نقش مشاورین جذب سرمایه رتیبا در هموار کردن مسیر جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها

جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
رتیبا
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
جذب سرمایه (Fundraising) به طور کلی به معنای جذب بودجه و سرمایه به منظور ادامه حیات کسب‌وکار است.
تبلیغات

جذب سرمایه استارتاپ در مراحل مختلف بلوغ آن به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد و هدف کلی از آن رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار است. استارتاپ‌ها به منظور جذب سرمایه باید مراحل مختلفی را طی کنند تا به آمادگی لازم جهت جذب سرمایه برسند. مشاورین جذب سرمایه به استارتاپ‌ها به خصوص استارتاپ‌های نوپا کمک می‌کنند تا شرایط جذب سرمایه را برای کسب‌وکار خود فراهم کنند. در فرایند جذب سرمایه با دو گروه یا نهاد سازمانی طرف هستیم. یکی از آن‌ها مجموعه‌ای است که برای جذب سرمایه اقدام می‌کند که به آن استارتاپ یا سرمایه‌پذیر گفته می‌شود. دیگری نهاد یا مجموعه‌ای است که سرمایه را در اختیار سرمایه‌پذیر قرار می‌دهد و سرمایه گذار نامیده می‌شود.

چرا استارتاپ‌ها جذب سرمایه می‌کنند؟

به دست آوردن سرمایه اولیه برای استارتاپ‌ها راه و روش‌ مختلفی دارد. مقالات متعددی وجود دارند که به این روش‌ها و شرایط هر کدام از آن‌ها پرداخته‌اند. اما سوال اصلی این است که چرا یک استارتاپ به جذب سرمایه نیاز پیدا می‌کند؟ اگر بخواهیم به صورت خلاصه دلایل جذب سرمایه استارتاپ‌ها را ذکر کنیم مواردی مانند لیست زیر خواهیم داشت:

• نیاز به پیشرفت در فن‌آوری- نوآوری

• افزایش محصولات و خدمات جدید

• ورود به بازار جدید و جذب مشتریان جدید

• افزایش توانایی رقابت با رقبای بزرگتر، عرضه‌ی بهتر و گسترش بازار

• جذب نیروی کار خبره

مشاورین جذب سرمایه چه نقشی در طی این مسیر دارند؟

مشاوران جذب سرمایه نقشی کلیدی در تسریع فرآیند جذب سرمایه دارند. مشاورین جذب سرمایه طی برگزاری جلسه‌ی اولیه با کارفرما،‌ با نیازها، دغدغه‌ها، مدل کسب و کار، سوابق فعالیت، جذب سرمایه و برنامه‌های توسعه کسب‌وکار آشنا می‌شوند.

یکی از خدمات ارائه شده توسط گروه تحلیل‌گران رتیبا مشاوره جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها است. رتیبا retiba.ir با پشتوانه‌ی چندین ساله‌ تجربه فرآیند آماده‌سازی مستندات جذب سرمایه را با بهترین شکل تدوین کرده است. این فرآیند به گونه‌ای تنظیم شده تا کارفرما و تیم استارتاپی کم‌ترین درگیری را در آماده‌سازی مستندات لازم برای جذب سرمایه داشته باشند. گروه تحلیل‌گران رتیبا تاکنون به بسیاری از استارتاپ‌ها خدمات مشاوره جذب سرمایه را ارائه داده‌اند.

موارد زیر از دیگر خدماتی است که مشاورین جذب سرمایه می‌توانند به استارتاپ‌ها ارائه دهند:

• شناسایی مسیرهای مختلف جذب سرمایه

• ساختاردهی طرح کسب‌وکار

• ارزیابی پتانسیل سودآوری

• شناسایی و معرفی سرمایه‌گذاران مناسب برای استارتاپ

به طور کلی مشاورین جذب سرمایه با توجه به تجربه، تخصص و دانش خود در این زمینه به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند تا با گردآوری مستندات درست و بجا و آمادگی کامل برای جذب سرمایه‌ از سرمایه‌گذاران اقدام کنند.

استارتاپ‌ها در جذب سرمایه به چه نکاتی توجه کنند؟

دریافت مستندات جذب سرمایه و آماده‌سازی آن توسط مشاورین به معنای تضمین جذب سرمایه نیست. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است یک استارتاپ توسط سرمایه‌گذاران پذیرفته نشود. اما درصورتی که از خدمات مشاوره جذب سرمایه رتیبا استفاده کرده باشید، تحلیل‌گران رتیبا تضمین می‌کنند که در فرآیند جذب سرمایه با مشکلاتی از قبیل تخمین نادرست جریان‌های نقدی یا ارزش‌گذاری نامناسب روبرو نخواهید شد و محاسبات ارائه شده در مستندات جذب سرمایه کاملا مورد تأیید کارشناسان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر خواهد بود.

نکاتی که به صورت کلی برای جذب سرمایه از سرمایه‌گذار باید در ذهن داشته باشید عبارتند از:

• ایجاد نیاز برای سرمایه‌گذاری: استارتاپ باید پتانسیل رشد خود را با رفع نیازهایش به سرمایه‌گذاران نشان دهد. با این روش سرمایه گذاری آن‌ها توجیح می‌شود.

• ارائه تفکر نوآورانه به سرمایه‌گذار: استارتاپ باید خدمات و محصولات خود را به گونه‌ای ارائه دهد که نوآوری فرآیندش آن را در برابر رقبا پیروز گرداند.

• نمایش تجربیات موفق در گذشته: در جلسات ارائه به سرمایه‌گذار باید از موفقیت‌هایی که در گذشته بدست آورده است صحبت کند. اینکار به جلب اعتماد سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. هرچند صحبت‌ از شکست‌هایی که تجربه کرده‌اند هم تأثیر منفی نخواهد داشت.

• آگاهی از بازار: اگر قصد جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خارجی را دارید از جملاتی مثل «ما نظیر نداریم» یا ما «اولین نفر در بازار هستیم» بپرهیزید. بازار و رقبای خود را به طور کامل شناسایی کنید و به دنبال معرفی مزیت رقابتی خود نسبت به دیگران باشید.

• تیم درست بچینید: استارتاپ خود را متکی به یک شخص نشان ندهید. سرمایه‌گذاران تمایل دارند که روی تیم سرمایه‌گذاری کنند نه روی فرد.

گروه تحلیل‌گران رتیبا در طی سال‌های اخیر این افتخار را داشته‌اند که به کسب‌وکارهای زیادی در بازارهای مختلف و با سطح بلوغ‌های متفاوت از مراحل پیش بذری تا مراحل پایانی چرخه‌ی بلوغ کسب‌وکارخدمات جذب سرمایه ارائه داده است. تیمچه، تفکیکان، بانیترو، گردشگری سلامت آریا، دیموند و... تنها بخشی از استارتاپ‌هایی هستند که از این خدمات استفاده کرده‌اند. در پورتفولیوی رتیبا (https://retiba.ir/portfolio) می‌توانید مجموعه‌ی کامل استارتاپ‌هایی که از خدمات ارزش‌گذاری، مدل‌سازی مالی و جذب سرمایه رتیبا استفاده کرده‌اند را مشاهده نمایید.

جذب سرمایه: https://retiba.ir/fundraising/

مشاوره جذب سرمایه: https://masoudgoudarzi.com/

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات