یک سفر سه روزه به ماسال؛ ییلاق و اسب و کلبه و طبیعتی به زیبایی آلپ

سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
تقویم را بگردید و دنبال یک تعطیلات سه‌روزه باشید تا برای سفری کوتاه‌مدت با تجربه‌های جدید آماده شوید.
تبلیغات

برای آدم‌های شاغل رفتن به سفرهای کوتاه‌مدت از یک‌روزه تا سه‌روزه راحت‌تر است؛ چون اگر بخواهند طولانی‌تر سفر بروند، یا باید منتظر تعطیلات عید باشند یا باید مرخصی زیاد بگیرند. آدم بدون سفر که نمی‌شود؛ پس تجربه‌ها و طعم زندگی از کجا پایشان را داخل زندگی انسان‌ باز کند. سفرهای سه‌روزه طرفدار زیاد دارد و یکی از مقصدهای خوب برای این نوع سفر ماسال است. با ما بیایید تا ۳ روز را در ماسال بگذرانیم.

برنامه‌ریزی برای سفر به ماسال و اجاره کلبه جنگلی

اولین قدم برای سفر به ماسال، انتخاب اقامتگاه و رزرو آن برای شب ماندن است. اول باید بدانید بعد از رسیدن به ماسال، کجا قرار است وسایلتان را بگذارید یا استراحت کنید و کجا قرار است شب را بگذرانید و بعد با خیال راحت دل را بزنید به جاده. فرقی که ماسال و ییلاق‌هایش با بقیه جاها دارد، این است که تمام خانه‌ها و اقامتگاه‌های ماسال از مصالح طبیعی همان طبیعت ساخته شده است و این‌جا فقط کلبه‌های چوبی و جنگلی پیدا می‌کنید.

شاید اولین سؤالتان این باشد که یعنی اقامت ابتدایی با تجهیزات کم خواهیم داشت؟ آیا برای سیستم گرمایشی، تمیز‌بودن کلبه، کمبود فضا و… دچار مشکل می‌شویم؟ برای اجاره کلبه در ماسال سراغ سایت پینورست بروید. ما ازقبل به‌جای شما این کلبه‌ها را دیده‌ایم و همه‌چیز را کنترل کرده‌ایم. از آن‌ها عکاسی کرده‌ایم و به‌شکل واقعی در سایتمان قرار داده‌ایم، بدون ویرایش‌های زیاد و گول‌زننده.

هرچه در پینورست می‌بینید، واقعی و مطمئن‌تر از عکس‌های روتوش‌شده و خیلی زیباتر از دیگر پلتفرم‌های اجاره مثل کانال‌های تلگرام یا گروه‌های واتس‌اپی یا حتی سایت‌ها است. به‌‌همین‌دلیل، شما قبل از اجاره کلبه جنگلی خود تمام واقعیت را می‌بینید و هنگام تحویل‌گرفتن اقامتگاه توی ذوقتان نمی‌خورد.

این‌جا کلبه بی‌کیفیت وجود ندارد و پینورست در انتخاب خود دنبال اقامتگاه‌های مجهز و باکیفیت گشته است. پس کلبه جنگلی جذاب خود را رزرو کنید تا سفرمان را در ییلاق‌های ماسال شروع کنیم.

پینورست

روز اول: تابستان و ییلاق‌های ماسال؛ اولسبلنگاه معروف با اسمی سخت و زیبایی سخت‌تر

تلفظ صحیح این کلمه به دو شکل اولِسبُلَنگاه یا اولَسبِلَنگاه است. سخت نگیرید راحت بخوانیدش. قبل از رفتن به ییلاق هرچیزی که می‌خواهید اعم از خوراکی، غذا و… از خود ماسال تهیه کنید. این‌جا روستایی‌ است که زیاد دوروبرتان جایی برای خرید وجود ندارد؛ اما تا دلتان بخواد سرسبزی و جنگل و مه دارد. روز اول خود را به این ییلاق برسانید و صبح از پنجره اتاق کلبه‌تان مه را نزدیک خود ببینید و چند لحظه با طبیعت این‌جا یکی شوید.

صبحانه را داخل جنگل روبه‌روی کلبه‌تان میل کنید با چای ذغالی! چای ذغالی درست‌کردن یکی از کارهای واجب ماسال‌گردی‌ است، اصلاً بدون آن این سفر، سفر نمی‌شود. بعد از صبحانه تا زمان ناهار، می‌توانید در جنگل‌ها قدم بزنید و سراغ رودخانه خالکایی روید و این رودخانه و جنگل معروفش را ببنید و بعد هم برای صرف ناهار سراغ بعضی از محلی‌ها بروید که گوشت برای کباب‌کردن می‌فروشند یا خودشان کباب‌شده به شما می‌فروشند. شب باز در کلبه جذابتان بخوابید تا یک صبح ییلاقی دیگر را ببنید.

روز دوم: دیدن شاندرمن؛ با من رفتن!

روز اول را ریلکس کردید، حالا در روز دوم دنبال کمی ماجراجویی بروید. غارهای شاندرمن معروف و زیاد هستند. از محلی‌ها سراغ چند غار را بگیرید که شود راحت درونش غارنوردی کرد و به دیدنشان بروید. چون زیاد فرصت ندارید، از جمعه‌بازار همین‌جا سوغاتی‌هایتان را بخرید که پر است از سلیقه ماسالی‌ها.

اگر سفرتان را جوری برنامه‌ریزی کردید که روز شنبه هم داخلش وجود دارد، روز شنبه را به شنبه بازار ماسال بروید تا محصولات طبیعی روستاییان را ببینید و هم از فضا و هم از محصولاتشان لذت ببرید و هرچه می‌خواهید تازه‌تازه تهیه کنید.

در روز دوم دیگر آشپزی نکنید و سراغ یکی از رستوران‌های محلی در شاندرمن بروید. این‌جا غذای محلی شمالی بخورید و حسابی خستگی درکنید و برای روز بعدی انرژی ذخیره کنید. رستوران راتینس در شاندرمن معروف است و فضا و غذای خوبی دارد. راستی ییلاق‌های ماسال هرکدام اسم‌های باحالی دارند که شاید معنی‌شان را ندانیم. شاندرمن هم یعنی «با من رفتن».

روز آخر: از شاندرمن به‌سمت دشت النزه برای آب‌تنی و خنک‌شدن

از میدان شهدای شاندرمن به‌سمت دشت النزه حرکت کنید. مسیرتان سرسبز و آسفالت است؛ اما همان‌طورکه جلو می‌روید، مسیرتان خاکی می‌شود و باید این جاده را تا انتها بروید.

در راهتان هم روستاهای بکر زیادی می‌بینید که مسیر را برایتان جالب می‌کند.

این‌جا بیشتر از همه ییلاق‌های ماسال چشمه دارد. تازه می‌توانید برای آب‌تنی‌کردن، مخصوصاً اگر تابستان و فصل گرم به این سفر آمده‌اید، به‌سمت آبشار آن، یعنی آبشا واشیار بروید. این‌جا هم صدای آبشار را می‌شنوید و هم تصویر سرسبزی جنگل روبه‌رویتان است. جز بهشت لقب دیگری به النزه نمی‌شود داد.

اجاره کلبه جنگلی از پینورست

پینورست

برای اجاره اینترنتی کلبه بهترین راه اجاره از سایت پینوست است. اجاره کلبه شاید یکی از ریسک‌های سفر باشد، ممکن است امکاناتی مثل سرویس بهداشتی راحت، برق و… دیگر فاکتورهای رفاهی داخل همه کلبه‌ها پیدا نشود؛ اما پینورست برای شما کلبه‌های مجهز با امکانات رفاهی را گلچین کرده است. با خیال راحت می‌توانید از این سایت بهترین کلبه جنگلی خود را در ماسال اجاره کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات