سرعت پردازنده کامپیوتر چقدر اهمیت دارد؟

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
آیا ارزش دارد برای یک پردازنده فوق‌العاده سریع چندصد هزار تومان هزینه کنید؟ برای انجام امور روزمره به چه پردازنده‌ای نیاز خواهید داشت؟ افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم خود را برروی قیمت قطعات الکترونیکی و بازار کامپیوتر گذاشته است، پردازنده‌ای که تا ۴ ماه پیش با قیمت حدود ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسید حالا با قیمت حدود ۱۹۰ هزار تومان در بازار داد و ستد می‌شود. در این مقاله به این می‌پردازیم که پردازنده وسرعت آن چقدر اهمیت دارد و چقدر باید نسبت به آن حساس بود.
تبلیغات

چند سال پیش انتخاب کامپیوتر ساده بود، شما در هنگام خرید به دنبال کامپیوتری می‌گشتید، که بالاترین سرعت پردازنده را داشته باشد. البته نیم نگاهی به جیب خود نیز می‌انداختید و براساس بودجه خود سریعترین پردازنده را انتخاب می‌کردید. معیار سرعت را نیز در فرکانس پردازنده می‌دیدید یعنی هرچه فرکانس بالاتر باشد احتمالا پردازنده سریعتر است و در کل کامپیوتر نیز امور مختلف را با سرعت بالاتری پردازش و اجرا می‌کند. هر چند این موضوع در کل صحیح نیست و تنها معیار قدرت و بازده پردازنده، فرکانس نیست. یعنی نمی‌توان دو پردازنده از پلتفرم‌های مختلف را تنها براساس فرکانس کاری مقایسه کرد، مثلا شاید یک پردازنده ۴ هسته‌ای ۱.۷ گیگاهرتزی اینتل سریعتر از یک پردازنده ۴ هسته‌ای ۱.۷ گیگاهرتزی AMD باشد یا برعکس AMD برتر از اینتل باشد. پس تنها معیار قدرت و بازده فرکانس نیست.

تنها تعداد کمی از کاربران تفاوت بین AMD A4-3305M با intel Core i3-2350M را می‌دانند،‌ آنهایی که اهل جستجو در گوگل بوده یا به سایت‌های تخصصی سخت‌افزار سرک می‌کشند، می‌دانند تفاوت بین پردازنده‌های مختلف اینتل و ای‌ام‌دی در چیست و کدامیک سریعتر است. اما اگر بخواهیم بصورت کاملا خلاصه به شما توصیه کنیم در بازار پردازنده‌های ارزان قیمت همواره می‌‌توانید یک پردانده مناسب AMD با سرعت معادل پردازنده اینتل را با قیمت پایین‌تر تهیه کنید اما در بازار پردازنده‌های قدرتمند تقریبا همه انتخاب‌ها به اینتل ختم می‌شوند.

اما آیا این موضوع اهمیت دارد؟ آیا همه باید تفاوت بین معماری پردازنده‌ها و بحث‌های تخصصی پیرامون آنها را بشناسند؟ کاربری که قرار است با کامپیوتر خود، به وب‌گردی، تماشای ویدیو یا ویرایش متن در برنامه Word بپردازد، آیا به یک پردازنده قدرتمند گران قیمت نیاز دارد؟ پاسخ منفی است. یک کامپیوتر معمولی-ضعیف نیز جواب گوی کار شماست. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که یک کامپیوتر معمولی که تا ۶ ماه پیش با قیمت حدود ۳۸۰ تا ۴۵۰ هزار تومان قابل خرید بود، الان، ببخشید الان نه چون ممکن است همین لحظه قیمت‌ها تغییر کرده باشند، بهتر است بگویم چهارشنبه هفته پیش با قیمت یک میلیون چهارصدهزار تومان برایمان تمام می‌شد. با قیمت‌های فعلی بازار برای یک کامپیوتر معمولی-متوسط باید حدود دو میلیون تومان هزینه کنید. با این وجود شاید حتی اگر بخواهید برروی عدد فرکانس و تعداد هسته پردازنده حساس باشید، بودجه شما مانع اعمال هر گونه حساسیتی شود.

از طرفی هر روز کاربران بسیاری جذب تبلت‌ها می‌شوند و بسیاری از امور خود را با تبلت‌ها انجام می‌دهند و دیگر نیازی به کامپیوترهای شخصی ندارند. این موضوع احتمالا با عرضه تبلت‌های ویندوزی قوت بیشتری نیز خواهد گرفت.

بدون شک بعضی از کاربران حرفه‌ای نیاز به قدرت پردازش بالا دارند، افرادی که به امور گرافیکی سنگین یا محاسبات مهندسی می‌پردازند یا گیمرهایی که اهل بازی هستند، اینها همگی نیاز به پردازنده سریع دارند. این افراد معمولا مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین برای کامپیوترهای گران قیمت هستند و چاره‌ای جز پرداخت حداقل ۳.۵ تا ۴ میلیونی برای کامپیوتر یا لپ‌تاپ جدید، ندارند.

اما همیشه مشکل مربوط به ۲ یا ۴ یا ۸ هسته‌ای بودن پردازنده یا کارت گرافیک قدرتمند نیست! حتما شما هم متوجه شده‌اید که سیستم‌عامل ویندوز پس از چند ماه کارکردن افت سرعت شدیدی پیدا می‌کند و اگر مثل من، نرم‌افزارهای مختلفی را برروی سیستم نصب کرده باشید، نصب مجدد آنها به همراه یک ویندوز  تازه کار دشواری است. اما حقیقت آن است که خیلی وقت‌ها با نصب مجدد ویندوز،‌ کامپیوتر قدیمی شما جان تازه گرفته و نیاز شما را به خرید کامپیوتر تازه آن هم در این وضعیت اسفناک مرتفع می‌کند. پس شاید بهتر باشد نگاهی به مقالات مرتبط زومیت برای افزایش سرعت سیستم‌عامل بیاندازید.

اگر یک کامپیوتر Core i5 یا Core i7 دارید آن را دو دستی بچسبید که برای خرید همان کامپیوتر، امروز شاید مجبور به پرداخت چند میلیون تومان بشوید. شما می‌توانید با تبدیل HDD به SSD و نصب ویندوز ۸ (که تا چند روز دیگر رسما منتشر می‌شود) سرعت کامپیوتر خود را دو چندان کنید و از آن لذت ببرید و در عین حال مجبور به پرداخت هزینه بسیار زیاد برای خرید یک کامپیوتر جدید نشوید.

در نهایت منظور ما از این مقاله دو مورد بوده است: اول اینکه براساس نیاز خود، سخت‌افزار کامپیوتر خود را انتخاب کنید و دوم سعی کنید با بهینه سازی سخت‌‌افزار و نرم‌افزار فعلی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

نظر شما در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات