کارمزد گس اتریوم | آشنایی با Gas Fee | صرافی کیف پول من

دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
کیف پول
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
کارمزد گس در اتریوم به معنای هزینه‌ای است که برای اجرای موفقیت‌آمیز قرارداد هوشمند یا تراکنش در شبکه اتریوم پرداخت می‌شود.
تبلیغات

کارمزد گس در اتریوم به معنای هزینه‌ای است که برای اجرای موفقیت‌آمیز قرارداد هوشمند یا تراکنش در شبکه اتریوم پرداخت می‌شود. این کارمزد بر اساس مقدار تلاش محاسباتی مورد نیاز برای انجام عملیات خاص تعیین می‌شود و واحد سنجش آن به نام گس فی است. هر عملیات در اتریوم، از جمله پردازش، تأیید تراکنش، و اجرای قرارداد هوشمند، به مقداری گس فی نیاز دارد که ماینرها بابت پردازش این عملیات‌ها دستمزد خود را در قالب اتر دریافت می‌کنند. هزینه گس به مقدار تلاش محاسباتی مورد نیاز بستگی دارد و باعث افزایش امنیت شبکه نیز خواهد شد. هزینه‌های گس فی بستگی به شلوغی شبکه و نوع عملیات انجام شده است و در صورت شلوغ بودن شبکه، کاربران باید کارمزد بیشتری را پرداخت کنند.

شباهت کارمزد گس با سوخت بنزین ماشین!

هزینه های گس را می توان با هزینه بنزین در سفر با ماشین مقایسه کرد. در سفر با ماشین، هرچه بیشتر و سریعتر رانندگی کنید، هزینه بنزین برای شما بیشتر می شود. در اتریوم، هرچه مراحل محاسباتی بیشتری برای تراکنش های شما مورد نیاز باشد و هر چه بخواهید سریع تر به بلاکچین اضافه شود، هزینه های گس بیشتر می شود. به عنوان مثال، اگر بخواهید یک NFT (توکن غیرقابل تعویض) را بفروشید، هزینه گس شما احتمالاً فقط چند دلار خواهد بود. این وضعیت را مانند رانندگی از شهر تهران به کرج در نظر بگیرید. در مقابل، اگر بخواهید یک تراکنش پیچیده تر، مانند یک تراکنش حوزه DeFi (خدمات مالی غیرمتمرکز) در یک نرم افزار غیرمتمرکز که شامل چندین قرارداد هوشمند در ماشین مجازی اتریوم (EVM) می شود را انجام دهید، هزینه های گس بسیار زیاد خواهد بود. این وضعیت مانند رانندگی از شهر تهران به اصفهان است. اگر می خواهید واقعاً یک قرارداد هوشمند بر روی اتریوم مستقر کنید، هزینه های گس می تواند حتی از 10000 دلار نیز فراتر رود.

GWEI چیست؟

Gwei یک واحد اندازه‌گیری برای قیمت گس در شبکه اتریوم است که برای تعیین هزینه‌های تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. این واحد یک مقیاس کوچکتر از ارز دیجیتال اتریوم (ETH) است و به دلیل کوچک بودن مقادیر مورد نیاز برای کارمزد گس، استفاده از Gwei بسیار رایج است. هر Gwei معادل 0.000000001 اتر یا یک میلیاردم ETH است. استفاده از Gwei به جای ETH به این دلیل است که مقادیر ETH مورد نیاز برای تراکنش‌ها معمولاً بسیار کوچک هستند و استفاده از واحد بزرگتر می‌تواند در هنگام محاسبات دشوار باشد. به همین دلیل، Gwei به عنوان یک واحد استاندارد برای بیان قیمت گس در تراکنش‌های اتریوم اتخاذ شده است.

برای مثال، اگر قیمت گس برای یک تراکنش 20 Gwei باشد و تراکنش به 21000 واحد گس نیاز داشته باشد، کارمزد کل تراکنش به این صورت محاسبه می‌شود:

20 Gwei/گس × 21000 گس = 420,000 Gwei یا 0.00042 ETH

این یعنی کارمزد نهایی این تراکنش معادل 420 هزار Gwei یا 0.00042 اتر است. این سازوکار کمک می‌کند تا کاربران بتوانند به راحتی هزینه‌های تراکنش‌های خود را محاسبه کرده و تصمیم‌گیری نمایند که آیا مایل به پرداخت آن هزینه برای سرعت مورد نظر در پردازش تراکنش هستند یا خیر.

چگونه می توان هزینه گس اتریوم را محاسبه کرد؟

کیف پول

هزینه گس در شبکه اتریوم برای انجام تراکنش‌ها محاسبه می‌شود بر اساس میزان مناسبی از گس که برای اجرای تراکنش نیاز است. میزان گس مورد نیاز بر اساس پیچیدگی عمل تراکنش، تعداد مراحلی که باید انجام شود و نوع توکن‌ها مورد استفاده تعیین می‌شود. برای محاسبه هزینه گس (GWEI) اتریوم، این مراحل را دنبال کنید:

1. مشخص کردن میزان گس مورد نیاز: این مقدار بر اساس نوع تراکنش و تعداد عملیات محاسبه می‌شود. معمولا وبسایت‌های مخصوص به محاسبه گس مورد نیاز دارند.

2. تعیین مبلغ GWEI: معیار GWEI واحدی برای ارزش گس در اتریوم است. شما باید میزان GWEI را با توجه به فعلیت شبکه تعیین کنید. می‌توانید از وبسایت‌های مربوطه برای دسترسی به روزترین مقادیر استفاده کنید.

3. محاسبه هزینه گس: برای محاسبه نهایی، شما می‌توانید مقدار گس مورد نیاز را در مقدار GWEI ضرب کنید تا هزینه گس را به اتر (ETH) بدست آورید.

مشاهده و محاسبه هزینه گس اتریوم به صورت آنلاین

معمولا کیف پول‌ها و بورس‌های رمزارز این امکانات را برای محاسبه گس و هزینه‌های تراکنش‌ها ارائه می‌دهند و شما میتوانید به خرید اتریوم اقدام کنید. برای مشاهده آنلاین هزینه گس اتریوم می توانید از چند سایت مختلف استفاده کنید. برخی از محبوب ترین سایت ها برای مشاهده هزینه گس اتریوم عبارتند از:

این سایت ها اطلاعات مختلفی نظیر میانگین هزینه گس، نمایش ترافیک شبکه و قیمت لحظه ای اتر را ارائه می دهند. علاوه بر این سایت ها، می توانید از ابزارهای دیگری مانند Gas Tracker و ETH Gas Reporter که پلاگین های مرورگر هستند استفاده نمایید.

کارمزد گس و اتریوم 2.0

در اواخر سال 2022، اتریوم مکانیسم توافق خود را از اثبات کار به اثبات سهام در رویدادی به نام ادغام تغییر داد. یکی از دلایلی که ادغام اتفاق افتاد، معرفی شاردینگ بود که شامل تقسیم افقی پایگاه داده اتریوم است. این تقسیم به توزیع مقادیر زیادی از داده ها در شبکه و افزایش توان عملیاتی تراکنش کمک می کند. شاردینگ قرار است اواخر امسال در اتریوم مستقر شود. ارزش افزوده اصلی شاردینگ کاهش چشمگیر هزینه های گس مورد نیاز برای تراکنش در اتریوم است. این کاهش هزینه گس به طور چشمگیری توانایی شبکه در مقیاس را افزایش می دهد.

چگونه هزینه گس را کاهش دهیم؟

کیف پول

هیچ راهی برای حذف هزینه های گس اتریوم به طور کامل وجود ندارد. اما راه هایی برای کاهش هزینه گس در هنگام استفاده از بلاکچین اتریوم وجود دارد.

  • زمانی که کاربران بیشتری سعی در تعامل با شبکه اتریوم دارند، هزینه های گس افزایش می یابد. اگر استفاده به میزان قابل توجهی کم شود، هزینه گس نیز کمتر خواهد شد. از این رو اگر در روزهای آخر هفته و زمانی که شبکه اتریوم خلوت است از این بلاکچین استفاده کنید، هزینه کمتری خواهید پرداخت.
  • اگر زمان مناسبی را برای تراکنش از طریق شبکه انتخاب کنید و همچنین صبور باشید، نتیجه صبرتان را خواهید دید. زمانی که تقاضا برای منابع شبکه کم است، زمانی است که شما باید از طریق اتریوم تراکنش های مدنظرتان را انجام دهید.
  • شما می توانید برای هر تراکنشی که از طریق شبکه انجام می شود حداکثر کارمزد را تعیین کنید. با تنظیم حداکثر کارمزد، به بلاکچین اتریوم می گویید که برای انجام تراکنش، مایل هستید حداکثر X مقدار Gwei را به عنوان کل کارمزد گس خود خرج کنید. در نهایت برای مجموعه خاصی از تراکنش ها یا عملیات، بیش از آنچه که لازم است پرداخت نمی کنید.
  • در غیر این صورت، می توانید از راه حل های مقیاس بندی لایه ۲ ارتقا یافته استفاده کنید که در بستر بلاکچین اتریوم ساخته شده اند. راه حل های لایه ۲ بازده کلی شبکه را بهبود می بخشد و در هزینه های گس صرفه جویی می کند. علاوه بر این، مشکل تراکم شبکه را کاهش داده و هزینه گس را کمتر می کند.

سوالات متداول

چرا هزینه های گس در پالیگان کمتر از اتریوم است؟

پالیگان یک راه حل مقیاس بندی لایه 2 برای شبکه اتریوم است، به این معنی که با EVM (ماشین مجازی اتریوم) سازگار است. برخلاف اتریوم، پالیگان از رول آپ ها برای جمع آوری هزاران تراکنش کمک می گیرد. این وضعیت به افزایش تعداد تراکنش های ذخیره شده در یک بلاک کمک می کند و در نتیجه کارمزدها را کاهش می دهد. هزینه های شبکه پالیگان با رمزارز MATIC که ارز دیجیتال رسمی بلاکچین هستند پرداخت می شود.

چه زمانی هزینه های گس اتریوم کمتر می شود؟

کارمزدهای گس اتریوم معمولاً در اواخر شب و نیمه های شب در کمترین مقدار خود هستند. هزینه های گس معمولاً در روزهای تعطیل و در اوج ساعات فعالیت بازار به بالاترین حد خود می رسد.

چرا هزینه های گس اتریوم زیاد می شود؟

هزینه های گس ETH به دلایل زیادی می تواند بالا باشد. ازدحام شبکه دلیل اصلی بالا بودن هزینه های گس ETH است. راه حل های لایه ۲، مانند پالیگان و آربیتروم، هزینه های گس کمتری را از طریق شاردینگ ارائه می دهند. کارمزدهای گس اتر را می توان با منتظر ماندن برای انجام تراکنش تا زمانی که شبکه خلوت تر شود کاهش داد. شبکه اتریوم در آخر هفته و زمانی که بازار سهام ایالات متحده بسته است در کمترین حالت خود قرار دارد.

چه زمانی از روز ارزان ترین گس ETH است؟

کارمزدهای گس برای اتر (ETH) بین ساعت 9:00 تا 11:00 UTC در کمترین حد خود هستند. در ایالات متحده، این ساعات معمولاً در نیمه های شب است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات