تماشا کنید: کوچک‌ترین چاپگر سه‌بعدی جهان با ابعادی در حد یک چوب کبریت

سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
کوچک ترین چاپ گر سه بعدی جهان
کوچک‌ترین چاپگر سه‌بعدی جهان با وجود ابعاد مینیاتوری خود، طرح‌هایی با جزئیات شگفت‌انگیز تولید می‌کند.
تبلیغات

در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری در صنعت چاپگرهای سه‌بعدی بوده‌ایم و نمونه‌هایی از این محصولات در ابعاد بسیار متنوع روانه‌ی بازار شده‌ است که حتی امکان ساخت خانه‌ و قایق سه‌بعدی را نیز فراهم می‌کنند. اکنون یک یوتیوبر خوش‌ذوق تصمیم گرفته کوچک‌ترین چاپگر سه‌بعدی جهان را بسازد؛ دستگاهی مینیاتوری که می‌تواند طرح‌های فوق‌العاده کوچکی را با جزئیات بسیار بالا تولید کند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند چاپگرهای سه‌بعدی نمی‌توانند تزئینات و طرح‌های کوچک را با جزئیات بالا تولید کنند اما نمونه‌ی جدیدی که ابعاد آن درحد یک چوب کبریت است، به‌خوبی از عهده‌ی انجام این‌ کار برمی‌آید.

کاربردهای عملی زیادی برای چاپ‌گرهای سه‌بعدی فوق‌العاده کوچک وجود ندارد اما این موضوع درمورد دستگاه My N Mi مهم نیست. شاید مهم‌ترین نکته درمورد چاپگر سه‌بعدی مینیاتوری، ابعاد بسیار کوچک آن باشد. درواقع ارتفاع این دستگاه فقط ۱٫۷ سانتی‌متر است اما همچنان امکان تولید طرح‌های مختلف را دارد و اکثر ویژگی‌های چاپگرهای سه‌بعدی معمولی را نیز ارائه می‌دهد.

به گزارش گیزمودو، دستگاه My N Mi به‌جای استفاده از روش اکستروژن، از رویکرد استریولیتوگرافی بهره می‌برد. در راهکار اول، چاپ‌گر به سخت‌افزار بیشتری نیاز دارد تا رشته‌های خام پلاستیکی را ذوب کند اما راهکار دوم، رزین مایع را به داخل محفظه‌ای کوچک تزریق می‌کند و لایه‌های آن با مجموعه‌ای از LEDهای UV در بخش پایینی، سفت می‌شوند.

در ویدیوهایی که My N Mi به‌اشتراک گذاشته، چاپگر سه‌بعدی مینیاتوری چند طرح بسیار کوچک ازجمله چند قایق را تولید کرده است که ابعاد آن‌ها حتی از بخش جیوه‌ی یک چوب کبریت کوچک‌تر است. به‌هرحال شاید فکر کنید ساخت قطعاتی با این ابعاد کاربرد چندانی ندارد اما مشاهده‌ی تلاش‌‌ها برای کوچک‌ کردن ابعاد فناوری‌های مختلف همیشه جذاب است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات