تفاوت هاست و سرور از زبان کارشناس وب رمز

دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
وب رمز
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در این مطلب قرار است که هاست و سرور را توضیح دهیم و تفاوت‌های آن‌ها را برشماریم تا شما انتخاب بهتری در این حوزه داشته باشید.
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه‌ی طراحی سایت، تفاوت هاست و سرور است. این موضوع برای حجم زیادی از تازه کاران بسیار اهمیت دارد و بیشتر کسانی که دستی در کار طراحی سایت دارند، به دنبال فهم این موضوع هستند.

دانستن این موضوع آنقدر اهمیت دارد که تاثیر بسیار زیادی بر وب سایت شما می‌گذارد و ممکن است که اگر تفاوت این دو را ندانید، کاربرد هر یک را تشخیص نداده و به اشتباه هر مورد را انتخاب کنید.

در این مطلب قرار است که هاست و سرور را توضیح دهیم و تفاوت‌های آن‌ها را برشماریم تا شما بتوانید انتخاب بهتری در این حوزه داشته باشید و از اشتباهات حیاتی اجتناب کنید. در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا تفاوت هاست و سرور را با هم بررسی کنیم.

مفهوم هاست و کارکرد آن

همانطور که می‌دانید در دنیای امروز، تقریبا همه چیز بر مدار اینترنت و سایت‌های مختلف می‌چرخد و این سایت‌ها نقش بسیار اساسی‌ای بر زندگی ما دارند. اما تا حالا با خود فکر کرده‌اید که این سایت‌ها چگونه کار می‌کنند؟

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که بهتر است در ابتدای راه طراحی سایت بدانیم، این است که سایت‌ها چگونه کار می‌کنند و چگونه به اینترنت متصل می‌شوند. در واقع این موضوع که یک سایت چه پروسه‌ای را طی کرده تا به ما نمایش داده شود و ما بتوانیم در آن سبد خریدمان را پر کنیم یا درخواست کار بدهیم، از چیزی که شما فکر می‌کنید، مهم‌ است.

یکی از پایه‌ترین چیزهایی که در طراحی سایت باید یاد بگیرید، هاست است. از چگونگی خرید هاست و انواع هاست و همه‌ی این‌ها که بگذریم یک سوال اساسی‌تر پیش می‌آید و آن هم این است که هاست چیست؟ پاسخ به این به سوال گاها می‌تواند دشوار و پیچیده باشد و افراد حرفه‌ای زیادی هستند که هنوز تعریف دقیقی از هاست ندارند.

اما اگر بخواهیم خیلی ساده هاست را تعریف کنیم، هاست یا هاستینگ یک بخش از یک رایانه‌ی بزرگ است که به ما کمک می‌کند، با وارد کردن آدرس و نام دامنه‌ی یک سایت، آن را پیدا کنیم. در واقع DNS ها این کار را برای هاست انجام می‌دهند. Domain Name System وظیفه‌ی تبدیل نام وب سایت شما به IP را دارد.

این موضوع باعث می‌شود که هاست شما بتواند وب سایت‌تان را در اینترنت نگه دارد و وب سایت شما نمایش داده شود. اگر هم برای‌تان سوال است که IP چیست، Internet Protocol یا IP آدرسی است که برای شناسایی دستگاه‌های سخت افزاری استفاده می‌شود.

مفهوم سرور

وب رمز

حالا می‌رسیم به این بخش که با هم بررسی کنیم که سرور چیست؟ سرورها در واقع نرم افزار یا سخت افزارهایی هستند که اطلاعات وب سایت‌ها را در خود ذخیره می‌کنند و در هنگام نیاز با مخاطب به اشتراک می‌گذارند.

سرورها انواع مختلفی دارند که شامل سرورهای مجازی و سرورهای معمولی است. البته در دسته بندی‌های بزرگ‌تر هم می‌توان انواع سرور را قرار داد اما در این بخش ما این دو نوع سرور را به شما معرفی می‌کنیم.

1. سرور مجازی

سرورهای مجازی دقیقا همان کارهای یک سرور عادی را انجام می‌دهند. با این تفاوت که این سرورهای در واقع به شکل سخت افزاری وجود ندارند و صرفا نرم افزارهایی هستند که به سرور اصلی وصل‌اند.

با این حال این سرورها به قدرتمندی یک سرور معمولی‌اند و گاها حتی در برخی ویژگی‌ها مثل امنیت و عملکرد، بسیار بهتر عمل می‌کنند.

2. سرور معمولی

سرورهای معمولی در مقایسه با سرورهای مجازی، کاربردهای کم‌تری دارند. این سرورها معمولا اشتراکی‌اند و هزینه‌ی آن‌ها از سرورهای مجازی کم‌تر است.

تفاوت هاست و سرور

وب رمز

حالا بیایید به این موضوع بپردازیم که تفاوت اصلی این دو مفهوم چیست و هر کدام چه کاربردهای به خصوصی دارند که دیگری ندارد.

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین تفاوت این دو مفهوم در میزان دسترسی‌ای است که به کاربر داده می‌شود. هنگامی که شما یک هاست یا اشتراک هاست می‌خرید، شما می‌توانید به کنترل پنل یا دایرکت ادمین هاست دسترسی داشته باشید و آن را طبق خواسته‌های خود تنظیم کنید. اما هنگام خرید سرور معمولا دست شما بازتر است و تنظیماتی که می‌توانید اعمال کنید بیشتر است.

علاوه بر این، این دو مورد از نظر امنیت هم بسیار با هم متفاوت هستند و طبعا سرور به شما امنیت بیشتری می‌دهد. سرورها حتی اگر هم اشتراکی باشند، به تعداد کم‌تری وب سایت سرویس می‌دهند و این به خودی خود باعث امنیت بیشتر سایت شما می‌شود. همچنین تنوع سرورها معمولا بیشتر است و شما انتخاب‌های بیشتری دارید.

کاربردهای هاست و سرور

کاربردهای هاست و سرور تقریبا یکسان است. با این تفاوت مهم‌ که سرورها کاربردهای بسیار بیشتر و گسترده‌تری را ارائه می‌دهند. در این بخش کاربردهای هر کدام از این دو مفهوم را جداگانه بررسی می‌کنیم.

کاربرد هاست (web hosting)

هاست‌ها بیشترین کاربردشان برای سایت‌ها به خصوص فروشگاه‌های اینترنتی است، این سایت‌ها معمولا از هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کنند و همان کاربرد نمایش سایت شما در مرورگرها را دارند. از این هاست‌ها در پروسه‌ی میزبانی فایل و share کردن آن‌ها استفاده کنید.

کاربرد سرور (web server)

سرورها معمولا کاربردهای بسیار گسترده‌تری دارند. از سرورها به جز برای میزبانی وب و سیو کردن اطلاعات آن‌ها، در زمینه‌های ایمیل سرور، اپلیکیشن سرور که بر اساس نوع سیستم عامل تقسیم بندی می‌شود و حتی استفاده برای تغییر آی پی، در سرورهای مجازی، استفاده می‌شود. این کاربردها هر روز در حال گسترده‌‌تر شدن هستند و اصلا بعید نیست که جای هاست‌ها را در شبکه‌های اینترنت تصاحب کنند.

جمع بندی

تفاوت هاست و سرور از آن موضوعاتی است که همیشه پر چالش است و همه را درگیر خودش می‌کند. هنوز هم تئوری‌ها و نظرات عجیبی درباره‌ی تفاوت این دو وجود دارد و حجم زیادی از افراد حرفه‌ای باور دارند که هاست بخشی از سرور است.

با این حال در این مطلب ما تلاش کردیم که هر کدام را جداگانه بررسی کنیم و سعی کنیم که تفاوت‌های عمده‌ی آن‌ها را با هم بررسی کنیم‌. در این موضوع دریافتیم که کاربردهای این دو مفهوم تقریبا یکسان است و سرور کاربردهایی کمی گسترده‌تر دارد.

پس از فهمیدن این دو مفهوم چیزی که بسیار اهمیت دارد، خرید این دو است. یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه‌ی طراحی سایت، خرید هاست و سرور است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که تقریبا همه‌ی طراحان سایت، یک سایت خاص دارند که فقط از آن شرکت هاستینگ سرور و هاست می‌خرند. زیرا پشتیبانی، قیمت مناسب و خدمات این شرکت‌ها بسیار اهمیت دارد.

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های این حوزه، شرکت وب رمز است. وب رمز یک شرکت هاستینگ با بیش از بیست سال سابقه است که می‌تواند بهترین نوع خدمات در حوزه‌ی طراحی سایت را به شما عرضه کند. در این سایت شما می‌تپانید به خرید سرور و هاست بپردازید و حتی برای طراحی سایت از کارشناسان آن کمک بگیرید. نظر شما در این باره چیست؟ یک شرکت هاستینگ خوب، چه امکانات دیگری باید داشته باشد؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات