آنلاین خلافی خودرو را استعلام و پرداخت کنید!

سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اغلب جریمه‌های رانندگی توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی که در خیابان‌ها و جاده‌ها نصب شده اند، ثبت می‌شوند.
تبلیغات

این روزها تکنولوژی چه در ثبت تخلفات رانندگی و چه در استعلام جریمه و پرداخت آن بسیار راهگشا بوده است.

با وجودی که روشهای مختلف استعلام و پرداخت خلافی و جریمه خودرو بارها و بارها از رسانه های مختلف اطلاع رسانی شده است؛ اما هنوز هم برخی از افراد از این روش‌ها بی اطلاع هستند.

در ادامه تمامی روش‌های ساده و سریع استعلام خلافی خودرو را می‌خوانید.

استعلام خلافی خودرو با پلاک همراه با عکس محل تخلف

به تازگی و به لطف سامانه جدید راهور شما می توانید با پرداخت مبلغ 5200 تومان ازطریق اپلیکیشنها و سایت های مختلف مانند فرمون، استعلام خلافی بگیرید و ضمن مشاهده جزئیات تخلف، عکس محل تخلف را نیز مشاهده کنید. همچنین امکان پرداخت تکی خلافی نیز فراهم است.

علاوه بر این فرمون سوابق خلافی را در خود حفظ می کند تا نیازی به استعلام مجدد خلافی خودرو نداشته باشید و بتوانید جریمه های خود را در زمانی دیگر پرداخت و تسویه کنید.

اپلیکیشن فرمون را می توانید از طریق گوگل پلی و یا کافه بازار دانلود کنید و برای استعلام خلافی از سایت فرمون نیز می توانید به اینجا مراجعه کنید.

برای مشاهده خلافی از این روش به اطلاعات مالک خودرو یا موتور (کد ملی و شماره تماس) و شماره پلاک خودرو نیاز دارید.

برای دانلود فرمون از گوگل پلی اینجا کلیک کنید.

استعلام خلافی خودرو با پیامک

پیامک شاید آسان ترین روش استعلام خلافی باشد. بدون نیاز به اینترنت می‌توانید با وارد کردن شماره vin خلافی بگیرید. این کد بر روی کارت خودرو و برگ سبز خودرو نوشته شده است. برای استفاده از این روش باید کد vin را به شماره 1101202020 پیامک کنید.

از این روش برای استعلام خلافی خودرو یا موتور می توان استفاده کرد و پس از ارسال کد تایید مبلغ خلافی برای شما پیامک می شود.

کد دستوری #110* نیز مشابه روش پیامکی است. پس از شماره گیری این کد دستوری از شما درخواست شماره vin می‌کند که با ارسال آن می توانید خلافی خودرو را به صورت پیامکی دریافت کنید.

مشکل روش پیامکی یا کد دستوری این است که جزئیات خلافی را ارائه نمی‌دهد و امکان پرداخت خلافی خودرو به صورت تکی وجود ندارد. برای پرداخت نیاز به شناسه قبض و شناسه پرداخت است که با اضافه کردن * به انتهای vin و ارسال آن به شماره 1101202020 می‌توانید شناسه قبض و شناسه پرداخت را به دست آورد و مجموع جرایم را یکجا پرداخت کنید.

استعلام خلافی از سایت راهور

راهور120 سایت مرجعی است که اغلب رانندگان با آن آشنایی دارند. در گذشته این سایت تنها راه استعلام و پرداخت اینترنتی خلافی خودرو بود. اما درحال حاضر سایتها و برنامه های بسیاری امکان استعلام و پرداخت خلافی خودرو را فراهم کرده اند. از مزایای سایت راهور120، رایگان بودن استعلام خلافی است. اما مشکل اساسی آن آفلاین بودن آن است بطوریکه اطلاعات آن با تاخیر یک یا چند هفته‌ای به‌روزرسانی می‌شود. این تاخیر در به روزرسانی به منظور جلوگیری از هک و مشکلات امنیتی است اما دیرکرد در به روزرسانی موجب می شود رانندگان فرصت اعتراض به خلافی خودرو را از دست بدهند و یا به دلیل عدم اطلاع از جریمه‌ها خلافی خود را به موقع پرداخت نکنند و جریمه دوبرابری یا جریمه دیرکرد برای آنها منظور شود.

این تاخیر در بروز رسانی حتی شامل پرداخت جریمه نیز می شود. یعنی اگر جریمه خود را از سایت راهور120 پرداخت کنید باید تا به روزرسانی بعدی سایت منتظر باشید تا جریمه از سایت پاک شود.

بنابراین اگر قصد خرید و فروش خودرو را دارید و یا می خواهید خودرو توقیف شده را از پارکینگ ترخیص کنید از این روش برای تسویه خلافی خودرو اقدام نکنید.

همچنین توجه داشته باشید که برای استعلام خلافی خودرو از سایت راهور باید در سامانه سخا ثبت نام کنید.

برای ثبت نام نیاز به کدملی و شماره همراه مالک خودرو است و پس از ورود به سایت و وارد کردن بارکد 8 یا 9 رقمی روی کارت خودرو می توانید از جزئیات جریمه ها مطلع شوید.

استعلام خلافی با تلفن

برای استعلام خلافی خودرو یا موتورسیکلت به صورت تلفنی باید با شماره ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید. پس از شماره گیری به اپراتور وصل می‌شوید که با خواندن شماره پلاک خودرو یا موتور، مجموع خلافی اعلام می شود.

استعلام خلافی خودرو از پلیس+10

به غیر از راه های آنلاین و استفاده از ابزارهای مختلف برای استعلام خلافی خودرو مراجعه حضوری به پلیس+10 نیز به عنوان یکی از راه های استعلام خلافی خودرو و موتورسیکلت وجود دارد. برای این کار کافیست به نزدیکترین دفتر پلیس+10 مراجعه کنید و با ارائه کارت خودرو و پرداخت هزینه، خلافی بگیرید. هزینه استعلام خلافی در دفاتر پلیس+10 مبلغ 17500 تومان است.

برای اعتراض به خلافی هم باید از طریق پلیس+10 اقدام کنید و راه آنلاینی وجود ندارد. توجه داشته باشید که مهلت اعتراض به خلافی خودرو 60 روز است و جریمه های از نوع تسلیمی، الصاقی، خودداری اگر در این مدت پرداخت نشوند دوبرابر خواهند شد.

همچنین خودروهای با بیش از 3 میلیون تومان خلافی امکان توقیف از سوی راهور دارد بنابراین خلافی را به موقع پرداخت کنید تا از عواقب آن در امان بمانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات