در هفتههای گذشته، سازمان امور مالیاتی کشور کمپین تبلیغاتی جدیدی را در رسانههای محیطی و دیجیتال بهاجرا گذاشت که واکنشهای متفاوتی را در میان کارشناسان صنعت تبلیغات بههمراه داشته است. کمپین با استفاده از زبان بصری ساده و پیامی متمرکز، این ایده را مطرح میکرد که مؤدیان مالیاتی میتوانند در مورد محل پرداخت و هزینه شدن مالیات خود حق انتخاب داشته باشند؛ موضوعی که به نوبهی خود در فضای مجازی و رسانهها مورد بحث قرار گرفت.
رویکرد کمپین سازمان امور مالیاتی کشور که از نظر برخی تحلیلگران، از نمونههای رایج در تبلیغات نهادهای دولتی متفاوت بود، توانست توجهها را به خود جلب کند. با این حال، پس از دیدهشدن گستردهی طرحها، حواشی مربوط به آن نیز آغاز شد. چندین شرکت و آژانس تبلیغاتی مدعی شدند که ایده و اجرای اولیهی کمپین توسط آنها صورت گرفته است.
این ادعاها در حالی مطرح شد که اطلاعات منتشرشده نشان میدهد، پروژهی کمپین مالیاتی بهسفارش و مدیریت داود خدابنده، مدیرکل روابط عمومی سازمان امور مالیاتی و با ایدهپردازی و طراحی رضا صدیق، تحلیلگر فرهنگی و سلمان عبداللهی، گرافیست، اجرا شده است؛ صرف نظر از اینکه مالکیت ایدهی کمپین در نهایت به کدام شخص یا گروه تعلق دارد، شکلگیری چنین بحثی بر سر یک کمپین دولتی، اهمیت و تأثیرگذاری آن در فضای حرفهای تبلیغات را نشان میدهد.
فعالان حوزهی بازاریابی معتقدند که کمپین سازمان امور مالیاتی کشور، فارغ از محتوا و حواشی آن، توانسته است گفتگویی جدی دربارهی لزوم ارتقای استانداردهای خلاقیت در ارتباطات نهادی و دولتی ایجاد کند. بهنظر میرسد این اتفاق میتواند نقطهی آغازی برای افزایش رقابت حرفهای و توجه بیشتر به ایدههای نو در عرصهی تبلیغات دولتی باشد.
شما چه دیدگاهی دربارهی کمپین برگزارشده دارید؟ آیا سازمان امور مالیاتی توانسته است با این کمپین نظرتان را به خود جلب کند؟