کوالکام به دنبال ساخت تراشه‌ای برای رقابت با M1 اپل است

شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیرعامل جدید کوالکام به سیاست‌های این شرکت در آینده پرداخته و گفته است کوالکام برای ساخت رقیب تراشه‌ی M1 اپل آماده می‌شود.
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین رویدادهای اخیر را می‌توان معرفی پردازنده‌ی M1 اپل دانست؛ تراشه‌ای که توانسته در بنچمارک‌های مختلف بدرخشد و به محصولات مورد استفاده توان پردازشی قابل توجهی بدهد. همین امر سبب شده است شرکت‌های مختلف که در زمینه‌ی تولید تراشه فعالیت دارند به دنبال معرفی محصول قادر به رقابت با M1 اپل باشند. یکی از این شرکت‌ها کوالکام است.

کریستیانو آمون، مدیرعامل جدید کوالکام، گویا چنین برنامه‌ای برای آینده‌ی شرکت آمریکایی در نظر گرفته است. وی در مصاحبه‌ای با رویترز گفت کوالکام برای تولید تراشه‌ای قادر به رقابت با M1 اپل آماده می‌شود و می‌خواهد سهم بیشتری از بازار لپ‌تاپ‌ و کامپیوتر قابل حمل به دست آورد. این تراشه‌ی کوالکام به‌صورت کامل توسط این شرکت طراحی می‌شود و از معماری آرم استفاده نخواهد کرد. ArsTechnica گزارش می‌دهد که تراشه‌ی مورد نظر علاوه بر برخورداری از پردازنده‌ی مرکزی، شامل مودم 5G خواهد بود. آمون در مصاحبه گفت:

ما به تراشه‌ای نیاز داریم که بهترین توان پردازشی را در دستگاه‌های قابل حمل (نیازمند به باتری) ارائه بدهد. اگر آرم که شریک تجاری ما محسوب می‌شود، بتواند پردازنده‌ای توانمندتر از آنچه قادر به تولید آن هستیم، معرفی کند، به دنبال همکاری دیگری با آرم خواهیم رفت و از پردازنده‌ی آن‌ها در تراشه‌ی جدیدمان استفاده خواهیم کرد.

چندی پیش خبری منتشر شد که کوالکام، استارتاپی به نام نویا (Nuvia) را به ارزش ۱/۴ میلیارد دلار خریداری کرده است. نویا توسط افرادی تأسیس شده که در گذشته برای اپل کار می‌کردند و وظیفه‌ی تولید تراشه‌های این شرکت را به عهده داشتند. به نظر می‌رسد کوالکام به قدری در زمینه‌ی تولید پردازنده‌ای توانمند مطمئن شده است که می‌خواهد بدون همکاری با آرم به رقابت با تراشه‌ی M1 اپل برود.

آمون در مصاحبه به نقش اعضای نویا اشاره کرد و گفت از این شرکت برای تولید تراشه‌های جدید استفاده خواهد شد تا در محصولاتی مانند لپ‌تاپ‌ و گجت‌های قابل حمل به کار گرفته شوند. البته ورود کوالکام به بازار تراشه‌ی لپ‌تاپ‌ به معنی تولید تراشه و پردازنده برای دیتاسنترها یا پردازش ابری نخواهد بود.

نویا با اپل رابطه‌ی خوبی ندارد. درواقع اپل پس از جدا شدن مؤسسان نویا از این شرکت دست به طرح شکایتی زد و اعضای ارشد نویا را متهم به سرقت اطلاعات و همچنین متقاعد ساختن مهندسان اپل برای ترک این شرکت و پیوستن به نویا کرد؛ اما به نظر می‌رسد خرید نویا توسط کوالکام، برگ تازه‌ای برای این استارتاپ است و به فعالیت گسترده‌تر در بازار قطعات نیمه‌رسانا کمک شایانی خواهد کرد.

مؤسسان نویا اعلام کردند که هدفشان از ترک اپل، تأسیس شرکتی بوده است که بتوانند پردازنده‌هایی برای رقابت با محصولات اینتل و AMD تولید کنند. باید دید در این زمینه تا چه حد موفق خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات