چشم اینتل به یارانه‌ ۵۲ میلیارد دلاری دولتی

چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل می‌کوشد طرح‌های CHIPS و FABS هرچه‌زودتر تصویب شوند. این دو طرح بیشترین سود را برای اینتل به‌همراه خواهند داشت.
تبلیغات

اینتل درباره‌ی لایحه ۵۲ میلیارد دلاری CHIPS که به‌موجب آن تولید داخلی نیمه‌رسانا در ایالات متحده تقویت خواهد شد، سروصدای زیادی راه انداخته است. شرکت تایوانی تولید نیمه‌رسانا، TSMC، در بخش تراشه‌سازی قراردادی به قدرت برتر جهانی تبدیل‌ شده و اینتل بسیار مشتاق است که باردیگر سهم بازاری را به‌دست‌ آورد که در دهه‌ی اخیر آن را از دست داده است.

اگر لایحه‌ی CHIPS تصویب شود، اینتل با سرمایه‌گذاری اولیه ۲۰ میلیارد دلاری در منطقه‌ی بسیار وسیع جدیدی در اوهایو برای احداث کارخانه ساخت ریزتراشه ادامه خواهد داد. دراین‌میان، عده‌ای در صنعت نیمه‌رسانای ایالات متحده احساس می‌کنند که آن نسخه از لایحه‌ی CHIPS که قرار است مجلس سنا فردا اول وقت به‌ رأی بگذارد، به‌صورت غیرمنصفانه‌ای به‌نفع اینتل است.

به‌گزارش رویترز، ۵۲ میلیارد دلار یارانه و مزایای مالیاتی که ازطریق تصویب این لایحه میسر می‌شود، فواید زیادی برای شرکت‌های مانند اینتل به‌همراه خواهد داشت. اینتل خود فرایند طراحی و تولید نیمه‌رساناهایش را انجام می‌دهد و لایحه‌ی موسوم به چیپس به‌طور‌جدی بخش اعظمی از هزینه‌های ساخت کارخانه‌های تراشه‌سازی در ایالات متحده را جبران خواهد کرد.

از دیگر شرکت‌های تولید و طراحی تراشه در ایالات متحده می‌توان به Micron و Texas Instruments اشاره کرد. علاوه‌براین، لایحه‌ی دیگری با نام FABS به‌طورجداگانه در دست اقدام است که به‌موجب آن تا ۲۵ درصد اعتبار مالیاتی برای ساخت کارخانه تراشه‌سازی و تجهیزات ضروری تولید برای راه‌اندازی کارخانه ارائه خواهد شد. این لایحه از حمایت دو حزب برخوردار است.

ساختمان اینتل / Intel Building

بااین‌حال، اینتل بیشترین رقابت مستقیم را در تصاحب بازار کامپیوتر و گرافیک و سرور (HPC) با شرکت‌های AMD و انویدیا دارد. با اینکه شرکت‌های AMD و انویدیا در داخل ایالات متحده هستند و خودشان ریزتراشه‌ها را طراحی می‌کنند، با‌‌توجه‌‌‌به اینکه به‌صورت قراردادی شرکت‌هایی مثل TSMC و سامسونگ را برای تولید تراشه‌ها به‌کار می‌گیرند، امکان بهره‌مندی از تمام مزایای یارانه‌ی ۵۲ میلیارد دلاری بادآورده‌ی دولت ایالات متحده را نخواهد داشت و این موضوع به‌نفع اینتل تمام خواهد شد.

درحال‌حاضر، مجلس نمایندگان ایالات متحده مشغول مناظره بر سر نسخه‌ای از طرح FABS هستند که بیشتر به‌نفع شرکت‌های مانند AMD و انویدیا است؛ زیرا برای طراحی نیمه‌رساناها نیز مشوق‌های مالیاتی خوبی ارائه خواهد داد. به‌هرحال، حتی اگر مفاد این طرح نیز اضافه شود، اینتل درمقایسه‌با رقبایش همچنان بیشترین سود را از دو طرح CHIPS و FABS به‌دست خواهد آورد.

یکی از مقام‌های رسمی یکی از رقبای اینتل که مخالف طرح‌های آماده‌ی رأی‌گیری CHIPS و FABS است، گفت:

لحظه‌ای به این فکر کنید که اینتل ممکن است با طرح CHIPS مبلغی حدود ۲۰ میلیارد دلار بگیرد و ۵ یا ۱۰ میلیارد دیگر نیز به‌لطف طرح FABS عایدش شود؛ بنابراین، درمجموع ۳۰ میلیارد دلار مستقیماً به بودجه‌ی رقیب شما تزریق می‌شود و درمقابل، شما هیچ مبلغی دریافت نخواهید کرد؟ این روال قطعاً مشکلاتی را در بازار به‌وجود می‌آورد.

مدیرعامل اینتل، پت گلسینگر، تلاش می‌کند تا طرح چیپس تصویب شود و حتی تهدید کرده است که در‌صورت شکست طرح، به‌طور‌کلی از پروژه‌ی ساخت کارخانه‌ی تراشه‌سازی در اوهایو صرف‌نظر خواهد کرد. گلسینگر در‌این‌باره گفت:

با شفافیت کامل برای مک‌کانل و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان توضیح دادیم که اگر این طرح تصویب نشود، چاره‌ای جز تغییر برنامه نداریم. اروپایی‌ها به‌شدت پیگیر پیش‌بردن مذاکرات هستند و آمادگی کامل برای اعطای مشوق‌های لازم را دارند تا ما نیز بتوانیم پروژه‌ی خود را آنجا پیش ببریم.

گلسینگر به یارانه‌ی ۴۳ میلیارد دلاری اشاره می‌کند که اتحادیه‌ی اروپا به تولیدکننده‌های محلی ارائه می‌دهد.

دیدگاه شما درباره‌ی احتمال قدرت‌گرفتن شرکت اینتل چیست؟ آیا اینتل می‌تواند دوباره نبض بازار نیمه‌رساناها را در دست بگیرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات