از نگاه نیپوتو چگونه در دوران هاوینگ بیت کوین معامله کنیم

شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
نیپوتو
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
این مقاله به بررسی استراتژی‌های معاملات بیت‌کوین و رفتار کلی سرمایه‌گذار در طول دوره هاوینگ می‌پردازد.
تبلیغات

هاوینگ بیت کوین BTC یک رویداد مهم در فضای ارزهای دیجیتال است که تقریبا هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد و پاداشی را که ماینرها برای اعتبارسنجی تراکنش ها در شبکه بیت کوین دریافت می کنند، کاهش می دهد. همانطور که از نام آن پیداست، رویداد هاوینگ پاداش ماینرهای ارز دیجیتال را به نصف کاهش می دهد. این فرآیند در پروتکل بیت کوین کدگذاری شده است تا عرضه آن را کنترل کند و وضعیت کمیابی و عرضه محدود آن را حفظ کند.

هاوینگ بیت کوین به دلیل تأثیر مستقیم بر عرضه و در نتیجه قیمت خرید بیت کوین و در نهایت پیروی قیمت ارزهای دیجیتال دیگر از جمله قیمت اتریوم، برای معامله گران بسیار مهم است. این مقاله به بررسی استراتژی‌های معاملات بیت‌کوین در طول هاوینگ، پویایی بازار ارزهای دیجیتال، روند قیمت، سیگنال‌ها و فرصت‌های معاملاتی و رفتار کلی سرمایه‌گذار در طول دوره هاوینگ می‌پردازد.

رویداد هاوینگ (halving) بیت کوین چیست؟

بیت کوین بر روی یک شبکه غیرمتمرکز از کامپیوترها به نام گره ها عمل می کند. استخراج بیت کوین فرآیند ایجاد بلاک های معتبر است که سوابق تراکنش ها را به دفتر کل عمومی و غیرمتمرکز بیت کوین اضافه می کند. ماینرها افراد یا نهادهایی هستند که نقش مهمی در ایمن سازی و اعتبارسنجی تراکنش ها در بلاک چین بیت کوین دارند. در ازای این خدمات ماینرها بیت کوین پاداش می گیرند.

در فرآیند استخراج بیت کوین از سخت افزار برای حل مسائل پیچیده ریاضی استفاده می شود که تراکنش های شبکه را تایید می کند. ماینرها از قدرت محاسباتی استفاده می‌کنند و برای حل این محاسبات با هم رقابت می‌کنند و اولین کسی که آن را حل می‌کند، بلاک جدیدی از تراکنش‌ها را به بلاک چین اضافه می‌کند.

پروسه هاوینگ بیت کوین پاداشی که به ماینرها برای حل محاسبات ریاضی و اعتبارسنجی تراکنش ها در بلاک چین بیت کوین داده می شود را به نصف کاهش می دهد. این مکانیسمی است که توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، در پروتکل بیت کوین ساخته شده و تقریباً هر چهار سال (یا هر 210000 بلاک) اتفاق می افتد.

در ابتدا، ماینرها به ازای هر بلاکی که به بلاک چین اضافه می کردند، 50 بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می کردند. در هاوینگ اول، پاداش به 25 بیت کوین کاهش یافت و هاوینگ های بعدی در سال های 2016 و 2020، پاداش را به ترتیب به 12.5 و 6.25 بیت کوین کاهش داد. در آوریل 2024 به 3.125 بیت کوین کاهش می یابد و این روند تا زمانی که تمام 21 میلیون بیت کوین استخراج شود ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید شیبا از نیپوتو

کاهش پاداش استخراج، صدور بیت کوین های جدید را کنترل می کند و ویژگی کمیابی بیت کوین را مانند طلا حفظ می کند. عرضه بیت کوین به 21 میلیون کوین محدود شده است، و با سخت تر شدن ماینینگ و مصرف منابع بیشتر برای استخراج بیت کوین جدید، نرخ انتشار کاهش می یابد و باعث کمیابی و افزایش بالقوه ارزش بیت کوین می شود.

هاوینگ بیت کوین در سال 2024

اگرچه زمان دقیق هاوینگ بعدی نامشخص است، کارشناسان به تاریخ احتمالی در آوریل 2024 اشاره کرده اند که نزدیک به چرخه تاریخی چهار ساله است.

پیش‌بینی می‌شود که هاوینگ نهایی در سال 2140 اتفاق بیفتد، زمانی که تعداد BTC در گردش به حداکثر عرضه 21 میلیونی خود برسد. در این مرحله، دیگر بیت کوین جدیدی استخراج نخواهد شد.

هاوینگ بیت کوین به گونه ای طراحی شده که تا حدودی قابل پیش بینی باشد تا از ایجاد اختلالات قابل توجه در شبکه جلوگیری شود. با وجود این، پیش و پس از رویداد هاوینگ اغلب شاهد افزایش نوسانات در قیمت بیت کوین هستیم.

تاثیر تاریخی هاوینگ بر روند قیمت بیت کوین چیست؟

داده‌های تاریخی و تحلیل‌های فاندامنتال نشان می‌دهد که هاوینگ بیت کوین بر قیمت تأثیر می‌گذارد. این رویداد معمولاً منجر به خوش بینی و روند صعودی در بازارهای ارزهای دیجیتال و همچنین نوسانات مثبت قیمت منجر می شود.

رشد قیمت را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد، در درجه اول پویایی تقاضا-عرضه. کاهش عرضه بیت کوین، آن را کمیاب تر می کند و تقاضا را افزایش می دهد و ارزش آن را بالا می برد.

علاوه بر این، رویداد هاوینگ توجه را به فضای ارزهای دیجیتال، تغییر رفتار سرمایه‌گذاران، جذب سرمایه‌گذاران جدید و (FOMO)، پیش‌بینی قیمت توسط تحلیلگران در رسانه‌های اجتماعی و تعامل بالاتر جامعه جلب می‌کند، که اغلب به افزایش فعالیت معاملاتی منجر می شود.

روندهای ثابتی در تجزیه و تحلیل قیمت در طول هر هاوینگ بیت کوین مشاهده شده است. در سال 2016، ارزش بیت کوین قبل از هاوینگ به 665 دلار رسید و یک سال بعد به 2250 دلار رسید.

هاوینگ سال 2020 در ماه می رخ داد که بیت کوین 8740 دلار قیمت داشت. در پایان همان سال، قیمت بیت کوین به 29000 دلار افزایش یافت.

نوسانات بازار و فرصت های معاملاتی در طول هاوینگ بیت کوین

وقوع رویداد هاوینگ اغلب با افزایش نوسانات بازار همراه است. این نوسانات تاریخی هم چالش ها و هم فرصت هایی را برای معامله گران در بازار ارز دیجیتال ایجاد می کند. در حالی که عدم اطمینان ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد، همچنین راه هایی را برای معامله استراتژیک باز می کند، به ویژه برای کسانی که در استفاده از نوسانات قیمت مهارت دارند.

معامله گران می توانند روند غالب را در روند صعودی و پس از هاوینگ دنبال کنند، در یک روند صعودی پوزیشن لانگ یا در یک روند نزولی پوزیشن شورت باز کنند. معامله گران می توانند سطوح مقاومت یا حمایت کلیدی را برای انجام معاملات در زمانی که قیمت از این سطوح خارج می شود، شناسایی کنند.

شکست‌ها می‌توانند به معکوس شدن روند یا ادامه روند موجود کمک کنند. سطوح حمایتی سطوح قیمتی هستند که افت قیمت در آن سطح متوقف می شود و سطوح مقاومت مانع حرکت صعودی می شوند.

معامله گران می توانند این سطوح را با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند خطوط روند، میانگین های متحرک یا خطوط حمایت و مقاومت افقی شناسایی کنند و منتظر بمانند تا قیمت به طور قطعی از سطح مقاومت یا زیر سطح حمایت شکسته شود. شکست زمانی تایید می‌شود که قیمت بالاتر یا پایین‌تر از سطح شناسایی‌شده بسته می‌شود، که نشان‌دهنده تغییر احتمالی در احساسات بازار است.

به عنوان مثال، در سال 2016، قبل از هاوینگ، بیت کوین در حدود 665 دلار معامله می شد. معامله‌گرانی که سطح مقاومت 700 دلار را در نظر گرفتند ممکن است یک استراتژی شکست صعودی را اتخاذ کرده باشند، و اگر قیمت به بالای 700 دلار برسد، می‌تواند نشانه‌ای از شکست صعودی باشد.

پس از تایید شکست، معامله گران ممکن است یک موقعیت خرید (لانگ) در صورت شکست صعودی یا یک موقعیت فروش (شورت) در صورت شکست نزولی باز کنند.

معامله گران باید به بررسی وضعیت بازار ادامه داده و استراتژی خود را با تکامل بازار تنظیم کنند. معاملات بریک آوت با هدف شتاب ایجاد شده در اثر عبور قیمت از سطح قابل توجهی انجام می شود. معاملات بریک آوت خطراتی را به همراه دارد و شکست های جعلی نیز ممکن است رخ دهد.

علاوه بر این، معامله‌گران می‌توانند تفاوت قیمت‌ها را در صرافی‌های مختلف بررسی کنند. نوسانات بیت کوین ممکن است عدم تعادل قیمت موقتی ایجاد کند و معامله گران می توانند با خرید در یک صرافی ارز دیجیتال و فروش در صرافی ارز دیجیتال دیگر، از این فرصت های آربیتراژ استفاده کنند.

ارزیابی ریسک در طول هاوینگ

اگرچه هاوینگ بیت کوین معمولاً به عنوان یک اتفاق مثبت تلقی می شود، خطرات ذاتی، به ویژه در کوتاه مدت دارد. دوره منتهی به هاوینگ اغلب منجر به افزایش نوسانات می شود.

علاوه بر این، تشخیص احتمال یک روند نزولی یا اصلاح موقت قیمت در صورتی که انتظارات بازار با نتایج واقعی همسو نباشد، بسیار مهم است. علاوه بر این، معامله گران باید اطمینان حاصل کنند که دارایی های دیجیتال آنها به طور ایمن ذخیره می شود. از یک کیف پول سخت افزاری یا یک کیف پول نرم افزاری امن استفاده کرده و برای امنیت بیشتر، احراز هویت دو مرحله ای را فعال کنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات