آشنایی با ۵ مستند گردشگری سال ۲۰۲۲ با سفرمارکت

یک‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مستندهای گردشگری (TOURISM DOCUMENTARY) در‌واقع یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های مستند هستند که میلیون‌ها مخاطب در ۵ قاره جهان دارند و مخاطبان را با سبک زندگی، فرهنگ اقوام و رسوم و طبیعت زیبا و دوست‌داشتنی کائنات ۱۳ میلیارد و اندی ساله ما آشنا می‌کند.
تبلیغات

اگر می‌خواهید جهان‌گردی رایگان و مملو از اطلاعات و دانسته‌های فوق‌العاده از ملت‌ها و کشورها و طبیعت بکر آن‌ها داشته باشید، مستندهای گردشگری را در تماشا کنید. در این گفتار، همراه سفرمارکت باشید تا شماری از برترین مستندهای گردشگری سال ۲۰۲۲ میلادی را معرفی کنیم.

مستند دارک توریست

یکی از مستندهای برتر گردشگری، مستند گردشگری سیاه یا DARK TOURIST است. در این مستند، دیوید فاریر، مستندساز نیوزلندی، به خطرناک ترین مناطق جهان سفر و مخاطبان این مستند را با یکی از عجیب‌ترین مکان‌های جهان به روایت لنز دوربین خلاق و آدرنالین‌گرد خود آشنا می‌کند. تماشای این مستند گردشگری برای همه گروه‌های سنی مناسب نیست؛ بنابراین، گزارش‌های متنوع دارک توریست را سعی کنید تنهایی ببینید؛ چون مملو از صحنه‌های ترسناک است!

مستند غذای خیابانی

مستندهای گردشگری که توجه ویژه‌ای به آداب و رسوم ملل در حوزه پخت‌و‌پز دارند، توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند. مستندات غذا، به‌خصوص غذاهای خیابانی یا همان استریت‌فودها مشتاقان بسیاری در سراسر جهان دارند و از همه گروه‌های سنی به تماشای این نوع مستند‌های گردشگری علاقه‌مند هستند.

مستند غذای خیابانی یا STREET FOOD شما را از یکی از مقصدهای خوش‌مزه‌گردی آسیا، یعنی کشورهای جنوب‌شرق آسیا همچون تایلند و سنگاپور و مالزی به‌سمت هند، اندونزی، کره‌‌جنوبی و ویتنام می‌برد تا با طعم و مزه و رنگ و لعاب غذای محلی و بومی مناطق مختلف قاره کهن آشنا شوید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما و گردشگری در جنوب‌شرق آسیا دارید، تماشای مستند گردشگری استریت‌فود روایتی هوس‌انگیز از ظرفیت‌های تولید غذا و نوشیدنی در کشورهای این منطقه آسیا از لنز دوربین سازنده برنامه CHEF’S TABLE است.

در سلسله‌برنامه‌های غذای خیابانی، تجربه آشپزها و گردشگرانی را مشاهده خواهید کرد که استریت‌فودهای خوش‌مزه کوچک و بزرگ گیاهی و گوشتی با انواع و اقسام مخلفات را تولید و مصرف کرده‌اند؛ الگویی الهام‌بخش برای ساخت برنامه‌های مستند غذای خیابانی در هزاران شهر ایران. توجه کنید که گردش مالی اقتصاد غذای خیابانی در بسیاری از شهرهای ایران، باور‌نکردنی است!

مستند گردشگری جهان‌گردی با پدال دوچرخه

جهان‌گردی با دوچرخه، مثل رایگان‌سواری و مرامی‌سواری، کلکسیونی از هیجان و اتفاقات تلخ‌و‌شیرین و ریز‌و‌درشت است که شنیدن آن جذابیت بسیاری برای مخاطب دارد. دوچرخه‌گردی درواقع یکی از زیباترین، اما سخت‌ترین روش‌های جهان‌گردی و گردشگری است؛ مخصوصاً اگر بخواهید شهرها و کشور‌ها را با دوچرخه خود طی کنید و زیر تابش آفتاب و بارش برف‌و‌باران نیز همچنان رکاب بزنید.

مستند گردشگری معروف سال ۲۰۲۲ حتماً برنامه PEDAL THE WORLD است. در این برنامه از نگاه دوچرخه‌سواری ماجراجوی آلمانی به نام فلیس استارک به کشورهای مختلف جهان سفر می‌کنیم. او بیش از ۱۸ هزار کیلومتر رکاب زده و مستندی از سفر به ۲۲ کشور جهان را تهیه و پخش کرده است تا هزینه سفرش به نقاط مختلف جهان را با این کار تأمین کند. ایده‌ای جالب برای گردشگران ماجراجوی وطنی این است که در سفر خود دوربین فیلم‌برداری با‌کیفیت همراه داشته باشند تا دیگران نیز شاهد جهان‌گردی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی باشند.

داستان ویرونگا

یکی از مستندهای گردشگری حتماً توصیه‌شده در سال ۲۰۲۲ برای علاقه‌مندان حیات‌وحش، مستندی به نام VIRUNGA است. سازنده این مستند گردشگری ماجراجویانه و خوش‌فکر، نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شده است. داستان این مستند گردشگری روایتی دلخراش ازخودگذشتگی دلاورانی است که برای نجات باارزش‌ترین پارک ملی آفریقا از هیچ کوششی دریغ نکردند.

سفر مارکت

کائنات زیبای ما که میلیاردها سال از تشکیل آن می‌گذرد، میزبان شایسته ده‌هاهزار گونه جانوری و گیاهی بوده که برخی به‌دلیل دست‌اندازی انسان به طبیعت یا منقرض شده‌اند یا در خطر انقراض قرار گرفته‌اند. این مستند برشی تأمل‌برانگیز از کشته‌شدن گونه‌های نایاب حیات‌وحش در آفریقا است؛ مستندی که به ما یادآوری می‌کند که باید محیط‌زیست و حمایت از آن به بخش جدایی‌ناپذیر از سبک زندگی انسان عصر مدرن تبدیل شود. یادمان باشد که ۹۸ درصد نقشه ژنوم انسان با شامپانزه شباهت دارد.

مستند کوهستان‌گردی MAGICAL ANDES

مستند‌های کوهستان‌گردی همیشه مملو از شنیدنی‌های کمتر دیده شده است. سفر به کوهستان‌های پربرف، صرفاً محبوب کوهنوردهای حرفه‌ای یا عاشقان اسکی و صخره‌نوردی نیست؛ بلکه تماشای طبیعت بکر و بعضاً دست‌نخوره کوهستان‌های سراسر جهان از لنز دوربین گردشگران و مستندسازان حرفه‌ای، کلاس درسی پرمحتوا و دوست‌داشتنی است.

مستند گردشگری MAGICAL ANDES کوشش کرده است تا داستان زندگی پنج کوهنورد را به تصویر بکشد که از آرژانتین تا کلمبیا را طی و کوه‌های باشکوه آمریکایی جنوبی را روایت می‌کنند. در این مستند مهیج، گشتی در کوه‌های مرتفع و طبیعت زیبا و سحرانگیز شیلی، آرژانتین، بولیوی، پرو، اکوادور و کلمبیا می‌زنید؛ سفری سخت و پر‌فرازونشیب برای ساخت مستند گردشگری مهم پر‌محتوا و البته بسیار دیدنی.

سفر آندز به مسافت ۸,۵۰۰ کیلومتر از ونزوئلا آغاز و تا کلمبیا ادامه دارد. کلمبیا یکی از برترین تنوع‌های زیستی را در جهان دارد و سفر این مستند در چنین مکانی پایان می‌یابد. مناظر شگفت‌انگیز و چشم‌اندازهای چشم‌نواز از کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده آمریکای‌جنوبی چیزی است که در دو فصل این مستند طبیعت‌گردی تماشا خواهیم کرد. لوئیس آرا و الکساندرا هاردورف این سری مستندهای گردشگری را برای نتفلیکس ساختند که با استقبال خوبی نیز همراه شده است.

سفر مارکت

مخاطب گرامی

اگر عاشق مستندهای گردشگری هستید تا دنیا را از زاویه لنز دوربین مستندسازان و گردشگران حرفه‌ای تماشا کنید، مستندهای گردشگری شبکه آمریکایی نتفلیکس معمولاً شماری از بهترین مستندهای سال را به‌نمایش می‌گذارد. اگر دلتان سفری ارزان، ولی باکیفیت خواست، از خدمات گردشگری سفرمارکت غافل نشوید.

هزینه زیادی برای ساخت و تولید مستندهای گردشگری نتفلیکس اختصاص می‌یابد؛ به‌همین‌دلیل، در فهرست بهترین مستندهای گردشگری سال ۲۰۲۲، مستند‌های گردشگری نتفلیکس جای دارد. در‌کنار آن مستندهای گردشگری شبکه ژئوگرافیک نیز مخاطبان بسیاری در سراسر جهان دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات