شرکت سامانههای مدیریت: مقایسه نرمافزارهای باشگاه مشتریان در ایران 1404
در زمینه مقایسه باشگاه مشتریان که امروزه از تنوع بالایی در بازار ایران برخوردار هستند،، فقط بحث امکانات مطرح نیست. بلکه باید ببینید که هر سامانه تا چه اندازه میتواند با ساختار CRM سازمان، دادهها و فرایندهای واقعی کسبوکارتان هماهنگی داشته باشد.
1. نرمافزار باشگاه مشتریان سامانههای مدیریت | مقیاسپذیر و با قابلیتهای منحصربهفرد
باشگاه مشتریان سامانههای مدیریت به عنوان اولین گزینه برای مقایسه با سایر باشگاه مشتریان مطرح است که در ادامه موردبررسی قرار میدهیم. این پلتفرم، یک نرمافزار باشگاه مشتریان مبتنی بر CRM بهخاطر اینکه بر پایه زیرساخت قدرتمند و بهروز Dynamics 365 توسعه پیدا کرده، راهکاری یکپارچه برای طراحی و اجرای برنامههای وفاداری است. با این سیستم، میتوانید رفتار مشتریان خود را رصد کنید، برای شخص؛ امتیاز، هدیه یا سطح عضویت تعیین کنید و تجربهای شخصیتر درجهت افزایش وفاداری به همراه داشته باشید.
ارائه یک زیرساخت CRM کامل در کنار باشگاه مشتریان یکپارچه
باشگاه مشتریان سامانههای مدیریت صرفا فقط یک نرمافزار باشگاه مشتریان ساده نیست. این پلتفرم بر پایه یک CRM واقعی طراحی شده است و سابقه تعاملات، خرید و اطلاعات مشتریان را در یک پایگاه داده یکسان ذخیره میکند. در نتیجه، میتوانید دیدی ۳۶۰ درجه از اطلاعات مربوط به مشتریان داشته باشید، از پراکندگی دادهها جلوگیری کنید و برای راهاندازی کمپینها و ارائه پاداش به مشتریان وفادار، هوشمندتر تصمیم بگیرید.
این پلتفرم هم بهعنوان CRM و هم بهعنوان یک نرمافزار باشگاه مشتریان مستقل قابل استفاده است. بهعلاوه، اگر سیستم فروش یاCRM جداگانهای دارید، میتوانید باشگاه مشتریان سامانههای مدیریت را تهیه کنید و اطلاعات مورد نظرتان را از طریق اکسل یا API به این سیستمها اضافه کنید.
انعطافپذیری بالا برای تعریف قوانین، پاداش، امتیاز و سطحبندی
مزیت مهم دیگر این پلتفرم نسبت به سایر نرمافزارهای باشگاه مشتریان ایران، قابلیت سفارشیسازی بالای قوانین امتیاز/ پاداش است. قابلیتهای مهم سامانه باشگاه مشتریان در این بخش عبارتاند از:
- ماموریتها و تعاملات: تعریف ماموریتهای مختلف برای کسب امتیاز و افزایش مشارکت کاربران با قابلیت نمایش میزان پیشرفت و سطحبندی آنها
- جوایز و کاتالوگ هدایا: امکان ارائه جوایز مختلف و انتخاب گزینه دلخواه توسط کاربران بر اساس امتیاز
- ارجاع و معرفی: اعطای کد معرفی به هر کاربر و امتیازدهی به او بر اساس معرفی موفق با قابلیت رصدکردن عملکرد ارجاعها بهصورت نمودار
- کیف پول امتیازی: امکان ثبت و مدیریت کامل تراکنشهای امتیازی با امکان خرج، انتقال و مشاهده سابقه تعاملات
- گیمیفیکیشن: امکان اجرای بازیهای متنوع برای افزایش تعامل کاربران یا استفاده در کمپینهای بازاریابی
- قابلیت تعریف چند باشگاه: امکان ایجاد چند باشگاه بهصورت همزمان و مدیریت آنها به شکل مجزا
گزارشدهی و تحلیل دادهها بر اساس KPIها و رفتار مشتریان
یکی از چالشهای اصلی صاحبان کسبوکار در طراحی و مدیریت باشگاه مشتریان، استخراج گزارشهای دقیق درباره تعداد خرید مشتریان، تکرار خرید، ارزش طول عمر مشتری (CLV)، میزان وفاداری مشتریان، میزان موفقیت کمپین و یکپارچگی دادهها با Power BI و داشبورد مدیریتی است. بهعلاوه، این نرمافزار با فرمولهای بسیار پیچیده هم بهراحتی کار میکند. این ویژگی بهندرت در بسیاری از نرمافزارهای باشگاه مشتریان ایرانی دیده میشود.
مقیاسپذیری عالی نسبت به سایر نرمافزارهای باشگاه مشتریان
یکی از مهمترین تفاوت نرمافزارهای باشگاه مشتریان سامانههای مدیریت با سایر نرمافزارها، مقیاسپذیری بالای آن است. این ویژگی برای کسبوکارهای متوسط و بزرگ که رشد سریعی دارند یا دارای شعبههای متعدد در شهرهای مختلف هستند، مزیت بسیار بزرگی محسوب میشود. با این قابلیت، بهراحتی میتوانید یک باشگاه مشتریان طراحی کرده و در نهایت، آن را به پایگاهی با چند ده هزار یا میلیونها مشتری تبدیل کنید. بهعلاوه، میتوانید برای شبکه نمایندگان خود با استفاده از سامانه باشگاه مشتریان؛ برنامه وفاداری طراحی کنید.
یکپارچگی کانالهای ارتباطی (Omnichannel)
یکی از مهمترین امکانات باشگاه مشتریان سامانههای مدیریت، قابلیت یکپارچگی با سایر سیستمها و کانالها است. از این طریق، میتوانید ارتباطات تلفنی، پیامکی، تلگرام، واتساپ و ایمیل را همزمان مدیریت کنید. بهعلاوه، اگر کسبوکار شما فروشگاه آنلاین، حضوری، اپلیکیشن یا وبسایت دارد، اطلاعات همه این کانالها در CRM متمرکز میشوند.
انعطافپذیری در قیمتگذاری و قابلیت سفارشیسازی بالا
هزینه نهایی راهاندازی باشگاه مشتریان سامانههای مدیریت، به مواردی مثل سطح باشگاه (زرین، پلاتین و الماس)، تعداد باشگاههای مورد نیاز و تعداد مخاطبان بستگی دارد. بنابراین، دقیقا بر اساس میزان استفادهتان از نرمافزار هزینه میکنید. همچنین، پیش از خرید نهایی این نرمافزار یا در حین استفاده، میتوانید قابلیتها و ابزارهای دلخواهتان را به باشگاه مشتریان اضافه کنید. چنین قابلیتی، کمتر در نرمافزارهای ایرانی مشاهده میشود.
۲. نرمافزار باشگاه مشتریان دوباره | راهکاری کمهزینه برای فروش بیشتر
نرم افزار باشگاه مشتریان دوباره بهخاطر سادگی در پیادهسازی و هزینه اقتصادیتر در مقایسه با سایر پلتفرمهای ایرانی، بیشتر برای بیزنسهای فعال در حوزههای خدماتی مثل رستوران، کافه و سالنهای زیبایی کاربرد دارد. تمرکز اصلی این نرمافزار، عمدتا افزایش تکرار خرید از طریق کشبک، پیامک و اجرای چند روند ثابت وفادارسازی است. یکی دیگر از نکات مثبت نرمافزار باشگاه مشتریان دوباره، همگامی با سایت وردپرس و نرمافزار حسابداری است.
علیرغم این مزیتها، باشگاه مشتریان دوباره، سیستمی برای اجرای کمپینهای ساده است و ابزار مبتنی بر داده نیست. بهعلاوه، همه کاربران تقریبا مسیر مشابهی را طی میکنند و محدودیتهای زیادی برای شخصیسازی تجربه مشتریان خواهید داشت. همچنین گزارشدهی بیشتر بر رفتارهای سطحی مشتری تمرکز دارد و تحلیل عمیق یا یکپارچگی سازمانی را ارائه نمیدهد. باشگاه مشتریان دوباره فقط بهصورت ابری پیادهسازی میشود و برخلاف پلتفرمهایی مثل باشگاه مشتریان سامانههای مدیریت، امکان استقرار آن بهصورت on-Premise وجود ندارد.
۳. نرمافزار باشگاه مشتریان همکاران سیستم | مدیریت هدفمند و افزایش وفاداری مشتریان
نرم افزار باشگاه مشتریان همکاران سیستم، مناسب سازمانهای متوسط و بزرگ است. این ماژول، با بهرهگیری از امتیازدهی پویا و ردهبندی هوشمند مشتریان، امکان اجرای برنامههای وفادارسازی هدفمند و شخصیسازیشده را فراهم میکند. این سیستم، یکپارچگی خوبی با سایر ماژولهای مالی، فروش و انبار دارد و به همین دلیل، مدیریت دادهها و تحلیل رفتار مشتری را ساده و دقیق میکند.
با وجود اینکه این سیستم بهعنوان گزینهای مناسب مطرح میشود، اما بعضی از کاربران نسبت به پیچیدگی و هزینههای نسبتا بالای استقرار آن اعلام نارضایتی کردهاند.
۴. نرمافزار باشگاه مشتریان فیلیا | نرمافزار ابری برای مدیریت هوشمند مشتریان
نرمافزار باشگاه مشتریان فیلیا، سیستمی جامع برای تعامل و افزایش وفاداری مشتریان است و امکان اجرای برنامههای متنوع و دادهمحور را برای شما فراهم میکند. فیلیا با یکپارچگی دادههای مربوط به وبسایت و صندوق فروشگاه حضوری، اطلاعاتی دقیق و بهروز از رفتار مشتریان را فراهم کرده و امکان ایجاد تجربهای اختصاصی برای هر مشتری را فراهم میکند.
این نرمافزار امکاناتی مانند گیمیفیکیشن، تقسیمبندی داینامیک مشتریان، سیستم کشبک و ارائه گزارشهای تحلیلی دارد و اجرای برنامههای وفاداری را راحتتر میکند. علیرغم این مزایا و موارد دیگری مثل انعطافپذیری بالا، قابلیت یکپارچگی با ووکامرس و برخورداری از اپلیکیشن اختصاصی، پیچیدگی داشبورد و بالابودن تعداد زیاد گزینهها ممکن است برای کاربران جدید کمی گیجکننده باشد.
جدول مقایسه باشگاه مشتریان | بهترین گزینه در ایران کدام است؟
هر یک از این نرمافزارها مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارند و برای کسبوکارهای خاصی مناسب هستند. بعضی از آنها با سهولت استفاده و هزینه پایین، برای کسبوکارهای کوچک مناسب هستند و برخی دیگر، با سطح بالای یکپارچگی و قابلیتهای فراوان جهت مدیریت دادههای پیچیده، برای کسبوکارهای متوسط و بزرگ طراحی شدهاند.
در جدول زیر، بهطور خلاصه مقایسه امکانات باشگاه مشتریان ایرانی را ارائه کردهایم:
نام نرمافزار | مناسب برای | یکپارچگی با سایر سیستمها | امکان سفارشیسازی نرمافزار | گزارشدهی و تحلیل داده | مقیاسپذیری | محدودیتها |
|---|---|---|---|---|---|---|
باشگاه مشتریان سامانههای مدیریت | کسبوکارهای بزرگ و متوسط | کامل (تمام کانالهای و CRM سازمانی) | بالا | تحلیل دقیق KPIها و رفتار مشتری | بسیار بالا (مناسب کسبوکارهایی با چندین شعبه و میلیونها مشتری) | نیازمند زمان و هزینه برای راهاندازی |
دوباره | کسبوکارهای کوچک و متوسط | محدود (وردپرس و نرمافزار حسابدای) | کم | بررسی رفتارهای سطحی مشتریان | محدود | فاقد ابزار دادهمحور و تحلیل پیشرفته |
همکاران سیستم | سازمانهای بزرگ و متوسط | بسیار خوب (یکپارچگی با ماژولهای مالی، فروش، انبار) | متوسط | تحلیل دقیق رفتار مشتریان | بالا | پیچیدگی و هزینه نسبتا بالای استقرار |
فیلیا | کسبوکارهای کوچک تا بزرگ | خوب (وبسایت و صندوق فروشگاهی، ووکامرس) | کم | گزارشهای تحلیلی و دادهمحور | خوب | داشبورد پیچیده و تنوع بالای گزینهها |
انتخاب ابزار درست تفاوت رشد و رکود کسبوکار را رقم میزند!
انتخاب نرمافزار باشگاه مشتریان، معمولاً به تعداد امکانات یا ظاهر یک داشبورد وابسته نیست. تجربه بسیاری از برندهای ایرانی نشان میدهد که موفقیت یک باشگاه مشتریان زمانی پایدار میشود که زیرساخت داده، فرآیندهای سازمانی و CRM در یک مسیر هماهنگ قرار بگیرند.
برای کسبوکارهای کوچک و متوسط که هدف اصلیشان اجرای کمپینهای ساده وفاداری، مدیریت کارت امتیاز یا افزایش تکرار خرید است، نرمافزارهای ابری و ساده مانند دوباره یا فیلیا میتوانند گزینههای مناسبی باشند. این پلتفرمها با هزینه کمتر و سرعت استقرار بالا، نیازهای اولیه وفادارسازی را بهخوبی پوشش میدهند.
اما در سازمانهای متوسط و بزرگ که با چندین شعبه، کانالهای فروش متنوع، حجم بالای مشتریان و دادههای پراکنده مواجه هستند، موضوع کاملاً متفاوت است. در این سطح، چالش اصلی فقط ایجاد یک برنامه وفاداری نیست؛ بلکه سازمان به یک زیرساخت CRM واقعی، یکپارچگی Omnichannel و قابلیت تحلیل رفتار مشتری در مقیاس Enterprise نیاز دارد.
برای چنین سازمانهایی، راهکارهایی مانند باشگاه مشتریان سامانههای مدیریت و همکاران سیستم گزینههای نزدیکتر و مناسبتری هستند.