آماتک، با هوش تجاری (BI) کسب و کار خود را متحول نمایید

شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
فردی در حال تایپ کردن با لپ تاپ / آماتک
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در این مقاله با همراه باشید تا شما را با هوش تجاری (BI) آشنا کنیم و امکانات آن را شرح دهیم.
تبلیغات

هوش تجاری BI چیست؟

هوش تجاری (Business Intelligence) به یک مجموعه از فرآیندها، ابزارها، تکنیک‌ها، و فناوری‌ها اشاره دارد که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا داده‌های کسب و کار را جمع‌آوری، تحلیل و به اطلاعات مفهومی و ارزشمندی تبدیل کنند.

به تعبیری دیگر "هوش تجاری (BI) داده‌های مناسب را در زمان مناسب به افراد مناسب، برای تصمیم گیری درست ارائه می‌دهد."

"Business Intelligence is about providing the right data at the right time to the right people so that they can take the right decisions."

اساساً دستاورد اصلی هوش تجاری در سازمان‌ها، رسیدن به یک سازمان داده محور(Data-Driven Organization) می‌باشد. دو مولفه اصلی یک سازمان داده محور، نهادینه کردن فرهنگ داده (Data Culture) و نیز استفاده از تکنولوژی‌های به روز می‌باشد. انتخاب یک پلتفرم کارآمد و منعطف کمک می‌کند تا در یک افق بلند مدت، سازمان دچار وقفه و نیز تغییر زیرساخت نرم افزار نشود.

نرم افزار هوش تجاری تبلو (Tableau)

تبلو (Tableau) یکی از معروف‌ترین و قدرتمندترین ابزارهای هوش تجاری (BI) و تجزیه و تحلیل داده در سطح جهانی است. این نرم‌افزار به سازمان‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از داده‌های خود بهترین استفاده را در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و عملیاتی داشته باشند.

نرم افزار تبلو یک ابزار قدرتمند برای تحلیل هوشمند کسب و کار است که موجب اتخاذ تصمیمات مدیریتی با کمترین ریسک می‌شود. ویژگی متمایز این نرم افزار، این است که یک کاربر عادی به سرعت می‌تواند الگوها و روندهای پنهان در داده‌ها را درک و اقدام به تجزیه و تحلیل آنها بدون نیاز به دانش IT نماید.

نرم افزار هوش تجاری تبلو با نگاه عارضه یابی به کسب و کارها در فهم بهتر و اتخاذ تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و تاکتیکی کمک می‌کند.

اکوسیستم تبلو (Tableau Ecosystem)

اکوسیستم تبلو شامل مجموعه‌ای از نرم‌افزارها، تکنولوژی‌ها، راهکارها و بستر توسعه (API , SDK) می‌باشد که برای تحلیل و نمایش داده‌ها، ساخت داشبوردهای تعاملی، و مدیریت عملکرد کسب‌وکار استفاده می‌شود.

آماتک

نرم افزارهای اصلی تبلو شامل موارد زیر می‌شود:

  • Tableau Desktop: با استفاده از تبلودسکتاپ می‌توان به انواع منابع اطلاعاتی و دیتابیس های متنوع متصل شده و کاربران براحتی می‌توانند تجزیه و تحلیل داده‌ها، ساخت و طراحی داشبوردها را انجام دهند.
  • Tableau Server: با استفاده از تبلوسرور می‌توان داشبوردها را بروی بستر وب مشاهده و با دیگران به اشتراک گذاشت.
  • Tableau Prep: با استفاده از تبلوپرپ می توان برای پاک‌سازی، تجمیع و ETL داده‌ها بصورت آسان و Zero Code استفاده نمود. مخاطب اصلی این نرم افزار، افرادی هستند که مشکل داده های پرت و ناهمگون (Dirty Data) را دارند ولی الزاما دانش SQL ندارند.
  • Tableau Mobile: با استفاده از اپلیکیشن تبلو امکان مشاهده و تعامل با داشبوردها را از طریق تلفن همراه و تبلت (IOS,Android) برای کاربران فراهم می‌باشد.

امکانات Tableau

تبلو بصورت خاص برای Business Usersها طراحی شده است. به گونه‌ای که کاربران دپارتمان‌های مختلف مانند فروش، ‌منابع انسانی، مالی، تولید و... براحتی و بدون داشتن دانش IT، نیازهای تحلیلی خود را با تبلو مرتفع ‌سازند. برخی از ویژگی‌های تبلو به شرح زیر می‌باشد:

• اتصال آسان به انواع منابع داده شامل اکسل، اکسس، SQL Server ، Oracle ، Mysql ، Spurksql و بیش از ۸۰ نوع دیتابیس دیگر...

  • کاربرپسند بودن و راحتی استفاده User-Friendly
  • ساخت انواع نمودار، داشبود و استوری متنوع
  • امکان استفاده از انواع الگوریتم‌های داده کاوی (Clustering, Forecast,…)
  • بهره‌گیری از امکانات پایتون و R در تبلو
  • امکان استفاده از TableauGPT برای پاسخ به سوالات مختلف کسب و کار حتی بصورت فارسی و بدون نیاز به اینترنت

منابع یادگیری Tableau

برای یادگیری و مهارت بهتر نرم‌افزار تبلو (Tableau) و مفاهیم هوش تجاری می‌توانید از منابع مختلفی استفاده کنید. در زیر، تعدادی از منابع آموزشی و یادگیری مرتبط با Tableau معرفی می‌گردد:

- مستندات آموزشی تصویری و نوشتاری شرکت تبلو

- فیلم آموزشی در بستر وب (آپارات)

- دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری تبلو زیر نظر اساتید مجرب

- بسته‌های آموزشی نرم افزار تبلو

هوش مصنوعی در تبلو (Tableau AI)

Tableau از قدرتمندترین الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی استفاده می‌کند. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا الگوهای پنهان در داده‌ها را شناسایی کرده و به نتایج بهتری در حوزه‌های پیش‌بینی رفتار مشتریان، تحلیل عملکرد مالی، و بهینه‌سازی زنجیره تأمین برسند.

آماتک

از طرف دیگر، Tableau می‌تواند با سایر بسترهای هوش مصنوعی مانند Python و R ترکیب شود تا تحلیل‌های پیشرفته‌تری ارائه نماید.

به طور خلاصه، Tableau از قابلیت‌های یادگیری ماشین (Machine Learning)‌ برای توسعه تحلیل‌های پیشرفته استفاده می‌کند و نیز امکان ترکیب با سایر ابزارهای هوش مصنوعی را فراهم می‌کند.

داشبوردهای مدیریتی در حوزه‌های مختلف

تبلو برای کاربرانی که می خواهند تحولی در کسب و کار خود ایجاد کنند، براساس نمونه های موفق جهانی در زمینه‌های مختلف اقدام به ارائه داشبوردهای کارآمد و جذابی نموده که کاربران براحتی می توانند از آن استفاده نمایند.

آماتک

کافیست متناسب با حوزه کاری خود و با جستجو در بیش از 100 عنوان داشبورد مدیریتی ، تحلیل مورد نیاز خود را بصورت رایگان انتخاب و استفاده کنید. تنوع این داشبوردها به گونه‌ای است که کلیه نیازهای یک سازمان را پوشش می‌دهد و اصطلاحا نیازی نیست از ابتدا چرخ را اختراع نمایید.

درباره آماتک:

شرکت آماتک با ارائه خدمات متنوع در زمینه هوشمندسازی کسب و کار، تلاش نموده تا فرهنگ استفاده از داده‌ها را در سازمان‌ها نهادینه کرده و با انتقال دانش هوش تجاری، کمک ‌کند تا مدیران و تصمیم‌گیران سازمان در مسیر سازمان داده محور حرکت نمایند.

برخی از خدمات و فعالیت‌های اصلی آماتک عبارتند از:

  • ارائه نرم افزار Tableau
  • پیاده‌سازی و استقرار هوش تجاری و داشبوردهای مدیریتی
  • طراحی و توسعه نرم‌افزارهای سفارش مشتری
  • برگزاری دوره‌های آموزشی BI

خرسند خواهیم شد تا بتوانیم با ترکیب تکنولوژی، ابزارهای روز و نیز تجارب موفق گذشته، کمکی در جهت پیشبرد اهداف سازمانی شما داشته باشیم. از این رو تیم هوش تجاری آماتک، آماده ارائه مشاوره در حوزه هوشمند سازی کسب و کار میباشد.

آدرس ویدیو در آپارات:

https://aparat.com/v/n8bCI

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات