تراشه نسل دوازدهمی کلاس لپ تاپ Intel Alder Lake با ۱۴ هسته در گیک بنچ رؤیت شد

سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تراشه‌ی کلاس لپ تاپ آلدر لیک اینتل با ۱۴ هسته و ۲۰ ترد در گیک بنچ رؤیت شده است تا با عملکرد iGPU آن آشنا شویم. نتایج اولیه چندان امیدوارکننده نیستند.
تبلیغات

هنوز تمامی پردازنده‌های کلاس لپ تاپ سری تایگر لیک اینتل (Intel Tiger Lake) عرضه نشده‌اند؛ اما تیم آبی فعالانه روی مدل لپ تاپ پردازنده‌های نسل دوازدهمی سری آلدر لیک (Alder Lake) هم کار می‌کند. براساس گزارش تامز هاردور، پیشرفت‌ها به‌حدی حاصل شده‌اند که اینتل مدل‌هایی از پردازنده‌های کلاس لپ تاپ آلدر لیک را به مرحله‌ی تولید رسانده است.

به‌تازگی پردازنده‌ی ۱۴ هسته‌ای کلاس لپ تاپ سری آلدر لیک در بنچمارک گیک بنچ 5 رؤیت شده است تا با نحوه‌ی عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع آن در آزمایش‌های OpenCL آشنا شویم.

پردازنده‌های سری آلدر لیک اینتل از اهمیت زیادی برخوردار هستند؛ زیرا تفاوتی مهم در معماری پردازنده‌های این شرکت اعمال می‌کنند. آلدر لیک قرار است معماری نسل جدید اینتل برای جایگزینی با پردازنده‌های کلاس لپ تاپ تایگر لیک و پردازنده‌های مورد انتظار کلاس دسکتاپ راکت لیک (Rocket Lake) باشد. چیزی که باعث می‌شود آلدر لیک بسیار جالب‌ توجه باشد، بهره‌مندی آن از دو نوع هسته‌ی متفاوت است که ما را یاد معماری آرم می‌اندازد.

در پردازنده‌های آلدر لیک یک ‌سری هسته در نقش هسته‌های اصلی و پرقدرت جای می‌گیرند و یک‌سری هسته قدرت کمتری دارند و وظایف سبک را بر عهده می‌گیرند تا مصرف انرژی تراشه پایین بیاید. همان‌طور که اشاره کردیم، طراحی پردازنده‌های آلدر لیک تا حد زیادی شبیه به سبک big.LITTLE در پردازنده‌های مبتنی‌ بر معماری آرم است که در محصولات مختلف اپل، سامسونگ و کوالکام استفاده می‌شود. 

دقیقا به ‌همین دلیل است که گیک بنچ 5 تعداد هسته‌های پردازنده‌ی آلدر لیک را ۱۴ عدد و تعداد تردها را ۲۰ عدد اعلام می‌کند؛ این نسبت هسته و ترد برای پردازنده‌هایی که معماری سنتی داشته باشند غیر طبیعی است؛ اما معماری متفاوت آلدر لیک دستیابی به این نوع پیکربندی را ممکن می‌کند.

فرض ما بر این است که هسته‌های کم‌مصرف پردازند‌ه‌های آلدر لیک توانایی پشتیبانی از هایپرتردینگ (Hyper-Threading) ندارند. به این ترتیب انتظار داریم پردازنده‌ه‌ی کلاس لپ تاپ آلدر لیک از ۶ هسته‌ی اصلی به ‌همراه هشت هسته‌ی کم‌مصرف برای پردازش کارهای مختلف بهره بگیرد.

متأسفانه فعلا به‌طور دقیق نمی‌دانیم که هسته‌های پردازنده‌های آلدر لیک چگونه در بنچمارک گیک بنچ عمل می‌کنند؛ اما اطلاعاتی درباره‌ی عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع این تراشه که مبتنی‌ بر معماری Xe است داریم. ظاهرا پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع تراشه‌ی نسل دوازدهمی آلدر لیک موفق ‌به کسب امتیاز ۱۳,۴۳۸ در آزمایش OpenCL گیک بنچ شده است.

در مقایسه، متوجه می‌شویم که قدرت پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع تراشه‌ی آلدر لیک در حد کارت گرافیک GTX 660 Ti انویدیا است و در مقایسه‌ای مدرن‌تر، می‌توانیم پردازنده‌ی گرافیکی یادشده را با پردازنده‌ی گرافیکی وگا ۱۱ ای ام دی (AMD Vega 11) که در تراشه‌هایی مثل 3400G یافت می‌شود قابل ‌قیاس بدانیم.

امتیاز ۱۳,۴۳۸ تا حد زیادی ناامیدکننده است؛ زیرا پردازنده‌های گرافیکی فعلی Xe می‌توانند به‌سادگی پردازنده‌های گرافیکی مجتمع سری وگای ای ام دی را از پیش رو بردارند. البته امتیاز کسب‌شده به پروتوتایپ تراشه ارتباط دارد و به ‌همین دلیل ممکن است درادامه‌ی مسیر اوضاع تغییر کند. علاوه‌بر این، گیک بنچ را نمی‌توانیم بنچمارکی دقیق و بسیار خوب برای فهمیدن عملکرد در دنیای واقعی محسوب کنیم.

در هر صورت دیدن یکی از تراشه‌های کلاس لپ تاپ آلدر لیک در عمل، اتفاق خوبی است. معماری آلدر لیک تفاوتی انقلابی با دیگر تراشه‌های اینتل در دهه‌ی گذشته دارد. منتظر می‌مانیم تا ببینیم استفاده از هسته‌های کم‌مصرف در نهایت چه تأثیری روی عملکرد تراشه‌های آلدر لیک می‌گذارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات