پهنای باند چیست؟ + مزایا و معایب پهنای باند اختصاصی با پیشگامان

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پیشگامان
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در دنیای دیجیتال کنونی، پهنای باند یکی از عناصر ضروری اینترنت به‌شمار می‌رود که در سرعت و کیفیت انتقال داده بین دستگاه‌ها نقشی مهم را ایفا می‌کند.
تبلیغات

در پاسخ به پرسش پهنای باند چیست، باید بگوییم که این اصطلاح به حداکثر مقدار داده‌ای اطلاق می‌شود که می‌تواند در یک زمان مشخص از طریق شبکه منتقل شود.

پهنای باند چیست؟

این محدوده فرکانسی در واقع معیاری برای اندازه‌گیری ظرفیت شبکه برای انتقال داده است. پهنای باند برحسب بیت در ثانیه (bps) یا بایت در ثانیه (Bps) تعریف شده و در تعیین عملکرد کلی یک شبکه نقش محوری دارد.

پهنای باند را می‌توان به‌صورت اشتراکی یا اختصاصی استفاده کرد. در نمونه مشترک، چندین دستگاه به یک شبکه واحد متصل می‌شوند. بدین معنا که کل ظرفیت پهنای باند میان دستگاه‌های متصل به شبکه تقسیم شده است. از سوی دیگر، نوع اختصاصی به اتصالی گفته می‌شود که در آن یک دستگاه واحد، دسترسی انحصاری به مقدار ثابتی از پهنای باند را در اختیار داشته باشد. در ادامه به مزایا و معایب پهنای باند اختصاصی می‌پردازیم.

مزایای پهنای باند اختصاصی

اطمینان پذیری: این سرویس امکان اتصال قابل اعتماد و سازگار را فراهم می‌کند. با استفاده از پهنای باند اختصاصی، دیگر نیازی به نگرانی در مورد استفاده از شبکه دیگر و کاهش سرعت اتصال وجود ندارد. این امر دسترسی همیشگی پهنای باند را برای کاربر به‌وجود می‌آورد و از خطر قطعی سرویس جلوگیری می‌کند.

عملکرد: پهنای باند اختصاصی در مقایسه با نوع اشتراکی، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. از طریق این سرویس، کاربران می‌توانند از سرعت دانلود و آپلود بالاتر بهره‌مند شوند و خطر ایجاد ازدحام و ترافیک در شبکه نیز از بین می‌رود. بدین ترتیب، سطح تضمین شده‌ای از عملکرد ارائه می‌شود که با پهنای باند اشتراکی امکان‌پذیر نیست.

امنیت: پهنای باند اختصاصی امن‌تر از نوع اشتراکی است. با پهنای باند مشترک، خطر نقض داده‌ها یا تهدیدهای امنیتی وجود دارد، زیرا سایر کاربران می‌توانند به شبکه دسترسی داشته باشند. اما با استفاده از سرویس اختصاصی، خیال کاربران به‌لطف اطمینان از امنیت بالای داده‌ها آسوده خواهد بود.

سفارشی‌سازی: این سرویس متناسب با نیازهای کاربران قابل سفارشی‌سازی است. بدین ترتیب می‌تواند ظرفیت پهنای باند منطبق با نیاز خود را انتخاب کرد و هم‌چنین امکان پیکربندی شخصی شبکه برای بهینه‌سازی عملکرد نیز وجود دارد. این سطح از سفارشی‌سازی با پهنای باند اشتراکی امکان‌پذیر نیست.

انعطاف‌پذیری: پهنای باند اختصاصی انعطاف‌پذیری بیش‌تری را در مقایسه با نوع اشتراکی ارائه می‌دهد. کاربران به‌ لطف این ویژگی می‌توانند ظرفیت پهنای باند را بر اساس نیازهای در حال تغییر خود تنظیم کرده و هم‌چنین قادر به انتخاب نوع اتصال به تناسب نیازهای خود هستند.

معایب پهنای باند اختصاصی

هزینه: پهنای باند اختصاصی به نسبت نوع اشتراکی، گران‌تر است. هزینه این سرویس به‌ ظرفیت پهنای باند و نوع اتصال انتخاب شده، بستگی دارد. در نتیجه، برای کسب‌وکارهای کوچک و مصرف‌کنندگان شخصی، این سرویس می‌تواند هزینه بالایی را در بر داشته باشد.

مقیاس‌پذیری: پهنای باند اختصاصی ممکن است برای مشاغلی که نیاز به راه‌حل مقیاس‌پذیر دارند، چندان مناسب نباشد. با رشد کسب‌وکار، نیاز به پهنای باند نیز می‌تواند افزایش یافته و ارتقای ظرفیت آن احتمالا چالش‌برانگیز خواهد بود. این محدودیت می‌تواند برای کسب‌وکارهایی که به سرعت در حال گسترش هستند، یک نقطه ضعف قابل توجه باشد.

پیاده‌سازی: فرآیند نصب این سرویس می‌تواند زمان‌بر و پیچیده باشد و به تخصص فنی نیازمند است. علاوه بر آن، احتمالا در مقایسه با پهنای باند اشتراکی، تنظیم و پیاده‌سازی آن وقت‌گیرتر خواهد بود.

تعمیر و نگهداری: پهنای باند اختصاصی برای ارائه عملکرد مطلوب، به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارد. بنابراین کسب‌وکارها برای حفظ و مدیریت شبکه باید روی منابع فناوری اطلاعات خود سرمایه‌گذاری کنند که ممکن است هزینه عملیاتی قابل توجهی برای مشاغل کوچک باشد.

دسترسی: این سرویس ممکن است در همه مناطق در دسترس نباشد. در برخی مکان‌های دور، دسترسی به پهنای باند اختصاصی چالش برانگیز بوده و کسب‌وکارها ممکن است چاره‌ای جز استفاده از سرویس اشتراکی نداشته باشند.

جمع‌بندی

به‌طور کلی، پهنای باند اختصاصی مزایای قابل توجهی نظیر قابلیت اطمینان‌پذیری، عملکرد بالا، ویژگی‌های سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد. بااین‌حال، سرویس مذکور معایبی نیز به‌دنبال دارد که از جمله آنها می‌توان به هزینه بالا، عدم مقیاس‌پذیری، پیاده‌سازی تخصصی، تعمیر و نگهداری پرهزینه و عدم دسترسی در برخی مناطق اشاره کرد.

در مجموع برای مشاغل کوچک یا افرادی که با پهنای باند محدود نیز می‌توانند به فعالیت بپردازند، استفاده از سرویس اشتراکی راه‌حلی مقرون به‌صرفه و منطقی است. اما از سوی دیگر، پهنای باند اختصاصی برای کسب‌وکارها یا سازمان‌های بزرگ‌تر برای اطمینان از اتصال مطمئن، پایدار و پرسرعت می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

سرویس پهنای باند اختصاصی پیشگامان، راهکاری مطمئن برای بهبود بهره‌وری شبکه

سرویس پهنای باند اختصاصی پیشگامان، انتخابی ایده‌آل برای کسب‌وکارها و سازمان‌هایی است که برای افزایش ضریب بازدهی و پایداری، به اتصال اینترنتی قابل اطمینان و پایدار نیاز دارند. به‌لطف این سرویس، کاربران می‌توانند از سرعت آپلود و دانلود بالاتر، کاهش تاخیر، بهبود عملکرد شبکه و گزینه‌های شخصی‌سازی متعدد بهره‌مند شوند.

سرویس پهنای باند اختصاصی پیشگامان، شامل سه طرح اختصاصی نامحدود، حجمی و سرویس انتقال (vpls/mpls) است. شما می‌توانید پیش از انتخاب و نهایی کردن خرید سرویس مورد نظر خود، از طریق ارتباط با کارشناسان فروش پهنای باند اختصاصی پیشگامان، آگاهی لازم را برای خرید سرویس متناسب با نیاز خود به‌دست آورید.

از جمله ویژگی‌های این سرویس، امکان ارائه سرعت تا بیش از 1000 مگابیت بر ثانیه و فراهم ساختن ضریب پایداری 99.5% تا 99.9% است. علاوه بر آن، پیشگامان متعهد به ارائه پشتیبانی 24 ساعته در تمامی روزهای هفته برای مشتریان بوده تا در صورت بروز مشکل، فورا در رفع آن اقدام نماید.

سوالات متداول

حداقل مقدار پهنای باند مورد نیاز برای استفاده روزمره از اینترنت چقدر است؟

حداقل میزان بسته به نوع فعالیت کاربر متفاوت است. برای مثال، مرور صفحات وب، ارسال ایمیل و پخش موسیقی به حداقل 1 مگابیت در ثانیه پهنای باند نیاز دارد. با این حال، در صورت استریم ویدیو این میزان به حداقل 5 مگابیت در ثانیه می‌رسد. هم‌چنین اگر از منزل مشغول کار هستید و نیاز به آپلود و دانلود فایل‌های بزرگ دارید، احتمالا به ظرفیت پهنای باند بالاتری نیاز خواهید داشت.

چگونه پهنای باند مورد نیاز کسب‌وکار خود را انتخاب کنم؟

برای انتخاب پهنای باند مورد نیاز برای کسب و کار خود، باید چندین فاکتور از جمله تعداد کارمندان، نوع برنامه‌های کاربردی مورد استفاده، میزان داده‌های ارسال شده و تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه را در نظر بگیرید. در این زمینه می‌توانید از کارشناسان پیشگامان برای تعیین پهنای باند متناسب با کسب‌وکار خود کمک بگیرید.

پهنای باند اختصاصی چه تفاوتی با نوع اشتراکی دارد؟

سرویس اختصاصی ارتباطی انحصاری میان کاربر و شبکه را فراهم می‌کند، بدین معنا که کاربر به ظرفیت پهنای باند مختص خود دسترسی شخصی دارد. با استفاده از پهنای باند اختصاصی، خطر ازدحام یا وقفه در سرویس از بین می‌رود. از سوی دیگر، پهنای باند اشتراکی می‌تواند منجر به شلوغ شدن شبکه، کاهش سرعت، خرابی و ایجاد تاخیر در سرویس شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات