آموزش تندخوانی و روش صحیح مطالعه بهارمن

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
مجموعه بهارمن
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
آموزش تندخوانی برای کسانی که مطالعه میکنند بسیار پراهمیت است چراکه باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.
تبلیغات

آموزش تندخوانی برای کسانی که مطالعه میکنند بسیار پراهمیت است چراکه باعث صرفه جویی در زمان می‌شود زیرا شما با تندخوانی بهارمن میتوانید یک کتاب را ظرف دوساعت مطالعه کنید این امکان برای کنکوریها بسیار موثر است چون باعث نزدیک شدن شما به رتبه برتر کنکور و قبولی شما در دانشگاه های دولتی و تاپ کشور خواهد شد.

بگذارید با جواب دادن به این سوالات شروع کنیم:

یا مطالب زیادی هست که باید بخوانید ولی زمان تان کم است؟

یا محصل هستید یا کنکور دارید و کلی کتاب است که باید بخوانید ولی وقت کم دارید و استرس گرفته اید؟

در قفسه کتابخانه تان کتاب های نخوانده زیادی دارید؟

بهترین روش مطالعه چیست؟

آیا وقتی یک صفحه از کتابی را می خوانید و به صفحه بعدی می روید، صفحه قبلی را فراموش می کنید؟

یا حتی وقتی یک پاراگرافی را می خوانید و به پاراگراف بعدی می رسید، پاراگراف قبلی را فراموش می کنید؟

آیا حین مطالعه، سریع خسته می شوید یا خواب تان می برد؟

تعداد پیام هایی که در واتساپ، تلگرام، دایرکت اینستاگرام تان یا ایمیل دریافت می کنید خیلی زیاد است و خواندنشان برایتان مشکل است؟

اگر هر کدام از این مشکلات را دارید آموزش تندخوانی کاملاً مناسب شماست و الان دقیقا در زمان درست و در مکان درست قرار دارید. وقتی بتوانید سرعت مطالعه خود را چند برابر کنید، می توانید کتابی را در یک یا دو روز (همراه با درک بالا) بخوانید یا می توانید نهایتا هفته ای یک کتاب بخوانید.

در واقع دارید چند دهه از تجربه نویسنده را در مدت زمان بسیار کمی مال خود می کنید. بهترین دوره تندخوانی توسط جیم کوییک و امیرحسین حامدی مدیر مجموعه بهارمن می‌باشد که بسیار دقیق به آموزش این دوره پرداخته اند.

مرحله اول: اسکن کردن متن!

در بخش اول، مسائل پایه‌ای و اصول تند خوانی را بررسی کردیم این همه توضیح و تفسیر را خواندیم تا به همچین چیزی برسیم! گفتیم که داشتن این تکنیک برای مترجمان ضروری است؛ هر چقدر مهارتتان در تند خوانی بیشتر باشد، توانایی ترجمه متن بیشتری هم دارید.

در این مرحله بخش اعظمی از فرایند تند خوانی را یاد خواهیم گرفت تا بتوانیم با سرعت بهتری متون را مطالعه کنیم؛ تکنیک پیش رو (Scanning) است.

در روش اسکن، چشم‌ها برای یافتن بخش بخصوصی از اطلاعات و داده‌هایی که مغز به دنبال آن‌هاست، نگاهی سریع به متن مورد مطالعه خواهد داشت. اسکن در قیاس با تکنیک مرور سریع یا (Skimming) روش آسان‌تری است.

مرحله دوم: خواندن دو خط همزمان!!

اجازه بدهید یک داستان کوتاه در این مورد را با هم بررسی کنیم. رئیس جمهور روزولت، یکی از مشتاق‌ترین و سریع‌ترین رهبران جهان در تند خوانی در طول تاریخ بوده است!

هنگامی که روزولت تصمیم به یادگیری تند خوانی کرد، سرعتش در خواندن متوسط بود. در مرحلۀ اول سعی کرد تا فاصلۀ بین مکث‌های چشم‌هایش را بیشتر کند، به این صورت که ابتدا این افزایش را به ۴ کلمه، سپس ۶ و در نهایت ۸ کلمه رساند.

در گام دوم وی با تمرین خواندن دو خط به صورت همزمان و سپس خواندن به شکل زیگزاگ تا پایین صفحه و خواندن پاراگراف‌های کوچک با حرکت یک چشم، مسیر تند خوانی را ادامه داد. روش مطالعه او شباهت زیادی با روش‌های متداول امروز داشت. چارلز دیکنز نویسندۀ محبوب روزولت بود، او هنگام خواندن رمان‌های این نویسندۀ برجسته از تکنیک‌های Scanning استفاده می‌کرد. داستانمان همین‌جا به پایان رسید، پایان باز همین است دیگر!

انواع اسکن:

۱. روش مبتدی (یک انگشتی)

برای شروع، یک کتاب را در نظر بگیرید و از یک نفر بخواهید لغتی را در صفحه مشخص کند و شما با یک انگشت بصورت عمودی یا افقی، دنبال لغت مورد نظر بگردید تا آن لغت را پیدا کنید. به همین سادگی! توضیح اضافه تری ندارد، به سراغ مورد بعدی برویم.

۲. روش نیمه‌حرفه‌ای (سه انگشتی)

همان کاری که در روش مبتدی انجام دادیم را این‌بار با سه انگشت انجام می‌دهیم، به این صورت که با استفاده از سه انگشت، به دنبال ۳ کلمۀ مشخص‌شده توسط شخصی دیگر، خواهیم بود. این مرحله حوزۀ دید شما را به چالش می‌‌کشد. سعی کنید در هر صفحه، بعد از دو یا حداکثر سه‌بار حرکت انگشتان، کل صفحه را بررسی کنید.

۳. روش حرفه‌ای (چهار انگشتی)

قبل از انجام دو مرحلۀ قبل، به سراغ این مرحله نروید! این مرحله نیاز به گذراندن تمرینات مربوط به حوزۀ دید دارد، چراکه در این قسمت باید یکبار با استفاده از جستجوی عمودیِ صفحه، تمام کلمات را از جلوی چشمان خود بگذرانید و کلمۀ مورد نظر را بیابید.

چهار انگشت را، به صورتی که کل خط را دربرگیرد، از بالا به پایین به صورت زیگزاگ یا به شکل S حرکت می‌دهیم و در نهایت کلمۀ مورد نظر را پیدا می‌کنیم.

در این رابطه بخوانید

نیم فاصله در ورد word: نیم فاصله چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

تند خوانی مجلات (یکی از بهترین تکنیک‌های تند خوانی)

به این تکنیک به عنوان یک دست‌گرمی نگاه کنید! درست مثل گرم کردن با حرکات کششی برای ورزش کردن، می‌توان با استفاده از مجلاتی که از موضوع و کلیت محتوای متون مطلع هستید، قبل از مطالعه متون دیگر آمادگی لازم برای شروع را داشته باشید. این آمادگی نیاز به رعایت یک نکته دارد:

خواندن پاراگراف اول و آخر، همیشه کمک‌کننده است!

در اکثر مطالبی که مطالعه می‌کنیم، پاراگراف اول نوعی معرفی از آنچه که کل متن ارائه می‌دهد، است. همچنین، پاراگراف آخر خلاصه‌ای از آنچه که در متن گفته شد، خواهد بود. بهتر است قبل از شروع به خواندن متن، از موضوع و محوریت متن اطلاع داشته باشیم، این کار باعث ایجاد آمادگی ذهنی برای مغز می‌شود و روند مطالعه را بهبود می‌بخشد.

مجموعه بهارمن

نکات اساسی برای موفقیت در تند خوانی

قدم اول در مسیر یادگیری تند خوانی این است که باید مدام تمرین کنید تا در خواندن حرفه‌ای شوید. در اینجا به چند نکتۀ کلیدی برای حرفه‌ای شدن در تند خوانی اشاره خواهیم کرد.

۱- تمرین، تمرین، تمرین و باز هم تمرین!

هر چقدر بگوییم تمرین باز هم کم است. بگذارید خیالتان را راحت کنیم، بدون تمرین تمامی نکات گفته شده بی‌فایده هستند. آموزش‌ها و تکنیک‌ها باید در یک برنامه‌ریزی منظم روزانه تکرار شوند تا نتیجۀ دلخواه به دست آید.

۲- با متون ساده آغاز کنید

به هیچ‌ وجه از متون سنگین و پیچیده برای تمرین تند خوانی استفاده نکنید. رمان‌هایی که با یک بار خواندن آن‌ها متوجه مطلب می‌شوید، بهترین انتخاب هستند.

۳- از خط‌بر یا انگشت استفاده کنید

با این کار به مغز و چشم‌های خود فرمان می‌دهید تا با همدیگر هماهنگ شوند، این مورد را فراموش نکنید.

۴- سرعت مطالعه‌تان را ارزیابی کنید

قبل از شروع یادگیری تکنیک‌ های تند خوانی، سرعت خواندن خود را اندازه‌گیری کنید و هر چه پیش می‌روید این سرعت را ارزیابی کنید، این کار باعث افزایش انگیزه می‌شود. در ادامه نحوۀ محاسبه سرعت مطالعه را بررسی خواهیم کرد.

محاسبه سرعت مطالعه

برای محاسبۀ سرعت مطالعه به نحو زیر عمل می‌کنیم:

یک متن کوتاه را در نظر بگیرید (مثلاً یک متن ۴۰ خطی). تعداد متوسط کلمات هر سطر را به دست آورید (مثلاً ۱۰ کلمه) و سپس آن را در تعداد سطرها ضرب کنید، ۴۰۰ = ۱۰ × ۴۰. متن را بخوانید و زمان آن را ثبت کنید. با استفاده از فرمول زیر سرعت مطالعۀ شما به دست می‌آید:

برای ارزیابی عدد به دست آمده از این راهنمای استفاده می‌کنیم:

  • سرعت خوانندۀ مبتدی، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه در دقیقه است.
  • سرعت خوانندۀ متوسط، ۲۵۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه است.
  • سرعت خوانندۀ ماهر، ۴۰۰ تا ۶۰۰ کلمه در دقیقه است.

تمرین ۳ ثانیه‌ای

این تمرین با ریتم آهسته، بعد از تمرینی که توسط انگشت و دنبال کردن چشم انجام می‌شود، آغاز خواهد شد. توجه داشته باشید که همۀ تمرین‌ها و تکنیک‌های گفته شده در این مقاله، باید حتماً انجام شوند و انجام ندادن هر کدام از آن‌ها در روند یادگیری تند خوانی خلل وارد می‌کند.

برای انجام این تمرین، کتاب را به سه قسمت عمودی تقسیم کنید (هر خط به سه قسمت تقسیم می‌شود.) در این تمرین با ریتم آهسته ۱ … ۲ … ۳، که تقریباً یک ثانیه بین هر کدام فاصله است، شروع به خواندن می‌کنیم و با انگشت مسیر خواندن را طی کرده و به این صورت با هر شماره، انگشت به قسمت بعدی می‌رود.

بعد از ۳ ثانیه، خواندن آن یک خط تمام می‌شود و به همین منوال خواندن متن را ادامه می‌دهیم. این تمرین را برای حداقل ۵۰ صفحه، تکرار کنید. حین انجام تمرین ۳ ثانیه‌ای رفته رفته فاصله ۱ ثانیه‌ای را کمتر و کمتر می‌کنیم.

تمرین با کتاب برعکس!

تمرین با کتاب برعکس، یک تمرین چالش‌برانگیز است که تند خوانی را وارد مرحله‌ای جدید می‌کند. در ابتدای انجام این تمرین، درک از متن بسیار پایین خواهد بود، اما رفته‌رفته این موضوع حل می‌شود و درک مطلب افزایش پیدا می‌کند.

در این تمرین از یک کتاب با نثر ساده و روان و ترجیحاً فاقد عکس استفاده کنید. در شروع کار، فاصله چشم از متن باید ۳۰ سانتی‌متر باشد. سعی کنید کم کم این مقدار را به ۴۰ و سپس ۵۰ سانتی‌متر برسانید. توجه داشته باشید که تمامی این موارد باید به مرور صورت بپذیرند.

به صورت ذهنی ۲ تا ۳ دقیقه زمان در نظر بگیرید و از بالای سمت راست کتاب برعکس‌شده شروع کنید و با کمک انگشت خود شروع به خواندن کنید؛ از خود انتظار درک متن نداشته باشید، فقط بخوانید و تنها به خواندن متن اکتفا کنید. بعد از پایان زمان ۲-۳ دقیقه‌ای، چند ثانیه مکث کنید و دوباره شروع کنید. مثل تمرین قبل، این تمرین را برای حداقل ۵۰ صفحه تکرار کنید.

کامل ترین تمرینات برای تند خوانی همینجاست!

گرم کردن چشم‌ها

برای گرم کردن چشم‌ها روزانه چند دقیقه زمان برای آن در نظر بگیرید. این تمرین‌ها شامل چرخاندن چشم‌ها به صورت مدور ، مالش پلک‌ها با دست، عقب و جلو کردن انگشت روی بینی و دنبال کردن حرکت آن با چشم‌ها است.

ستاره

این تمرین یکی از معروف‌ترین تمرینات مربوط به گرم کردن چشم و تند خوانی است. روی یک کاغذ، ستاره‌ای بزرگ مانند شکل زیر بکشید و اضلاع آن را با حرکت چشم دنبال کنید. این تمرین را ۲ الی ۵ دقیقه انجام دهید.

جستجوی کلمات

با حرکت چشم‌ها، کلمات موجود در ستون سمت راست را در کم‌ترین زمان ممکن از بین کلمات مقابل آن بیابید. زمان محاسبه شده را نوشته و سعی کنید در دفعات بعد این زمان را کاهش دهید.

جستجوی اعداد

در شکل زیر اعداد ۱ تا ۵۰ به صورت بهم‌ریخته قرار دارند. در این تمرین باید سعی کنید تا با حرکت چشم‌ها به ترتیب این اعداد را پیدا کنید. زمان این کار را یادداشت کرده و سعی کنید در دفعات بعدی این زمان را کاهش دهید.

سرعت سطری

این تمرین یکی از معروف‌ترین تمرین‌های تند خوانی دنیاست. با حرکت چشم‌ها و با بالاترین سرعت ممکن، خطوط بین عددهای ۱ و ۲ را دنبال کنید.

جستجوی اعداد پیشرفته

این تمرین یکی از تمارین کتاب تونی بوزان، نابغه تند خوانی و تقویت حافظه است که باید عدد نوشته شده در ستون سمت چپ را در بین ستون‌های دیگر پیدا کنید.

مؤثرترین تمرینات افزایش حوزه دید

اولین تمرین حوزه دید

این تمرین شما را با نحوۀ انجام تمرین‌های حوزۀ دید آشنا می‌کند؛ در این تمرین باید سعی کنید تا با تمرکز روی ستون وسط، ستون‌های سمت راست و چپ آن را، حتی به صورت مبهم و تار، مشاهده کنید.

تمرین اعداد

در این تمرین مانند تمرین قبل، باید با تمرکز بر روی نقاط ستون اول، اعداد موجود در ستون‌های چپ و راست را تشخیص داد. در ابتدا ممکن است این کار کمی دشوار باشد.

تمرین عبارت‌خوانی

در این تمرین باید با تمرکز بر کلمات وسط جملات، کل عبارت را تشخیص دهید.

تمرین عبارت‌ خوانی

جمله‌خوانی (عبارت‌خوانی پیشرفته)

نحوۀ انجام این تمرین همانند تمرین قبل است و باید با تمرکز بر کلمۀ وسط هر عبارت، کل عبارت را تشخیص دهید. این کار را با متون دیگر هم می‌توانید انجام دهید.

حوزه دید متنی

این تمرین یکی از پیشرفته‌ترین تمرین‌های حوزۀ دید می‌باشد. در این تمرین سعی کنید تا با تمرکز بر روی خط وسط، متن سمت چپ و راست آن را تشخیص دهید.

در این بخش و بخش اول سعی داشتیم تا مهم‌ترین تکنیک ها و روش‌های تند خوانی را بررسی کنیم و تمرین‌های مهم آن را ارائه دهیم. دیدیم که تند خوانی یک مهارت است و اصول خاص خود را دارد، برای همه خصوصا مترجمان حرفه ای که قصد انجام ترجمه فوری دارند، لازم و ضروری است. تمامی مواردی که گفته شد نیاز به تکرار زیاد دارند تا اثربخشی لازم را در سرعت و کیفیت مطالعۀ خود مشاهده کنیم. چه راه‌کارهای دیگری برای افزایش تند خوانی می‌شناسید؟ با ما در میان بگذارید.

تاثیر روی فن بیان قوی

یکی از مهارت‌های کلیدی و بسیار مهم برای افراد؛ مهارت سخنرانی و فن بیان است که سبب ایجاد کاریزما در افراد می‌شود. شما برای بهترین شدن و برای بهبود یافتن در سخنرانی نیازمند تمرینات عملی فن بیان هستید. برای اینکه یک سخنران حرفه ای شوید برای شما واجب است که فن بیان قوی داشته باشید. با داشتن این مهارت به سوی بهترین نسخه خود بروید و بدرخشید! با تندخوانی و مشاهده دوره فن بیان بهارمن میتوانید فن بیان خود را هم به شکلی صعودی تقویت ببخشید.

مجموعه بهارمن

تنظیم برنامه ریزی روزانه به روش بهارمن برای مطالعه

۳ نکته ارائه شده در زیر به شما نشان می‌دهد که چرا برنامه کارهای روزانه برای نوجوانان و بزرگسالان در راه رسیدن به موفقیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

برنامه‌ریزی می‌تواند میزان استرس شما را بسیار کاهش دهد و باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد. در اصل نداشتن برنامه ریزی روزانه علت استرس بیش از حد در افراد می‌شود. در واقع داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب از جهتی باعث آرامش خاطر شما می‌شود که به شما این اعتماد را می‌دهد که از قبل یک برنامه عملی برای رسیدن به اهدافتان تنظیم کرده‌اید و اهداف شما ۱۰۰% قابل تحقق هستند همچنین شما را سحرخیز تر می‌کند.

برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا در برابر موانع پیش رو کاملاً آماده باشید، زیرا بخشی از اهمیت داشتن یک برنامه مناسب در این است که به شما فرصتی می‌دهد تا هرگونه پیش آمد تصادفی را از قبل در نظر بگیرید و برای مقابله با آن نقشه طراحی کنید.

برنامه‌ریزی درسی همچنین به‌عنوان روشی برای ارزیابی پیشرفت شما در حین کار تلقی می‌گردد. برنامه‌ریزی فعالیت‌های روزانه و هفتگی شما را در طی روزها و هفته‌های گذشته به وضوح نشان می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد تا بررسی کنید که طبق برنامه خود پیش رفته‌اید یا خیر؟ همچنین تندخوانی باعث می‌شود که کتاب های زیادی در زمان کم یعنی یک کتاب را در دو ساعت و با درک مطلب بالا بخوانید و رتبه برتر کنکور شوید و در دانشگاه های دولتی و تاپ لول کشور قبول شوید.

چگونه پولدار شویم

هر کسی رویاپردازی‌های خود را در مورد خرید یک خانه لاکچری، یک اتومبیل گران‌قیمت یا یک‌شبه پولدار شدن دارد و همه مردم می‌خواهند ثروتمند شوند. فقط یک جستجوی ساده در گوگل بوکس نشان می‌دهد که از دهه 1990 میلادی تا به امروز، چقدر این مسئله مورد توجه بوده است. مجموعه آموزشی بهارمن در مورد چگونه پولدار شویم مقاله ای بسیار آموزنده دارند که میتوانید از آن کمال استفاده را ببرید.

سخن پایانی

تندخوانی چیست؟ چگونه تندخوانی کنیم؟ تندخوانی؛ یعنی با سرعت بیشتری مطالعه کنیم و درک مطلب بیشتری هم داشته باشیم. با آموزش تندخوانی کتاب می‌توانیم در طول عمر کتاب‌های بیشتری را مطالعه کنیم و به خِرد خودمان اضافه کنیم. اگر دانش‌آموز یا کنکوری هستید، این مهارت را جدی بگیرید.

آموزش تندخوانی برای درس‌ها و کنکور به شما کمک می‌کند که سرنوشت بهتری در بهترین مدارس و دانشگاه‌ها داشته باشید.در این مطلب سعی کردیم با تمرینات و ویدیو‌های تندخوانی به شما کمک کنیم که این مهارت را یاد بگیرید. امیدوارم از آموزش رایگان تندخوانی بهارمن لذت برده باشید و تمرین‌هایی که برای تمرکز و افزایش سرعت مطالعه گفته شد را انجام دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات