مراحل جذب سرمایه استارتاپ از مرحله بذری تا IPO با تحلیلگران رتیبا

شنبه 13 خرداد 1402 - 15:00
مطالعه 4 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
بیشتر استارتاپ‌ها با رشد و پیشرفت و گذراندن مراحل مختلف بلوغ، آمادگی لازم برای دریافت دوره‌ جدیدی از سرمایه را پیدا می‌کنند.
تبلیغات

مراحل جذب سرمایه استارتاپ (Startup Funding Stages) جزء جدا نشدنی از دنیای کسب‌وکارها است و با اینکه دیر و زود دارد اما در نهایت بیشتر آن‌ها به جذب و افزایش سرمایه احتیاج دارند. دستیابی به دوره‌های جذب سرمایه استارتاپ دلپذیر و کار راه‌انداز است اما فرآیند دستیابی و به ثمر رسیدن آن ممکن است چالش‌برانگیز و استرس‌زا باشد. به همین دلیل استفاده از راهنمایی‌های افراد باتجربه در این مسیر می‌تواند راهگشای بنیان‌گذاران باشد. استارتاپ‌ها با طی کردن مراحل مختلف بلوغ از مرحله پیش بذری تا عرضه عمومی اولیه (IPO) پیش می‌روند. البته جذب سرمایه راه‌حل اول عده زیادی از کارآفرینان نیست و استفاده از سرمایه شخصی در ابتدا و بوت استرپ در ادامه هزینه‌های تیم استارتاپی را برای رسیدن به مقصد تامین می‌کند. با این وجود زمانی که بحث تامین نقدینگی لازم برای پیشبرد اهداف یک کسب‌وکار مطرح می‌شود آشنایی با انواع سطوح جذب سرمایه استارتاپ و تسلط کافی به آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

آشنایی با مراحل جذب سرمایه استارتاپ‌ ها

مراحل جذب سرمایه استارتاپ ها با توجه به نیاز آن کسب‌وکار، اهداف و مراحل بلوغ آن‌ها پیش می‌رود. آشنایی با رایج‌ترین مراحل مختلف تامین مالی کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارتاپی را در مسیر دستیابی به نقدینگی لازم برای تحقق اهداف و رسیدن به نقاط عطف یک کسب‌وکار راهنمایی می‌کنند. مراحل مختلف جذب سرمایه استارتاپ‌ها به شرح زیر است.

۱. مرحله پیش بذری

۲. مرحله بذر

۳. مرحله A

۴. مرحله B

۵. مرحله C

۶. مرحله D و فراتر از آن

بیشتر استارتاپ‌ها با رشد و پیشرفت و گذراندن مراحل مختلف بلوغ آمادگی لازم برای دریافت دوره‌ جدیدی از سرمایه را پیدا می‌کنند. سطوح مختلف جذب سرمایه استارتاپ‌ها شرایط و ویژگی‌های متفاوتی را طلب می‌کند و تیم استارتاپی برای رسیدن به استاندارهای لازم برای تامین مالی نیاز به تلاش بیشتر دارد. آشنایی با منابع مختلف تامین مالی استارتاپ‌ها و درک تفاوت‌های آن زمینه را برای جذب سرمایه موفق‌تر هموار می‌کند.

کارکرد مراحل مختلف جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها چیست؟

دوره‌های جذب سرمایه استارتاپ‌ها فواید زیادی برای کسب‌وکارها دارد و همان‌طور که عده‌ای از کارآفرینان ترجیح می‌دهند که کسب‌وکار خود را با هزینه‌های شخصی یا بوت استرپ تامین کنند عده‌ای از همان ابتدا با تکیه بر سرمایه‌ جذب شده مسیر را ادامه می‌دهند. دریافت بودجه از منابع خارجی برای تامین هزینه‌های کسب‌وکار از دیرباز (دهه 1990) رونق داشته و آن‌ها به میزان مشخصی از وجه نقد برای دستیابی به اهداف زیر احتیاج دارند.

• انجام تحقیقات بازار

• فروش و بازاریابی محصول

• هزینه منابع انسانی و تیم سازی

• تامین هزینه مواد و تجهیزات اولیه

• دریافت مجوزها و گواهینامه‌های لازم

• توسعه نمونه اولیه محصول (پروتوتایپ)

• مدیریت هزینه‌ها و پرداخت اجاره فضای اداری شرکت

نه تنها استارتاپ‌های سیلیکون ولی بلکه تمام کسب‌وکارها در سراسر دنیا توانایی جذب سرمایه را دارند. یک اصل قدیمی در تجارت وجود دارد که می‌گوید: «ساختن پول نیاز به پول دارد.» بدون بودجه و در اختیار داشتن سرمایه نقدی به احتمال زیاد خبری از رشد و حفظ حیات استارتاپ نخواهد بود یا بسیار کند انجام می‌شود.

زمان مناسب اقدام برای دوره‌های جذب سرمایه استارتاپ چه زمانی است؟

قبل از اقدام برای جذب سرمایه یک استارتاپ شاید اصلی‌ترین سوالی که هر فاندر باید از خود بپرسد میزان آمادگی برای دریافت و یا افزایش سرمایه آن کسب‌وکار است. صاحبان کسب‌وکارها باید اطلاعات دقیقی نسبت به جمع‌آوری سرمایه مورد نظر خود داشته باشند.

اطلاع از رقم سرمایه دریافتی و برنامه‌ریزی مالی مدون می‌تواند باعث جلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری روی آن استارتاپ شود. با این وجود نمی‌توان زمان دقیقی برای جذب دوره‌های مختلف تامین مالی در نظر گرفت زیرا عوامل مختلفی مانند مسائل زیر در آن تاثیر دارد.

• نوع صنعت

• فرصت‌های بازار

• وضعیت مالی استارتاپ

• برنامه‌ریزی برای توسعه شرکت

• نوع محصول یا خدمات ارائه شده

پس از شکل‌گیری ایده اولیه استارتاپ باید تمام تلاش خود را به کار ببندد تا ارزش افزوده و بازار محصول را نشان دهد. فرآیند دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده که رشد و توسعه استارتاپ را به همراه دارد بهترین راهنما برای نشان دادن زمان مناسب دریافت دوره‌های مختلف جذب سرمایه است.

چند دوره جذب سرمایه برای کسب‌وکارها ایده‌آل است؟

در مورد تعداد دوره‌های جذب سرمایه استارتاپ نمی‌توان عدد و رقم قطعی ارائه کرد زیرا هیچ تعداد مشخصی برای سرمایه گذاری روی کسب‌وکاری وجود ندارد. مراحل مختلف جذب سرمایه یک استارتاپ به عوامل مختلفی مانند موارد زیر بستگی دارد.

• اهداف کسب‌وکار

• عملکرد مالی شرکت

• الزامات لازم برای انجام کار

برخی از استارتاپ‌ها پس از دریافت یک یا دو دوره تامین نقدینگی دیگر نیازی به جذب سرمایه بیشتر ندارند و می‌توانند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کنند. این در حالی است که برخی کسب‌وکارها به واسطه ماهیت خود ممکن است تمام دوره‌های مجاز جذب سرمایه و حتی فراتر از آن را پشت سر بگذارند. زمان بین دوره‌های جذب سرمایه برای کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است و برخی از استارتاپ‌ها این مراحل را سریع‌تر از رقبای خود طی می‌کنند. هر مرحله از جذب سرمایه یک استارتاپ نیازمند توجه و برنامه‌ریزی دقیقی است تا بتوانند بالاترین میزان بهره‌وری را از سرمایه دریافتی داشته باشند.

کلام پایانی در خصوص مراحل جذب سرمایه استارتاپ

مراحل جذب سرمایه استارتاپ با توجه به اهداف استارتاپ و عوامل مختلفی مانند فرصت بازار و وضعیت مالی و تیم سازی آن شرکت تعیین می‌شود. هنگامی که استارتاپ در شرایطی قرار گرفت تامین نقدینگی لازم مناسب‌ترین گزینه برای او محسوب می‌شد بحث دوره‌های جذب سرمایه استارتاپ مورد توجه قرار می‌گیرد. در اولین مرحله از تامین نقدینگی کسب‌وکار با مطرح کردن پیشنهاداتی شروع به جلب نظر سرمایه‌گذاران می‌کند و پس از برقراری رابطه صحیح و ارتباط با سرمایه‌گذار دوره اول جذب سرمایه به سلامت به پایان می‌رسد. توانایی استارتاپ در رشد و پیشبرد اهداف خود می‌تواند زمان حدودی سطوح مختلف جذب سرمایه استارتاپ‌ها را مشخص کند. تصمیم‌گیری در مورد جذب سرمایه و یا تامین هزینه‌های کسب‌وکار از سرمایه شخصی بر عهده کارآفرینان قرار دارد و می‌تواند براساس منافع شخصی انتخاب شود. در اختیار داشتن مشاوران کاربلدی که بتوانند در سطوح جذب سرمایه استارتاپ به بنیان‌گذاران راهنمایی‌‌های ارزشمندی ارائه کنند می‌تواند مسیر حرکت را آسان‌تر کند.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات