آموزش متاورس، وب 3 و P2E در سایت علیرضا محرابی

دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
یکی از حوزه‌هایی که اخیراً بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است، متاورس است. با متاورس دیگر ساخت یک دنیای دیجیتالی، رویا نیست.
تبلیغات

متاورس از دو کلمه meta و universe تشکیل می‌شود که متا به معنای فراتر از... و یونیورس به معنای جهان است. برای درک بهتر، دنیای دیجیتالی را در نظر بگیرید که هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد و همه افراد از سراسر دنیا می‌توانند در آنجا یکدیگر را ملاقات کنند. تا قبل از ظهور متاورس، دنیای دیجیتالی، تخیلی بیش نبود اما امروزه این رویا در حال به وقوع پیوستن است.

متاورس قصد دارد پل ارتباطی میان جهان فیزیکی و جهان مجازی باشد و شرایطی را فراهم کند تا افراد بتوانند در فضایی متفاوت، دنیای مورد علاقه خود را بسازند. این جهان مجازی سعی دارد تا تمامی عناصر دنیای فیزیکی را در خود جای دهد. برای مثال در متاورس شما می‌توانید مغازه ها، فروشگاه‌ها، مراکز تفریحی و ... را در آن بسازید، خدمات متنوعی ارائه دهید و دقیقاً مانند دنیای واقعی، کسب درآمد کنید.

مزایای متاورس

همان‌طور که می‌دانیم اینترنت در طی سال‌های گذشته، دستخوش تغییرات زیادی شده است و نسل های اول و دوم اینترنت هر کدام توانسته اند ضعف های یکدیگر را بپوشانند و هم اکنون نیز شاهد توسعه اینترنت غیرمتمرکز یا وب 3 هستیم. همین اینترنت غیرمتمرکز می‌تواند در آینده زمینه را برای پیشرفت متاورس فراهم کند.

متاورس بسیاری از محدودیت های اینترنت امروزی را رفع کرده است و شرایطی را فراهم خواهد کرد که هر شخص در تمامی بخش‌های مختلف متاورس، دارای شخصیت واقعی و اصلی خودش باشد. تداوم و قابلیت تعامل‌ پذیری از دیگر ویژگی های متاورس است که باعث می‌شود تمامی تغییراتی که در آن اتفاق می‌افتد، برای همگان قابل دسترس باشد.

وب 3

اینترنت نسل اول، همان اینترنت های دیال آپی بود که برای اتصال به انها باید مدت زمان زیادی را منتظر می ماندید. اینترنت نسل اول به صورت یک طرفه بود و صرفاً یه سری داده ها را با سرعت بسیار پایین به مردم نشان می داد. سپس اینترنت نسل دوم آمد و ارتباط میان مردم با خودش را دو طرفه کرد و سرعت را بسیار افزایش داد. یعنی کاربران می‌توانند به‌راحتی فایل ارسال و دریافت کنند، فایل آپلود کنند و با سرعت بالا داده ها را دانلود کنند.

اما اینترنت نسل سوم یا همان وب 3 علاوه بر افزایش فوق‌العاده سرعت، قصد دارد تا اصلی‌ترین محدودیت نسل دوم را رفع کند، یعنی متمرکز بودن. در واقع وب 3 یک اینترنت غیرمتمرکز است که زمینه به اوج رسیدن بسیاری از فناوری‌ها مانند اینترنت اشیاء و متاورس را فراهم می‌کند.

متاورس، بلاک چین و NFT

یکی از اصلی‌ترین ویژگی های متاورس این است که، هیچ کس به تنهایی صاحب آن نیست و هیچ سازمان و نهاد دولتی نمی تواند به نفع خود از آن استفاده کند. در واقع خود شهروندان متاورس و کاربران شبکه، کسانی هستند که متاورس را اداره می‌کنند و با توافق، تغییراتی در آن ایجاد می‌کنند. پس متاورس یک جهان مجازی و کاملاً غیرمتمرکز است.

در این دنیای مجازی، ارزهای دیجیتال به‌عنوان واحد پولی خرج می‌شوند، لذا متاورس یک فناوری مبتنی‌بر بلاک چین است. از طرفی NFT ها نیز نقش مهمی در متاورس خواهند داشت. NFT ها توکن های غیرقابل معاوضه هستند که با توجه به ویژگی هایشان، در متاورس مورد استفاده قرار میگیرند.

نمونه هایی از کاربرد NFT در متاورس: فرض کنید شما یک نقاش هستید و آثار هنری بسیاری دارید، می‌توانید به‌راحتی در دنیای متاورس یک نمایشگاه برگزار کنید و تمامی آثار خود را به نمایش بگذارید. افراد نیز می‌توانند با استفاده از عینک های VR وارد نمایشگاه شما شوند و از آثار هنری شما دیدن کنند. در نهایت شما می‌توانید با استفاده از NFT آثار خود را بفروشید. اینجا است که ویژگی منحصر‌به‌فرد NFT ها اهمیت پیدا می‌کند. وقتی شما دارایی دیجیتالی را در قالب NFT به شخصی واگذار می‌کنید، تمامی مالکیت آن دارایی به‌طور کامل به شخص منتقل می‌شود و به هیچ وجه امکان انتقال یک NFT به دو نفر به صورت هم‌زمان، وجود ندارد.

یا فرض کنید شما یک خواننده هستید و می‌خواهید یک کنسرت آنلاین برگزار کنید. برای این کار شما می‌توانید از متاورس استفاده کنید. به‌عنوان مثال طبقه 17 را در برج بلاکتوپیا اجاره کنید و شروع به فروختن بلیط های خود به صورت NFT کنید. درست است که هیجان حضور در یک کنسرت مجازی نمی تواند به اندازه کنسرت های واقعی باشد، اما با اطمینان می‌توان گفت که کنسرت مجازی می‌تواند بسیاری از محدودیت ها را نیز رفع کند. مثلا در شرایط کرونا که امکان برگزاری کنسرت به صورت حضوری وجود ندارد یا وقتی که شما می‌خواهید در کنسرت خواننده مورد علاقه تان که در کشوری دیگر است شرکت کنید. همچنین با پیشرفت متاورس ها، حس حضور مجازی در این کنسرت ها به سرعت مشابه همان حسی خواهد شد که در یک کنسرت واقعی تجربه می‌کنید.

ارزهای دیجیتال متاورس

مهرابی

ارز دیجیتال مانا

دسنترالند یک جهان مجازی است که دارای یک اقتصاد مجازی است. در دسنترالند کاربران می‌توانند در تعداد بی شماری از تراکنش های اقتصادی درون دنیا شرکت کنند و از برنامه هایی که می‌سازند، کسب درآمد کنند. ارز دیجیتال MANA واحد پولی است که در دسنترالند استفاده می‌شود. از این ارز دیجیتال به‌عنوان یکی از رمز ارزهای پیشرو در صنعت متاورس یاد می‌شود. مانا در اصل یک توکن غیرقابل معاوضه (NFT) است که بیشتر در مورد زمین های مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما علاوه بر زمین، دارایی های دیگری مانند: لباس، نقاشی و نام های مجازی نیز در Decentraland مورد معامله قرار می‌گیرد.

ارز دیجیتال بلاک توپیا

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال برتر متاورس، Bloktopia است که بیشتر روی املاک و مستغلات در جهان مجازی فعالیت می‌کند. در واقع Bloktopia یک برج 21 طبقه مجازی است که افراد می‌توانند در آنجا غرفه هایی را اجاره کنند یا بخرند و به تبلیغات، ارائه خدمات و ... بپردازند.

ارز دیجیتال سند

Sandbox نیز یک متاورس و اکوسیستم بازی مبتنی‌بر اتریوم است. در این پلتفرم می ‌توانید دارایی‌ و بازی ‌هایی را طراحی کنید، به اشتراک بگذارید یا بفروشید. در واقع این پلتفرم قصد دارد تا محدودیت های بازی‌های سنتی را رفع کند و شرایطی را فراهم کند تا مالکیت دارایی های درون بازی به‌طور کامل به بازیکنان مربوط شود.

ارز دیجیتال انجین کوین

(Enjin Coin (ENJ یکی از ارزهای برتر متاورس است که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. این توکن به‌عنوان ارز درون بازی، برای خرید آیتم های بازی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین به ارزش دارایی های درون بازی می افزاید. این ارز دیجیتال به توسعه‌ دهندگان بازی اجازه می ‌دهد تا آیتم های خود را ایجاد کنند و در یک بازار بدون هزینه‌ های واسطه، معامله کنند.

محرابی

متاورس و بازی ها

یکی از حوزه هایی که بیشترین قابلیت تعامل پذیری با متاورس را دارد، بازی‌های ارز دیجیتال(P2E) است. در واقع در متاورس تمامی بازی ها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و شرایطی فراهم می‌شود تا بازیکنان در سراسر دنیا بتوانند بدون محدودیت با یکدیگر بازی کنند. شرایط بازی ها در متاورس قطعاً بسیار جذاب تر از بازی‌های امروزی است.

بازی آکسی اینفینیتی

این بازی را می‌توان به‌عنوان یکی از برترین بازی‌های ارز دیجیتال معرفی کرد که یک بازی play to earn است، یعنی شما می‌توانید با بازی کردن، کسب درآمد کنید. توکن AXS توکن اصلی Axie Infinity است که درون بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته جایزه بازیکنان ازطریق ارز دیجیتال SLP پرداخت می‌شود و کاراکتر های درون بازی به صورت NFT خرید و فروش می‌شود.

این بازی یکی از بالاترین پتانسیل های بازی‌های ارز دیجیتال را دارا است که انتظار می‌رود در آپدیت های آینده آن، از فناوری متاورس نیز استفاده شود.

بازی تتان آرنا

یکی از بازی هایی که اخیرا به‌شدت معروف شده است، بازی تتان آرنا است که اولین بازی مبتنی‌بر بلاک چین است که از فرمت MOBA در مدل نبرد رویال استفاده می‌کند. این بازی گیم پلی جذابی دارد و شامل کاراکتر هایی با قدرت های مختلف است. نبرد ها و چالش‌های مختلفی در تتان وجود دارد که با شرکت در آن‌ها و برند شدن می‌توانید توکن THC به دست آورید. این توکن در نهایت به توکن اصلی این بازی، یعنی THG تبدیل می‌شود. این بازی نیز یکی دیگر از بازی هایی است که می‌تواند در آینده از فناوری متاورس استفاده کند.

فیسبوک و متاورس

حتماً اخیرا شنیده اید که نام شبکه اجتماعی بزرگ فیسبوک، به متا تغییر کرده است. مارک زاکربرگ (مالک فیسبوک) اعلام کرده است که قصد دارد با ترکیب شبکه‌های اجتماعی، متاورس، وب 3 و بلاک چین، انقلابی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کند. همین حرکت فیسبوک به سمت متاورس و دنیای مجازی، باعث شده است تا بیشتر از هروقت دیگری نیاز به وب 3، احساس شود.

زاکربرگ در گفتگو با CNET: "ما می خواهیم تا آنجا که ممکن است افراد بیشتری بتوانند واقعیت مجازی را تجربه کنند و بتوانند به متاورس آمده و تجربیات اجتماعی را در این زمینه داشته باشند."

این پروژه با بودجه 150 میلیون دلاری استارت خورده است و انتظار می‌رود که تا سال‌های آینده شاهد حضور شبکه‌های اجتماعی به شکلی متفاوت تری باشیم. همان‌طور که می‌دانیم متا (فیسبوک) صاحب شبکه‌های اجتماعی دیگری از جمله: اینستاگرام و واتساپ است و همین موضوع نشان می‌دهد که تعداد بسیار زیادی از افراد در سراسر جهان مخاطب آن هستند. لذا ورود این مجموعه بزرگ به متاورس، می‌تواند مجموعه افراد زیادی را با این فناوری درگیر کند. درنتیجه، در صورت موفقیت این پروژه ها، در آینده ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن مرز های دنیای واقعی با دنیای مجازی خواهیم بود.

علیرضا محرابی کیست؟

متاورس، وب 3 و بازی‌های ارز دیجیتال(P2E) از جمله حوزه هایی هستند که اخیرا بازار کسب درآمد از آن‌ها بسیار داغ است. اگر شما هم می‌خواهید از این فرصت استفاده کنید، اولین قدم برای شما آموزش است و مهم ترین بخش قدم اول، انتخاب یک منبع آموزشی معتبر است. استاد علیرضا محرابی یکی از اساتید برتر بازارهای مالی است که با تجربه‌های فراوان، دوره‌های آموزشی فوق‌العاده ای از جمله: دوره ارز دیجیتال، دوره بورس و دوره پرایس اکشن، تولید کرده است که می‌توانید برای آموزش به آن‌ها مراجعه کنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات