معاون بانک تجارت: با طراحی صحیح، BNPL می‌تواند در رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی، موثر باشد

شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
معاون مدیرعامل در امور مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت با اشاره به نقش اعتبار خرد در رشد تولید ناخالص داخلی و افزایش اشتغال گفت: با طراحی صحیح، BNPL می‌توان در رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی مؤثر بود.
تبلیغات

«امیرحسین داودیان»، معاون مدیرعامل بانک تجارت در پنل تخصصی «بررسی چالش‌ها و دغدغه‌های کسب‌و کارها و رگولاتور در حوزه BNPL» رویداد فیناپ که با حضور مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی برگزار شد عنوان کرد: «ما دربرابر یک جریان تحول آفرین قرار داریم که اگر درست و صحیح در آن گام برداریم می‌تواند عواید مهمی برای اقتصاد داشته باشد. اگر در این راه درست عمل کنیم انواع تأمین مالی در زنجیره‌ها امکان این را خواهند داشت که تبدیل به اعتبار شوند. ما در بانک تجارت به چشم زنجیره تأمین به این موضوع نگاه می‌کنیم و خوشبختانه این فرایند از بخش شرکت‌ها آغاز و به بخش خرد رسیده و به صورت جدی در مرحله ساختارسازی است.»

داودیان همچنین بر اهمیت نقش روش‌های نوین تأمین اعتبار مانند BNPL اشاره کرد و گفت: «مسئله مهم آن است که برای پذیرش روش‌های نوین تأمین اعتبار، برنامه داشته باشیم. اگر قرار باشد BNPL (الان بخر، بعدا پردخت کن) به‌عنوان یک روش نوین، بخش قابل توجهی از پرتفوی تأمین مالی را دراختیار بگیرد ،چه اثرات تورمی بر اقتصاد خواهد گذاشت. در شرایطی که برخی محصولات پرتقاضای کشور با صف خرید رو‌به‌رو شده‌اند، تحریک تقاضای مشتری با تأمین اعتبار خرد چگونه می‌تواند به دو کفه عرضه و تقاضا کمک کند؟ اینها مواردی است که باید پیش از گسترش کاربری ابزارهای نوین به آن پرداخت، چون گسترش بدون برنامه‌ریزی ممکن است منجر به ایجاد ریسک‌های پیش‌بینی نشده و کند شدن آن فرایند شود.»

او با اشاره به گزارش مؤسسه نهادهای مالی استرالیا در خصوص نقش BNPL بر رشد توسعه ارزش ناخالص داخلی گفت: «هر 12 میلیارد دلار تراکنش خرید در بستر BNPL می‌تواند حدود 100 هزار شغل ایجاد کند و بیش از 14 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی اضافه می‌کند.»

وی در بخش دیگری از پنل در خصوص تفاوت‌های میان کارت اعتباری و اعتبار BNPL، به تغییر رفتار مشتریان در شرایط تورمی پرداخت و گفت: «این شرایط یعنی نگه‌داری پول در بانک‌ها برای مشتریان دارای منفعت قابل قبول نخواهد بود؛ به همین دلیل هم هست که در نهایت جنگ قیمتی میان بانک‌ها در نرخ سپرده‌ها ایجاد می‌شود و احتمال بالایی دارد که با تحولاتی که تکنولوژی فراهم می‌کند سپرده‌های بانکی اشخاص به سمت کلاس‌های دارایی جدید با نقدشوندگی آنی حرکت ‌کنند. در این صورت اگر بانک‌ها صرفاً نقش سنتی واسطه‌گری مالی را ایفا کنند با توجه به ملاحظات سودآوری مجبورند که با نرخ بالا تسهیلات دهند اما با محدودیت‌های قانونی مواجه هستند و هم‌زمان با ریسک نقدینگی و نرخ بهره مواجه می‌شوند.»

داودیان در ادامه توضیح داد: «در این شرایط، BNPL یکی از ابزارهایی است که می‌تواند در صورت طراحی مناسب، نقش تحول‌گرایانه‌ای در ایجاد ارزش برای بانک‌ها و اشخاص فراهم کند؛ تفاوت این روش با تسهیلات بانکی این است که این سرویس در نقطه فروش قرار دارد. بی‌ان‌پی‌ال با جاری کردن گسترده مکانیزم اعتبار در زنجیره تأمین می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش هزینه‌های تأمین مالی برای تمام زنجیره ایفا و خدمات بانکی را به سمت کارمزد محوری سوق داده و نظام پرداخت را اصلاح کند و به برنامه‌ریزی تولید و پیش‌بینی تقاضا و جلوگیری از شوک‌های تورمی به‌ویژه در کالاهای مصرفی و بادوام بسیار مؤثر باشد. حوزه رگولاتوری با ایجاد انعطاف در مقررات بانک و الزامات قراردادی و اتخاذ رویکرد‌های حمایت از کاربران صنعت مالی می‌تواند نقش موثری در توسعه این ابزار ایفا کند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات