لوله آنلاین در مورد کاربرد انواع لوله‌های مانیسمان توضیح می‌دهد

جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
لوله مانیسمان یا همان لوله بدون درز جزو مجموعه لوله‌های فولادی است.
تبلیغات

کاربرد لوله مانیسمان در صنایع حساس بسیار زیاد است؛ چراکه این نوع لوله ویژگی‌های خاصی دارد. همان‌طور از نام این نوع لوله مشخص است، روی آن هیچ‌گونه درزی وجود ندارد؛ به‌همین دلیل مناسب‌ترین لوله در صنایع مهم مانند نفت و گاز است. مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه و دما از ویژگی‌های دیگر لوله مانیسمان است. این مطلب را از دست ندهید زیرا می‌خواهیم در مورد کاربرد لوله مانیسمان و مزایای آن صحبت کنیم و از نحوه خرید لوله مانیسمان بگوییم.

انواع لوله مانیسمان

لوله مانیسمان یا بدون درز برای اولین بار توسط برادران مانیسمان اختراع شد و تنها دلیل نامگذاری آن همین امر است. در صنعت از لوله‌های مختلفی شامل لوله فولادی، ضدزنگ، بویلر و ... استفاده می‌شود؛ اما در این بین، لوله مانیسمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این نوع لوله روش ساخت خاص خود را دارد و به دلیل اینکه روی آن هیچ‌گونه درزی قرار ندارد، در صنایع حساس از آن استفاده می‌کنند. این لوله، از فولاد ساده کم‌کربن تولید می‌شود و به‌ کمک افزودن برخی مواد به سطح داخل و خارج آن در مقابل زنگ‌زدن بسیار مقاوم است.

شاید بپرسید نحوه ساخت لوله بدون درز چگونه است؟ برای ساخت این لوله چهار مرحله مختلف زیر انجام می‌شود:

۱. در قدم اول مواد اولیه جهت ساخت لوله آماده‌سازی می‌شود.

۲. در مرحله دوم، شمش وارد خط تولید می‌شود و در سایزهای مورد نیاز برش می‌خورد و سپس به کمک کوره‌های قوسی گرمادهی آن آغاز می‌شود.

۳. در گام سوم، نوبه به تاب‌گیری و تنظیم سر و ته شمش خواهد رسید. در این مرحله، شمش کم‌کم شکل و طرح لوله را به‌خود می‌گیرد.

۴. در مرحله آخر، لوله تست و بازرسی خواهد شد و اگر تست آن موفقیت‌آمیز باشد، لوله آماده ورود به بازار می‌شود.

لوله‌های مانیسمان را بر اساس سایز به چند نوع مختلف شامل لوله رده 20، 40، 60، 80، 120 و 140 تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه چند نوع از این لوله‌ها معرفی شده‌اند:

لوله مانیسمان رده ۲۰

این نوع لوله دارای ضخامتی بین ۲ تا ۶ میلی‌متر است و اندازه آن حدود یک تا دوازده اینچ است. همچنین وزن آن بر اساس مشخصاتی که دارد، متغیر است. بر اساس آمارها وزن آن در حدود ۳۰۰ کیلوگرم خواهد بود.

لوله مانیسمان رده ۴۰

این نوع لوله بدون درز، از نظر سایز با لوله رده 20 یکسان آن است؛ اما ضخامت آن تا حدودی فرق دارد و از ۲ تا ۱۰ میلی‌متر متغیر است. وزن این محصول در بعضی موارد تا حدود ۵۰۰ کیلوگرم می‎‌رسد.

لوله مانیسمان رده ۸۰

این نوع لوله مانیسمان دارای ضخامت ۳ تا ۹ میلی‌متر و وزنی در حدود ۹ تا ۱۵۰ کیلوگرم است. البته سایز لوله رده ۸۰ بسیار متنوع است.

کاربردهای انواع لوله مانیسمان

کاربرد لوله مانیسمان بسیار زیاد است. این نوع لوله نسبت به انواع لوله درزدار، مقاومت بسیار بیشتری دارد و همچنین استحکام آن در مقابل نیروهای خارجی بسیار بهتر است. لوله بدون درز در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. در زیر به چند کاربرد لوله مانیسمان اشاره شده است:

صنایع نفت و گاز: کاربرد لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز بسیار زیاد است. به‌عنوان مثال، از این لوله‌ها در صنایع بالادستی لوله‌های نفتی، لوله‌های حفاری، لوله‌های انتقال مایعات و گازها، لوله‌های پالایش نفت و گاز و مشتقات آن و ... استفاده می‌شود. مطابق بر استانداردهای موجود لوله‌های A106، A333، A53 و API5I در صنعت نفت و گاز بیشترین کاربرد را دارند.

صنایع دریایی: یکی از کاربردهای لوله بدون درز در صنایع دریایی، استفاده از آن در کشتی‌سازی است. از این نوع لوله در سیستم لوله‌کشی دیگ بخار و بخش‌هایی از کشتی که در معرض دما و فشار بالا هستند، استفاده می‌شود. علاوه‌براین، لوله مانیسمان در ساخت زیردریایی‌ها، سکوی بالگردها و ... کاربرد دارد. معمولا لوله‌هایی که در زیردریایی‌ها استفاده می‌شود، باید در برابر خوردگی بسیار مقاوم باشند؛ به همین دلیل لوله مانیسمان بهترین انتخاب برای ساخت زیردریایی‌ها است.

ساخت تجهیزات هیدرولیک: لوله‌های هیدرولیک، زیر مجموعه لوله‌های بدون درز است و در صنایع بسیاری کاربرد دارد. این نوع لوله در ساخت بسیار از انواع سیلندرهای هیدرولیک، بازوهای مکانیکی و حتی دستگاه‌های اینجکشن استفاده می‌شود. تولید لوله‌های هیدرولیک به روش مانیسمان و کشش سرد انجام خواهد شد. استفاده از کشش سرد برای ساخت این لوله‌ها، موجب بالارفتن کیفیت نهایی لوله، دقت ابعادی بالا، افزایش چگالی مواد و همچنین استحکام لوله می‌شود.

ذخیره و انتقال انرژی: هیدروژن به دلیل ویژگی‌هایی مانند خوردگی بالا، مخازن ذخیره‌سازی و انتقال آن باید دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی باشد تا این شرایط خاص را تحمل کند. پدیده تورم هیدروژنی می‌تواند باعث تورم قطعه شود و یکی از دلایل این مشکل، درز جوشکاری است. پس کاربرد لوله مانیسمان جلوگیری از ایجاد این مشکل در هنگام ذخیره هیدروژن خواهد بود.

جدول مشخصات فنی لوله مانیسمان

جدول مشخصات فنی لوله مانیسمان اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. معمولا برای هر کدام از رده‌های لوله بدون درز یک جدول طراحی می‌شود که در آن سایز، ضخامت، قطر و وزن مشخص می‌شود. در این جدول سایز برحسب اینچ، ضخامت و قطر برحسب میلی‌متر و وزن برحسب کیلوگرم درج خواهد شد. در زیر برای نمونه، بخشی از جدول مشخصات لوله مانیسمان رده 40 آمده است.

ردیف

سایز (اینچ)

قطر (میلی‌متر)

ضخامت (میلی‌متر)

وزن (کیلوگرم)

۱

۱

۳۳/۴

۳/۴

۱۵

۲

۲

۶۰/۳

۳/۹

۳۱

۳

۳

۸۸/۹

۵/۵

۶۳

۴

۴

۱۱۴/۳

۶

۹۴

۵

۵

۱۴۱/۳

۶/۶

۱۲۵

مزایای استفاده از لوله‌های مانیسمان

بعد از اینکه مشخصات و کاربرد لوله مانیسمان آشنا شدید، در این بخش مزایای آن معرفی شده است. یکی از مزیت‌های اصلی لوله بدون درز، استحکام بالای آن است. این ویژگی باعث شده است که از آن در صنایعی با فشار بالا استفاده شود. لوله مانیسمان را بدون جوش می‌سازند که آن را از سایر لوله‌ها متمایز کرده است. پس می‌توان گفت این لوله هیچ نقطه ضعیف و آسیب‌پذیری ندارد.

برای تولید لوله مانیسمان از متریال مرغوب استفاده می‌شود. این ویژگی بسیار مهم است؛ چراکه لوله بدون درز در صنایع و بخش‌های بسیار حساس، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید کاربرد بسیار مناسب آن برای بیشتر امور مهندسی یکی دیگر از مزایای لوله مانیسمان باشد. از آنجایی‌که استحکام این نوع لوله؛ بالاست، طول عمر بسیار بالایی دارد و چندین سال می‌توان از آن‌ استفاده کرد.

البته این تنها چند مورد از مزایای لوله بدون درز بود. شکل‌پذیری مناسب، خواص مکانیکی عالی، تحمل فشار بالا، ماشین‌کاری آسان، قابلیت بازیافت، استحکام کششی بالا، خاصیت ارتجاعی مناسب و ... از جمله مزیت‌های دیگر این لوله است.

لوله آنلاین تولیدکننده انواع لوله مانیسمان

لوله مانیسمان توسط برندهای زیادی تولید و به بازار عرضه می‌شود. لوله آنلاین باکیفیت‌ترین لوله بدون درز را تولید می‌کند. شما می‌توانید برای ثبت سفارش لوله‌ مورد نیاز وارد وبسایت لوله آنلاین شوید و درخواست خودتان را ثبت کنید.

قیمت لوله مانیسمان با توجه به رده و سایز آن متفاوت است. برای دریافت قیمت و خرید این نوع لوله، می‌توانید با لوله آنلاین تماس بگیرید. کلیه محصولات لوله آنلاین در اسرع وقت و بالاترین کیفیت و تضمین قیمت مناسب، به مقصد خریدار در سراسر کشور ارسال می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات