پرینترهای لیزری سه بعدی بسیار دقیق، حالا به سرعت 5 متر در ثانیه رسیده‌اند

چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
پرینترهای سه بعدی دقیق‌تر و سریع‌تر می‌شوند و در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. دانشگاه وین موفق شده است سرعت این پرینترها را افزایش دهد.
تبلیغات

تخیلات بی‌حد و مرز بشر منجر به تولید محصولات جذابی مانند پرینتر‌های سه‌بعدی شده است. اما نوع دقیق با رزولوشن بالای این پرینتر‌ سه‌بعدی تنها در حد تحقیقات و تئوری بوده‌است. ولی به تازگی محققین دانشگاه صنعتی وین توانسته‌اند گام بلندی در سرعت عملکرد این نوع پرینتر‌های سه‌بعدی بردارند و 3D Printer‌ های سه‌بعدی پرسرعتی را تولید کنند. در ادامه ویدئویی از نحوه کار این پرینتر‌ها هنگام چاپ سه بعدی از یک ماشین را مشاهده می‌‌کنید.

تکنولوژی چاپ سه‌بعدی با وضوح بالا "لیتوگرافی دو فوتونی" نام دارد. این تکنولوژی اساسا بسیار کند عمل می کند. به همین دلیل محققین دانشگاه فنی وین برای تولید تکنولوژی پرینت سه‌بعدی با سرعت و وضوح بالا، تحقیقات گسترده‌ای کرده و توانسته اند پیشرفت مهمی در سرعت این تکنولوژی به‌وجود آورند.

تکنولوژی جدید پرینت سه‌بعدی، مبتنی بر رزین مایع (صمغ) پر شده از ملکول‌های فتو اکتیو است که وقتی دو فتون یک پرتو لیزر را جذب می‌ کنند، سفت می‌‌شوند.

این رزین، نور لیزر را به سرعت از خود عبور می‌‌دهد و به همین دلیل می‌‌تواند حالت مایع رزین را سفت کند. این تیم تحقیقاتی با بهبود مکانیزم کنترل آینه‌های هدایت کننده پرتو لیزر، توانسته سرعت و دقت چاپ سه‌بعدی را بهتر کند.

با استفاده از این تکنیک، سرعت پرینت سه‌بعدی افزایش زیادی پیدا کرده و قادر است در هر ثانیه 5 متر را پرینت کند. در حالیکه پیش از این سرعت چاپگرهای سه بعدی در هر ثانیه تنها چند میلیمتر بود.

ماشین مسابقه‌ای که در تصویر بالا مشاهده می‌‌کنید، از ۱۰۰ لایه رزین سفت شده تشکیل شده که هر لایه از 200 خط ایجاد شده‌است. پیش از استفاده از تکنولوژی لیتوگرافی دو فوتونی، تشکیل هر خط حدودا 4 دقیقه طول می‌‌کشید. طول این ماشین تنها 285 میکرومتر است و با یک میکروسکوپ الکترونی از آن عکس گرفته شده است. اما اکنون که به لطف این فناوری، سرعت چاپ سه بعدی به شدت افزایش یافته، پرینت گرفتن به صورت 3D زمان زیادی نیاز نخواهد داشت.

محققین بر این باورند که این تکنولوژی پرینت با وضوح بالا، می‌ تواند در ساخت اجسام بزرگ‌تر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: Popsci

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات