌گذاری می‌‌تواند سهم ایالات متحده از بازار حافظه را از ۲ به ۱۰ درصد برساند.

لایحه‌ی دوحزبی CHIPS and Science به‌منظور تقویت توانایی‌های ایالات متحده در صنعت تراشه در حالی تبدیل به قانون می‌شود که دنیا با مشکل کمبود تراشه دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. کمبود تراشه روی صنعت‌های دیگری نظیر خودرو، تسلیحات نظامی، لوازم خانگی و حتی صنعت بازی‌های ویدئویی اثر منفی شدیدی گذاشته است. به‌ادعای رویترز، هزاران خودرو سواری و کامیون در جنوب‌شرقی میشیگان پارک شده‌اند و به‌دلیل دردسترس‌نبودن تراشه امکان اتمام مراحل تولید آن‌ها وجود ندارد.

کمبود تراشه باعث شده است شرکت‌هایی مثل اینتل بودجه‌ای عظیم به احداث کارخانه‌های جدید اختصاص دهند تا بتوانند جواب‌گوی نیاز بازار باشند. مقام‌های رسمی ایالات متحده نگران‌اند که بدون دخالت دولت، شرکت‌های تراشه‌ساز به افزایش سرمایه‌گذاری خود در کشورهایی مثل چین ادامه دهند و اکثر کارخانه‌های خود را در آنجا احداث کنند.

آمریکا دهه‌ها پیش در صنعت تراشه یکه‌تازی می‌کرد؛ اما امروزه مهم‌ترین اتفاقات دنیای تراشه در خارج از خاک آمریکا و در کشورهایی مثل چین و تایوان رخ می‌دهد. ایالات متحده با لایحه‌ی ۲۸۰ میلیارد دلاری CHIPS به‌دنبال افزایش حجم تولید تراشه در خاک آمریکا است.

سند امضاشده لایحه CHIPS توسط جو بایدن Joe Biden رئیس جمهور آمریکا

این لحظه‌ای تاریخی برای صنعت تراشه‌ی آمریکا است

ورج می‌نویسد ترس مقام‌های آمریکایی در اوایل سال جاری میلادی بیشتر شد؛ چون گزارش نیویورک‌تایمز ادعا کرد که اینتل سراغ مقام‌های وزارت بازرگانی آمریکا رفته و درخواست خرید کارخانه‌ای متروکه در چین را ثبت کرده است. نیویورک‌تایمز می‌گوید اینتل در‌نهایت برنامه‌های خود را لغو و تلاش کرد ازطریق رایزنی با مقام‌های آمریکایی روند تصویب لایحه‌ی CHIPS را تسریع کند.

در اواخر ماه گذشته‌ی میلادی، سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده پس از تقریباً دو سال مذاکره در‌نهایت به لایحه‌ی CHIPS چراغ سبز نشان دادند. لایحه‌ی ۲۸۰ میلیارد دلاری CHIPS بودجه‌ی زیادی برای تحقیقات علمی در صنعت تراشه اختصاص می‌دهد و ۵۲ میلیارد دلار کمک‌هزینه‌ی مالی برای تراشه‌سازان در نظر می‌گیرد. بخش اعظم این بودجه به اینتل خواهد رسید.

ایالات متحده با بودجه‌ی ۵۲ میلیارد دلاری در تلاش است شرکت‌های تراشه‌سازی را به احداث کارخانه‌های جدید در خاک آمریکا ترغیب کند. لایحه‌ی CHIPS افزون‌بر تخصیص بودجه، ۲۵ درصد تخفیف مالیاتی برای شرکت‌های خارجی در نظر می‌گیرد که ارزش آن تقریباً ۲۴ میلیارد دلار خواهد بود. با تصویب لایحه، ایالات متحده متعهد می‌شود که در ۱۰ سال آینده، ۲۰۰ میلیارد دلار به صنعت تراشه اختصاص دهد. البته کنگره باید چند جلسه‌ی دیگر برای تصویب عدد نهایی بودجه برگزار کند.

چین پیش‌تر علیه لایحه‌ی CHIPS لابیگری سیاسی کرده بود. سفارت چین در واشینگتن قبلاً گفته بود که به‌شدت مخالف لایحه‌ی CHIPS است. جینا ریماندو، وزیر بازرگانی آمریکا، ماه گذشته‌ی میلادی هشدار داد که تصویب‌نشدن لایحه‌ی CHIPS می‌تواند برای اقتصاد ایالات متحده گران تمام شود. او گفت که شرکت‌های تراشه‌ساز باید هرچه‌سریع‌تر کمک‌هزینه دریافت کنند تا بتوانند در سال‌های آینده جواب‌گوی نیاز بازار باشند.

امضای لایحه‌ی CHIPS شرکت‌هایی مثل اینتل را به احداث کارخانه‌های عظیم در ایالت‌هایی مثل اوهایو و آریزونا نزدیک‌تر می‌کند که نیازمند کمک‌هزینه‌ی مالی است و توان این شرکت‌ها را برای مقابله با شرکت تایوانی TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، افزایش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات