8 دلیل برای خرید سولانا در موج بعدی بازار ارزهای دیجیتال

یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بیت پین
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
با ما همراه باشید تا 8 دلیل مهم برای خرید سولانا در موج بعدی بازار رمزارزها را با هم مرور کنیم.
تبلیغات

ارز دیجیتال سولانا (SOL) در این روزها به نقل محافل کریپتویی تبدیل شده است. این رمز ارز از همان ابتدای تأسیس، فعالیت خود را جنجالی آغاز کرد. اکنون نیز با تمام پیشرفت‌ها و دستاوردهایی که داشته توانسته به رقیب جدی اتریوم، ملکه بازار رمزارزها، تبدیل شود. با نگاهی گذرا به تاریخچه قیمت سولانا، متوجه سیر صعودی آن از ابتدا تا کنون خواهید شد. اما افزایش قیمت یک دارایی به تنهایی نمی‌تواند دلیل خوب و کافی برای خرید آن باشد. پس با ما همراه باشید تا 8 دلیل مهم برای خرید سولانا در موج بعدی بازار رمزارزها را با هم مرور کنیم.

سولانا از ابتدا تاکنون

همه افرادی که کمی از فعالیتشان در بازار کریپتو می‌گذرد، سولانا را به عنوان رقیب اصلی و بالقوه اتریوم می‌شناسند. شبکه سولانا (Solana) یک بلاکچین غیرمتمرکز لایه اول بوده که از سرعت و مقیاس‌پذیری بالایی برخوردار است. این شبکه بلاکچینی برای اولین بار توسط یک مهندس نرم‌افزار به نام آنتونی یاکوونگو (Antony Yakovenko) راه‌اندازی شد. او ایده اولیه و وایت پیپر سولانا را در سال 2017 منتشر و فعالیت رسمی خود را نیز سه سال بعد در تاریخ 16 مارس 2020 آغاز کرد.

شبکه سولانا با هدف تبدیل شدن به بستری امن برای برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) و تسهیل قراردادهای هوشمند ایجاد شد. همچنین این شبکه بلاکچینی مدرن از بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) نیز پشتیبانی می‌کند.

حدوداً یک سال پس از راه‌اندازی سولانا بود که خبر فعالیت ملانیا ترامپ، بانوی اول سابق ایالات متحده آمریکا در شبکه سولانا پخش شد. طبق این خبر، ملانیا ترامپ اعلام کرده بود که قصد راه‌اندازی یک توکن غیرقابل تعویض در شبکه سولانا دارد. البته کمی بعد تیم توسعه‌دهنده سولانا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که این رویداد بدون هیچ گونه هماهنگی و هدف تبلیغاتی و به صورت کاملا خودجوش رخ داده است.

اکنون سولانا در صنعت کریپتوکارنسی به عنوان رقیب اصلی و حتی قاتل احتمالی اتریوم شناخته شده و به دلیل دستاوردها و اهداف کاربردی که دارد از طرفداران زیادی هم برخوردار است. سولانا توان عملیات بالایی داشته و در عین حال، هزینه‌های کاربر را نیز تا حد امکان کاهش می‌دهد. ضمن اینکه این شبکه توانایی پردازش 50 الی 65 هزار تراکنش در ثانیه را هم دارد. همین قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد متعدد موجود در این بلاکچین باعث شده تا خرید سولانا تصمیمی مشترک بین اکثر تریدرهای باتجربه باشد.

بیت پین

فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی سولانا

بهترین و پرکاربردترین پروژه‌های کریپتویی هم در بخش‌های مختلفی از فعالیت خود با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی روبه‌رو خواهند شد. اما چگونگی استفاده از این فرصت‌ها و رویارویی با چالش‌ها است که سرنوشت آینده آن پروژه را تعیین می‌کند. در مقاله‌های آموزشی و کاربردی که توسط شبنم توایی و دیگر نویسندگان تیم آکادمی بیت پین نوشته شده، به طور مفصل درباره سولانا و آینده آن صحبت شده است. اما در این قسمت قصد داریم مزایا و معایب پروژه سولانا و ارز دیجیتال SOL را به طور خلاصه با یکدیگر مرور کنیم.

مزایا:

  • مقیاس‌پذیری بالا: بهره‌مندی از الگوریتم اجماع اثبات تاریخ (PoH) برای افزایش مقیاس‌پذیری
  • پردازش سریع تراکنش‌ها: پروتکل ترکیبی شبکه سولانا زمان پردازش تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند را کاهش داده است.
  • کارمزد کم: دریافت کارمزد کم از کاربران
  • فناوری Turbine: پروتکل توزیع بلاک
  • پردازش خط لوله‌ای یا Pipelining: بهینه‌سازی تأیید با بلاک پردازش تراکنش

معایب:

  • وجود مشکل تمرکزگرایی
  • کم بودن تعداد پروژه‌های فعال در بستر سولانا
  • هزینه زیاد یافتن یک سخت افزار در بلاکچین سولانا

مهم‌ترین دلایل برای خرید سولانا

عبور قیمت سولانا از مقاومت مهم 100 دلار و افزایش چشمگیر ارزش آن در بازار باعث شده تا تریدرهای زیادی نسبت به خرید این دارایی دیجیتال علاقه‌مند شوند. خرید سولانا اکنون یکی از مباحث داغ این روزهای بازار رمزارزها است. اما پیش از آن که نسبت به خرید یک ارز دیجیتال اقدام کنید، ابتدا از خودتان بپرسید که چرا این رمزارز را بخرم؟ اگر پاسخی درخور برای این سوال وجود داشت، می‌توانید نسبت به انتخاب خود مطمئن شوید.

اکنون نیز قرار است مهم‌ترین دلایل موجود برای خرید سولانا را برشمریم.

مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری سولانا دقیقاً همان ویژگی است که این شبکه را در مواجهه با غول‌های سنتی مثل بیت کوین و اتریوم پیروز می‌کند. سولانا بلاکچین مقیاس‌پذیرتری بوده و به همین دلیل توان عملیاتی بالاتری دارد. طوری که می‌تواند هزاران تراکنش را در یک ثانیه مدیریت کند. این مقیاس‌پذیری بالا نه تنها باعث تضمین عملکرد شبکه شده، بلکه سولانا را به پلتفرمی مناسب برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز در مقیاس بزرگ تبدیل کرده است.

افزایش قیمت

بی‌شک یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید سولانا و سرمایه‌گذاری در آن، عملکرد خوب و روند روبه‌رشد قیمت آن است. قیمت این رمزارز از اکتبر تا دسامبر 2023 بیشتر از 400 درصد افزایش داشت. طوری که از 24 دلار به بیشتر از 120 دلار رسید. اکنون با وجود کاهش قابل توجهی که در سال جاری داشته، هنوز به عنوان گزینه‌ای جدی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود.

سرعت بالای پردازش تراکنش‌ها

سولانا به طور ترکیبی از دو مکانیزم اجماع اثبات تاریخ (PoH) و اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. بر همین اساس توانسته در سرعت پردازش تراکنش‌ها عملکرد منحصربه‌فردی داشته باشد. زیرا ترکیب این دو فناوری به شکل عجیبی منجر به افزایش چشمگیر سرعت تراکنش‌ها شده است. موضوعی که در دنیای بلاکچین از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

امنیت بالا

یکی دیگر از موضوعات مهم برای تریدرها، امنیت است. وقتی به عنوان یک معامله‌گر و سرمایه‌گذار وارد فضایی جدید می‌شوید، اولین توقعی که دارید، تأمین امنیت دارایی‌هایتان توسط آن شبکه است. سولانا به واسطه اصول رمزنگاری قدرتمند و پروتکل‌های پیشرفته‌ای مثل محدودیت زمانی (HTLC)، درخت مرکل و قراردادهای هوشمند، امنیت کاربران خود را تضمین می‌کند.

هزینه کم برای تراکنش‌ها

خرید سولانا توسط تریدرها به دلایل گوناگونی انجام می‌شود که یکی از این دلایل، کارمزد کم تراکنش‌ها در این شبکه است. بلاکچین سولانا مکانیزم اجماع منحصربه‌فردی دارد که توانسته پردازش تراکنش‌های موازی را امکان‌پذیر کند. بنابراین انجام تراکنش در این شبکه با کاهش هزینه چشمگیری همراه بوده است. طوری که احتمالاً هزینه انجام هر تراکنش در این شبکه کم‌تر از 0.001 دلار هزینه خواهد داشت.

پتانسیل زیاد برای رشد و پیشرفت

همانطور که در مقالات تحلیلی شبنم توایی و دیگر نویسندگان تیم آکادمی بیت پین اشاره شده، سرمایه‌گذاران عموماً به سراغ رمزارزهایی می‌روند که نسبت به پتانسیل رشد آن اطلاعاتی در دست باشد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد سولانا و عملکرد جالب توجه پروژه‌هایی که آن را به عنوان پایه و اساس خود برگزیدند، حاکی از آن است که این شبکه بلاکچینی پتانسیل بالایی برای رشد دارد. ضمن اینکه از زمان راه‌اندازی سولانا تا کنون نیز، عملکرد آن سیر صعودی داشته و فرصت‌های متعددی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است.

بیت پین

انتخابی مناسب و جذاب برای توسعه‌دهندگان

اینکه شبکه بلاکچینی سولانا بستری مناسب برای توسعه‌دهندگان صنعت کریپتوکارنسی است را تا کنون چند بار گفته‌ایم. اما این تناسب با ارائه کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) سولانا ثابت می‌شود. توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز پیچیده به واسطه این کیت آسان می‌شود. بنابراین کاملا طبیعی است که گروهی از افراد متخصص و بااستعداد در این زمینه نسبت به شبکه سولانا و نوآوری‌های آن جذب شوند. در نهایت نتیجه آن، چیزی جز پیشرفت و رشد این اکوسیستم نبوده و همین موضوع می‌تواند دلیل محکم دیگری برای خرید سولانا باشد.

نقشه راه و اهداف سولانا برای سال جاری (2024)

آناتولی یاکوونکو، بنیانگذار اصلی سولانا اعلام کرده که این شبکه بلاکچینی در سال جاری به شکل جدی به بهبود مقیاس‌پذیری لایه اول خود و افزایش کارایی آن ادامه خواهد داد. ضمن طبق وعده‌های داده شده، تیم توسعه دهنده سولانا روی ارتقا بخش‌های مختلف اکوسیستم مثل افزایش سرمایه‌گذاران نهادی، توسعه ارزهای دیجیتال و... تمرکز خواهند کرد. بر همین اساس و با توجه به همین صحبت‌ها، احتمال افزایش قیمت سولانا در آینده زیاد بوده و در نتیجه، می‌تواند انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

نکات مهم قبل از خرید سولانا

تا اینجا درباره دلایل خرید سولانا و سرمایه‌گذاری در آن حرف‌های زیادی زدیم. اما هر تریدر مبتدی و تازه‌کاری هم نسبت به بایدها و نبایدهای این بازار آگاه است. پس برای اینکه یک راهنمای همه‌جانبه درباره خرید سولانا به شما ارائه دهیم، نکات مهمی که قبل از خرید سولانا باید به آن‌ها توجه شود را با دقت مرور خواهیم کرد:

  • مطالعه کامل تاریخچه قیمت سولانا
  • ‌بررسی بنیان‌گذاران و تیم توسعه دهنده سولانا و تحقیق درباره آن‌ها
  • بررسی نقشه راه و اهداف شبکه سولانا برای آینده
  • توجه به فناوری‌های استفاده شده در پروژه
  • توجه به نظرات کارشناسان، تحلیلگران و افراد سرشناس حوزه کریپتو درباره ارز سولانا
  • مطالعه پیش بینی‌های سایت‌های معتبر درباره آینده سولانا
  • تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارز دیجیتال سولانا
  • مقایسه سولانا با رقبای نزدیک خود
  • بررسی پروژه‌های فعال در بستر شبکه سولانا
  • بررسی صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتالی که از رمزارز SOL پشتیبانی می‌کنند.

نتیجه‌گیری

فعالان حوزه کریپتو و بازار ارزهای دیجیتال دائم در حال جستجو برای یافتن گزینه جدید و مطمئنی برای سرمایه‌گذاری هستند. سولانا یکی از آن رمزارزهایی است که صحبت‌های زیادی درباره خرید و سرمایه‌گذاری آن می‌شود. اما پیش از آن که به طور رسمی برای خرید سولانا اقدام کنید، باید دلایل کافی برای آن داشته باشید. تنها در این صورت است که نسبت به تصمیمتان اطمینان خاطر پیدا خواهید کرد. بر همین اساس در این مقاله به بررسی مهم‌ترین دلایل خرید سولانا اشاره کرده و مفصل درباره آن صحبت کردیم.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات