چه زمانی باید از سرور مجازی ابر آروان استفاده کرد؟

شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
VPS مخفف عبارت Virtual Private Server است که در زبان فارسی با عنوان سرور مجازی شناخته می‌‎شود.
تبلیغات

استفاده از VPS راه‌حل عالی برای کسانی است که به کنترل بیشتر هاست‎‌های اشتراکی نیاز دارند؛ اما توان پرداخت هزینه‎‌های سرورهای اختصاصی را ندارند. این تکنولوژی به صاحبان کسب‎‌و‎کارها کمک می‎‌کند تا براساس بودجه‌‎‌شان، از منابع قدرتمند استفاده کنند و با‌‌‌‌‌‌توجه‌‌‌‌‌به نیاز خود این منابع را ارتقا یا کاهش دهند. استفاده از VPS مانند این است که یک ماشین فیزیکی به‌شکل کامل دراختیار فرد باشد و هرگونه سفارشی‌سازی را روی آن اعمال کند. دسترسی روت، امنیت، آپ‎‌تایم بالا، پشتیبانی از تمامی نیازها و مقرون‌به‌صرفه بودن ازجمله ویژگی‎‌های آن است.

اگر توسعه‌‎دهنده نرم‌‎افزار هستید و به‌دنبال فضایی منعطف برای اجرای برنامه‎‌ها و تنظیمات نرم‌‎افزاری خود می‌گردید؛ اگر صاحب کسب‌‎و‎کار الکترونیک هستید و می‌‎خواهید منابع سخت‌‎افزاری خود را به‌طورمستقل مدیریت کنید؛ اگر ترافیک زیاد به کندشدن وب‌سایت شما منجر می‌شود و هاست‎‌های اشتراکی پاسخ‎‌گوی نیازهای شما نیستند یا بودجه‎‌ی کافی برای راه‌‎اندازی اختصاصی سرور بازی ندارید، احتمالاً به VPS نیاز خواهید داشت؛ چراکه وجود محدودیت در سخت‎‌افزار ازجمله مشکلاتی است که همه با آن مواجه هستیم.

سرور مجازی انتخابی عالی برای توسعه‌دهنده‌ها، وب‌مستر‎ها، فروشنده‌‎ها و صاحبان کسب‎‌و‎کارهاست. کسانی که وب‌سایت‎‌هایی با بازدید فراوان را مدیریت می‎‌کنند و منابع فعلی پاسخ‌گوی نیازهای آنان نیست و توان خرید سرورهای اختصاصی را هم ندارند، VPS برای آنان مانند ماشین فیزیکی کاملاً مستقل عمل خواهد کرد و امنیت و انعطاف‎‌پذیری را برایشان فراهم خواهد کرد.

VPS چیست؟

VPS یا Virtual Private Server محیطی مجازی و ایزوله‌‎شده است که دقیقاً مشابه با سرور اختصاصی کار می‎‌کند، با این تفاوت که دیگر به پرداخت هزینه‎‌های هنگفت ماشین فیزیکی نیازی ندارید. در‌واقع، می‌‎توان گفت که فرد سروری قدرتمند می‎‌خرد و سپس آن را به چندین ماشین مجازی تقسیم می‌کند و هر‌کدام از این ماشین‎‌ها را به‌‌طورکامل دراختیار اشخاص قرار می‌‎دهد. هرکدام از این ماشین‌‎های مجازی مشابه با یک ماشین فیزیکی کامل، اما به‌‌صورت مجزا کار خواهند کرد. این موضوع باعث می‌‎شود که VPS جایی بین هاست‎‌های اشتراکی و سرور اختصاصی قرار بگیرد؛ دقیقاً جایی که تعداد زیادی از فعالان حوزه وب به آن نیاز دارند.

مانند سرور اختصاصی، سرور مجازی به شما امکان می‎‌دهد که برنامه‎‌های دلخواهتان را روی سخت‌‎افزار نصب کنید و به سیستم‌عامل هم دسترسی داشته‎ باشید. همچنین مانند هاست اشتراکی، به پرداخت هزینه‌‎های گزاف نیازی نخواهید داشت؛ درنتیجه، می‎‌توان گفت که VPS از سرور اختصاصی قدرتمندتر و انعطاف‌‎پذیرتر و از هاست اشتراکی ارزان‌تر است و در قالب سرویسی قوی و ارزان دردسترس قرار گرفته است.

مقایسه VPS با سایر خدمات هاستینگ

خدمات هاستیگ براساس شیوهی راه‌اندازی سرور‎ها و دسترسی‌‎ها مقایسه می‌‎شوند. در هاست اشتراکی، منابعی مانند RAM و CPU و فضای دیسک به‌اشتراک گذاشته می‏‌شود. هزینه‎‌ی آن کم است؛ اما در دسترسی‎‌های مدیریتی محدودیت‎‌هایی وجود دارد و امکان سفارشی‌‎سازی آن ناچیز است. می‌‎توان هاست اشتراکی را ابتدایی‎‎‌ترین سطح خدمات هاستینگ در نظر گرفت.

درمقابل، سرور اختصاصی در عالی‌ترین سطح خدمات هاستینگ قرار می‎‌گیرد؛ جایی که مشتری سروری کامل را دریافت می‌‎کند و قدرت و دسترسی کافی برای مدیریت دارد و مهم‌تر از همه هزینه بیشتری پرداخت خواهد کرد. بنابراین، می‌‎توان VPS را رویکردی ترکیبی در نظر گرفت که مزایای هاست اشتراکی و سرور اختصاصی را هم‌زمان دارد.

چه زمانی به وی پی اس نیاز دارید؟

  • زمانی که ترافیک وب‌سایت شما افزایش می‎‌یابد و محدودیت‌‎های معماری و منابع فیزیکی به کندشدن آن منجر می‎‌شود.
  • زمانی که به نصب برنامه‎‌هایی نیاز دارید که هاست اشتراکی از آن‎‌ها پشتیبانی نمی‎‌کند یا اجازه انجام آن را به شما نمی‎‌دهد.
  • زمانی که به دسترسی روت (دسترسی در بالاترین سطح ممکن) به سرور نیاز دارید.
  • زمانی که محیط توسعه مجازی برای توسعه و آزمایش نرم‎‌افزارهای سنگین خود نیاز داشته باشید.
  • زمانی که در حال پردازش داده‎‌های حساس هستید و امنیت اولویت زیادی داشته باشد.

چه زمانی به وی پی اس نیاز ندارید؟

  • اگر وب‌سایت کوچک و کم‌ترافیکی دارید که بازدید چندانی ندارد.
  • اگر مبتدی هستید و می‎‌خواهید کار با وردپرس و FTP و سی‌پنل را بیاموزید.

مزایای استفاده از وی پی اس

  • مقیاس‌پذیری: اگر کسب‎‌و‎کار شما به‌تازگی شروع شده است و دقیقاً نمی‎‌دانید که تا یک سال آینده چقدر توسعه می‎‌یابید و به چه میزان منابع احتیاج خواهید داشت، VPS گزینه مناسبی است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که قدرت RAM و CPU خود را افزایش دهید.
  • عالی‌ترین سطح دسترسی: برخلاف هاست‌‎های اشتراکی که در بسیاری از مواقع شما را محدود می‌کند، با استفاده از VPS روی کانتینر خود کنترل و دسترسی روت خواهید داشت و می‌‎توانید برنامه‎‌های گوناگون را نصب یا به‌روزرسانی کنید. همچنین، امکان تهیه نسخه پشتیبان و سفارشی‎‌سازی کنترل‌ پنل هم وجود خواهد داشت.
  • آپ‎‌تایم کم‌نظیر: فرض کنید ترافیک وب‌سایت شما افزایش پیدا کند؛ اما کند‌بودن یا قطعی سرور می‌‎تواند تعداد زیادی از کاربران شما را ناامید کند. سرور مجازی علاوه‌براینکه با آپ‌تایم کم‌نظیرش کاربرپسند‎تر به‌نظر خواهد رسید؛ بلکه به سئو وب‌سایت هم کمک شایانی خواهد کرد.
  • امنیت فراوان: شما در VPS به روت دسترسی دارید، می‎‌توانید اقدامات امنیتی پیشرفته‌‎ای را در محیط سرور پیاده‌‎سازی کنید. این در حالی است که در هاست‎‌های اشتراکی، این امکان وجود دارد که عملیات سایر کاربران روی وب‌سایت شما هم تأثیر بگذارد.
  • مقرون‎‌به‌صرفه: ‎ VPSرایگان نیست یا هزینه‎‌ی کمی ندارد؛ اما می‎‌توان گفت که از سرورهای اختصاصی ارزان‌‎تر هستند. به‌هر‌حال، هزینه‌‎ای که برای آن می‎‌پردازید، کاملاً به مزایایی که از آن برخوردار می‌‎شوید، می‎‌ارزد. توجه کنید که قیمت VPS به ایرانی یا خارجی بودن آن هم بستگی دارد.
  • پشتیبانی تمام نیازها: هر محتوا و ساختاری که مد‌نظرتان باشد، از SHOUTCAST گرفته تا سرورهای بازی کوچک، ازطریق سرور مجازی پیاده‌سازی‌شدنی است.

آیا نگه‌داری از سرور مجازی کار آسانی است؟

با‌‌‌توجه‌‌‌به سطح مهارت و دانش شما از خط فرمان لینوکس و WHM و Plesk، نگه‌داری از آن می‎‌تواند دشوار باشد. بااین‌حال، منابع زیادی درباره آموزش VPS وجود دارد که می‌‎تواند به راه‌‎اندازی آن کمک کند.

کار با VPS را با ابرآروان شروع کنید!

اگر کسب‎‌و‎کار شما به سروری با کنترل و امنیت و انعطاف‎‌پذیری بیشتر نیاز دارد و توان خرید منابع اختصاصی را هم ندارید، پیشنهاد می‎‌کنیم که از سرور مجازی ابر آروان استفاده کنید. طرح‌‎های گوناگونی در VPS ابر آروان وجود دارد که هر‌کدام از آن‌‌‎ها مزایای کامل سرور اختصاصی را به‌همراه خواهند داشت؛ به‌گونه‌ای که کاملاً از محدودیت هاست‎‌های اشتراکی خلاص می‏‎‌شوید. همچنین، نیازی نیست که نگران قیمت VPS باشید؛ چراکه می‌‎توانید براساس نیاز خود آن ‎را تنظیم کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات