پرواز اولین هواپیمای تمام الکتریکی جهان از زبان سفرمارکت

سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
امروز، یک خبر بسیار امیدوارکننده در دنیای تکنولوژی، پرواز اولین هواپیمای مسافربری تمام الکتریکی جهان به نام آلیس (Alice) است که اولین پرواز خود را با موفقیت به پایان رساند.
تبلیغات

این هواپیما که توسط Eviation Aircraft ساخته شده، در ساعت 7:10 صبح از فرودگاه بین‌المللی گرانت کانتی برخاست و به مدت 8 دقیقه در ارتفاع 3500 فوتی پرواز کرد. چنین دستاوردی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های تاریخ بشر باشد. تصور کنید که احتمال بروز آلودگی محیط زیست در سفرتان صفر است و همه چیز با انرژی پاک انجام می‌شود. اگر قصد رزرو بلیط هواپیما سفرمارکت را دارید در ادامه این متن با ما همراه باشید تا کمی بیشتر درباره این پیشرفت بزرگ و احتمال گسترش این سیستم در آینده بخوانیم.

ویژگی هواپیمای تمام الکتریکی آلیس

باید بگوییم که اولین هواپیمای مسافربری تمام الکتریکی جهان بالاخره پرواز کرد! هواپیمای آلیس اولین سفر خود را در روز سه‌شنبه 27 سپتامبر 2022 آغاز کرد و هواپیماهای مسافربری را رسماً وارد عصر الکتریکی کرد.

طبق گزارش CNN، پرواز افتتاحیه آلیس کوتاه و شیرین بود و در مجموع هشت دقیقه طول کشید. هواپیمای آلیس اوایل صبح سه‌شنبه از فرودگاه بین‌المللی گرانت کانتی در ایالت واشنگتن بلند شد و به حداکثر ارتفاع 3500 فوت رسید. همان‌طورکه GeekWire گزارش می‌دهد حداکثر سرعت عملیاتی این هواپیما، کمی کم‌تر از 300 مایل در ساعت است که از دو موتور الکتریکی 640 کیلووات (858 اسب بخار) نیرو می‌گیرد. اما ظرفیت باتری آن هنوز نهایی نشده است. گرگوری دیویس، مدیرعامل Eviation می‌گوید که این شرکت حداکثر برد بین 200 تا 300 مایل دریایی را هدف قرار داده است که به هواپیمای مسافربری اجازه می‌دهد تا پروازهای بین 150 تا 250 مایل را انجام دهد. انتظار می‌رود حداکثر بار مجاز آن تا 2600 پوند باشد. آلیس دو خلبان و حداکثر 9 مسافر را حمل می‌کند. اما قرار است این صنعت پیشرفت کند و بتوان از هواپیماهای الکتریکی برای تورهای مسافرتی نیز بهره برد.

مقدار آلاینده‌‌های خروجی آلیس صفر است. این هواپیما در مقایسه با جت‌های سبک یا توربوپراپ‌های سطح بالا مقدار کمی هزینه در هر ساعت پرواز دارد. این هواپیما در سه نوع مسافربری 9 نفره، کابین اجرایی 6 نفره و eCargo موجود است و حداکثر ظرفیت بار آن 1134 کیلوگرم برای نسخه مسافری و 1179 کیلوگرم برای نسخه eCargo است. همه این گونه‌ها از دو خدمه پرواز پشتیبانی می‌کنند.

البته پرواز آزمایشی روز سه‌شنبه 27 سپتامبر هواپیمای مسافربری الکتریکی بدون مسافر بوده است. به گفته خلبان آزمایشی استیو کرین، این اولین قدم از یک سری گام‌های بزرگ است. اما با این وجود، برای روش‌های پیش روی هواپیماهای مسافربری باید گام‌های مهمی برداشته شود.

برآورد داده‌های این پرواز نشانگر

آنچه در ادامه توضیح می‌دهیم تجزیه و تحلیل تمام داده‌های پرواز و مقایسه آن‌ها با مدل‌های Eviation است که در آزمایشگاه تست شده‌اند. این شرکت انتظار دارد که مدل‌های تولیدی آلیس تا سال 2027 آماده و توسط FAA تأیید شوند، اما ممکن است این زمان تغییر کند. فناوری باتری به سرعت در حال پیشرفت است که بر تولید نهایی آلیس از دو جنبه خوب و بد تأثیر می‌گذارد. اگر Eviation بتواند از باتری‌های سبک تر و پرانرژی استفاده کند، می‌تواند عملکرد هواپیما را بهبود بخشد. اما بهبودها احتمالاً هزینه هواپیمای بدون آلایندگی را افزایش می‌دهد.

این فقط خطوط هوایی منطقه‌ای نیستند که به آلیس علاقه‌مند هستند. DHL Express قصد دارد ناوگان کوچکی از هواپیماهای تمام برقی داشته باشد و 12 هواپیمای Alice eCargo را سفارش داده است! درست مانند هواپیمای مسافربری، نسخه باری نیز در مقایسه با هواپیماهای سنتی ظرفیت‌های نسبتاً کمی خواهد داشت. اما بازهم هواپیماهای تمام الکتریکی به معنای واقعی کلمه برتر از هواپیماهای سنتی هستند.

افقی پیش روی هواپیماهای الکتریکی

گرگوری دیویس، رئیس و مدیر اجرایی Eviation گفته است: «امروز ما وارد عصر بعدی هوانوردی می‌شویم. ما با موفقیت آسمان‌ها را با اولین پرواز فراموش‌نشدنی آلیس برق‌رسانی کردیم. مردم اکنون می‌دانند که پرواز مقرون‌به‌صرفه، تمیز و پایدار برای اولین بار در یک هواپیمای تمام الکتریکی با بال ثابت چه شکلی است. این نقطه عطف پیشگامانه منجر به نوآوری در سفرهای هوایی پایدار خواهد شد و سفرهای مسافری و باری را در آینده شکل خواهد داد.»

سفر مارکت

آلیس تمام برقی را می‌توان در فرودگاه‌هایی که در حال حاضر به دلیل نگرانی‌های مربوط به سروصدا یا ساعات کاری محدود توسط پروازهای تجاری استفاده نمی‌شوند، استفاده کرد. Eviation Alice بازارهای رفت‌و‌آمد و بار را هدف قرار داده است و معمولاً پروازهایی از 150 مایل تا 250 مایل انجام می‌دهد. معلوم شده است که کیپ ایر و گلوبال کراسینگ ایرلاینز، هر دو شرکت هواپیمایی منطقه‌ای مستقر در ایالات متحده، به ترتیب 75 و 50 فروند هواپیمای آلیس سفارش داده‌اند. از سوی دیگر، DHL Express اولین مشتری باری Eviation با سفارش 12 هواپیمای Alice eCargo است.

دن ولف، مؤسس و رئیس هیئت مدیره کیپ ایر، گفته است: «اولین پرواز آلیس نشان‌دهنده یک نقطه عطف تحول برای صنعت هوانوردی است. ما در حال حاضر روزانه بیش از 400 پرواز منطقه‌ای را انجام می‌دهیم که بیش از 30 شهر را در سراسر ایالات متحده و کارائیب به هم متصل می‌کند. آلیس به‌راحتی می‌تواند 80 درصد از عملیات پروازی ما را پوشش دهد و سفرهای پایدار و بدون انتشار را به جوامعی که ما به آن‌ها خدمت می‌کنیم، بیاورد».

تأثیر پرواز هواپیماهای الکتریکی بر صنعت سوخت هواپیما

پاسخ این سؤال مثبت است. هواپیماهای سنتی که از سوخت استفاده می‌کنند، علاوه بر تأثیر منفی بر محیط زیست و گرمایش جهانی، قیمت بالایی نیز دارند. با توجه به افزایش 5 درصدی ترافیک هوایی تا سال 2030، دانشمندان به‌دنبال این هستند که چگونه هواپیماها را پایدارتر کنند. هواپیماهای برقی می‌توانند مسیری را برای سفرهای هوایی سبزتر ایجاد کنند.

سفر مارکت

برای خرید بلیط هواپیما لحظه آخری به لینک https://safarmarket.com/flights/last-second مراجعه کنید.

دکتر خاویر روبوام، دانشمند ارشد و معاون مدیر آزمایشگاه LAPLACE در دانشگاه تولوز فرانسه، گفته است: «با ترکیب منابع، می‌توانید سوخت هواپیما و درنتیجه اثرات زیست محیطی را کاهش دهید. این اولین قدم قبل از مرحله نهایی است که ممکن است هواپیماهای تمام الکتریکی با آلایندگی صفر را راهی بازار کند.»

چگالی انرژی یا مقدار انرژی که در هر کیلوگرم دریافت می‌شود، هنوز یک عامل محدود کننده برای هواپیماهای الکتریکی است. شرکت Eviation همچنان باید برای این موضوع زمان بگذارد. باتری‌های مورد نیاز برای تأمین انرژی موتورهای الکتریکی هنوز آنقدر سنگین هستند که نمی‌توانند به تنهایی جایگزین‌های عملی شوند. باتری معمولاً 30 برابر سنگین‌تر از حجم سوخت است که می‌تواند همان مقدار انرژی را تأمین کند.

این هواپیمای برقی کوچک با موفقیت پرواز آزمایشی کوتاهی انجام داده است و بزرگ‌ترین هواپیمای جهان می‌تواند تا پایان سال آینده جابه‌جایی ۹ مسافر در پروازهای تجاری تا ۱۶۰ کیلومتر را آغاز کند. اما باتری‌هایی که به یک هواپیمای بزرگ پر از افراد اجازه می‌دهند هزاران کیلومتر را طی کنند، مانند هواپیماهای معمولی امروز، هواپیما را برای بلند شدن بیش از حد سنگین می‌کنند. این موضوعی است که شرکت Eviation در حال مطالعه آن است و خبر داده است که به‌زودی رفع می‌شود. چه بسا سال دیگر بتوانید با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت، بلیت هواپیما الکتریکی خریداری کنید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات