مدیرعامل رایتل: یکی از پیچیده‌ترین زیرساخت‌های شبکه مخابراتی را بومی‌سازی می‌کنیم

شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل شرکت رایتل در همایش سراسری سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی اعلام کرد که این شرکت در حال بومی‌سازی یکی از پیچیده‌ترین زیرساخت‌های شبکه مخابراتی است.
تبلیغات

به گزارش زومیت و به نقل از روابط عمومی رایتل، همایش سراسری شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی روز پنج‌شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد و در این جلسه یاسر رضاخواه، مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل، درباره عملکرد پیشین این شرکت و برنامه‌های آن برای آینده توضیحاتی را ارائه کرد.

رضاخواه در ابتدا عملکرد شرکت رایتل در سه‌ماهه نخست سال جاری را مطلوب خوانده و اظهار کرد که براساس همین عملکرد انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۱ این شرکت بتواند رشد درآمدی نزدیک به ۵۰ درصد را محقق کند.

مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل همچنین به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های این شرکت به نام طرح ققنوس اشاره کرده، آن را یکی از پیچیده‌ترین زیرساخت‌های شبکه مخابراتی خواند و گفت:

یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های این مجموعه مربوط به طرح ققنوس می‌شود که در سطح بین‌المللی رقیبی ندارد؛ تجهیز شارژینگ و بیلینگ جزو پیچیده‌ترین زیرساخت شبکه‌های ارتباطی موبایل محسوب می‌شود که در رایتل این راهکار با توان داخلی در حال بومی‌سازی است.

به گفته رضاخواه این زیرساخت می‌تواند میلیاردها تراکنش را در روز پردازش کند و در سراسر دنیا شرکت‌های سازنده آن بسیار محدود هستند؛ رایتل با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و توان نیروهای متخصص این شرکت، بومی‌سازی این تجهیز را آغاز کرده است. او درباره میزان پیشرفت این طرح نیز گفت:

تا امروز محاسبات مصرف حدود ۱۰ درصد از مشترکین به این زیرساخت منتقل شده است؛ شرکت‌های دیگر نیز با مشکلاتی در حوزه این زیرساخت مواجه هستند که امیدواریم موفقیت این پروژه فتح بابی برای دیگران جهت بومی‌سازی در تجهیزات بالادستی شبکه‌های مخابراتی باشد.

مدیرعامل شرکت رایتل همچنین به برخی اظهار نظرهای پیشین در خصوص این که رایتل برای مجموعه شستا اصطلاحاً سرطان شده است، اشاره کرده و این مسئله را چنین تشریح کرد: «رایتل در سال ۹۷ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان زیان یک‌ساله را شناسایی کرده و کل سود شستا در آن برهه زمانی حدود ۳ الی ۴ هزار میلیارد تومان بود اما در نهایت با تمام مشکلاتی که وجود داشته توانستیم رایتل را به مسیر سودسازی برسانیم.»

به گفته رضاخواه شرکت رایتل توانسته است در یک بازه سه‌ساله درآمد خود را در سخت‌ترین دوران تحریم نزدیک به سه برابر کند؛ این در حالی است که هزینه‌های آن تنها ۴۱ درصد رشد کرده است.

رایتل

او با ارائه آمار و ارقام مختلفی، به رشد شتابدار شرکت رایتل اشاره کرد و گفت: «مقایسه فروردین ماه سال گذشته با امسال نشان می‌دهد که این مجموعه در درآمد ۲۱ درصد و در ترافیک ۱۶ درصد رشد داشته است.» به گفته رضاخواه این رشد در خردادماه افزایش بیشتری پیدا کرده و به ترتیب به ۳۰ و ۳۵ رسیده و طبق پیش‌بینی‌های این مجموعه این رشد در تیرماه نیز افزایش خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت رایتل معتقد است رشد درآمد و ترافیک مجموعه رایتل در حالی رقم خورده که بازیگران اصلی صنعت ارتباطات به علت پایان محدودیت‌های کرونا و بازگشایی مراکز آموزشی با چنین رشدی مواجه نبوده و بعضاً افت ترافیکی را نیز تجربه کرده‌اند.

او در ادامه به تشریح چگونگی افزایش درآمد این شرکت پرداخت و اعلام کرد: «رایتل دارای تعدادی سایت بوده که برای این مجموعه، صندوق‌های درآمدی به حساب می‌آید و برای توسعه و افزایش ظرفیت آن‌ها نیازمند سرمایه زیادی هستیم.»

مدیرعامل شرکت رایتل همچنین به سیاست‌هایی برای مدیریت امکانات و منابع اشاره کرد که می‌تواند به برقراری توزان میان ظرفیت‌های مختلف موجود در این مجموعه منجر شود. او در این خصوص چنین توضیح داد:

اگر تعداد سایت‌ها کم و ظرفیت ترافیکی آن‌ها پایین باشد؛ اما در عوض تمرکز خود را بر بازاریابی بگذاریم، کیفیت دچار افت می‌شود و در نهایت مشتری که با هزینه هنگفتی جذب شده از دست می‌رود؛ در چنین حالتی عملکرد شرکت منفی می‌شود.

علاوه‌براین، رضاخواه معتقد است که اگر برای زیرساخت‌ها هزینه و سرمایه‌گذاری زیادی انجام شود اما بازاریابی شرکت عملکرد ضعیفی داشته باشد، درآمد و اثرهای مالی این هزینه‌ها باز نخواهد گشت و درنتیجه، صورت‌های مالی شرکت به مسیر زیان‌دهی بازمی‌گردد. بنابراین، شرکت‌ها ناچارند که این فاکتورها را به‌صورت قدم به قدم و با حساسیت بالا مدیریت کنند.

رضاخواه توضیحاتی را درباره پوشش‌دهی سایت‌های رایتل ارائه کرده و گفت:

«سایت‌های رایتل ۹۵ درصد پراکندگی جمعیتی کشور را پوشش می‌دهد؛ البته در برخی از مناطق تکنولوژی ضعیف 3G وجود دارد که مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان امسال دیگر از تکنولوژی ضعیف استفاده نخواهیم کرد و همه سایت‌های ما به تکنولوژی 4G و 4.5G مجهز می‌شوند.»

مدیرعامل شرکت رایتل توسعه مناطق تحت پوشش این شرکت در نواحی کم برخوردارتر را اولویت این شرکت خواند و درباره پوشش‌دهی مناطق کم‌برخوردارتر استان تهران نیز گفت: «در تهران اگر سهم بازار ما قریب به ۱۰ درصد باشد، در مناطق اطراف تهران مانند شهریار، شهرقدس و ملارد این مقدار به ۳۰ درصد می‌رسد. دلیل اقبال به این اپراتور در این مناطق، تعرفه‌های پایین‌تر رایتل بوده و شرکت، تمرکز بیشتری را به مناطق کم برخوردار اختصاص داده است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات