درمان افسردگی با تکنولوژی بدون مصرف دارو با مرکز روانپزشکی آتیه درخشان

سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مرکز روانپزشکی آتیه درخشان
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
درمان افسردگی گاهی بسیار پیچیده می‌شود. ما در کلینیک آتیه درخشان ذهن با به‌روزترین درمان‌ها کنار شما هستیم.
تبلیغات

اگر برای افسردگی تحت‌درمان قرار گرفته‌اید؛ اما علائم آن بهبود نیافته، ممکن است افسردگی مقاوم به درمان داشته باشید. مصرف داروی ضدافسردگی یا مراجعه به مشاوره روان‌شناسی (روان‌درمانی) علائم افسردگی را در بیشتر افراد کاهش می‌دهد؛ اما درباره افسردگی مقاوم به درمان، روش‌های معمول کارساز نیستند. ممکن است علائم شما بهبود یابد؛ ولی دوباره عود می کنند.

افسردگی می‌تواند همه بخش‌های زندگی را تحت‌تأثیر منفی قرار دهد. یکی از بهترین روش‌های درمان افسردگی تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای مکرر (rTMS) است. این روشی پیشرفته و غیر‌تهاجمی در تحریک مغز است.

درمان افسردگی با rTMS روشی مکمل و در مواقعی جایگزین برای داروهای ضد‌افسردگی محسوب می‌شود. این روش بسیار مؤثر و بدون درد است و عوارضی که با مصرف داروهای ضدافسردگی تجربه می شود، در این نوع درمان وجود ندارد.

درمان افسردگی را جدی بگیریم

اگر دچار افسردگی هستید‌، شما تنها نیستید؛ زیرا آمارها نشان می‌دهد که از هر ده نفر یک نفر با افسردگی یا اضطراب زندگی می‌کند.

اختلال افسردگی مسئله‌ای جدی است. این حالت ضعیف گذرایی نیست. اگرچه گاهی اوقات ممکن است تا حدی ناشی از برخی رویدادهای دردسرساز زندگی باشد، پس از بروز، به احساسی مداوم تبدیل می‌شود.

این وضعیت می‌تواند بر هر جنبه‌ای از زندگی فشار وارد کند. اختلال در کار، ایجاد و حفظ روابط، تمرکز و معاشرت با دیگران تأثیر‌گذار است. در‌نتیجه کیفیت کلی زندگی و بهره‌وری کاهش خواهد یافت. متأسفانه این مشکل بر سلامت جسمی نیز تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، افسردگی بارهاو‌بارها با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مرتبط شناخته شده است.

تشخیص افسردگی و نشانه‌ها

افسردگی وضعیت پیچیده‌ای است و هیچ دو نفری که مبتلا هستند، دقیقاً احساس مشابهی ندارند. با‌این‌حال، برخی از علائم عمومی وجود دارد که روان‌پزشکان و روان‌شناسان آن‌ها را رایج تشخیص داده‌اند؛ مانند خلق پایین، کمبود انرژی، کاهش علاقه به زندگی، نبود لذت و مشکلات تمرکز.

اگر به افسردگی مبتلا هستید‌، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • خلق پایین را برای مدت طولانی تجربه می‌کنید.
  • توانایی خود را در لذت‌بردن از زندگی از دست داده‌اید (حتی فعالیت‌هایی که قبلاً دوست داشتید، مانند سرگرمی‌ها).
  • در برقراری ارتباط و لذت‌بردن از گذراندن وقت با افراد، حتی نزدیک‌ترین افراد مشکل دارید.
  • دچار اضطراب هستید (گاهی اوقات می‌تواند فعالیت‌های روزمره را تقریباً غیرممکن کند).
  • در شما کاهش یا افزایش اشتها ایجاد شده است.
  • خواب آشفته را تجربه می‌کنید.
  • درگیر گذشته هستید و اغلب حس پشیمانی یا گناه دارید.
  • تمرکز‌کردن را دشوار یا حتی غیرممکن می‌دانید.
  • تحریک‌پذیر هستید.
  • حافظه کوتاه‌مدت ضعیفی دارید.
  • علاقه‌ای به معاشرت ندارید.
  • احساس ترس یا ناامیدی در آینده را تجربه می‌کنید.

روش درمان افسردگی مقاوم به درمان

در برخی مواقع مشاهده می‌شود که درمان‌های تجویز‌شده برای درمان افسردگی مؤثر نیستند. رایج‌ترین درمان‌های تجویز‌شده برای افسردگی، داروهای ضد‌افسردگی و روان‌درمانی هستند که همیشه کارساز نیستند. در‌واقع، افسردگی مقاوم به درمان بسیار شایع است. مطالعات نشان داده است که تا دو‌سوم افراد مبتلا به افسردگی علی‌رغم مصرف داروهای ضد‌افسردگی یا روان‌درمانی همچنان دچار علائم هستند.

علاوه‌براین، عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو مانند افزایش وزن، کاهش میل جنسی، مشکلات خواب و خستگی، می‌تواند چنان فشاری بر بیمار وارد کند که مصرف دارو ارزشش را ندارد. این در حالی است که علم با درمان تکنولوژی به‌سراغ ما آمده است. درمان افسردگی با rTMS مدرن‌ترین روش درمان است.

درمان افسردگی با rTMS

در افراد افسرده اغلب سطوح ناکافی سوخت‌و‌ساز قند، کاهش جریان خون در قشر جلوی سر (DLPFC) و تغییر فعالیت در سیستم لیمبیک یا سیستم تنظیم هیجان را شاهد هستیم. در درمان افسردگی، درمان rTMS مستقیماً سمت چپ جلوی سر را مورد‌توجه قرار می‌دهد که ناحیه‌ای در چند اینچ بالاتر از شقیقه زیر جمجمه است. این ناحیه به‌شدت با ساختارهای لیمبیک در ارتباط است و همان‌طور‌که توضیح دادیم، نقش مهمی در افسردگی بالینی و تنظیم خلق‌و‌خو دارند.

rTMS یک موج مغناطیسی را القا و جریان فعل‌و‌انفعالات بین سلول‌های مغز را تنظیم می‌کند و افسردگی را از بین می‌برد. تحریکات کمتر از یک میلی‌ثانیه طول می‌کشد. مطالعات نشان داده‌اند که rTMS باعث افزایش سطح سروتونین و دوپامین می‌شود که مسئول تنظیم «احساس خوب» و «پاسخ‌های پاداش» است.

درمان rTMS روی فعالیت سایر نواحی عمقی مغز که مستقیماً در‌دسترس سیم‌پیچ rTMS نیستند ، نیز تأثیر می‌گذارد. این عمل از‌طریق تحریک غیرمستقیم بخش‌هایی از مغز که مستقیماً تحت‌درمان هستند، صورت می‌گیرد. اعتقاد بر این است که برخی از این نواحی دورتر مغز نیز با افسردگی نیز مرتبط هستند.

اگر افسردگی را تجربه می‌کنید، می‌دانید که چقدر این اختلال در تمام زمینه‌های زندگی تأثیرگذار است و باعث می‌شود که روابط شخصی و عزت‌نفس و بهره‌وری آسیب ببیند. ما برای خرید ماشین‌ها، ملک، لباس و تفریحات هزینه می‌کنیم؛ در‌حالی‌که در‌واقع سلامتی با‌ارزش‌ترین دارایی ماست.

درمان‌های تکنولوژیک به بیماران فرصت می‌دهد تا درمان افسردگی را سریع و بدون عوارض جانبی تجربه کنند. درمان افسردگی با rTMS هم می‌تواند بدون دارو و هم با داروهای ضد‌افسردگی ارائه شود. درواقع، برای بسیاری از بیماران ثابت شده است که این مهم‌ترین سرمایه‌گذاری است که تابه‌حال انجام داده‌اند.

اگر به افسردگی مبتلا هستید، درمان rTMS راه‌حل آن است. در مرکز روانپزشکی آتیه درخشان ذهن، کارشناسان ما برای اطمینان از اینکه rTMS برای شما مناسب است، با نقشه مغزی، آزمون‌ها، ارزیابی روان‌شناسی و ویزیت روان‌پزشکی شما را به‌‌طور‌کامل ارزیابی می‌کنند.

میزان تأثیر rTMS در درمان افسردگی

میزان پاسخ برای بیمارانی که حداقل به دو دارو پاسخ نداده‌اند، نزدیک به ۶۰ درصد است. این عدد چشمگیری است که برای بسیاری از مبتلایان به افسردگی مقاوم به دارو امیدوارکننده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات