والکس بات معامله گر ارزهای دیجیتال را در‌دسترس کاربران قرار داد

دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در مرداد ۱۴۰۱، صرافی ایرانی والکس با هدف آسان‌تر‌کردن معامله و با فاصله کمی از صرافی‌های پیشرو جهان، برای اولین‌بار در ایران دو ابزار معامله‌ی خودکار توسعه و به‌رایگان دراختیار کاربران قرار داده است.
تبلیغات

در ساده‌ترین تعریف، بات برای خودکار‌سازی معاملات رمز‌ارزی استفاده می‌شود. کافی است کاربر ثبت‌نام و به مقدار دلخواه سرمایه وارد بات کند و پارامترهای مدنظرش را به‌ثبت برساند. سپس، بات به‌عنوان دستیار دقیق و خستگی‌ناپذیر کاربر، معاملات را براساس استراتژی‌های او انجام می‌دهد. بات‌ معامله‌گر ارزهای دیجیتال سیستم‌ خودکاری است که به‌جای سرمایه‌گذار کار و امکان انجام معاملات به‌صورت خودکار را برایش فراهم می‌کند. این بات‌ها اطلاعاتی مانند قیمت‌های فعلی و سطوح نوسانی را نیز در نظر می‌گیرند و موقعیت‌های خرید یا فروش را باز و بسته می‌کنند.

ارزهای دیجیتال دارایی‌های پرنوسانی هستند و برخلاف برخی از بازارهای سنتی، معاملات در ارزهای دیجیتال به ساعات خاصی محدود نمی‌شود و معامله‌گران ممکن است نتوانند واکنش سریع و درستی دربرابر تغییرات قیمت و بازوبسته‌کردن معاملات خود نشان دهند؛ بنابراین، بات‌ معامله‌گر (Trading Bot) ارزهای دیجیتال پا به عرصه گذاشته‌ است تا به سرمایه‌گذاران در این زمینه کمک کند. این بات‌ها تبادلات مالی را به‌طورخودکار انجام و به کاربر اجازه می‌دهند به‌جای صرف وقت زیاد و رصد مداوم بازار، روی مسائل دیگری ازجمله بهبود استراتژی معامله‌ها تمرکز کند. با استفاده از این ابزارهای جدید، می‌توان پارامترهای گوناگونی مانند نوع استراتژی‌های معاملاتی یا بازه‌های زمانی مطلوب را برای معاملات تعیین کرد.

بات معامله‌گر چطور کار می‌کند؟

بات‌ها معمولاً براساس مجموعه‌ الگوریتم‌هایی عمل می‌کنند که اغلب توسعه‌دهندگان آن‌ها را پیاده‌سازی و معامله‌گران از آن‌ها استفاده می‌کنند. بدین‌ترتیب، موفقیت آن‌ها به درک توسعه‌دهنده از نحوه عملکرد بازار ارزهای دیجیتال و استراتژی‌هایی بستگی دارد که معامله‌گر برای بات خود تعیین می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه کار این بات‌ها، مقاله بات ارز دیجیتال در بلاگ والکس را مطالعه کنید.

نحوه کارت ربات معامله گر ارز دیجیتال

بات‌ها نمی‌توانند مانند انسان‌ها براساس حدس‌و‌گمان خریدوفروش کنند و تنها براساس شاخص‌های فنی این کار را انجام می‌دهند. اگر شاخص‌های انتخابی نشان‌دهنده فرصت خرید باشد و بات نیز برای انجام این کار پیکربندی و تنظیم شده باشد، بدون چون‌وچرا همان الگو را دنبال می‌کند. البته گاهی اوقات کاربران برای رسیدن به سود بیشتر می‌توانند بات تریدر را طبق روند پرتفو معامله‌گران حرفه‌ای تنظیم کنند.

مهم‌ترین دلیل ایجاد ضرر در معاملات دستی، فاکتور انسانی است؛ زیرا افراد به‌دلیل واکنش‌های احساسی اشتباهاتی مرتکب می‌شوند. این در حالی است که بات‌ها فقط از قوانین و اطلاعات از‌پیش‌تعیین‌شده تبعیت می‌کنند. زمانی‌که از فروش ارز دیجیتال سخن به‌میان می‌آید، می‌توان زمانی را برای فروش تنظیم کرد؛ البته با این شرط که دارایی مدنظر به سود مشخص‌شده‌ای رسیده باشد. در‌عین‌حال، می‌توان برای هر بات نقطه توقف ضرر (Stop Loss) تعریف کرد. در این حالت، اگر ارزش ارز دیجیتال کمتر از میزان تعیین‌شده شود، این ارز به‌طور‌خودکار فروخته خواهد شد. والکس تاکنون ۲ بات تریدر دراختیار کاربران خود قرار داده که عبارت‌اند از:

۱. بات اسپات گرید

پرکاربردترین نوع بات معامله‌گر در بازار ارزهای دیجیتال است. باتوجه‌‌به نوسان‌های ذاتی این بازار، معامله‌گران تلاش می‌کنند با خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالاتر به سود برسند. بات اسپات گرید دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد. این بات بعد از تعیین سقف و کف و نیز گریدهای مدنظر معامله‌گر شروع به کار می‌کند. در شرایط بازار صعودی، هربار نمودار قیمت گرید بات را قطع کند، بات در آن قیمت ارز دیجیتال در‌اختیارش را به میزان تعیین‌شده معامله‌گر می‌فروشد. در شرایط بازار اصلاحی نیز، هربار نمودار قیمت گرید را قطع کند، بات با شرایطی که برایش تعیین شده است، سفارش خرید باز می‌کند.

۲. بات‌ اینفینیتی گرید

این نوع از بات‌ها حرکت قیمت دارایی خاصی را پیش از اجرای سفارش خرید یا فروش در نظر می‌گیرند. اگر روند نشان‌دهنده افزایش قیمت باشد، بات موقعیت خرید را باز می‌کند و اگر روند کاهش قیمت را نشان دهد، بات موقعیت فروش را باز می‌کند.

مزایای استفاده از بات معامله‌گر والکس

والکس همواره در تلاش است فعالیت کاربران خود را بهینه کند. ما در والکس برای رسیدن به این هدف مداوم در حال گسترش ابزارهایی هستیم که امنیت پلتفرم را افزایش دهند و ریسک فعالیت را کم کنند. استفاده از ابزارهای خودکار ازجمله بات‌های معامله‌گر مستلزم پرداخت هزینه و قبول ریسک است.

در شرایط معمول، برنامه‌نویس‌های ناشناس این ابزارها را می‌نویسند و حتی در بهترین حالت هم استفاده از آن‌ها با ریسک همراه است. علاوه‌براین، اغلب این بات‌ها رایگان نیستند و کاربر برای استفاده از آن‌ها باید اشتراک بخرد. والکس برای حل این دو بحران، دو بات معامله‌گر اسپات و اینفینیتی را به‌رایگان دراختیار کاربران قرار داده است. امنیت فعالیت این دو بات را والکس تأمین می‌کند و استفاده از آن‌ها به‌جز کارمزد معامله، هزینه‌ی دیگری ندارد.

کارمزد بات معامله‌گر والکس

کارمزد بات های ترید والکس

دو بات معامله‌گر والکس برای انجام هر معامله معادل ۰/۱درصد کارمزد دریافت می‌کنند. این میزان کارمزد از حجم معامله‌ی در حال انجام کسر خواهد می‌شود و درمقایسه‌با کارمزد معامله در شرایط عادی رقمی بسیار اندک و حتی چشم‌پوشیدنی است. کارمزد بات‌های والکس در پایه بازار تتر در «سه ماه اول فعالیت» معادل نصف کارمزد همیشگی یعنی ۰/۰۵درصد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات