خرید دیزل ژنراتور برق و موتور برق دیزلی با گارانتی رادوکو

سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
دیزل ژنراتور با انتقال انرژی مکانیکی ناشی از سوخت موتور دیزل به ژنراتور باعث تولید برق می‌شود‌.
تبلیغات

دیزل ژنراتور (Diesel Generator) یا موتور برق دیزلی کوپله شده در مجموعه رادوکو دستگاهی است که از ترکیب یک موتور دیزلی ، یک ژنراتور و لوازم جانبی دیگر شامل شاسی، اتاقک پوشاننده یا کانوپی، چند سیستم کنترل، قطع‌کننده مدار الکتریکی در مواقع اضطراری، سیستم استارت خودکار یا اتوماتیک، مولد گرما و... تشکیل شده است و برای تولید انرژی الکتریکی از طریق سوخت موتور دیزل مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این مقاله قصد داریم درباره نکات مهم خرید دیزل ژنراتور از مجموعه رادوکو صحبت کنیم‌.

درواقع دیزل ژنراتور با انتقال انرژی مکانیکی ناشی از سوخت موتور دیزل به ژنراتور باعث تولید برق می‌شود‌. شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا انواع این دستگاه را در طرح‌ها، مدل‌ها و اندازه‌های متنوع تولید و در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

در بسیاری از کارخانه‌ها، ساختمان‌های مسکونی و تجاری، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، پروژه‌های ساخت و ساز، تولیدی‌ها، کارگاه‌ها و... برای تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز خود در زمان قطعی برق از انواع مختلف دیزل ژنراتور استفاده می‌کنند. تنوع شرکت‌های تولید‌کننده دیزل ژنراتور انتخاب و خرید این دستگاه را برای خریداران کمی مشکل کرده است.

دیزل ژنراتور چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم دیزل ژنراتور که به آن مولد دیزل هم گفته می‌شود، دستگاهی است که از یک موتور دیزل و یک ژنراتور یا بخش والترناتور به همراه سایر متعلقات تشکیل شده است. موتور این دستگاه با سوزاندن گازوئیل شروع به کار می‌کند و ژنراتور دستگاه از انرژی مکانیکی حاصل از سوخت انرژی برق تولید می‌کند. با توجه به اینکه کارکرد اصلی این دستگاه تولید برق است؛ بسیاری از افراد آن را با نام موتور برق هم می‌شناسند.

اصول عملکرد دیزل‌های ژنراتور به قانونی پایستگی انرژی ارتباط دارد. به صورتی که در این دستگاه انرژی نه ایجاد شده و نه از بین می‌رود، بلکه انرژی از یک نوع به یک نوع دیگری تبدیل می‌شود. گاهی اوقات با قطع شدن جریان برق در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، کارخانه‌ها، تولیدی‌ها، شرکت‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و... همه کارها دچار اختلال می‌شوند.

نبود برق راندمان و بازدهی کاری را به شدت کاهش می‌دهد، اما با وجود یک دستگاه ژنراتور دیزلی می‌توان این مشکل را حل کرد. این دستگاه با تأمین برق مورد نیاز به صورت اضطراری مانع از قطع شدن عملکرد دستگاه‌های برقی به کار رفته در مکان‌های نامبرده می‌شود و باعث می‌شود بدون هیچ دغدغه یا نگرانی تمام کارها به صورت عادی ادامه پیدا کند.

قبل از خرید هر دستگاهی از جمله خرید دیزل ژنراتور بهتر است با تمام اجزای تشکیل‌دهنده و ویژگی هر یک از اجزا آشنا شوید. قسمت‌های مختلف دستگاه دیزل ژنزاتور عبارت‌اند از: موتور ژنراتور، دینام، سیستم‌های سوخت، رگولاتور ولتاژ، سیستم‌های خنک‌کننده، اگزوز، سیستم‌های روانکاری، شارژ باتری و کنترل پنل.

هر یک از بخش‌های دیزل ژنراتور چه ویژگی‌هایی دارند؟

هر یک از بخش‌های مختلف دیزل ژنراتور ویژگی‌ها و وظایفی دارند که در ادامه این بخش راجع به هر یک از آن‌ها توضیح خواهیم داد.

بخش موتور ژنراتور

یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه دیزل ژنراتور که اغلب با استفاده از سوختی به نام گازوئیل شروع به کار می‌کند و کار کردن آن درنهایت به تولید انرژی مکانیکی می‌انجامد، موتور (Engine) است. برای سنجیدن قدرت موتور ژنراتور باید به حداکثر توان خروجی این دستگاه توجه داشته باشید‌. عملکرد موتور ژنراتور درست شبیه به عملکرد موتور وسایل نقلیه است، اما این موتور دارای منبع انرژی بزرگتری است و انرژی برق بیشتری را تولید می‌کند.

بخش ژنراتور برق یا دینام

یکی دیگر از بخش‌های دستگاه دیزل ژنراتور بخش ژنراتور برق یا دینام است. این بخش موظف است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. دینام از چندین قطعه متحرک و ثابت تشکیل شده است که آن‌ها را در داخل محفظه‌ای روکش‌دار قرار داده‌اند. ارتباط اتوماتیک قطعات متحرک و ثابت باعث ایجاد حرکتی نسبی بین میدان الکتریکی و میدان مغناطیسی‌می‌شود تا درنهایت برق تولید شود.

اجزای تشکیل‌دهنده دینام عبارت‌اند از: استاتور به عنوان جزو ثابت متشکل از هادی الکتریکی روی هسته‌ آهنی و روتر به عنوان بخش متحرک برای ایجاد یک میدان مغناطیسی دوار. روتر برای ایجاد میدان مغناطیسی از سه روش شامل القا و استفاده از آهن‌رباهای دائمی و استفاده از محرک کمک می‌گیرد.

بخش سیستم‌ سوخت

هر موتور ژنراتوری برای شروع به کار به یک سوخت نیاز دارد. بدون سوخت امکان تولید برق توسط این دستگاه وجود ندارد‌. نوع سوخت در دیزل‌های ژنراتور متفاوت است؛ اما اکثر دستگاه‌های موجود در بازار با استفاده از سوخت گازوییل و گاز کار می‌کنند. در دیزل‌های ژنراتور کوچک محل قرارگیری مخزن سوخت این دستگاه در پایه شاسی یا بالای قالب دیزل است.

اگر این دستگاه برای تأمین برق مجتمع‌های بسیار بزرگ تجاری مورد استفاده قرار بگیرد، باید یک مخزن سوخت جداگانه برای آن نصب شود. قسمت‌های دیگر سیستم سوخت در این دستگاه علاوه بر مخزن سوخت، لوله‌کشی برای هدایت سوخت از مخزن به سمت موتور، فیلترک پمپ و لوله تهویه مخزن برای جلوگیری از سر ریز شدن سوخت را شامل می‌شود.

بخش رگولاتور ولتاژ

به بخشی که برای تعیین و تنظیم میزان استاندارد و مناسب ولتاژ خروجی ژنراتور در دیزل‌های ژنراتوری کاربرد دارد، رگولاتور ولتاژ می‌گویند. این بخش از سیم‌پیچ تحریک، دوار یکسوکننده‌ها، روتور و آرماتور تشکیل شده است. این بخش از ژنراتورهای دیزلی اهمیت زیادی دارد و یک بخش بسیار پیچیده است.

بخش سیستم خنک‌کننده

دیزل ژنراتور نیز مانند هر دستگاه دیگری چند دقیقه بعد از شروع به کار داغ خواهد شد و به همین دلیل وجود یک سیستم خنک‌کننده و تهویه مناسب در این دستگاه الزامی است. وجود این سیستم در افزایش طول عمر، کارایی و ماندگاری ژنراتورهای دیزلی نقش به‌سزایی دارد. در سیستم خنک‌کننده این دستگاه در اکثر مواقع از آب و گاهی از هیدروژن استفاده می‌شود.

بخش اگزوز

دود حاصل از کارکردن دیزل‌های ژنراتور مانند تمام دستگاه‌های موتور دیگر حاوی مواد آلاینده و سمی زیادی است. برای خروج این دود از دستگاه مسیر خروجی به نام اگزوز در آن تعبیه شده است. جنس اگزوز معمولا از آهن، فولاد و چدن ساخته می‌شود و دود را به محیطی خارج از محیط قرارگیری دستگاه هدایت می‌کند.

بخش سیستم روانکاری

تمام قطعات ثابت و قطعات متحرک موجود در دیزل ژنراتور هر چند وقت یک بار به بررسی و سرویس‌ دوره‌ای نیاز دارند. وجود سیستم روانکاری در این دستگاه به روغن‌کاری قطعات ثابت و متحرک، افزایش طول عمر و ماندگاری آن‌ها کمک می‌کند‌. برای تعویض روغن سیستم روانکاری باید هر 500 ساعت یکبار اقدام شود.

بخش شارژر باتری

یکی از اجزای بسیار مهم در قسمت تابلو برق دستگاه‌های دیزل ژنراتور بخش شارژر باتری است. این قطعه میزان خروجی و شارژ باتری را کنترل و نظارت می‌کند‌. شارژ باتری به صورت اتوماتیک پس از مشاهده ولتاژ خروجی باتری در صورت کمبود شارژ باتری آن را شارژ می‌کند.

بخش کنترل پنل

کنترل پنل یکی از بخش‌های مهم در دستگاه‌های ژنراتور دیزلی است که به عنوان رابط کاربری از ابزارهایی مانند کنترل ولتاژ و پریز برق برای مدیریت، کنترل دستگاه تشکیل شده است. کنترل پنل‌ها معمولا طراحی ساده‌ای دارند و کار با آن‌ها برای همه افراد راحت است.

پرفروش‌ترین برندهای دیزل ژنراتور در بازار ایران کدام‌اند؟

پرفروش‌ترین برندهای دیزل ژنراتور در بازار ایران شامل دیزل‌ ژنرانورهای بادوین، ولوو، کامینز، پرکینز و لوول هستند که تمامی این موتور برق دیزلی و ژنراتور برق با کیفیت در شرکت رادوکو تولید و کوپله می شوند و در ادامه راجع به هر یک از آن‌ها توضیح خواهیم داد.

دیزل ژنراتور بادوین

دستگاه‌ دیزل ژنرانور بادوین (BAUDOUN) محصولی از شرکت فرانسوی-چینی بادوین با بیش از صد سال سابقه فعالیت است که دوام، کیفیت و کارایی بسیار زیادی دارد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به مدرن بودن طراحی، کارآمد بودن، قیمت بسیار مناسب، وجود لوازم یدکی آن در بازار ایران، سازگاری با استفاده در تمام شرایط آب و هوایی، تولید طیف وسیعی از محصولات کاملا استاندارد، ساخت محصولاتی مطابق با نیازهای مشتریان، رعایت استانداردهای محیط زیست در ساخت این دستگاه، داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش، داشتن استانداردهای ISO9001، ISO14001 ،‌OHSAS18001 و ISO/TS16949 اشاره کرد.

شرکت بادوین به عنوان یک شرکت معتبر تولید‌کننده دیزل ژنراتور مدل‌های مختلف محصولات خود را از طریق نمایندگی‌ های رسمی با ده سال خدمات پس از فروش در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

دیزل ژنراتور ولوو

یکی دیگر از پرفروش‌ترین و معروف‌ترین برندهای تولیدکننده دیزل ژنراتور در ایران برند ولوو متعلق به کشور سوئد است. دستگاه‌های دیزل ژنراتور ولوو در هنگام کار کردن صدای فوق‌العاده کمی تولید می‌کنند. همه محصولات این برند با گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از دیزل‌های ژنراتور ولوو می‌توان به صرفه‌‌جویی در مصرف سوخت، کیفیت عالی، تنوع در سایز، برخورداری از فناوری کنترل هوشمند، سازگاری با محیط زیست، برخورداری از قابلیت Fast Start، دسترسی به تمام قطعات یدکی این دستگاه در بازار ایران، قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه، مصرف پایین سوخت و کمک به کاهش هزینه‌ها اشاره کرد. این محصول اروپایی است و مشابه چینی آن در بازار وجود ندارد. برای خرید دیزل ژنراتور ولوو باید به نمایندگی‌های معتبر این شرکت در ایران مراجعه کنید.

دیزل ژنراتور لوول

یکی دیگر از برندهای پیشتاز تولیدکننده دیزل ژنراتور که در ایران نیز طرفداران زیادی دارد، برند لوول محصول کشور چین است. این برند محصولات خود را با همکاری برند پرکینز انگلستان و کپی‌برداری از موتورهای این برند تولید می‌کند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های ژنراتورهای دیزلی می‌توان مواردی مانند مقاومت در دمای بسیار زیاد، استاندارد بودن میزان مصرف، بیشتربودن راندمان تولید، دسترسی راحت به لوازم یدکی محصولات لوول در ایران، ارائه خدمات پس از فروش و قیمت مناسب را نام برد. برای خرید تکی یا عمده دیزل ژنراتور لوول باید از طریق نمایندگی معتبر این برند در ایران اقدام کنید.

دیزل ژنراتور کامینز

شرکت آمریکایی کامینز یک شرکت تولیدکننده دیزل ژنراتور معروف است که محصولات باکیفیت خود را از طریق نمایندگی‌های معتبر در اختیار مشتریان خود در سراسر جهان قرار می‌دهد. این شرکت در تولید ژنراتورهای دیزلی با شرکت پرکینز انگلستان رقابت دارد. از محصولات شرکت کامینز در بسیاری از سوله‌ها، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های تجاری، مسکونی، اداری، کارخانه‌ها و مراکز صنعتی برای تأمین برق اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های دیزل‌های ژنراتور دیزل می‌توان به قیمت مناسب، دوام و ماندگاری طولانی، دسترسی راحت به لوازم یدکی و قطعات محصولات این برند در ایران، انعطاف‌پذیری عملیاتی چشمگیر، ایمنی، بازدهی بیشتر، هزینه‌های پایین نگهداری، قابلیت ثابت اطمینان، برخورداری از مناسب‌ترین زیرساخت‌ها برای تأمین سوخت موتور، مدل‌ها و طرح‌های متنوع، مصرف بهینه سوخت و... اشاره کرد.

دیزل ژنراتور پرکینز

یکی دیگر از برندهای معروف تولیدکننده دیزل ژنراتور جهان به نام پرکینز متعلق به کشور انگلستان است و همواره باکیفیت‌ترین محصولات را به بازارهای جهانی عرضه‌ می‌کند. مهم‌ترین مزایای ژنرانورهای دیزلی پرکینز عبارت‌اند از: ایجاد سر و صدای خیلی کم، عملکرد و بازدهی بسیار زیاد، مدل‌های متنوع، مصرف بهینه سوخت، طول عمر و ماندگاری بیشتر، پایین بودن هزینه‌های نگهداری و تعمیر، سازگاری با محیط زیست، کمک به صرفه‌جویی در مصرف سوخت، برخورداری از سیستم پیشرفته کنترل و...‌ . برای خرید دیزل ژنراتورهای پرکینز باید به یکی از شرکت‌های نمایندگی‌ مجاز این شرکت در ایران مراجعه کنید.

در زمان خرید دیزل ژنراتور به چه نکات کلیدی باید توجه کرد؟

هشت نکته کلیدی بسیار مهم وجود دارد که خریداران در زمان خرید دیزل ژنراتور حتما باید به آن‌ها توجه داشته باشند. این نکات شامل موارد زیر است:

  • توجه به برند تولیدکننده دیزل ژنراتور

یکی از فاکتورهای بسیار مهم که توجه به آن در زمان خرید دستگاه دیزل ژنراتور اهمیت بسیار زیادی دارد، برند این دستگاه است. هرگز برندهای ناشناخته را انتخاب نکنید؛ زیرا برندهای معروف و شناخته شده امتحان خود را از لحاظ کیفیت و کارایی پس داده‌اند و خیال مشتری بعد از خرید محصولات برندهای معروف راحت است. از معروف‌ترین برندهای تولیدکننده مدل‌های مختلف این محصول می‌توان به مواردی ولوو، پرکینز، بادوین، لوول و... اشاره کرد. قیمت دیزل ژنراتور برندهای معروف اغلب مناسب است و مشتریان بودجه لازم برای خریداری آن‌ها را دارند.

  • توجه به اندازه دیزل ژنراتور

برای انتخاب اندازه ژنراتورهای دیزلی در زمان خرید حتما باید هوشمندانه عمل کنید و ابعاد این دستگاه را به گونه‌ای انتخاب کنید که متناسب به نیاز شما باشد. برای انتخاب مناسب‌ترین سایز این دستگاه ابتدا با مشاوران فروش شرکت‌های نمایندگی عرضه‌کننده‌ برندهای مختلف این دستگاه جلسه مشاوره برگزار کنید.

  • توجه به نوع مصرف دیزل ژنراتور

ژنراتورهای دیزلی مختلف از نظر ساعت‌های کارکرد به سه گروه شامل مصرف اضطراری، مصرف دائمی و مصرف پیوسته تقسیم شده‌اند. زمانی که دستگاه در حالت اضطراری قرار گرفته است، به مدت ساعت روشن خواهد بود و خروجی آن حدودا نود درصد از کل توان خروجی آن را تشکیل می‌دهد؛ اما در حالت مصرف دائمی دستگاه در تمام ساعات شبانه‌روز روشن است و میزان توان خروجی آن بین 75 الی 80 درصد از کل توان خروجی آن است.

  • توجه به نوع سوخت به کار رفته در موتور دیزل

در زمان خرید دستگاه دیزل ژنراتور توجه به نوع سوخت به کار رفته در موتور دیزل را فراموش نکنید. این دستگاه‌ها از سه سوخت مختلف شامل بنزین، گازوییل و گاز استفاده می‌کنند. با توجه به ارزان بودن و قابل دسترس بودن گازوئیل این سوخت به راحتی تهیه می‌شود‌. قیمت دیزل‌ ژنراتور گازی نسبت به انواع دیگر گران‌تر است. به همین دلیل انواع گازوئیلی فروش بیشتری دارند.

  • توجه به ظرفیت دیزل ژنراتور

میزان ظرفیت ژنراتورهای دیزلی نکته مهم دیگریست که در زمان خرید این دستگاه اهمیت زیادی دارد و اکثر خریداران به آن توجه می‌کنند. برای تعیین ظرفیت باید به تعداد مصرف‌کننده‌ها و نوع آن‌ها توجه داشته باشید. ظرفیت کل دستگاه نباید مساوی با ظرفیت تمام مصرف‌کننده‌های مدار الکتریکی باشد. برای به دست آوردن ظرفیت لازم باید از تمام مصرف‌کنندهایی که قرار است به ژنراتور دیزلی متصل شوند، یک لیست تهیه کنید.

  • توجه به سر و صدای این دستگاه

دیزل ژنراتور اگر توان مصرفی و خروجی بیشتری داشته باشد، در زمان کار کردن سر و صدای بسیار زیادی از خود ایجاد می‌کند. هیچ دستگاه موتورداری بدون سروصدا نیست. تنها تفاوتی که بین مدل‌های مختلف آن‌ها وجود دارد این است که برندهای معتبر و باکیفیت هنگام کار کردن صدای کمتری تولید می‌کنند. این ویژگی در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکونی حائز اهمیت است؛ زیرا سروصدای زیاد آرامش افراد حاضر در آن مکان‌ها را مختل می‌کند‌‌.

  • توجه به قیمت دیزل ژنراتور

توجه به قیمت دیزل ژنراتور به عنوان یکی از نکات بسیار کلیدی برای همه مشتریان این دستگاه مهم است و در زمان خرید گاهی به عنوان اولین فاکتور مدنظر قرار می‌گیرد. قیمت دیزل ژنراتور به عوامل مختلفی مانند برند تولیدکننده، مدل و طراحی، میزان ظرفیت، نوع سوخت، میزان کیفیت، اندازه دستگاه و... بستگی دارد. برای خرید این دستگاه با قیمت مناسب به نمایندگی‌های معتبر مراجعه‌ کنید. هرگز فکر نکنید که گران بودن قیمت دیزل ژنراتور همیشه دلیل بر باکیفیت بودن آن محصول است.

  • توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش

زمانی که برای خرید دیزل ژنراتور یک شرکت معتبر را به عنوان‌ نمایندگی فروش برندهای معروف این دستگاه انتخاب می‌کنید، باید به دریافت گارانتی و خدمات پس از فروش بعد از خرید توجه داشته باشید. در محصولاتی که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند در صورت بروز مشکلات فنی و خرابی به راحتی می‌توان با شماره نمایندگی تماس گرفت تا تکنسین‌های باتجربه و ماهر برای ارائه خدمات تعمیر و تعویض قطعات به آدرس مشتری اعزام شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به دیزل ژنراتور و ویژگی‌های اجزای تشکیل‌دهنده این دستگاه، برندهای پرفروش و معروف تولیدکننده ژنراتورهای دیزلی و نکات کلیدی که در زمان خرید مدل‌های مختلف ژنراتورهای دیزلی حتما باید به آن‌ها توجه شود، توضیح دادیم. با خرید این محصول از شرکت‌های معتبر نمایندگی می‌توانید بهترین نوع دیزل ژنراتور را با مناسب‌ترین قیمت و به همراه گارانتی معتبر شرکتی خریداری کنید. امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

منبع این مقاله رادوکو واردکننده و تأمین‌کننده محصولات صنعتی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات