والکس، خرید ارزدیجیتال؛ یک تیر و چند نشان

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
حتماً درباره‌ی ارزهای دیجیتال اخباری به گوشتان رسیده است. شاید هم وسوسه شده باشید وارد این بازار شوید و شما هم از سودهای کلان این بازار سهمی داشته باشید.
تبلیغات

توصیه‌ی والکس این است که ابتدای امر بیشتر درباره‌ی اقتصاد و ارزدیجیتال تحقیق کنید و با آگاهی و دانش کافی قدم در این راه بگذارید. اگر تمایل دارید درباره‌ی اقتصاد، ارزدیجیتال و مفاهیم وابسته به آن مانند اقتصاد غیرمتمرکز بیشتر بدانید والکس پیشنهاد می‌کند این مطلب را مطالعه کنید.

اقتصاد غیرمتمرکز یعنی چه؟

اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) به اقتصادی اشاره می‌کند که سرمایه‌گذاران بدون نیاز به صرافی بتوانند به‌راحتی و به‌طور مستقیم با یکدیگر معامله کنند. این روزها تکنولوژی به کمک گسترش اقتصاد غیرمتمرکز آمده است تا ارزهای دیجیتالی در بازارهای آنلاین به‌راحتی خریدوفروش شوند. در واقع اقتصاد نامتمرکز قسمتی از سیستم بلاک چین است که در آن با استفاده از رمزارزها و ارزهای دیجیتالی، بدون نیاز به نظارت سازمان یا ارگان خاصی می‌توانید معامله کنید. این فلسفه ارزهای دیجیتال است.

اقتصاد غیرمتمرکز چگونه کار می‌کند؟

در این اقتصاد از دستگاه‌های دیجیتالی مختلف برای ارتباط افراد و نمایش قیمت‌های پیشنهاد و درخواستی در لحظه استفاده می‌شود و شما چه خریدار باشید و چه فروشنده، نیازی به مراجعه به محل خاصی برای معامله و ترید ندارید. بنابراین اقتصاد غیرتمرکزگرا واسطه را از معاملات مالی حذف می‌کند. در این صورت بانک یا صادرکننده‌ی کارت اعتباری دیگر واسطه‌ی میان شما و خریدار نیست و با استفاده از رمزارز، خودتان به‌عنوان مالک به‌صورت مستقیم پول الکترونیک را به خریدار منتقل می‌کنید.

تفاوت میان اقتصاد غیر متمرکز و متمرکز در چیست؟

والکس

تفاوت بارز میان اقتصاد غیرمتمرکز و متمرکز را باید در نحوه‌ی عملکرد آن‌ها بدانیم. اقتصاد متمرکز را جرایم سایبری و هک اطلاعات تهدید می‌کند؛ درحالی‌که در اقتصاد غیر متمرکز امکان هک و خطرها امنیتی به‌هیچ‌وجه وجود ندارد. از سوی دیگر همان‌طور که از اسم این مدل از اقتصاد پیدا است، به نهاد یا حاکمیت و قدرت مرکز وابسته نیست و مستقل و بی‌نیاز از نظارت عمل می‌کند؛ درمقابل اقتصاد متمرکز زیر نظر ساختار و تحت نظارت آن باید فعالیت کند.

شفافیت موضوع دیگری است که در مواجه‌ی اقتصاد غیرتمرکزگرا و تمرکزگرا، بازار غیرمتمرکز را پیروز این میدان می‌کند. در اقتصاد نامتمرکز تمامی تبادلات و معاملات شفاف‌اند و می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. از طرف دیگر تصور کنید بتوانید بدون در نظر گرفتن مسافت و قوانین خاص کشورهای مختلف و بدون نیاز به مجوز، تبادلات مالی خود را در سراسر دنیا انجام دهید. این ویژگی را باید یکی از بهترین خصوصیت‌های اقتصاد غیر متمرکز بدانیم.

چرا در اقتصاد غیرمتمرکز به ارز دیجیتال نیاز داریم؟

والکس

ارز دیجیتال یا رمز ارز که برگردان فارسی از واژه‌ی کریپتوکارنسی است مزیت‌های قابل‌توجهی دارد که در ادامه قصد داریم به بررسی مهم‌ترین مزیت‌های آن بپردازیم. پس از دانستن مزیت‌های استفاده از کریپتوکارنسی خودتان متوجه می‌شوید چرا به اقتصاد غیرمتمرکز و ارزدیجیتال نیاز داریم.

۱. بی اثری تحریم

قبل از این‌که دلایل متعددی را نام ببریم که نیاز ما را به اقتصاد و ارزدیجیتال توجیه می‌کند باید به موضوع تحریم بپردازیم. تحریم در کشور ما موضوعی است که روی همه‌ی جوانب زندگی شخصی و شغلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اثر می‌گذارد و هر شخصی برای این‌که بتواند درمقابل تحریم و اثرات آن دارایی خود را حفظ کند، دست به تبدیل سرمایه‌ی خود می‌زند. تبدیل تومان به دلار یکی از این راه‌هاست. اما نگه‌داری دلار در منزل کار ایمنی نیست و باید به‌دنبال راهی باشید در عین حال که ارزش دارایی‌هایمان را حفظ می‌کنید، امنیت آن‌ها را هم تأمین کنید. بنابراین تبدیل سرمایه به ارز دیجیتال راه‌حلی مناسب و منطقی به‌نظر می‌رسد.

البته خرید ارز دیجیتال فقط در حفظ ارزش دارایی‌هایتان تأثیر ندارد. به‌هنگام معامله و ترید دیگر موضوع تحریم‌ها برایتان دغدغه نیست؛ چون دیگر ملیت شما تعیین‌کننده‌ی حق و حقوق شما در معامله نیست و تمامی افرادی که در بازار کریپتوکارنسی معامله می‌کنند به یک اندازه از حق و حقوق برخوردارند. شاید بد نباشد بگوییم ارزش فوق‌العاده‌ی بازار ارز دیجیتال را می‌توانیم در بی‌اثر بودن تحریم‌ها و یک‌سان بودن حقوق افراد جست و جو کنیم.

۲. دوری از تمرکزگرایی

در بخش تفاوت‌ها میان اقتصاد متمرکز و غیرمتمرکز گفتیم که در اقتصاد غیر متمرکز دیگر نیاز به نهادی واسطه که نقش نظارتی هم داشته باشد، نداریم. پرداخت‌های همتا به همتا (Peer to Peer) در اقتصاد غیرتمرکزگرا موجب می‌شود شما دیگر فرایندهای پرداخت ارز دیجیتالی‌تان را زیر نظر سیستم بانک مرکزی انجام ندهید. در واقع مبلغ موردنظرتان را به‌طور مستقیم به دریافت کننده ارسال می‌کنید.

۳. تأمین امنیت

حتماً شما هم شنیده‌اید که هر مدت یک‌بار گروه‌های هکری اطلاعات حساب افراد را هک کرده و به‌سرقت می‌برند. هک اطلاعات حساب افراد به این دلیل رخ می‌دهد که سیستم فعلی قسمتی از اقتصاد متمرکز است و اطلاعات در مرکزی مشخص مانند بانک مرکزی نگه‌داری می‌شود. در سیستم اقتصاد غیرتمرکزگرا سیستمی مانند سیستم بانک مرکزی وجود ندارد که گروه‌های هکری بتوانند به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنند و یک‌جا همه‌ی اطلاعات را سرقت کنند. علاوه‌براین، حفظ امنیت محدود به اطلاعات کاربران نیست و سایبر هک می‌تواند دارایی افراد را از سیستم‌های تمرکزگرا به سرقت ببرد. اما در سیستم غیرتمرکزگرا امکان سرقت رمزارز افراد در معامله ممکن نیست و احتمالش به صفر میل می‌کند.

۴. هزینه و زمان کمتر

همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین و تتر انواعی از پول‌های الکترونیکی به شمار می‌روند. فرایند انتقال وجه برای پول‌های الکترونیکی مستقیم است؛ بنابراین هزینه و مقدار زمان لازم برای معامله و انتقال پول بسیار کمتر از روش‌های انتقال پول در اقتصادهای تمرکزگراست. مثلا شما برای خرید تتر با قیمت مناسب می‌توانید به‌راحتی بخشی از این بازار شوید و در مدت زمان خیلی کم و بدون هزینه‌های جانبی به معامله و ترید در بازار دیجیتالی بپردازید.

خرید ارزدیجیتال؛ یک تیر و چند نشان!

والکس، در این مطلب ابتدا به بررسی مفهوم اقتصاد غیرمتمرکز و همچنین اهمیت گسترش این نوع از اقتصاد پرداخت. در ادامه تفاوت‌های اقتصاد غیرتمرکزگرا را با اقتصاد تمرکزگرا بررسی کردیم و در نهایت مزیت‌های قابل‌توجه اقتصاد غیرمتمرکز را بیان کردیم و گفتیم که ما چرا به رمزارز نیاز داریم. در پایان یادآوری می‌کنیم که با تبدیل سرمایه‌تان به ارزدیجیتال می‌توانید ارزش دارایی‌ها را حفظ کنید، نگرانی از بابت نگه‌داری آن‌ها به‌صورت کالای فیزیکی نداشته باشید، به‌صورت ناشناس و بدون واسطه از سراسر دنیا خرید کنید و کمترین میزان کارمزد را پرداخت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات