جزئیات خرید خودرو در بورس از طریق کارگزاری آگاه

یک‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کارگزاری آگاه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
متقاضیان خرید خودرو از بورس با گذراندن چند مرحله ساده می‌توانند در یک معامله شفاف و بدون قرعه‌کشی خودروی مورد نظر خود را از بورس کالا خریداری کنند.
تبلیغات

کارگزاری آگاه در تمام مراحل دریافت کد تا خرید خودرو از بورس کالا، همراه شما است. این روزها خرید خودرو از بورس کالا و خبرهای پیرامون آن، تبدیل به پرحاشیه‌ترین مسائل بازار سرمایه شده است. این روش‌ معامله خودرو که موافقان و مخالفان بسیاری دارد، تنها با گذشت کمتر از یک سال از اولین عرضه، توانسته به یکی از پرطرفدارترین راهکارهای معاملات خودرو تبدیل شود. رقابت تنگاتنگ قیمت‌ها و اخبار مربوط به عرضه‌های مختلف در بورس کالا حواشی زیادی در بازار سرمایه ایجاد کرده است.

چرا از بورس کالا خودرو بخریم؟

خرید و فروش خودرو در کشور ما از معاملاتی است که طرفداران زیادی دارد. البته این معاملات همیشه با چالش‌های متعددی برای خریداران و فروشندگان روبرو بوده است. فعالیت پررنگ دلالان در این بازار و اثر آن‌ها بر قیمت‌ها از مهم‌ترین دلایلی است که معامله خودرو را به شرایط نوسانی هدایت می‌کند. در کنار فعالیت دلالان و بازار داغ کسب سود آن‌ها از شرایط موجود، تورم حاکم بر اقتصاد کشور هم نقشی پررنگ در نوسان قیمت خودرو در بازارهای مختلف داشته است. اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار و حباب قیمتی پیرامون این کالا نیز موجب فشار بیشتر بر خریدار می‌شود.

در طی سال‌ها، راهکارهای متفاوتی برای ایجاد محدودیت در معاملات خودرو و کنترل این بازار ارائه شد. برای مثال، دولت سیستم قرعه‌کشی برای خرید خودرو و محدودیت‌های آن را برای مقابله با این مسائل و نجات بازار خودرو به کار گرفت اما با توجه به حجم بالای درخواست‌ها، سیستم قرعه‌کشی کارایی مناسبی نداشت. به علاوه صف‌های طولانی و هدررفت زمان خریداران هم آن‌ها را از موفقیت این فرایند کاملا ناامید کرد.

در راستای ارائه طرح‌های مختلف، پنج سال پیش برای اولین بار پیشنهاد استفاده از زیرساخت‌های بورس کالا برای معاملات خودرو مطرح شد. این طرح راهکاری مناسب برای کنترل بازار خودرو، از بین بردن حباب قیمتی و کوتاه کردن دست دلالان از معاملات ارائه می‌کرد. با این وجود، پیاده‌سازی آن و آماده‌سازی بسترهای لازم برای عرضه و تحویل خودرو به خریداران، با وجود موافقان و مخالفان بسیاری که داشت، تا اردیبهشت ۱۴۰۱ طول کشید.

پس از اولین عرضه‌ها، زمان زیادی نگذشت که علاقه‌مندان به خرید خودرو از بازار بورس کالا رو به افزایش گذاشتند. دلیل این مساله‌ هم مزایایی بود که این بازار به مشتریان ارائه می‌کرد. شفافیت بالای جزئیات هر معامله، تجربه یک خرید حرفه‌ای و بدون حاشیه، حداقل شدن اثر دلالان بر قیمت تمام‌شده خودروها و ... باعث شد هر عرضه نسبت به عرضه قبل با تقاضای بیشتری از مشتریان روبرو شود.

فرایند کاملا شفافی که بازار بورس کالا از عرضه تا تحویل خودروهای مختلف طراحی کرده است نقش واسطه‌ها و تاثیر آن‌ها بر نوسانات قیمتی در بازار خودروهای مختلف را نیز کنترل می‌کرد. با توجه به این روند، خودرو کاملا از فرایند قیمت‌گذاری توسط عوامل غیرحرفه‌ای خارج و در یک حراج منصفانه، با توجه به تقاضای خریداران واقعی، کشف قیمت می‌شود. به علاوه این سازوکار مشتریان را مستقیما به تولیدکننده وصل و دست افراد سودجو را از این معامله تا حد زیادی کوتاه می‌کند. از دیگر جذابیت‌هایی که معاملات خودرو در بورس کالا، اختلاف قیمت تمام‌شده معامله، در مقایسه با بازار آزاد آن است. در کنار همه این مزایا، تمامی قراردادهای منعقدشده در بستر بورس کالا شامل تدابیر جبران خسارت است که پاسخگوی زیان‌دهی طرفین معامله خواهد بود.

به دلیل این که بازار بورس کالا یکی از مهم‌ترین نهادهای سازمان بورس و اوراق بهادار است، معاملات این بازار با نظارت دائمی سازمان انجام می‌شود. به همین دلیل امکان کلاهبرداری در معاملات این بازار احتمالا نزدیک به صفر است و خریداران می‌توانند با خیال راحت در این بازار معامله کنند.

نحوه ثبت نام خودرو در بورس

متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا می‌توانند با گذراندن چند مرحله درخواست خرید خود را در سامانه‌های معاملاتی ثبت کنند. این مراحل به شرح زیر است:

۱. دریافت کد معاملاتی بورس کالا

متقاضیان می‌توانند با مراجعه حضوری به شعب کارگزاری‌ آگاه یا به صورت آنلاین، کد معاملاتی بورس کالای خود را دریافت کنند.

۲. دریافت معرفی‌نامه افتتاح حساب وکالتی

افراد پس از تکمیل اطلاعات کاربری در کارگزاری، نامه‌ای برای افتتاح حساب وکالتی دریافت می‌کنند. پیش از انجام هر معامله لازم است جزئیات این حساب در سامانه معاملاتی بورس کالای کارگزاری ثبت و تایید شود.

۳. بررسی اطلاعیه عرضه

افراد پس از بررسی اطلاعیه عرضه خودروی مدنظر خود، می‌توانند مبلغ پیش‌پرداخت اعلام شده را برای ثبت درخواست خرید به حساب وکالتی واریز کنند. لازم است برای واریز این مبلغ شرایط روز و ساعتی را که در اطلاعیه عرضه ذکر شده است، مد نظر قرار دهند.

۴. ثبت درخواست خرید خودرو

هر متقاضی در روز معاملاتی اعلام‌شده، پیشنهاد خرید خود را در سامانه‌های آنلاین ثبت می‌کند.

۵. تسویه حساب خودروی خریداری‌شده

لازم است هر فرد پس از تایید درخواست ثبت شده در پایان زمان بازار، مابقی مبلغ خودرو را به حساب وکالتی واریز کند.

۶. تعیین نمایندگی تحویل خودرو

هر خریدار می‌تواند از درگاه‌های آنلاین اعلام‌شده، نمایندگی دلخواهی را برای تحویل خودروی خود، تعیین کند.

کلام آخر

متقاضیان با گذراندن چند مرحله ساده می‌توانند در یک معامله منصفانه، شفاف و بدون قرعه‌کشی خودروی مورد نظر خود را از بورس کالا خریداری کنند. با بررسی مزایای معامله خودرو در بورس کالا می‌توان آن را یکی از بهترین راهکارها برای این بازار داغ و پرحاشیه دانست. تحلیل‌گران اقتصادی استفاده از زیرساخت‌های بورس‌ کالا برای معاملات خودروهای داخلی و خارجی را، زمینه‌ای برای تک‌نرخی‌ شدن بازار خودرو در آینده می‌دانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات