آموزش زمان خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ با خانه سیمان

پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
خانه سیمان
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
برای کسب اطلاعات درباره خشک شدن سیمان سفید و زمان آن، می‌توانید مطالب ذکر شده در ادامه را دنبال کنید.
تبلیغات

زمان خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ

به‌طور معمول نمی‌توان زمان دقیقی را برای خشک شدن سیمان و پودر سنگ ذکر کرد اما معمولا این مصالح، بعد از گذشت ۲۴ الی ۴۸ ساعت به اندازه کافی مستحکم خواهند شد. در واقع هر چقدر که از ریخته شدن آن‌ها یا ملات کاری بگذرد، بیشتر خشک می‌شوند. در حال حاضر روش‌های مختلف زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای سریع‌تر خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ، استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید مطالب ذکر شده در ادامه را دنبال کنید.

فرآیند خشک شدن سریع سیمان و پودر سنگ

مخلوط سیمان و پودر سنگ، به طور کلی با تبخیر شدن آب داخل آن خشک می‌شوند‌. با گذشت زمان، آب داخل ملات از سطح شروع به تبخیر می‌کند. بعد از این که آب داخل سیمان به سطح بیاید و کلا تبخیر شود، سطح خشک خواهد شد.

برای سریع‌تر شدن این فرآیند، بهتر است از میزان آب کافی در مخلوط‌تان استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر حین مخلوط کردن ملات سیمان سفید و پودر سنگ، آب زیادی را به آن اضافه کنید، بعد از عمل آوری مقدار آب بیشتری برای تبخیر باقی می‌ماند. در چنین شرایطی دیرتر خشک می‌شوند و باید خیلی منتظر بمانید.

یکی دیگر از راه‌هایی که به سریع‌تر خشک شدن مخلوط مورد نظر کمک می‌کند، استفاده از میزان بیشتری سیمان است. البته در نظر داشته باشید، با این کار احتمال ترک خوردگی سطح مورد نظر به دلیل انقباض افزایش می‌یابد. همچنین جهت جلوگیری از افزایش زمان خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ توصیه می‌شود، از سیمان سنگین با سنگدانه‌های مصنوعی بهره بگیرید تا آب را به خود جذب نکنند. توجه داشته باشید، قیمت سیمان به طور کلی براساس ویژگی‌ها و نوسانات بازار تعیین می‌شود. به همین دلیل هم ممکن است این نون سیمان، در مقایسه با موارد دیگر، مقداری گران‌تر باشد.

سیمان سبک در مقایسه با سایر‌ گزینه‌ها، مقدار بیشتری آب را جذب می‌کنند و همین موجب دیر خشک شدن آن می‌شود. تا حد امکان هم از مواد پخت، شکستن باند و آب‌بندی استفاده نکنید. زیرا آن‌ها جلوی تبخیر آب از سطح سیمان را می‌گیرند و مدت زمان خشک شدن، چند برابر می‌شود.

روش خشک شدن سریع‌تر سیمان پس از ریختن

زمانی که سیمان و پودر سنگ کامل خشک شد، خیلی سریع فضا را محاصره یا دیوار کشی نمایید تا از جذب رطوبت اضافه جلوگیری کنید. با این که محافظت از ملات در برابر رطوبت بالا بسیار مهم بوده، چند نکته و عامل دیگر وجود دارد که می‌تواند به سریع‌تر خشک شدن سیمان بعد از ریختن، بسیار کمک کند.

خانه سیمان

حفظ دمای هوا و رطوبت محیط

رطوبت موجود در محیط، اهمیت زیادی دارد زیرا کنترل تبخیر شدن و نشدن آب از ملات را برعهده دارد. اگر رطوبت محیط بیش از اندازه باشد، ملات‌تان نمی‌تواند خشک شود. محصور کردن محیط به شما کمک می‌کند از HVAC راحت‌تر برای کنترل شرایط محیطی استفاده کنید. در حالت سرمایش، این سیستم عملکردی همچون رطوبت‌گیر یخچال دارد و اغلب سطح رطوبت 50% را حفظ می‌کند.

حالت گرمایش سیستم مورد نظر هم با افزایش دمای هوا، موجب کاهش رطوبت نسبی خواهد شد. علاوه‌بر این، سیستم‌های تهویه مطبوع هم راهی عالی جهت گردش هوا در اطراف سیمان سفید و پودر سنگ هستند که موجب خشک شدن بهتر می‌شوند‌.

ماله نکشیدن زیاد

سطح مورد نظر را بیش از اندازه آب بندی نکنید و ماله نکشید. این کار می‌تواند دچار مسدود شدن منافذ سیمان شود و تبخیر رطوبت را کم‌تر کند. بدین گونه زمان خشک شدن آن بیشتر طول می‌کشد. سعی کنید به طور اصولی از سیمان سفید و پودرسنگ استفاده نمایید و اگر تجربه کافی در این زمینه را ندارید، از افراد باتجربه کمک بگیرید.

استفاده از رطوبت گیر‌ها

می‌توانید برای از بین بردن سریع‌تر رطوبت موجود در هوا، دستگاه‌های رطوبت گیر را به کار ببرید. به طور معمول در بعضی از تاسیسات، رطوبت گیر مرکزی وجود دارد که از آن‌ها می‌توانید جهت تسریع زمان خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ بهره بگیرید. همچنین می‌توانید به جای تجهیزات پیچیده، از پنکه و رطوبت گیر‌هایی که از قابلیت حمل و جا به جایی برخوردار هستند، استفاده کنید.

خانه سیمان

تفاوت زمان خشک شدن سیمان سفید و پودرسنگ

پودرسنگ و سیمان سفید، هر دو از قابلیت انحلال‌ پذیری در آب برخوردار هستند. البته زمانی ‌که سیمان سفید را با آب ترکیب کنید، خیلی سریع شروع به خشک شدن می‌کند. در حالی که بعد از مخلوط کردن پودرسنگ با آب، به زمان بیشتری جهت خشک شدن نیاز خواهید داشت. این قابلیت و ویژگی، در مورد سرعت پروژه‌ها اهمیت زیادی دارد.

معمولا زمانی که نیاز است پروژه ساختمان سازی با سرعت بیشتری انجام شود، می‌توانید با کمک سیمان سفید کارتان را پیش ببرید. در غیر این صورت، بهره گیری از پودر سنگ بیشتر توصیه می‌شود. برای استفاده در نمای ساختمان‌ها هم می‌توانید پودر سنگ و سیمان سفید را به صورت مساوی با هم مخلوط کنید و مورد استفاده قرار دهید.

نحوه مخلوط کردن پودرسنگ با سیمان سفید

جهت مشاهده نتیجه‌ای عالی از ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ، بهتر است مراحل لازم را به شکل صحیح دنبال کنید و برخی شرایط را در نظر بگیرید. در این بخش از مطلب، قرار است شما را به خوبی با نحوه مخلوط پودرسنگ با سیمان سفید آشنا کنیم.

آماده‌سازی مواد

برای تهیه کردن ملات مورد نظر در ابتدا باید یک ظرف مناسب تهیه کنید و از تمیز بودن آن، اطمینان حاصل نمایید. بعد از آن به میزان مساوی، سیمان سفید و پودر سنگ را داخل استانبولی یا ظرفی که دارید بریزید. مراقب باشید در این ترکیب هر چقدر اندازه سیمان بیشتر باشد، ملات سریع‌تر خشک خواهد شد. برعکس اگر از مقدار بیشتری پودر سنگ استفاده کنید، ملات مان بیشتری برای سخت شدن احتیاج خواهد داشت.

افزودن آب

پس از ترکیب مواد، نوبت به اضافه کردن آب می‌رسد. میزان سفتی یا غلظت آب باید به گونه‌ای مناسب باشد، زیرا در غیر این صورت ممکن است شاهد نتایج مطلوبی نباشید. اگر بیش از حد آب به ملات‌تان اضافه کردید، می‌توانید مقدار بیشتری سیمان سفید و پودر سنگ را به آن بی‌افزایید. برای رقیق‌تر کردن هم می‌توانید میزان آب را افزایش دهید.

توجه داشته باشید برای بندکشی دیوارها، این مخلوط باید خیلی سفت نباشد و بتواند قبل از خشک شدن، راحتی در جای خود حرکت کند. اما حین درزگیری موزاییک و سرامیک‌های کف زمین، بهتر است از یک مخلوط نسبتاً سفت بهره بگیرید تا به طور کامل تمام منافذ را پر کند و استحکام بالایی داشته باشد.

مخلوط کردن مصالح

برای داشتن مخلوطی یک‌دست و مناسب، بهتر است از دستگاه‌هایی که مخصوص مخلوط کردن مصالح هستند، استفاده کنید. البته این کار با استفاده از بیل هم امکان پذیر است اما باید در نظر داشته باشید که یکنواخت نبود ملات می‌تواند در پروژه‌تان اختلال ایجاد کند و موجب شود سطح، به صورت همزمان خشک نشود.

نتیجه‌گیری

سیمان سفید و پودر سنگ، جزو مهم ترین و پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی هستند که استفاده از آن‌ها مزایای زیادی دارد. این دو ملات، تقریبا از نظر ظاهری مشابه هستند اما ساختار و زمان خشک شدن‌شان، با هم متفاوت است. از این رو باید براساس نیاز و شرایط‌تان، گزینه مناسبی را انتخاب کنید. اگر زمان کمی برای اتمام کار ساخت و سازتان دارید، بهتر است از سیمان سفید بهره بگیرید. در غیر این صورت مخلوط هر دو مورد یا بهره گیری از پودر سنگ، می‌تواند برای‌تان مفیدتر باشد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات