توسعه اپلیکیشن درسال 2024 موفق نیست! زمان تک
بازار اپلیکیشنهای موبایل همواره جزو پرسودترین و درخشانترین صنایع تکنولوژی بوده و هست؛ اما باوجود فرصتهای فراوان و بازار در حال گسترش، توسعه اپلیکیشن موبایل هر سال دشوارتر از قبل میشود. تا جایی که امروزه توسعه اپلیکیشن موبایل با وجود سرمایهگذاریهای سنگین کسب و کارها، همچنان عملی پرریسک محسوب میشود. در این مقاله به ریسکهای اصلی توسعه اپلیکیشن، بزرگترین چالشها، تهدیدها و راهکارهای مواجهه با آنها را بیان خواهیم کرد تا با واقعیتهای توسعه اپلیکیشن بیشتر آشنا شوید.
اپهای موبایل شمشیرهای دولبه
در سال 2023 شاهد حضور اپلیکیشنهای بسیار سودآوری بودیم اما تعداد کمی از این اپلیکیشنها توانستند بیشتر از چند ماه در قله بمانند. همچنین حجم بسیار زیادی از اپلیکیشنها که هیچ گاه تعداد کاربران آنها به بیشتر از 100 نفر نرسید را نیز نباید فراموش کرد.
با خیال راحت میتوان گفت توسعه اپلیکیشن عملی پر ریسک ولی با پاداش بسیار بالا است، بنابراین علاوه بر داشتن سرمایه برای توسعه و بازاریابی، داشتن دانش فنی و تجربه در توسعه اپلیکیشن از ضروریات شروع کار است.
در ادامه بررسی خواهیم کرد چرا در سال 2024 باید در رابطه با توسعه اپلیکیشن موبایل محتاط باشیم.
1- بازار اشباع شده اپلیکیشنهای موبایل
نتیجه تحقیقات نشانگر این است که 77 درصد زمانی که کاربران با تلفن همراه خود سپری میکنند تنها در 5 اپلیکیشن معروف خلاصه میشود. و آمار به این معنی است که شما و رقبای شما تنها برای 23 درصد باقی مانده از زمان کاربران رقابت میکنید (البته که همین 23درصد نیز اصلا زمان کمی نیست!).
شاید رقابت با میلیونها اپلیکیشن جدید در هر سال رینگی نیست که شما علاقه به رقابت در آن را داشته باشید. ولی به خاطر داشته باشید که برندههای این نبرد بزرگترین پاداش را دریافت میکنند.
2- هزینه بازاریابی و جذب کاربر اپلیکیشن موبایل
هر سال جذب توجه کاربران گران و گرانتر میشود. در بازار اپلیکیشن برای جلب توجه کاربران و تشویق آنها به نصب، نیازمند اجرای کمپینهای تبلیغاتی هستید. همچنین لازم است معرفی و محتوای اپلیکیشن خود را در هر اپ استور بهینه سازی کنید. در بازارهای پر رقابت ممکن است هزینههای این اقدامات سر به فلک بکشند و در آخر بازگشت سرمایه شما را راضی نکند.
از اولین کارهایی که برای کاهش ریسک بازاریابی میتوانید انجام دهید به صورت قابل توجهی مشخص کردن و ریز شدن در بازار هدف است. و قدم بعدی بررسی هزینههای توسعه و ریسک برای بازار هدف مورد نظر شما است.
3- چالشهای حفظ کاربر
حتی اگر کمپینهای شما موفق به جلب توجه کاربر و موجب نصب اپلیکیشن شوند، سرگرم کردن و فراهم کردن ارزش برای کاربر ممکن است به عملی بسیار سخت تبدیل شود و کاربرها بعد از چند بار استفاده اپلیکیشن را حذف کنند یا دیگر از آن استفاده نکنند. به اپلیکیشنهایی که نصب کردید و هیچ وقت از آنها استفاده نکردید فکر کنید.
برای نگهداشت کاربر شما به سیستم حساب شده ارسال اعلان، رابط کاربری و قابلیتهای پویا نیاز دارید. نقشه راهی که بعد از جذب کاربر بعد از هر قدم ارزش جدیدی برای کاربر خلق کند.
4- آپدیت و نگه داری
حتی اگر نقشه حساب شدهای برای اضافه شدن قابلیتهای اپلیکیشن داشته باشید. راضی کردن کاربرها به نصب نسخه جدید معمولا کار راحتی نیست. و سختی اصلاح و رفع باگها، اضافه کردن فیچرها و ... باعث میشود که شما نیازمند نقشهای حتی حساب شدهتر و تیمی قابل اعتمادتر برای توسعه اپلیکیشن باشید.
فرض کنید بعد از انتشار اپلیکیشن متوجه میشوید یکی از صفحهها با باگ روبهرو شده و کاربر قابلیت ادامه استفاده از اپلیکیشن را ندارد. این باعث میشود قابلیتهای صفحات بعدی بی اثر شوند، اگر جزء قابلیتهای اصلی باشد همه هزینه بازاریابی و توسعهای که کردید به هدر میرود و اگر باگ جزئی باشد در کمترین حالت باعث از دست رفتن چند هفته توسعه برای آن قابلیت خاص میشود، حال باید راهی پیدا کنید که بدون متوجه شدن کاربران آنها را مجاب به بهروز رسانی کردن اپلیکیشن کنید.
در این سناریو تیم QA به کمک شما میآید و با تستهای فراوان، استاندارد و اصولی، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری میکند. اینجا اهمیت وجود یک تیم توسعه با تجربه، کامل و سازمان یافته بیش از پیش مشخص میشود.
5- تفاوت سیستم عاملها و قوانین اپ استورها
هر سیستم عامل (اندروید، iOS، ویندوز، مک و ...) زبان برنامه نویسی خاص خود را دارد و برای انتشار اپلیکیشن در استورهای این سیستم عاملها باید از قوانین خاصی پیروی کنید.
توسعه اپلیکیشن روی هر سیستم عامل به صورت جداگانه باعث چند برابر شدن هزینهها میشود، ولی با مطالبی که بالاتر به آنها اشاره شد، تا اینجا متوجه شدید که هر قدم در توسعه اپلیکیشن نیازمند دانش فنی بالا و تفکر حساب شده است.
شاید تنها چالشی که در این مقاله میتوان با خیال راحت آن را پشت سر گذاشت همین باشد. با استفاده از فریم ورک فلاتر (Flutter) میتوانید برای همه سیستم عاملهای اشاره شده اپلیکیشن توسعه دهید ولی در بعضی موارد و ایدههای خاص نیاز به توسعه اختصاصی روی سیستم عامل هدف دارید. تشخیص این مورد نیازمند دانش فنی در هر دو روش است.
برای حل این مشکلات چه کار میتوان کرد؟
احتمالا تا کنون متوجه برنامهریزی و جدیت پشت اپلیکیشنهای موفق شدهاید. همیشه نیاز نیست از سخت ترین روش شروع به کار کنید، اکثر ایدههایی که به ما مراجعه میکنند نیاز به اپلیکیشن موبایل ندارند و میتوان آنها را در بستر وب به صورت کامل پیاده کرد. بعد از آزمون و خطا در بستر وب بدون چالشهای بالا، وقتی پاسخ بازار را دریافت کردید، میتوانید اقدام به شروع مشاوره و توسعه اپلیکیشن با ایدهای که دارید کنید.
برای مثال اکثر آنلاین شاپها نیاز به اپلیکیشن ندارند، ولی سایت فروش لباسی که درحال حاضر موفق است و ایده ارائه مشاوره تیپ بر اساس عکسهای ارسالی کاربر را دارد ممکن است با توسعه این اپلیکیشن اعتبار و وسعت کسب و کار خود را چندین برابر کند.
اکنون که چالشهای اساسی توسعه اپلیکیشن را بیان کردیم؛ اما قطعا مقصود ما زیرسوال بردن اپلیکیشنهای موبایل نبود. تنها هدف روشن شدن تهدیدها و چالشها بود. ضمن اینکه هر مسئلهای، راه حلی دارد. در ادامه به راهحلهای کلیدی مشکلات ذکر شده میپردازیم.
1- راهکاری بینظیر به نام فلاتر
از چندین سال پیش استفاده از روشهای هیبرید (نوشتن یک کد و اجرا روی چند سیستم عامل) برای توسعه اپلیکیشنها استفاده میشد، اما ورود گوگل به این حوزه و معرفی فلاتر (Flutter) در اواخر سال 2018 نقطه عطف این ماجرا بود.
درحال حاضر این فریم ورک به شما قابلیت توسعه اپلیکیشن روی بسترهایی مانند اندروید، iOS، ویندوز، مک و حتی توسعه وبسایت و اپهای PWA را میدهد.
نقطه قوت این فریم ورک، زیرساخت اصولی آن است که اجرای روان اپ را روی همه سیستم عاملها میدهد. علاوه بر این، استفاده از فلاتر صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه و زمان توسعه اپلیکیشن ایجاد میکند.
2- توسعه PWA
این نوع اپلیکیشنها بین وبسایت و اپلیکیشن موبایل قرار گرفتهاند. وبسایتی را تصور کنید که آیکون آن به صفحه موبایل کاربر اضافه میشود و میتواند المانهای رابط کاربری مثل باتنها، رنگها و ... را در موبایل کاربر ذخیره کند تا زمان لود شدن دیتا به حداقل برسد و همزمان به صورت اتوماتیک به روزرسانی شود.
حفظ نقاط قوت هر دو تکلونوژی!
3- ارتقاء و بهینه سازی وبسایت
هیچ وقت قدرت یک وبسایت بهینه شده با رابط کاربری قابل درک برای کاربر را دست کم نگیرید. وب سایت بهینه شده مخصوصا برای کسب و کارهای محتوا محور همیشه در اولیت قرار دارد.
برای اکثر کسب و کارها توسعه یک وبسایت باکیفیت بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه است. چه بسا وقتی هنوز برند نشدهاید، مجاب کردن کاربر برای مشاهده محصول شما در وبسایت بسیار سادهتر است. همچنین با وجود پیشرفت تکلونوژی های وب، ساختن یک وبسایت رسپانسیو و سازگار با همه دستگاههای کاربران به هدف راحت تری تبدیل شده است.
با طراحی رابط کاربری حرفهای، بهینه کردن تجربه کاربر، کسب و کار شما وارد سطح جدیدی از اعتبار میشود و تفاوت را به صورت کامل در برقراری ارتباط با مخاطبها احساس میکنید.
نتیجه گیری
در حالی که توسعه اپلیکیشن در سال 2024 عمل پر چالش و پر ریسکی است میتوان به کمک تیم فنی مناسب با برنامه ریزی دقیق، طراحی و پیاده سازی اصولی و نگه داری فعال، چالشها را به صورت قابل ملاحضهای کم کرد و ریسکها را به حداقل رساند.
همچنین میتوان از فلاتر برای تسریع روند توسعه و کاهش هزینهها استفاده کرد.
در صورتی که تکنولوژیهای تحت وب (از جمله وبسایت، اپلیکیشن موبایل و وب اپلیکیشن) بخشی از کسب و کار شما را تشکیل میدهند، بسیار بهتر است یک تیم خبره فنی را در کنار خود داشته باشید. گروه زمان تکنولوژی یک گروه پیشرو و نوآور در زمینه ارائه راهکارهای نرم افزاری است که به صورت بینالمللی و در کلاس جهانی فعالیت میکند. همچنین این گروه از پایهای ترین مراحل شکل گیری ایده، تحقیق، طراحی، توسعه و نگهداری نرمافزار همراه کسب و کار شما خواهد بود. گروه زمان تکنولوژی به واسطه تجارب وسیع و گوناگونی که در کارنامه خود از طراحی و پیاده سازی نرم افزار در صنایع مختلف دارد، میتواند یک مشاور فنی یا تیم توسعه نوآور در کنار شما باشد.
اگر هر گونه نیازی به خدمات تحت وب دارید، میتوانید از مشاوره رایگان گروه زمان تکنولوژی بهرهمند شوید. جهت دریافت مشاوره کلیک کنید.
نظرات