آشنایی با محصولات کنترل تردد شرکت طرح و پردازش غدیر

سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
کنترل تردد یا اکسس کنترل نوعی حفاظت فیزیکی است که دسترسی افراد را در بازه‌های زمانی مختلف، به اماکن مهم و خاص کنترل کرده و در صورت نیاز محدود می‌کند.
تبلیغات

از آنجایی که حفاظت فیزیکی و برقراری امنیت در دنیای مدرن امروز، اهمیت بالایی دارد، در این مقاله قصد داریم راهکارهای کنترل تردد شرکت طرح و پردازش غدیر و دستگاه‌های مورد نیاز برای کنترل دسترسیِ افراد در سازمان‌ها را بررسی نماییم.

لزوم استفاده از سیستم‌های کنترل تردد در سازمان‌ها

امروزه استفاده از سیستم‌های حفاظت فیزیکی و امنیت در سراسر جهان به دلایل مختلفی اعم از افزایش امنیت، بالا بردن ضریب اطمینان، کاهش خطای نیروهای انسانی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها و ... از اهمیت بالایی برخوردار است و با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های جدیدی برای برقراری امنیت در سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

استفاده از سیستم کنترل تردد که با نام‌های کنترل دسترسی یا اکسس کنترل هم شناخته می‌شود، یک روش هوشمندانه برای برقراری امنیت در سازمان‌ها است.

با وجود اینکه افراد زیادی از راهکارهای کنترل تردد برای برقراری امنیت در سازمان خود استفاده می‌کنند، همچنان برخی از افراد سیستم‌های کنترل تردد را با سایر سیستم‌های احراز هویت یا حضور و غیاب اشتباه می‌کنند؛ در حالیکه که سیستم‌های حضور و غیاب و احرازهویت، مفاهیم کاملا مستقلی هستند.

در حقیقت سیستم کنترل تردد، سیستمی است که دسترسی افراد به منابع سیستم را مدیریت می‌کند. برای مثال اگر هویت یک شخص برای ورود به سازمان تأیید شود، سیستم کنترل تردد، نحوه دسترسی شخص به منابع را مدیریت کرده و مشخص می‌کند که این شخص به کدام یک از بخش‌های سازمان و در چه زمانی دسترسی دارد.

برای این منظور باتوجه به نیازهای امنیتی و سیاست‌های مربوط به کنترل تردد افراد در یک سازمان، از دستگاه‌های کنترل تردد متفاوتی استفاده می‌شود.

ویژگی‌های سیستم کنترل تردد

به‌طورکلی سیستم‌های کنترل تردد، اعتبارنامه افراد (اعم از کارت، کارت مجازی، پین‌کد و شناسه بیومتریک) را جمع‌آوری کرده و براساس مجوزهای دسترسی تعریف شده، عملی انجام می‌دهند. برای مثال اثر انگشت شخص را گرفته و در صورت تأیید اعتبار، اجازه عبور می‌دهند. با این حال ویژگی‌های سیستم کنترل تردد تنها به این موارد محدود نمی‌شود و برای ساده‌سازی عملیات و محافظت بیشتر، امکاناتی را فراهم می‌کنند که عبارت‌اند از:

۱- دسترسی به داده‌ها به صورت Real-time

آگاهی از اطلاعات مربوط به تردد و دسترسی افراد به بخش‌های مختلف در بازه‌های زمانی دلخواه، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو سیستم‌های کنترل تردد، همه رویدادهای دسترسی را به صورت Real-time نمایش داده و هشدارها را به صورت اتوماتیک، برای آگاهی مسئولان از مشکلات، ارسال می‌کنند.

۲- امکان گزارش‌گیری و مانیتورینگ سیستم

سیستم‌های کنترل تردد امکان مانیتورینگ و گزارش‌گیری در بازه‌های زمانی مختلف را فراهم می‌کنند و این ویژگی به‌ویژه در زمان وقوع حوادث امنیتی، بسیار کاربردی است.

۳- مدیریت از راه دور

پلتفرم‌های کنترل تردد مبتنی بر وب یا ابری، امکان مدیریت از راه دور را فراهم می‌کنند و به مدیران این امکان را می‌دهند که از هرجایی به سیستم دسترسی داشته و مواردی مانند لغو و صدور دسترسی کاربران، تغییر در سطح دسترسی و رویدادهای مربوط به دسترسی و تردد کاربران را از راه دور کنترل کنند.

۴- یکپارچه سازی

سیستم‌های کنترل تردد قابلیت یکپارچه سازی با سایر سیستم‌های امنیتی مانند دوربین‌های مدار بسته، سیستم اعلان حریق، سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) و ... را دارند و مسئولان سازمان‌ها می‌توانند به صورت متمرکز سیستم‌های امنیتی سازمان را مدیریت نمایند.

۵- قابلیت فعال‌سازی حالت Lockdown

سیستم‌های کنترل دسترسی استاندارد این امکان را فراهم می‌کنند که در صورت بروز شرایط اضطراری، حالت Lockdown را فعال کرده و با نادیده گرفتن همه مجوزهای دسترسی، از باز شدن قفل‌ها جلوگیری کنند. در چنین حالتی تا زمانی که حالت Lockdown فعال باشد، صرف نظر از مجوزهای دسترسی کاربران، هرگونه فعالیت در جهت باز کردن قفل، به صورت تعلیق در می‌آید.

انواع دستگاه‌های کنترل تردد شرکت طرح و پردازش غدیر

سیستم‌های کنترل دسترسی فیزیکی، برای احرازهویت و صدور مجوز دسترسی، بسته به نیاز سازمان از دستگاه‌های کنترل تردد مختلفی استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

دستگاه کنترل تردد بیومتریک

دستگاه کنترل تردد بیومتریک، دستگاهی است که از شناسه بیومتریک افراد مانند اثر انگشت، چهره، عنبیه و ... برای احرازهویت افراد استفاده می‌کند و به همین دلیل از سطح امنیت بالایی برخوردار است. به‌طورکلی برخی از پر کاربردترین دستگاه‌های کنترل تردد بیومتریک عبارت‌اند از:

دستگاه کنترل تردد تشخیص چهره

دستگاه کنترل تردد تشخیص چهره، از چهره افراد برای شناسایی هویت و صدور مجوز دسترسی استفاده می‌کند؛ به این صورت که وقتی چهره کاربر با تصویر تعریف شده از کاربر در سیستم مطابقت داشته باشد، مجوز دسترسی شخص براساس قوانین کنترل تردد سازمان، صادر می‌شود.

باتوجه به اینکه راهکارهای کنترل تردد تشخیص چهره، نیازی به تماس فیزیکی شخص با دستگاه ندارند، در زمان شیوع بیماری‌های واگیردار، بسیار مناسب هستند. به‌علاوه شرکت طرح و پردازش غدیر به عنوان نماینده رسمی سوپریما در ایران راهکارهای کنترل تردد بدون تماس را به کمک دستگاه‌های تشخیص چهره سوپریما ارائه می‌کند که قابلیت تشخیص چهره با ماسک و تشخیص دمای بدن فرد را هم دارند.

البته ، دستگاه‌های تشخیص چهره، بسته به نیاز کاربر ممکن است از اثر انگشت، کارت، پین‌کد یا موبایل اکسس هم پشتیبانی کنند.

دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی

دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی از اثر انگشت افراد برای احراز هویت استفاده می‌کند؛ به این صورت که وقتی اثر انگشت کاربر با اثر انگشت ذخیره شده در سیستم مطابقت داشته باشد، مجوز تردد شخص ارسال می‌شود. دستگاه‌های اثر انگشتی هم مانند دستگاه‌های تشخیص چهره، انواع مختلفی دارند و بسته به نیازهای امنیتی سازمان، از روش‌های احرازهویت کارتی، پین‌کد و موبایل اکسس پشتیبانی می‌کنند.

به‌طورکلی می‌توان گفت در میان راهکارهای کنترل تردد بیومتریک، استفاده از راهکارهای کنترل تردد اثر انگشتی به دلیل هزینه مناسب و امنیت بالا، بسیار رایج هستند.

دستگاه کنترل تردد کارتی

دستگاه‌های کنترل تردد کارتی انواع مختلفی دارند و از کارت‌های RFID، پین‌کد و موبایل اکسس پشتیبانی می‌کنند. دستگاه‌های کنترل تردد کارتی در مقایسه با دستگاه‌های بیومتریک، هزینه مناسب‌تری دارند؛ اما ممکن است با مشکلاتی مانند گم شدن کارت، فراموشی رمز عبور یا جابه‌جایی کارت بین کارمندان، روبه‌رو شوند.

با این حال اکثر سازمان‌هایی که به سطح امنیتی متوسطی نیاز دارند، از دستگاه‌های کنترل تردد کارتی استفاده می‌کنند.

گیت کنترل تردد

گیت کنترل تردد یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر مجموعه‌ای است که به کنترل تردد افراد در بخش‌های ورودی خروجی سازمان کمک کرده و از ورود افراد غیرمجاز به سازمان جلوگیری می‌کند. گیت های کنترل تردد علاوه بر امنیت و جلوگیری از تردد غیرمجاز افراد به برقراری نظم در مراکز پر ازدحام کمک می‌کنند. به همین جهت در مکان‌های عمومی مانند مترو، ایستگاه BRT، ورودی ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و ... کاربرد زیادی دارند.

گیت های کنترل تردد انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • گیت کنترل تردد شیشه ای (گیت مترویی)
  • گیت کنترل تردد میله ای (گیت اهرمی)
  • گیت کنترل تردد پروانه ای (گیت باله ای)
  • گیت کنترل تردد ویلچری (گیت سویینگ)
  • گیت کنترل تردد تمام قد

هر یک از مدل‌های گیت کنترل تردد می‌توانند همراه با انواع دستگاه‌های کنترل تردد بیومتریک و کارتی مورد استفاده قرار بگیرند.

انتخاب بهترین سیستم کنترل تردد

انتخاب بهترین سیستم کنترل تردد، تا حد زیادی به شرایط سازمان، سطح امنیت مورد انتظار، تعداد ورودی خروجی‌ها، میزان بودجه و ... بستگی دارد.علاوه بر این اعتبار برند دستگاه‌های کنترل تردد و بررسی رزومه کاری شرکت ارائه دهنده سیستم کنترل تردد، اهمیت زیادی دارد.

شرکت طرح و پردازش غدیر، با بیش از دو دهه تجربه در زمینه سیستم‌های کنترل تردد و امنیت، برای انتخاب بهترین سیستم کنترل تردد، مشاوره تخصصی ارائه می‌دهد و در تمامی مراحل انتخاب، طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های کنترل تردد شما را همراهی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات کنترل تردد شرکت طرح و پردازش غدیر می‌توانید به وب‌سایت ghadir-security.ir مراجعه کنید یا با شماره تلفن 85530-021 داخلی 333 تماس حاصل فرمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات